Hassnae
Odmar Tichelaar
Illustratie: Merkley???
Eerlijk gezegd: ik heb de hele draad gelezen en ben daardoor juist de draad kwijtgeraakt. Dat dit ligt aan mijn beperkte intellectuele vermogen geef ik dan ook onmiddelijk toe. Het is mij niet gegeven om op een dermate hoog niveau aan de discussie deel te nemen maar toch wilde ik hier wel iets aan toe voegen.
Het lijkt er sterk op dat Hassnae puur oprecht is. Daar ben ik althans wel van overtuigd inmiddels. Is haar uitleg van de teksten correct? Weet ik niet, niemand kan dat misschien met zekerheid zeggen. Zij leest ze zoals zij ze leest en interpreteert en dat heeft mij in ieder geval hoopvol gestemd. Ik heb niet de indruk dat zij klakkeloos de oproepen en geboden volgt, maar er echt over nadenkt wat dit voor haar betekent en hoe zij in haar geloof wil staan.
Exact dus wat er werd gevraagd van de moslim in dit land. Zij toont de moed om onder haar eigen naam te schrijven en daar de eventuele consequenties van te dragen, van welke hoek de dreiging dan ook moge komen. Dat alleen is al genoeg om, in ieder geval, mijn respect af te dwingen.
Kortom, ik ben blij met Has. Dit is waar ik (we?) altijd om vroegen. Dan moeten we niet zeuren dat de discussie soms “hard” verloopt en zelfs niet over het feit dat we het wellicht niet of nooit eens zullen worden.
Zolang we praten slaan we elkaar de hersens niet in, daar levert Hassnae dus ook haar bijdrage aan en laten we hopen dat er in haar kielzog nog velen volgen. Er is immers niets mis mee om elkaar tot op het bot te bevragen? Om alle suggesties meteen maar uit de wereld te helpen; ik stem PVV en Hassnae is bij mij thuis altijd welkom.
Odmar Tichelaar lijkt te mooi om waar te zijn. Deze overdenking stond tussen de reacties naar aanleiding van Hassnae’s kritiek op Hans Jansen (de Arabist), die menige andere vrijheidsminnaar inspireerde tot verdachtmakingen, grof gescheld en een doodsverwensing.
Algemeen, 14.03.2009 @ 09:05
15 Reacties
op 14 03 2009 at 11:34 schreef sabaroth:
Mee eens.
Ik denk overigens dat we wat betreft de islamdiscussie in einde fase 2 ziten.
Dat werkt ongeveer zo.
Je hebt een bepaalde status quo of overheersend denkbeeld, bv het idee van de superioriteit van man tegenover vrouw of blanke tegenover andere rassen.
In dit geval het politiek correcte denken.
Daar komen steeds meer barsten en scheuren in want het idee is verouderd en moet worden aangepast.
Aangezien om dit aan te vechten je je nek moet durven uitsteken zullen niet veel mensen dit doen hoewel ze het eigenlijk ook niet (langer) met de huidige situatie eens zijn.
Deze avant-garde krijgt al snel veel aanhang want ze hebben gewoon gelijk, tegelijkertijd zullen veel conservatief ingestelden de oude situatie met verve verdedigen.
(conservatieven in de zin van vasthouden aan het oude idee, dat kunnen dus ook heel goed bv o.a socialisten zijn zoals in dit geval)
Dan is het doel eigenlijk bereikt, de boodschap is aangekomen, er treedt een verandering op in het maatschappelijke denken, allemaal weer lekker terug naar business as usual en einde verhaal?
Nope, een deel van deze (ex) avant-garde ziet hun succes en gaat daarop door en wordt steeds extremer, ze zien niet dat het doel is bereikt en ze van nuttige criticus veranderen in doorgeslagen fanatiekelingen met nog maar 1 uitgekauwd stokpaardje.
Kwestie van tijd tot het niemand meer interesseert en een volgend heilig huisje aan de beurt is.
op 14 03 2009 at 15:02 schreef hassnae:
Beste Odmar, veel dank voor je woorden.
Ben het met je eens, Sabaroth. Zou mooi zijn als je gelijk krijgt.
op 14 03 2009 at 18:44 schreef bottehond:
op 14 03 2009 schreef sabaroth:
Je beschrijft een proces in termen van het beschrijven van processen.
Klinkt allemaal aannemelijk, want het zegt niets over de inhoud.
