Zo seksueel bevrijd is Nederland nou ook weer niet
Annemarie Toebosch
Eerst even een klopje op eigen rug dat ik hier als half-Amerikaan een discussie met Nederlanders aan durf te gaan over seksuele ongelijkheid in Nederland, in het #metoo-tijdperk, waar Amerika weer fijn als de meest preutse trut in de klas wordt neergezet.
Ik heb van de zwarte piet-discussie geleerd hoe snel mijn mond gesnoerd wordt als ik vanuit Amerika de Nederlandse tolerantie in twijfel trek. “Hou je bek jij, Amerikaan, met je Amerikaanse overgevoeligheden over ras en je eigen politiegeweld tegen zwarten.” Nederlands racisme aankaarten is één ding. Daar heb je elk geval nog kolonialisme en slavernij, en het feit dat massa’s Nederlanders vol vreugde op een racist hebben gestemd. Nederlands seksisme aankaarten, vanuit Amerika, is een stuk linker. Want Nederland is “seksueel gezond, met seksuele voorlichting voor kleuters, tieners die thuis in eigen bed mogen neuken, afwerkplaatsen voor de straathoertjes, en ons homohuwelijk.” Gek dan toch, dat aardig wat Nederlandse vrouwen op de #metoo-trein springen.
Preutse Amerikanen
Op mijn werk als hoofd van een programma Nederlands aan een grote universiteit zie ik veel progressieve mensen vol verwachting keer op keer met vliegtuig of via computer naar Nederland vertrekken. Bij terugkomst komen onherroepelijk de opmerkingen, “Goh, toch veel vrouwonvriendelijker dan ik dacht daar”, of, “Dit soort seksisme had ik daar niet verwacht”. Zijn dit allemaal overgevoelige politiek-correcte, preutse Amerikanen die normaal Nederlands gedrag als seksisme interpreteren, zoals ze dat zogenaamd ook met zwarte piet en racisme doen? Nee, want dit zijn Amerikanen, en Spanjaarden, en Aziaten, mensen uit het midden oosten, intelligente mensen van overal.
Ik zweef al de helft van mijn leven tussen de wereld van de zogenaamd preutse Amerikaanse vrouwen en vrijgevochten Hollandse meiden. Je kent de typeringen wel: “in Amerika mag geweld in de film wél, maar seks niet, maar wij komen lekker uit het land van ‘Turks Fruit‘ en de Wallen en seksuele voorlichting.”
Ik geef toe, jarenlang was het een héérlijk superioriteitsgevoel, dat achterlijke gegiechel van Amerikaanse vriendinnen als ik en public om een tampon vroeg, of als ik ze vertelde hoe ik m’n half-Hollandse kindjes het woord pijpen had uitgelegd. Maar in de loop van mijn leven hier verloor mijn Hollandse zelfvoldaanheid het van de werkelijkheid, die een hoop genuanceerder was dan het idee dat Amerikanen preutser zijn dan Nederlanders.
Benen scheren
Qua cultuur kun je misschien wel zeggen dat Amerika wat omzichtiger met het onderwerp seks omgaat dan de mainstream Nederlandse cultuur. We hebben het dan over een gigantische groep mensen, met een hele hoop verschillende normen en waarden en religies en seksuele achtergronden, en zonder de duidelijke meerderheidscultuur die je in Nederland kent. Omzichtigheid is in deze wereld een wijze oplossing.
Mijn vrijgevochten Hollandse meiden-idee zakte na verloop van tijd ook in elkaar. Terwijl ik (witte) Nederlandse vrouwen hoorde zuchten over de onderdrukte moslima’s met hoofddoek, zag ik ze keurig lopen in het gareel van de Nederlandse mode-politie van de hakjes en rokjes en hippe bikini’s. “Die Amerikaanse vrouwen, een beetje meer sex-appeal zou toch wel mogen met die lompe tennisschoenen aan”, werd me gezegd onder het druk scheren van de benen. En dan kun je de discussie aangaan, “Die hoofddoek, oké, misschien zit daar wat seksisme achter, maar dat eindeloos scheren van ons, dat doen wij oer-Hollandse vrouwen toch ook niet voor onszelf, of wel soms?” – “Nee”, werd me dan duidelijk gemaakt, “de moslima’s dragen de hoofddoek als een vorm van mannelijke onderdrukking terwijl dat scheren, dat wij doen, dat is gewoon hygiënischer. Vies, vrouwen met haren op de benen.”
