Zoek maar een ander aapje
Hassnae Bouazza
Scène uit Kuroneko (1968)
Of ik in debat wilde over islam en feminisme. Voor de radio met de vrouw die het woord ‘dobbernegers’ muntte voor de levenloze lichamen van verdronken vluchtelingen.
Over islam en feminisme. Want dat is zo’n nieuw onderwerp, hè. Daar hebben we het de laatste vijftien jaar nog niet over gehad. En we zijn er zo verschrikkelijk veel mee opgeschoten.
Dus nee, media. Ik kom niet door jullie hoepels springen. Nee, ik ga niet in gesprek met als wetenschappers vermomde alu-hoedjes die een plan zien achter de ‘islamisering’. Ik ga niet in debat met zelfbenoemde feministes die neerkijken op ieder die niet hetzelfde denkt en ik ga zeker niet in discussie met iemand die een soort infantiele vorm van Tourette-syndroom als verdienmodel heeft.
Weekdieren
Islam=kut voor vrouwen. Dat zou haar bijdrage aan de discussie zijn geweest zag ik. Nou, inpakken maar. Probleem opgelost. Anno 2016 moest het maar eens gezegd worden, niet waar. Het kan nog korter: islam=kut. Einde discussie. Nanninga heeft gesproken. Volgende onderwerp.
Wat de islam voor de mensen zelf betekent, en voor de vrouwen, dat doet er niet toe. De blanke feministes gaan daarover. Feministes die niet te onderscheiden zijn van de ranzigste extreem-rechtse politici. Feministes die andere vrouwen niet voor vol aanzien, maar hen als onvolgroeide, niet serieus te nemen weekdieren behandelen die te vies zijn om aan te pakken.
De enige manier om ‘de moslimvrouw te ‘bevrijden’ is door haar religieuze identiteit af te nemen, schijnt het, en haar te vernederen. Want dat ‘kopvod’, hè. De moslimvrouw is pas oké als ze met evenveel walging over haar achtergrond spreekt als de blanke meesterinnen haar voordoen.
Koloniaal complex
Wat de moslimvrouwen daar zelf van vinden? Dat doet er bij die bevrijders niet toe. Dat ze misschien wel niet bevrijd willen worden van de islam, interesseert hen niet. Dat ze steun en kracht uit de islam putten, vinden ze belachelijk. Dat ze in de islam hun aanmoediging vinden zich te bevrijden en conservatieve mannen te bestrijden, dat boeit niemand. Dat die vrouwen zelf hun eigen strijd voeren en niet zitten te wachten op lompe, racistische en onbeschofte figuren met een koloniaal complex, wil maar niet tot die botte hoofden doordringen.
Maar heus, als moslimvrouwen hulp willen vragen, zullen ze niet schromen, tot die tijd moet je gewoon met je neerbuigende poten van hen afblijven. Ze zijn geen trofeeën voor je islamhaat en ze redden zich beter dan al die zogenaamde bevrijders dat ooit zouden kunnen.
En daarom nee. Nee, nee, nee. Ik kom dat gesprek niet voeren. Er wordt geen vrouw mee geholpen. Ik heb bovendien alles al gezegd wat er over te zeggen valt en heb weinig zin als een vastgelopen plaat steeds hetzelfde te herhalen. Dat gaat zo vervelen. Zoek maar een ander aapje.
Hassnae Bouazza is regisseur en eindredacteur van Femke Halsema’s serie Seks en de Zonde, schreef een boek over Arabieren, Arabieren Kijken. En ze heeft haar eigen hedonistische site, Aicha Qandisha. Vorig jaar heeft ze in Beiroet de Arouwad Award gekregen voor haar stukken over de Arabische wereld. Lees vooral ook haar relaas over het racisme op de progressieve redacties waar zij heeft gewerkt.
Hassnae Bouazza, 03.11.2016 @ 07:47
19 Reacties
op 03 11 2016 at 08:57 schreef Frank L.:
Uitstekend commentaar van Hassnae Bouazza.
Ze zal weten dat ze haar opponenten hiermee ammunitie in handen geeft, zo van: zie je nou wel ze wil niet deelnemen aan een serieuze discussie en daarmee is uiteindelijk ons gelijk toch wel bewezen, niet dan?
