Zijn waterstofauto’s beter dan elektrische auto’s?
Prototype van een waterstofauto op de Megaweb Toyota City Showcase in Tokyo Foto: Darren Halstead via Unsplash.
Zijn waterstofauto’s groener dan elektrische auto’s? Zijn waterstofauto’s het beste mobiliteitsalternatief voor de toekomst? Ze stoten tijdens het rijden geen CO2 uit, betekent dit dat ze niet vervuilend zijn? In dit artikel gaan we dieper in op de verschillen tussen waterstofauto’s en elektrische auto’s op basis van een paar belangrijke factoren. Voor welk soort voertuig je ook kiest in de toekomst, sluit hoe dan ook een passende autoverzekering af!
Tijd voor tanken
De hoeveelheid tijd die het kost om waterstof in de tank te pompen is veel interessanter (5 tot 10 minuten, net als elke benzineauto) dan die van elektrische auto’s. Terwijl Tesla’s snelladers (met 120 kW) batterijen in een half uur 80 procent stroom geven, kan het bij de BMW i3 of de Nissan Leaf respectievelijk zo’n 4 of 8 uur duren voordat ze volledig zijn opgeladen. De tijd die elektrische auto’s nodig hebben om aan de macht te komen, hangt uiteindelijk natuurlijk af van het laadstation en het type laadconnector. Maar wat de combinatie ook is, en zelfs met Tesla’s meest recente V3-supercharger die nog steeds in bètatests is in San Francisco, is dit een duidelijke overwinning voor de waterstofauto – allemaal vanwege het feit dat 1 kg waterstof 236 keer meer energie opslaat dan 1 kilogram lithium-ion batterijen.
Rijbereik
De Hyundai Nexo aangedreven op waterstof kan ongeveer 550 kilometer afleggen, wat ongeveer hetzelfde is als de elektrische Tesla Model S, de beste in zijn soort. Desalniettemin is het moeilijk om het rijbereik van deze auto’s nauwkeurig te bepalen. Het hangt af van een aantal statistieken, zoals het aantal passagiers dat de auto meeneemt, of de airco aan of uit staat, of de auto op een hoofdweg staat of vastzit in het verkeer in het stadscentrum, het type voertuig zelf, ga zo maar door. Dit is de reden waarom verschillende mensen verschillende ervaringen hebben gerapporteerd, vanwege hun unieke mix van al deze variabelen. Omdat waterstofauto’s hun energieopslag echter dicht opeengepakt hebben, kunnen ze meestal grotere afstanden afleggen. Terwijl de meeste volledig elektrische voertuigen tussen de 160 en 320 kilometer kunnen rijden op een enkele lading, kunnen waterstofauto’s zo goed als 500 kilometer bereiken, volgens AutomotiveTechnologies.
Waterstof krijgen
Op basis van de tijd voor het tanken en het rijbereik zou je dus zeggen dat waterstofauto’s inderdaad beter zijn dan elektrische vierwielers. Toch is er nogal een groot probleem. Hoewel waterstof het meest voorkomende element in het universum is, bestaat het niet in zijn pure vorm op onze planeet. Dit betekent dat als we het willen gebruiken als brandstof voor onze auto’s, we het moeten produceren uit andere verbindingen zoals water, aardgas of andere fossiele brandstoffen, of biomassa. En daarvoor moet energie worden gebruikt en de milieu- en economische kosten spelen een rol. Aan de ene kant kunnen we waterstof op een schone manier krijgen door het elektrolyseproces van water om te keren. Het probleem is dat dit proces van het scheiden van H20-moleculen om de waterstof te krijgen veel energie kost, waardoor het een erg duur proces is. Hierdoor zijn elektrische auto’s mogelijk toch beter…
Ingezonden, 05.11.2021 @ 09:44