Maar dan wel gewoon met vieze harige kerels in bed liggen.
Vrijgevochten vrouw
Zoals de Amerikaanse vrouw liever niet na wil denken over hoe haar seksuele omzichtigheid haar #metoo-verhalen beïnvloedt, zo wil de vrijgevochten Nederlandse vrouw liever niet nadenken over het feit dat ze nog zo hard kan zuchten over hoofddoeken en lachen over Amerikaanse preutsheid, maar zelf vastzit in de gender- en seks-shitstorm van haar eigen cultuur, vermengd met het racisme waarmee Sylvana Simons al jaren voor hoer wordt uitgemaakt, en verwrongen in de onmacht altijd degene te zijn die part-time werkt en dan na de scheiding met een half-ontwikkelde carrière zit.
In werkelijkheid worden álle vrouwen, of ze nu zedelijk zijn, of liberaal, zwart, wit, bruin of paars, net zo hard het slachtoffer van allerlei seksuele intimidatie. Ik kan de benen mijn hele leven nog zo wijd hebben gehad, uiteindelijk heb ik als open Hollandse meid in Amerika een groot aantal #metoo-verhalen, die waar zijn, en waar geen seksuele openheid me tegen beschermd heeft. En mijn zogenaamde preutse Amerikaanse vriendinnen hier kunnen nog zo netjes met de benen over elkaar in de hoek hebben gezeten, het heeft ze niet beschermd tegen seksuele machtsdelicten.
Beklemmende zedelijkheidscultuur
Beide landen, het zogenaamd preutse Amerika waar #metoo begon, en het zogenaamd verlichte Nederland waar #metoo nu voet aan de grond krijgt, hebben hun blinde vlekken. In Amerika is men sinds de civil rights movement goed opgevoed in discussies over machtsverschillen, maar verwatert de discussie over vrouwenhaat hier door seksuele omzichtigheid.
In Nederland daarentegen is het idee van machtsverschillen (zoals tussen Sint en Piet) nog niet uitgevonden, en de paar eenzame slimme zielen voor wie het kwartje al wel is gevallen wat betreft ras, reageren jammer genoeg paniekerig op #metoo, met angst in het hart dat Nederland zal terugkeren naar een oude beklemmende zedelijkheidscultuur.
Positioneel machtsmisbruik
Onderdrukking van vrouwen is geen seks, zelfs niet als je de piemel erbij uit de broek trekt. De vrouwenhaat die #metoo aankaart is, net als de rassenhaat die de anti-zwarte piet beweging aankaart, een gevecht tegen machtsmisbruik en kleinering. En dit vechten is geen overgevoeligheid of zedelijkheid. Het is humanisme, en vooruitgang. Het maakt dan geen bal uit of de Amerikaanse #metoo vrouwen daarnaast wat puberaal giechelen bij een seksscène in een film. Vrouwen vechten op moment vreselijk hard en dapper en veelal voor het eerst tegen het positionele machtsmisbruik van mannen. Dus hou op alsjeblieft met dat gezeur over seks en zeden. #metoo
Annemarie Toebosch woont al 23 jaar in de VS. Ze is hoofd van het programma Nederlands aan de University of Michigan.
Annemarie Toebosch, 08.01.2018 @ 08:28
25 Reacties
op 08 01 2018 at 11:55 schreef Martijn:
Ik heb echt veel geleerd van praten met Amerikanen over dit soort onderwerpen.
Bang voor een beklemmende zedelijkheidscultuur (die mensen van mijn leeftijd die zeuren over die vreselijke jaren vijftig die ze niet meegemaakt hebben en dus eigenlijk een paar progressieve types van de vorige generatie napraten) en dan wel reactionaire malloten als Baudet verfrissend vinden.
We waren nog niet eens echt klaar met die emancipatie en de klok dreigt alweer te worden teruggedraaid.
op 08 01 2018 at 14:26 schreef kees romijn:
De titel van het artikel is een eufemisme. Het is namelijk nu zo, dat masturberen in Nederland niet strafbaar is, in tegenstelling tot een groot aantal andere landen.
op 08 01 2018 at 15:39 schreef G van Schagen:
Eerst verzinnen mensen jurisdicties, via geweld en overheersing toegeëigende stukken van de aarde, en noemen dat landen. Die landen krijgen namen en vervolgens worden er allerlei eigenschappen aan die landen en de daarin wonende mensen toegeschreven.