Dit dossier is een uitzonderlijk dossier en ik vermoed dat je in feite een intellectueel aardig maar gevaarlijke bagatellisering hanteert.
op 14 03 2009 at 19:33 schreef Geert:
Wauw, het eerste positieve stuk in lange tijd op FN (van wat ik gelezen heb dan). Leuk!
op 15 03 2009 at 05:30 schreef Mark:
Zolang Joden en homo’s bang over straat moeten lijkt me dat Het Doel nog niet bereikt is. Mogen mensen trouwens zelf uitmaken wanneer Het Doel bereikt is?
op 15 03 2009 at 10:31 schreef kaaskop:
Dat komt door hans jansen en wilders (profeten) die zeggen dat islamieten, alle homo van vier hoog met de hoofd omlaag moeten gooien.
Nou kan ik je wel zeggen, het is wel goed tegen stress.
De mohamedanen (wereldwijd) hebben de media in hun broekzak, daarom wordt er nooit iets over geschreven.
Maar mark wat moet er dan met joden gebeuren, want ik wil niet naar de hel.
En ben je een van de twee, of ben je beiden?
Dit is natuurlijk belangrijk voor de administratie.
op 15 03 2009 at 11:37 schreef Peter:
Wauw, het eerste positieve stuk in lange tijd op FN (van wat ik gelezen heb dan). Leuk!
O! Jullie willen positieve stukken! Had dat gezegd! Ik zal m’n best doen. Lees eerst mijn bespreking van vorige week van Pulpman maar. En Hassnae’s bespreking van de Emancipatienota, Hoge Hakken van Rena, Clone a Willy van Shayne… en zo kunnen we nog even voort.
(Jammer dat er dan weer zo’n zuur onderschrift onder moet staan)
Zegt één van de grootste zuurpruimen in de reactieruimte van FN, met zijn eeuwig misprijzende commentaartjes.
Positieve stukken staan hier genoeg. Maar jullie willen die helemaal niet. Jullie willen alleen maar gelegenheden om te kankeren. Zelfs als je feitelijk constateert dat er sprake is van een positief stuk, dan nog vind je daarin aanleiding voor gekanker.
Wat zegt dat over jullie, hm?
op 15 03 2009 at 12:09 schreef sbs6:
op 15 03 2009 at 12:43 schreef Peter:
Nou, dat vind ik dan wel weer lief. Ga in vrede, SBS6.
op 15 03 2009 at 12:54 schreef sbs6:
Wauw, het eerste positieve stuk in lange tijd op FN (van wat ik gelezen heb dan). Leuk!
Mee eens! :)
(Jammer dat er dan weer zo’n zuur onderschrift onder moet staan)
op 15 03 2009 at 13:35 schreef Steven:
Odmar, mag ik vragen waarom je PVV stemt?
Just curious.
Zelf stemde ik ook PVV, maar mede door het lezen van een aantal artikelen hier was dat meteen de laatste keer.
Hassnae : mag ik vragen of de stevige kritiek van Hafid op de islam jouw persoonlijke visie op de islam beinvloedt heeft?
op 15 03 2009 at 13:44 schreef sbs6:
Nou, dat vind ik dan wel weer lief. Ga in vrede, SBS6.
Haha, thanks :)
op 15 03 2009 at 17:07 schreef Eric:
Het echte Islam debat moet nog beginnen, we zitten nog steeds in de fase van het debat over vrijheid van meningsuiting
op 15 03 2009 at 17:24 schreef kaaskop:
"Het echte Islam debat moet nog beginnen"
Heb al een vliegticket voor saudi arabie en iran voor je gekocht.
Go get them tiger!
Ik blijf gewoon hier voor het geval het mis gaat, dan stuur ik je af en toe een zakje drop, een harinkje in zuur of een gerookt makreeltje.
een duidelijke taakverdeling is nooit weg, maar mijn steun heb je.
op 16 03 2009 at 09:42 schreef hassnae:
Natuurlijk mag je dat, Steven.
Ik ben daar niet door beïnvloed. Ik heb altijd al kritiek gehad, maar voelde me nooit geroepen me daarvoor te verantwoorden.
Het was pas toen ik Peter ontmoette dat het me duidelijk werd dat er heel veel mensen juist wel zaten te wachten op moslims die zich uitspraken. Ik besefte toen dat als ik, door me uit te spreken, wrevel of onduidelijkheid weg kon nemen, ik dat zeker moest doen.
De vastgeroeste islamhaters bereik ik niet, maar gewone mensen met oprechte angsten en vragen wel en daar doe ik het voor. Ik heb het naar mijn zin hier en heb er geen behoefte aan dat het leven hier wordt gekaapt door idioten aan weerszijden van het politieke of religieuze spectrum.