Zwarte school
Suna Floret
“Helaas Suna, het is niet meer hetzelfde. In jouw tijd was je middelbare school heel anders. Ouders konden niet wachten tot ze hun kinderen bij de Maarten Luther konden inschrijven.
“Het is tegenwoordig een iets zwartere school, maar de kwaliteit van onze lessen, van onze docenten, is nog steeds erg hoog.” Dit vertelt mijn Engelse docent van de Maarten Luther, van wie ik jarenlang les had, tijdens een bakje koffie bij restaurant De Koriander.
“We hebben veel minder leerlingen dan eerst, ik denk dat het aantal zelfs is gehalveerd. Inhoudelijk zijn we er als school alleen maar op vooruit gegaan, we hebben zelfs unieke uitwisselingsprojecten met het buitenland, dat hadden jullie niet.”
Naast het ophalen van vele leuke herinneringen, het bespreken van onvergetelijke (en vaak ook gênante) gebeurtenissen, was het voor mij raar om de termen witte school/zwarte school te horen van mijn docent. Dat bestond in mijn tijd helemaal niet.
De Maarten Luther? Minder leerlingen? Ik zat daar vaak met een of twee Turkse medeleerlingen in de klas, maar meer was het niet. Elke ochtend werd er voorgelezen uit de Zoutkorrel, inspirerende teksten uit de Bijbel voor het voortgezet onderwijs. De school was zo wit als maar kon.
De meeste ouders in Rotterdam zijn op zoek naar een witte school voor hun kind. Ik kan het ze niet kwalijk nemen, deze ouders hebben sterke argumenten. Een taalachterstand kan nu eenmaal vervelende gevolgen hebben.
Het is een vreemde ontwikkeling; tegenwoordig kampen meer leerlingen met taalproblemen dan vroeger. Maar zolang goede scholen zoals de Maarten Luther, met docenten voor wie wij vroeger respect hadden en die er nu nog steeds zitten, worden ondergewaardeerd omdat ze tegenwoordig worden gezien als zwarte school, dan wordt het probleem alleen maar groter.
Maar wat moet je dan als ouder? Je eigen kind gaat nu eenmaal voor, je wilt dat je kind probleemloos door zijn of haar studie rolt. Dan ga je niet zitten denken of een maatschappelijk probleem erger wordt of niet.
Mijn kind fietst dan maar kwartiertje verder voor een witte school, zal de ouder denken. Dat er dan sterke scholen als de Maarten Luther minder leerlingen hebben, zal ze worst wezen. Dat dan scholen als mijn middelbare school er op achteruitgaan, is een doodzonde.
Eerder gepubliceerd in Algemeen Dagblad, waar journalist Suna Floret (28) een wekelijkse column heeft. Haar weblog is meer dan de moeite waard. Volg haar ook op Twitter.
Suna Floret, 14.01.2012 @ 15:35
16 Reacties
op 14 01 2012 at 16:46 schreef Fridjof:
Suna stelt: “Ik kan het ze niet kwalijk nemen, deze ouders hebben sterke argumenten. Een taalachterstand kan nu eenmaal vervelende gevolgen hebben.”
Een taalachterstand heeft inderdaad negatieve effecten, maar het wordt me niet duidelijk waarom leerlingen met niet-westers culturele achtergrond een negatief effect hebben op leerlingen met een Nederlandse culturele achtergrond.Het is gewoon een eufemisme voor: “we zijn bang voor criminaliteit en vrezen voor de veiligheid van onze kinderen”.
Taalproblemen bij kinderen met een Nederlandse culturele achtergrond ontstaan door allerlei factoren zoals de verandering van taalgebruik en de taalfunctie en de afname van de behoefte om überhaupt verdieping in taal te zoeken. Internet en de sociale media hebben een gigantische invloed op het ontwikkelen van een zeer korte ‘attention span’.
N.b.
Nu het toch over taal gaat…
Heb alleen ik zo’n moeite met veralgemeniseringen zoals ‘witte’ vs. ‘zwarte’?
Dáár begint toch de vertroebeling en verdwijnt elke nuance en relatie met de realiteit.