Nederlands, hollands, amerikaans, half-amerikaans, tjeezus nog aan toe, zie je niet waarin je verzeild bent geraakt met je nationalisme? Je betoog bouw je zo op drijfzand.
Het is me elke keer weer een raadsel waarom mensen die terecht hokjes en hokjesdenken willen bestrijden hun betoog grotendeels op hokjes baseren.
Media en onderwijs, dát zijn de plekken waar winst is te halen, wereldwijd!
Cultuur is net zo belangrijk voor een mens als een fiets voor een vis. Als je cultuur te serieus neemt kom je geen stap dichterbij het doel, een soeverein bestaan.
op 08 01 2018 at 15:41 schreef Peter:
Sorry, Annemarie, ik weet niet waar deze warhoofden vandaan komen.
op 08 01 2018 at 16:22 schreef nayako sadashi, het maagdelijke lam:
Vrouwen scheren hun benen , omdat mannen dat mooi vinden
Vrouwen doen hun haar in een hoofddoek, omdat Arabische mannen dat belangrijk vinden
Beide doen iets voor ons , wij, de penisdragers .
Allebei is natuurlijk eigen keuze in zekere zin, maar toch ook weer niet, want krijgt een vrouw met harige benen nog een baan ? En een baan moet je hebben. Dus ja
Anyway
Stevig stukje
op 08 01 2018 at 16:53 schreef Ines:
Ik kende/ken diverse vrouwen die niet aan scheren deden en die hadden/hebben gewoon een baan hoor. ;)
Overigens herken ik het hier geschetste beeld niet zo, want ik hoor van buitenlanders meestal juist dat ze de Nederlandse vrouwen er maar sloppy en onvrouwelijk vinden bijlopen. En dat is denk ik ook zo vergeleken bij veel landen op de wereld.bv Slavische landen, Latijns Amerikaanse landen etc.
De meeste moslima’s zijn trouwens een stuk modieuzer gekleed dan ik…. Met of zonder hoofddoekje
Anyways dit zal wel niet geplaatst worden oa omdat ik zo stom was om over Twitter te beginnen maar one can always try
op 08 01 2018 at 18:35 schreef Waldo Dewanand en Wieroe:
============== [wfor1346:78:1]
N1. Vrouwenemancipatie is onnatuurlijk in feite, en een paradox, omdat dit niet voorkomt in een zuivere mensapentoop. Wijfjes blijven wijfjes, en de benen-wijd factor bepaalt haar seksuele status: gehuwde huisvrouw, maagdelijk meisje, slet of hoer. In al deze vier gevallen is het duidelijk hoe wijd haar benen uitelkaar gaan, aantal mannen en in wat voor kamer. Dit is ook het enige wat mannen interesseert m.b.t. de status en aaibaarheid en naaibaarheid van het lekkere poesjesding.
N2. Raar is nu dat veel lange, blanke, grootgeschapen Hollandse mannen toch gewoon een lager, onderworpen Aziatische huisgrietje pakken, die braaf kookt, schoonmaakt, afwast, kleren wast, niet zeurt, en altijd op commando ‘Ja lekker miaauwt’, als zij het superieure, witte, Hollandse addertje onderdanig moet likken en de zaak wijd open gooien ervoor. Onderdanigheid is iets wat mannen meer opwind, dus een seksueel agressieve meid wekt angst op.
N3. Waarom zijn zoveel blanke meiden nu toch alleenstaand en kinderloos, wel overgeemancipeerd, doodongelukkig en echte mannenhaters? Misschien is het Islamitische emancipatie concept in een zuivere mensapentoop toch niet slecht
op 08 01 2018 at 19:34 schreef Martijn:
Ah, die logica van G dat je als je ze attent maakt op iets wat ze zelf niet gezien hebben (hokjes) jíj degene bent die de hokjes maakt. Nu al een paar keer naar m’n hoofd gehad deze week.
Ik weet niet meer hoe je uit kan leggen dat iets wat mensen met een andere kleur, geloof of bmi wekelijks, dagelijks zeer concreet meemaken wat mij betreft toch iets zwaarder weegt dan jouw illusie van een wereld waar iedereen gelijk behandeld zou worden en ander zal het wel hun eigen schuld zijn.