Niks van aantrekken.
Mensen die hun eigen dogma’s als een zware ijzeren bal aan een ketting met zich meeslepen, die komen nooit voorwaarts.
op 03 11 2016 at 09:54 schreef MNb:
Je zou wel goed gek zijn.
op 03 11 2016 at 10:16 schreef Sasha Berkman:
Bravo!
op 03 11 2016 at 10:16 schreef Hermann:
“…racistische en onbeschofte figuren met een koloniaal complex…” In 1900 kon men zonder gêne het volgende schrijven: “Is of wordt alles in Indië inferieur, – wat goed schijnt
is veelal in wezen rot, niet reëel, opgedirkt. Er is geen spoor van fijne, harmonische beschaving; een mooi voorwerp staat in een koestallerig milieu to verweeren, een lieve
vrouw kwijnt in een jordaan-omgeving.
….
In een europeesche gevangenis onder boeven kan men reiner blijven dan in het bagno: Indie.”
http://www.dbnl.org/arch/veth001leve01_01/pag/veth001leve01_01.pdf#page=8
Die verhevenheid over de Ander, en met name de donker gekleurde medemens, heeft de Nederlander nog lang niet verlaten. Wel grappig: “de jordaan-omgeving”. Daar waren er toen zeer vele van in Nederland!
op 03 11 2016 at 10:24 schreef rosa vandevelde:
Hassnae Bouazza heeft natuurlijk gelijk dat het allemaal zo voorspelbaar zou verlopen en alle begrip dat ze zich daarvoor niet wil lenen, maar toch…
Dat andere media-aapje Naeeda Aurangzeb die wel de gelegenheid aangreep om nog maar eens te proberen het uit te leggen deed het helemaal niet slecht.
Uiteraard zijn “ik weet het allemaal zo goed dat ik niet hoef te luisteren” mensen niet te bereiken.
Maar al heeft Naeeda maar voor een paar mensen met een meer open geest, door een klein kiertje, meer inkijk gegeven in de beleving van progressieve moslimas, is dat toch winst.
Nanninga ? een haperende grammofoonplaat…
op 03 11 2016 at 13:01 schreef babs:
Groot gelijk. In een discussie waarin je meteen in de verdediging zit (Islam en feminsme is kennelijk een vreemde combi, anders is dat niet het onderwerp), kun je op zijn best de schade beperkt houden. Helemaal tegen Nanninga, want die kan heel redelijk debatteren, bij elk argument tegen haar verandert ze van onderwerp en verschuift ze doelpalen.
Zie bijvoorbeeld hier:
https://www.youtube.com/watch?v=xkEzDo51U00
(pownes-alert)
Een groenlinksert die eigenlijk beter argumenteert wordt er bij elk argument door Nanninga op gewezen dat hij wereldvreemd is. Het enige wat de groenlinkser uiteindelijk bereikt is dat de boodschap ‘Islam=kut’ meer geloofwaardigheid krijgt.
op 03 11 2016 at 13:05 schreef Nohlert:
Nanninga is het gesprek en de woede die ze opwekt niet waard Hassnae. Dit stukje is eigenlijk al teveel.
op 03 11 2016 at 13:16 schreef Jean Amr:
Amen!!
Groot gelijk!
https://matasalamat.wordpress.com/2015/12/15/begum-om-habibeh-aga-khan-quote-of-the-day/
op 03 11 2016 at 13:25 schreef Chakir:
Die Nanninga, mijn god, hoe is die ooit opgeklommen tot intellectuele feministe? Oh ja.. Nu weet ik het weer. Zij bedrijft, net zoals velen in de media, het zeer populaire en verdienstelijke fenomeen van “scorebord journalistiek” (zoals de grote filosoof Co Adriaansen dat noemde): bepaalde acties van mensen zorgen voor de (bizarre) eindstand en dat zegt meteen álles over hoe goed of slecht het andere team is. Alleen supertriest dat we het hebben over mensen en niet over doelpunten. Nog triester is dat het al zo lang duurt. Heel goed en heel slim Hassnae, laat ze lekker in hun sop gaar koken, door mensen zoals jij zitten wij (alle fatsoenlijke mensen) nog zeker in de “wedstrijd” en wie weet wat er gebeurt in de blessuretijd..
