Home » Archief » Zuigers en cilinders


[26.09.2011]

Zuigers en cilinders

Renée O


Kanamara Matsuri

Ik ben een associatief denker – nou ja, dénker… Een luchtige discussie op Twitter, een dito draadje op Facebook en een blog enige tijd later op de leuke vrouwen-van-een-zekere-leeftijd site Overgangstergirls riepen allerlei associaties bij me op die me terugwierpen naar de behaloze periode ofwel de roerige jaren zeventig van de tweede feministische golf. Het tijdperk waarin onelegante tuinbroeken, hangtieten en door slechte kappers gekortwiekte haren de boventoon voerden. Kortom, alles wat een vrouw tot het tegendeel van een lustobject maakte. Maar… ook het tijdperk van ‘Deep Throat‘, ‘Behind the Green Door‘ en onze eigen onvolprezen ‘Blue Movie‘.

Het begon allemaal met mijn opmerking op Twitter dat ik de ‘overgang voorbij’ was. Net zoiets als ‘De Schaamte Voorbij‘? vroeg een van mijn teerbeminde tweeps? Welnu, van het een kwam het ander, en via het feministische boekwerkje van Anja Meulenbelt kwam ik eerst uit bij Marilyn French’ ‘The Women’s Room‘ en ten slotte bij een volstrekt antifeministisch verschijnsel als keiharde porno.

Noch van het boek van Anja Meulenbelt noch van dat van Marilyn French herinner ik me veel, behalve dan dat de bewuste onttaboetiserende boekwerkjes in die tijd een must-read waren voor vrouwen die broodnodig geëmancipeerd moesten worden. In ieder geval hebben beide schrijfsters op sappige, en een enkele keer zelfs humoristische wijze, het luxeprobleem van de westerse vrouw, namelijk de man, onder de loep genomen. Die vreselijk hinderlijke dominante man dus die – vanuit zíjn machtspositie en de van hém afhankelijke positie van háár – slechts tot doel heeft de vrouw te belemmeren in haar intellectuele, sociale, economische en seksuele ontwikkeling.

Enfin, in beide boeken worden vrouwen gestimuleerd zichzelf geestelijk en lichamelijk te ontdekken, hun zelfbewustzijn te stimuleren en zich niet te laten koeioneren door het andere geslacht. Op zich niets mis mee, behalve dan dat ik de beschuldigende vinger naar dé man onzin vind en denk dat vrouwen gewoon van hun eigen kracht uit moeten gaan. Maar dat heeft wellicht te maken met mijn persoonlijkheid en uitermate vrouwvriendelijke achtergrond, komende uit een ongelijk verdeeld gezin van vijf vrouwen en twee mannen.

Inhoudelijk mag de invloed van het boek van Marilyn French op mijn leven dan vrijwel nihil zijn, het vormt wél onderdeel van een waar gebeurd verhaal dat ik u niet wil onthouden, lieve lezer.

Het is 1978
Een paar minuten voor vertrek zit ik in de trein naar Voorschoten het bewuste boek te lezen. Net als Val beweert dat all men rapists zijn, voel ik iets voor mij bewegen. De blik van mijn boek afwendend, kijk ik recht in het kloeke geslacht van een exhibitionist die het, in het treinhalletje, met zijn rechterhand kordaat en ritmisch op en neer beweegt.

Innerlijk verblik en verbloos ik, maar uiterlijk laat ik niets merken en lees verder alsof er niets aan de hand is. Op mij na is de coupé leeg. Nerveus als ik ben, spoken er allemaal gedachten door mijn hoofd. Wat als hij náást me komt zitten? Er is niemand anders in de coupé! Wat als hij óók in Voorschoten uitstapt, het stationnetje is om deze tijd zo verlaten? Ik word toch niet aangerand…?

Met mijn ogen nog steeds strak op het boek gericht, verman ik me. Ik weet dondersgoed dat exhibitionisten hun kick halen uit de schrik die ze bij vrouwen teweegbrengen, dat ze verder geen kwaad in de zin hebben. Maar toch… ik hoor de fluit van de conducteur, ik kijk weer op. De potloodventer is vertrokken… Vermoedelijk op weg naar een andere stilstaande trein om daar een andere vrouw een geschrokken blik op zijn pik te gunnen. Pff. Ik slaak een zucht van verlichting en lees verder.

Het zou zomaar kunnen dat ik door dat incident heel schroomvallig – en eigenlijk liever helemaal niet – naar expliciete seksscènes kijk. In het geheel niet uit preutsheid, ik heb niets tegen het verschijnsel op zich, behalve dan dat het jonge mannen, op weg naar volwassenheid, vaak een wereldvreemd beeld geeft van wat vrouwen plezierig vinden. Ik heb er gewoon niet veel mee. Ik vind pornofilms iets gênants hebben: het exhibitionisme van de acteurs en actrices enerzijds, en het ‘voyeurisme’ van mezelf anderzijds.