Alsof je iemand die jou vertelt dat z’n portemonnee gestolen is schuldig maakt aan het bestaan van diefstal en nog een dief noemt ook.
op 08 01 2018 at 22:13 schreef Nayako Sadashi, het maagdelijke lam:
Ines, maar in veel beroepen dient de vrouw mooi te zijn , zelfs kassameisjes tegenwoordig zijn halve fotomodellen.
Kortom, veel beroepen , daar verwachten ze mooie vrouwen, ook bij de gemeente, de horeca, de hoereca , de luchtvaart , kantoor ets.
Maar als een vrouw haar benen scheert, gewoon voor haarzelf en omdat ze graag mooi wilt zijn , omdat ze zelf graag wilt dat mannen haar willen, dan is het iets anders.
op 09 01 2018 at 10:04 schreef Ines:
@Nayako Die “ongeschoren” vrouwen die ik ken gaan ook niet voor flitsende financiële banen waarbij ze in een mantelpakje moeten rondlopen. Dat past sowieso niet bij ze.
Maar die druk om je te scheren is er inderdaad wel, je wordt al snel een vieze hippie oid gevonden als je het niet doet
op 09 01 2018 at 15:04 schreef Nayoko Sadashi, het maagdelijke lam:
Dan is de vraag dus, in hoeverre bied het onverzorgd zijn voor vrouwen, nog bestaansrecht ?
Het is ook een soort vrije wil kwestie.
Banen waarin goed valt te verdienen, of goed genoeg, eist men enige vorm van conformisme.
Conformisme is dus niet altijd een keuze.
op 09 01 2018 at 19:16 schreef Harrie Baken:
Bedankt, Annemarie: weer wat nuanceringen erbij, in mijn kop.
(De meeste ‘reacties’ kunnen maar beter naar /dev/null.)
op 10 01 2018 at 09:24 schreef Ines:
@Nayoko Nee dat klopt. Maar hier in NL zijn we toch welvarend genoeg ommeestal wel een keuze te hebben. Ik ben ook nooit voor banen gegaan waar in ik tot in de puntjes verzorgd moest zijn, perfect opgemaakt etc., want dat werkt gewoon niet …
op 10 01 2018 at 21:15 schreef Willem:
Schuld van mannen?
Nee, de schuld van de Cosmo en de Elle, etc waar vrouwen geleerd wordt dat ze zich minderwaardig en lelijk moeten voelen, en onderdanig en hoerig, dus koop!
Zie: https://www.jonathan-cook.net/blog/2016-10-01/how-we-let-the-media-damage-our-psyches/
Of luister naar Baz Luhrmann – Everybody’s Free (to Wear Sunscreen)
https://m.youtube.com/watch?v=sTJ7AzBIJoI
op 11 01 2018 at 11:26 schreef Nayako Sadashi, het maagdelijke lam:
Ines
Ik denk dat je binnen het kapitalisme nooit een legitieme keuze hebt
Wat de een als welvarend ervaart, ervaart de ander als armoede. Misschien omdat de een geen moeite heeft met aanpassing en de ander wel.
In bedrijfsverband wordt van zowel mannen als vrouwen bepaalt gendered gedrag verwacht , op zekere hoogte
op 11 01 2018 at 11:48 schreef Ines:
@Willem
Er is gewoon in onze maatschappij als geheel een overgrote nadruk op uiterlijk, zeker als het om vrouwen gaat. Nu lopen er weer allerlei vrouwen/meisjes als Katrien Duck bij vanwege die uit de USA overgewaaide trend om je lippen op te vullen …
@Nayoko
Ik denk dat je hier toch wel tot op zekere hoogte een eigen keus hebt.
Je hoeft het bedrijfsleven niet in te gaan als dat je niet ligt. Of je kan een eigen bedrijf beginnen
op 11 01 2018 at 13:20 schreef Nayoko Sadashi, het maagdelijke lam:
Je kan pas een eigen bedrijf beginnen, als je kapitaal hebt en dus van een rijke familie bent
Banken geven je geen lening, geen hypotheek, banken geven alleen leningen aan groot kapitaal
Daarnaast, een bedrijf beginnen is ook geen keuze, niemand KIEST voor kapitalisme, want niet kiezen voor kapitalisme, betekend strafbaar zijn
Het is heel naïef te denken, dat je vrij bent, binnen een nationalistische/kapitalistische en neoliberale setting.