Tenzij iemand mij kan bewijzen dat de stellingen “zwart = slecht voor taal” waar is.
op 14 01 2012 at 16:55 schreef Frank:
Maar in hoeverre is die angst terecht, Fridjof?
Dat het onderwijs aan het Maarten Luther zeer goed is geloof ik direct, als je het prachtige Nederlands leest dat Suna schrijft. Alleen al voor haar columns zou ik een abonnement op het AD nemen.
op 14 01 2012 at 17:27 schreef MNb:
Wat je moet doen als ouder? Een school uitzoeken die goed is voor je kind, ongeacht de kleur van leerkrachten en leerlingen. Mijn zoon heeft op een school gezeten die zwarter is dan welke school dan ook in Nederland – 90% is Aucaans.
http://www.flickr.com/photos/dmarlay/2112939547/in/photostream
In het midden, witte broek en blauw overhemd, hebben we de huidige directeur, met recht achter hem zijn gepensioneerde voorganger:
http://good-times.webshots.com/photo/2169870460102349993Yjkepu
Schuin achter hem, met hoofddoek, onze eerste onderdirectrice.
Mijn zoon heeft daar het volgende bereikt:
http://www.alcoa.com/suriname/en/news/PDFs/2010_newsletters/Bauxco08.pdf
Pagina 2. Hij staat niet op de foto omdat hij ten tijde van de uitreiking op vakantie in Nederland was. Als hij zin heeft doet hij over een paar maanden mee aan de wereldwijde Natuurkunde Olympiade in Estland.
op 14 01 2012 at 17:29 schreef Fridjof:
Ach, daar kan ik toch niet over oordelen?
op 14 01 2012 at 18:02 schreef ReneR:
Het probleem is gewoon veroorzaakt doordat er teveel nieuwkomers in korte tijd erbij kwamen en het nivo erg laag lag en de verschillen in cultuur iden dito. Heel simpel.
Zout is heel erg lekker op een ei of bij je aardappels om mee te koken; maar teveel erin dan verpest je elk gerecht. In plaats van af en toe te proeven of het nog op smaak is plempte onze overheid de hele zoutbus er maar in. Deze vergelijking kun je wel trekken. Zo is dat dus gegaan met de massa immigratie.
op 14 01 2012 at 18:08 schreef Frank:
Ook al mag ik dan een racist en een reactionair zijn, ik ben ogenblikkelijk bereid toe te geven dat de gemiddelde Surinamer beter Nederlands spreekt en schrijft dan de gemiddelde Nederlander, MNb.
op 14 01 2012 at 22:38 schreef Thomas E:
“De meeste ouders in Rotterdam zijn op zoek naar een witte school voor hun kind. Ik kan het ze niet kwalijk nemen, deze ouders hebben sterke argumenten. Een taalachterstand kan nu eenmaal vervelende gevolgen hebben.”
Krijgen kinderen op een zwarte school een taalachterstand? Hoezo? Snap ’t niet.
In dat geval heeft, als ik naar de spelling van de doorsnee commentaren kijk, minstens de helft van de FN-reageerders op een zwarte school gezeten.
op 14 01 2012 at 23:20 schreef Roland Bruynesteyn:
Ik denk dat in de praktijk nauwelijks op Surinamers/Antillianen gedoeld wordt, maar meer op Turkse en Marokkaanse kinderen die thuis mogelijk geen Nederlands spreken. Door de taalachterstand die ze daardoor opdoen / hebben gaat het Nederlandse onderwijs in de klas langzamer.
An sich is niet gek te denken dat als het gemiddeld niveau van de leerlingen bij Nederlands lager is het tempo van het onderwijs in alle vakken lager zal liggen. Dit staat echter los van de kwaliteit van de leraren, en, strikt genomen, van de school.
Overigens, ik zat 35 jaar geleden op een wit basisschooltje, en van de 25 6e-klassers gingen er 12 naar het zelfde categoraal Gymnasium en nog 5 naar ander VWO. Toevalstreffertje wat niet elke witte school elk jaar zal realiseren, wat de ouders verder ook hopen.
En Thomas E. heeft overigens gelijk als hij zegt dat huidskleur niet alles zegt over Nederlandse taalbeheersing…
op 14 01 2012 at 23:31 schreef gronk:
maar het wordt me niet duidelijk waarom leerlingen met niet-westers culturele achtergrond een negatief effect hebben op leerlingen met een Nederlandse culturele achtergrond
Da’s niet zo heel moeilijk voor te stellen: als de leerlingen met niet-westerse culturele achtergrond stevig bijgespijkerd moeten worden, dan gaat daar een hoop tijd en aandacht van de leraar (m/v) in zitten. Die aandacht gaat niet naar de ‘witte’ leerlingen, die zichzelf dan maar moeten bedruipen.
op 15 01 2012 at 07:12 schreef Fridjof:
Gronk, extra tijd die gestoken wordt in bijspijkeren moet natuurlijk ergens anders worden weggehaald. Maar ik betwijfel of dit zozeer te maken heeft met een niet-westers culturele achtergrond. Ook oer-Hollandse kinderen van nauwelijks geletterde en/of gedesinteresseerde ouders hebben veel extra begeleiding nodig. En kinderen met dyscalculie, dyslexie, met een boven- of ondergemiddelde intelligentie.
Natuurlijk is taalachterstand een factor, maar het is fout om te stellen dat dit per definitie wordt versterkt door de hoeveelheid aanwezige ‘zwarten’ in een klas.
op 15 01 2012 at 10:18 schreef Smeets:
Ik stuur mijn kinderen naar een dorp 6 kilometer van hier in de provincie Groningen. Om ze te beschermen tegen de malloten van de Fryske Beweging die het voor elkaar hebben gekregen dat op elke school verplicht Frysk wordt gegeven. Dat je steeds moet aangeven dat je kind niet in het Frysk door een leerkracht moet worden aangesproken. Ik heb liever dat ze Engels/Spaans of Chinees leren.
En dat begint bij de geboorte: gratis sokken in de vorm van een Fryske vlag, gratis Fryske stripboeken, Nijntje in het Frysk, de kinderopvang, de peuterzaal en nu het basisonderwijs. Ik ben er helemaal klaar mee.
Nu hebben ze het zelfs de leraren verplicht:
Beter een zwarte school dan een Fryske school.
op 15 01 2012 at 15:38 schreef G!:
Ik kan direct Roland Bruynesteyn’s toevalstreffer compenseren; allicht dat mijn klas een soort rampjaar was maar toen ik een kleine 30 jaar geleden in de 6e van mijn ‘witte’ openbare, lagere school zat, ging was ik de enige van 32 leerlingen die naar het atheneum ging. De christelijke lagere school in ons dorp (jazeker, we hadden van bijna alles een ‘openbare’ en een christelijke variant ook de voetbalvereniging, MAVO, bakker, slager, garage, enz) deed ’t een stuk beter, die leverde bijvoorbeeld wèl leerlingen aan ’t gymnasium.
Zelfs toen al waren er mensen die ondanks het feit dat ze beslist niet gelovig waren toch hun kinderen naar de christelijke school stuurden, gewoon omdat die openbare school een soort ‘zwarte’ school was.
Dat ouders zulke keuzes maken is iets van alle tijden denk ik. Dat ouders foute keuzes maken op grond van huidskleur verwerp ik, tja. Daar doe je weinig aan, en ik vraag me af of je dat werkelijk moet willen. Wat ik echter niet snap is dat dan tòch kennelijk de kwaliteit van het onderwijs op die zwarte scholen achteruit gaat, self fulfilling prophecy? Of gewoon een fabel, zoals in ’t geval van Suna’s school?