op 03 11 2016 at 14:30 schreef Pyt van der Galiën:
Het enige wat je met een discussie bereikt is een legitimatie van de opvattingen van Nanninga. Niet doen dus, eens.
op 03 11 2016 at 18:04 schreef Richard van Gemert:
Nanninga is de (veel te dikke) belichaming van de terugval in beschaving waarin Nederland zich bevindt. Haar publiek bestaat uit domme, fascistische tokkies. Goed dat je de discussie met deze TPO-troll hebt geweigerd.
op 03 11 2016 at 20:08 schreef Binnenstaander:
Dat je andermans standpunten zou legitimeren door er tegen in te gaan is natuurlijk te ridicuul voor woorden maar alle begrip dat Hassnae geen trek heeft om dezelfde lucht te ademen als Nanninga.
op 03 11 2016 at 20:22 schreef MNb:
Beslist niet, Binnenstaander. Debatteren betekent toegeven dat je de standpunten van je opponent serieus neemt. Het is waarom creationisten dol zijn op publieke debatten met wetenschappers.
op 03 11 2016 at 21:34 schreef Pyt van der Galiën:
Wat MNb zegt. Bovendien is ‘er tegen in gaan’ natuurlijk iets anders dan ‘in discussie gaan’.
op 03 11 2016 at 22:29 schreef Sasha Berkman:
maw: zoek maar een ander aapje.
op 03 11 2016 at 22:33 schreef Sum:
Cliteur et al. staan voor academisch witwassen van fascisme en rascisme. Neonazi’s in toga
op 03 11 2016 at 22:43 schreef dewanand:
Miaauw, miaauw, namastiaauw Godin Hassnae Bouazza,
N1: Jij schrijft: ‘Of ik in debat wilde over islam en feminisme. Voor de radio met de vrouw die het woord ‘dobbernegers’ muntte voor de levenloze lichamen van verdronken vluchtelingen.’
N2: Hou er rekening mee dat wij als mensapen ook gewoon onderdeel zijn van een biotoop nu en daarin leven, zgn multiculturele mensapentoop en er spelen fundamentele, onveranderbare biologische wetmatigheden hierin een rol op Meta, macro, meso en micro niveau. Het systeem is erg complex en in debat gaan over islam en feminisme is alleen zinvol als je eea wel begrijpt van deze twee zuiver biologische begrippen in onze mensapentopen.
N3: Islam is niet fout, nee maar feminisme is ook niet fout. Analyseer het Islamitische Feminisme maar eens goed, dan zal je veel meer begrijpen van de zgn ware, zuivere, onvervalste Islam, waarvan er toch ruim 34 versies zijn ontwikkeld afgelopen 1400 jaar, en dit is de rijke biodiversiteit van hele Islam wereld vd hominiden op aarde nu. Het is hoe dan ook goed dat Islam bestaat en het andere uiterste, zgn Hypermoderne, decadente, immorele vrije Westerse seks en geldbeschaving is ook gemanifesteerd, als Dwaita zelf.
op 04 11 2016 at 04:27 schreef Murat:
Gewoon niet doen Hassnae. Heel goed.
We hebben na 15 jaar Islam bashen wel geleerd wat dat betekent, een discussie over “Islam en feminisme”.
Een one-way track of kankeren op de Islam, jou niet uit laten spreken en je neer te zetten als een achterlijke.
Discussiëren in een atmosfeer van witte en Westerse suprematie is nutteloos.
op 06 11 2016 at 08:26 schreef Dale:
‘Wat de moslimvrouwen daar zelf van vinden? Dat doet er bij die bevrijders niet toe. Dat ze misschien wel niet bevrijd willen worden van de islam, interesseert hen niet.’
Ken je klassiekers. In de jaren 60 wilden de huisvrouwtjes ook niet bevrijd worden van hun aanrecht door de Dolle Mina’s. Dat was dan maar jammer. Geemancipeerd moesten ze worden, tegen wil en dank. Of het goed of slecht was, mag de geschiedenis uitwijzen.