Dan is een kanarie in een kooitje ook vrij, vrij om zijn pootje te bewegen, vrij om zelf het voer uit zijn bakje te pikken.
op 11 01 2018 at 13:21 schreef Martijn:
Man, ja, die fillers. Ik krijg er altijd dat gevoel van alsof je van de tandarts komt met een verdoving.
op 12 01 2018 at 09:45 schreef Ines:
Tja vrijheid is relatief maar zo slecht hebben we het echt niet hier vind ik… Je kan een studie kiezen die je leuk vind, met een beetje geluk vind je er ook een baan mee. Er is keus genoeg naast het bedrijfsleven. Degenen die echt niets te kiezen hebben wonen in de gebieden waar wij onze goedkope produkten vandaan halen…
Wat lijkt je dan een beter systeem? Een basis inkomen ofzo? Maar het geld daarvoor moet ook ergens vandaan komen.
Allerlei schoonheid idealen zitten uiteindelijk natuurlijk ook in je eigen hoofd, je wordt meestal niet daadwerkelijk gedwongen om er aan te voldoen, maar het kan wel moeilijk zijn om er weerstand aan te bieden
op 12 01 2018 at 13:22 schreef nayako sadashi, de pure maagd:
There is no system, like no system ?
Jij kan niet voor andere bepalen, of zij het slecht hebben. Of je het slecht hebt, is ook deels je eigen perceptie.
Als je graag mee gaat in de maalstroom van ‘studie’ en dan ‘werk’ en dan ‘een gezin’, dan ben je niet verkeerd uit nee.
Je doet een studie, niet omdat je ‘het leuk’ vind, het is geen hobby
Je doet een studie, omdat kapitalisme in je nek hijgt.
Je hebt denk ik niet helemaal gelijk, qua schoonheidsidealen. Veel vrouwen zeggen ‘ik wil er graag zelf zo uit zien. Als dat het geval is, is er NIETS mis mee.
Toch is dit niet altijd het geval en wordt je meer gestuurd en gedirigeerd dan je zelf door hebt.
Het bedrijf bepaalt immers wanneer jij ‘niet meer in het plaatje’ past.
op 12 01 2018 at 17:14 schreef Ines:
Elke samenleving heeft een systeem..zelfs tribale volkeren die in de jungle leven oid
Je bent wel erg negatief, ik ben een studie gaan doen die ik wel leuk en interessant vond, ik had geen last een kapitalistisch monster dat me achterna zat :). Genoeg mensen die hun werk leuk vinden of zelfs van hun hobby hun werk gemaakt hebben.
Je hebt natuurlijk gelijk dat werkgevers eisen stellen. Verder is het vaak wel eigen keuze … Maar als ik in de zomer met ongeschoren benen ga rondlopen dan denk ik dat ik wel negatieve blikken krijgt. Dat zou je natuurlijk in principe niks moeten kunnen schelen maar ik heb zelf ook geïncorporeerd dat het onaantrekkelijk is
op 12 01 2018 at 22:07 schreef kameraad Nayoko Sadashi, het maagdelijke lam:
Negatief ? ik weet niet, dit is hoe ik er écht over denk, als ik geen blad voor de mond neem
in het dagelijks leven ben ik zoeter
Wat mij betreft is dit de conclusie :
vrouwen en hun schoonheidsidealen, of gebrek eraan, allemaal prima
mits het echt uit jezelf komt en niet uit de sociaaleconomische condities
die opvatting is toch juist positief ?
op 13 01 2018 at 09:48 schreef Ines:
Het komt sowieso meestal niet helemaal uit jezelf denk ik, het wordt deels maatschappelijk bepaald.
Met negatief doelde ik alleen op het gebrek aan kansen dat we volgens jou hebben in onze (kapitalistische) samenleving
op 13 01 2018 at 13:02 schreef არის NAYOKO არის:
Ja, we hebben wel kansen, het gaat er meer om, hoe legitiem zie je die kansen ?
Nooit heb ik interesse gehad in het gejaag op geld, status, sociale positie en ‘onze welvaart’
Als dat jullie kansen zijn, dan doe ik niet mee met het spelletje.
op 13 01 2018 at 17:05 schreef Ines:
Ik weet niet wie je met “jullie”bedoelt, maar mij heeft dat ook nooit geïnteresseerd. Mijn punt is dat we hier vaakde luxe hebben om niet alleen voor het geld/overleven te hoeven gaan. En puur kapitalisme hebben we hier gelukkig ook niet