op 15 01 2012 at 18:31 schreef ayatollah Wilders Khadafi:
Ter veiling aangeboden: het Nederlands taalgebied
Column Rabin Gangadin
Als het gaat om een stukje eigen werkverschaffing dan zijn Nederlandse opportunisten er als de kippen bij met de meest briljante en degelijk uitgewerkte concepten waarmee zij allochtonen de juiste taaltools denken te kunnen aanreiken om hun weg vlot in de Nederlandse samenleving te laten vinden. De reacties op dit soort aanbestedingen is talrijker dan het aantal asielaanvragen bij de vreemdelingendienst. Je zou aan de hand van deze draagkrachtmeting van het Nederlandse taalgebied bijna willen aannemen dat het Nederlandse taalgebied goede en solide pijlers ondergeschoven heeft gekregen. Niets is minder waar. Onlangs werd door het Haagsche Onze Taal aangetoond dat allochtonen een veel groter respect en belangstelling tonen voor het Nederlands dan Nederlanders zelf. Waarom eigenlijk?
Syntactische verhaspelingen
Volgens Nederlandse sociolinguïsten zou het Nederlands in vergelijking met alle andere West-Europese talen het slechtst worden gedragen door haar eigen native speakers. Vele Nederlanders beseffen diep in hun hart dat ze hun moedertaal niet machtig zijn zoals dat eigenlijk zou moeten. Ik heb het nie
op 15 01 2012 at 20:58 schreef MNb:
@G! “Wat ik echter niet snap”
Misschien omdat het niet zo is? De slechtste scholen van Nederland zijn zwart, dat is waar. Daaruit volgt echter nog niet dat ze “in kwaliteit achteruit gaan”. Er volgt al helemaal niet uit dat alle zwarte scholen slecht zijn.
@Bruyn: daar had ik het nou net over. Veel van onze Aucaanse kinderen spreken thuis geen Nederlands, maar Aucaans.
@Frank: dat “maar” is misplaatst – je illustreert nou net dat je een racist en reactionair bent. Het is nl. niet waar, zeker niet buiten Par’bo, dat de gemiddelde Surinamer beter Nlds schrijft en leest dat de gemiddelde Nederlander.
op 18 01 2012 at 18:59 schreef dewanand:
namaste FNers en Peter,
mbt EU:
Ik snap echt niet waarom men in de Europese Unie nog niet zover is dat Engels de tweede officiele taal is in alle lidstaten. Zo kan er een beter taalbeleid ontstaan en het kost minder aan vertaalwerk. Alle lidstaten vechten nu voor hun eigen taal en hele EU blijft versplinterd. De wereld en de EU hebben niets meer aan het Nederlands of het Fries, dus waarom zijn dit nog officiele talen in de EU?
Ik denk echt dat het Nederlands maar een buitenlandse taal moet worden in Nederland in de toekomst, want het is gewoon te klein om te overleven. Ik ken rijke blanken die hun blanke kinderen in het Engels opvoeden en op een Engelstalige school zetten. Zelf heb ik er veel spijt van dat ik nu 1,5 miljoen woorden heb geschreven in het Nederlands, terwijl men mij nooit zal accepteren, omdat ik niet-blank ben en hindoeschrijver. Konden die hollanders mij dit niet 40 jaar geleden al verteld hebben?
Ik ga werken aan radicale oplossingen en mijn eigen leger opzetten. Wieroe, mijn hollandse Hindoe kat is mijn eerste soldaat en hij miauwt altijd in puur Sanskriet.
Ik voel mij zo genaaid door al die 12 miljoen hollanders.
dewanand
op 21 01 2012 at 16:23 schreef sigme:
Vroeger zat ik op een van de allereerste “zwarte scholen” van Nederland – de term bestond uiteraard nog niet. Begin jaren ’80, Vlaardingen-Oost.
In mijn klas was ik het enige Nederlandse meisje, er waren 2 Nederlandse jongens. 1 Marokkaans meisje, 1 meisje uit Saoudie-Arabie. De rest Turks. Allemaal vers geimporteerde Turkjes, wegens gezinshereniging overgebracht. Hun ouders spraken geen gebrekkig Nederlands – ze spraken helemaal geen Nederlands. Ze wisten niet wat een keuken was, of een gasfornuis, of een wc.
Ik had geen klagen over de kwaliteit van het onderwijs. Op het dorpsschooltje in het noorden van de provincie Groningen waar ik weg kwam, lag dat een stuk lager.