Bovendien vind ik ze dodelijk saai. Er zullen heus ‘goede’ zijn, maar voor zover ik ze ken, wordt op basis van een slecht script en gespeeld door talentloze onaantrekkelijke acteurs de oudste beweging van de wereld slechts machinaal getoond als een in een cilinder heen en weer bewegende zuiger van een motor, waarbij de eigenaresse van die cilinder kreunt en hijgt alsof ze broodnodig geolied moet worden. Nee, niet mijn ding, zeg maar…

Als het dan toch per se moet, lees ik liever stoute verhaaltjes. Het liefst in het Engels of Frans bovendien om toch nog een klein beetje afstand te bewaren, de beelden fantaseer ik er zelf wel bij. Die verhaaltjes kunnen me niet ver genoeg gaan, er mogen dingen in gebeuren die ik nooit en te nimmer zelf zou willen doen, c.q. bij me zou willen laten doen, maar die ik in tegenstelling tot pornofilms wel degelijk prikkelend vind.

En om u de waarheid te zeggen, zulke spannende verhaaltjes lees ik tien keer liever dan welk semi-intellectueel feministisch werkje dan ook…

Renée O is vertaler, Linkse Kerkganger en mede-oprichter van Nogal Irritant.

Penisspecial, Renée O, 26.09.2011 @ 21:14

[Home]
 

13 Reacties

op 26 09 2011 at 21:56 schreef rena:

Ik kan me er helemaal vinden inde laatste 4 alinea’s. ;)

op 26 09 2011 at 23:27 schreef MNb:

Zelf doen met een enthousiaste partner is hoe dan ook altijd leuker.

op 27 09 2011 at 01:21 schreef Sasha Berkman:

Anja Meulenbelt en/of Marilyn French waren net zo zuur als jij jezelf voelt.

Het rijtje prachtige boeken dat deze dames geproduceert hebben is groter dan jouw pikkie

Je noemt hier gewoon even twee (hoewel heel verschillend) grootheden!

op 27 09 2011 at 02:35 schreef Paul:

toch maar ff Theo Maassen quoten: “ik kijk porno omdat ik te lui ben om te fantaseren”

Porno is inderdaad (op amateurporno na) dodelijk saai. Het gebeurt me af en toe dat ik wakker word met mijn hand in mijn broek en Meiden van Holland op de TV. Tijdens het masturberen in slaap vallen van verveling…

@MNb helemaal mee eens! Maar af en toe een zelfgeschoten filmpje terugkijken…

op 27 09 2011 at 07:40 schreef Renée O:

Mijn pikkie @Sasha?

op 27 09 2011 at 10:15 schreef Tom Lievens:

Laten nu net die verhalen o zo moeilijk te schrijven zijn. De lijn tussen platte porno en opwindende teksten is verschrikellijk dun. Ik breek er al een paar weken mijn kop over.

op 27 09 2011 at 10:34 schreef Renée O:

@Tom

Klopt! Is vreselijk moeilijk: ik ‘kan’ ’t alleen in het Engels en als ik er een dosis humor aan toevoeg, maar ja, dan is het alleen maar leuk (hopelijk), en niet opwindend.

Hieronder een linkje naar een kort ‘fanfiction’ verhaal waarin een beetje erotiek, dat ik ooit voor een challenge heb geschreven, toen ik nog actief was in de Jane Austen community.

http://renee2.mrsdarcy.com/page6.html#CFMC

op 27 09 2011 at 16:55 schreef You On A Gin:

@ Sasha Berkman
Wat betreft Meulenbelt, inderdaad. Maar weinig stervelingen vallen de eer ten deel om een werkwoord naar zich vernoemd te krijgen.

op 03 10 2011 at 04:25 schreef Peter Dijkema:

Wat ik als hete hetero niet begrijp van porno, is al die pompende en spuitende pikken die in beeld komen en me het uitzicht op een mooie meid of een fraaie flamoes ontnemen. Idem voor de plastic brommers bij masturberende mooie meisjes en die dildoende dames. Doe mij maar een aardige amatrice uit Australie, die zich op haar gemak klaar maakt.
Vaste camera zonder aanwezige operator. Geen geacteer alstublieft. Zeldzaam. Maar ze zijn er wel! Gratis zelfs, die geile grieten en dartele dames.

op 03 10 2011 at 17:19 schreef Yvonne:

@Peter Dijkema

Geen geacteer alstublieft?

op 03 10 2011 at 18:38 schreef Renee O:

Misschien heeft Peter het over “I feel Myself”, een site waarvoor een paar jaar geleden zelfs aandacht werd besteed in de NRC, als ik me niet vergis. :-)

op 04 10 2011 at 04:58 schreef Peter Dijkema:

@ Renee O

Inderdaad! Er zijn daar nog een paar, al verhuisde er één onlangs naar Schiphol.

Waar het om gaat is dat de jongedames kennelijk zelf de situatie kunnen kiezen. Veilig thuis in eigen bed of stoel. Alleen, met een camera of twee. Of in de studio. Ergens buiten, als ze dat lekker vinden. Als ze zich maar vertrouwd genoeg kunnen voelen om zich zo bloot te geven. Al dan niet met kleren uit of aan.

op 15 06 2012 at 12:06 schreef Een vloeiend ballet van genot. : Tom lievens:

[…] Tom Dank aan Renée O voor de uitdrukking zuiger-cilinder. Te lezen op Frontaal Naakt […]

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS