Woke islamisme
Peter Breedveld
Scène uit Noita Palaa Elämään (The Witch), Roland af Hällstrom, 1952.
Wie herinnert zich nog taqiyya? Domrechts hield daar 15 jaar geleden niet over op. Geen Nederlandse moslim die bekend was met het begrip, maar proto-PVV’ers oreerden dat het een islamitisch beginsel was dat moslims toestond te liegen voor de goede zaak.
De goede zaak was natuurlijk de islamisering van Nederland, en als een moslim zei dat het echt niet zijn bedoeling was om van Nederland een kalifaat te maken waar homo’s met hun hoofd naar beneden van torens zouden worden gegooid, dan was dat per definitie een leugen, want het was de heilige plicht van elke moslim om te streven naar een polderkalifaat waar homo’s van torens worden gegooid.
Zag je een moslim zonder hoofddoek, of zag je er één bier drinken, dan was dat taqiyya, bedoeld om jou gerust te stellen en in slaap te sussen, zodat moslims zonder veel tegenstand de macht konden grijpen.
Taqiyya.
Sociale kwesties
De Amerikaanse extremisme-deskundige Lorenzo Vidino, verbonden aan de George Washington University, heeft een concept verzonnen dat me erg aan taqiyya doet denken: woke islamisme. Volgens Vidino bedienen moderne islamisten, geboren en opgegroeid in het Westen, zich van westerse, progressieve begrippen om op slinkse wijze de islamistische agenda te bevorderen: “institutioneel racisme”, “dekolonisering”, “intersectionaliteit”. Sommige maken zich zelfs druk om het milieu en om duurzaamheid. Zo hebben ze zich toegang weten te verschaffen tot de politiek, de media en civil society, schrijft Vidino. Ik heb al eens eerder over deze man geschreven, een islamofobe dwaas die types als Carel Brendel inspireert.
Woke islamisme. Ik kwam het vorige week voor het eerst tegen, toen de journalist Kleis de Jager als een bezetene tekeerging tegen Emine Uğur, een moslimvrouw die zich inderdaad meer uitspreekt over sociale kwesties dan over haar geloof, en die volgens Jager dus een woke islamist is, die niks minder nastreeft dan de ondergang van de witte man.
Wie schetst mijn totale non-verbazing als krap een week later Wierd Duk een paginagroot verhaal in De Voormalige Nazikrant heeft over, jawel, woke islamisme? Het clubje islamofobe racisten dat het Nederlandse volk dag in, dag uit blijft voeren met horrorverhalen over moslims, vluchtelingen en ander gespuis van kleur heeft elke paar weken een ander speeltje waar dan de een na de ander iets over publiceert. Cultureel Marxisme was een tijdje in zwang, toen “omvolking”, “globalisten” en pas onlangs nog ging het steeds over de “somewheres” en “anywheres”. Dat kom je dan steeds weer tegen in de stukken van Duk, Josse de Voogd en weet ik hoe dat gajes verder allemaal heet.
Grauwe monocultuur
Het artikel, gekopt ‘Gevoel van onvrijheid’, is vintage Wierd Duk. Hij voert er iemand in op die niet Duk is, maar wel precies zo over de dingen denkt als Duk en die Duks vaste riedel afdraait over de toenemende islamisering, nu zelfs al in overheidskringen, heel geraffineerd, waarbij de islamiseerders rugdekking krijgen van “progressieve woordvoerders.” Same old, same old, alleen heet het nu “woke islamisme”, waar Duk “een bondgenootschap van woke en islamisten” van maakt, want Duk begrijpt het nooit helemaal. Voor hem is het een team-up van King Kong en Godzilla.
De moslims in zijn verhaal zijn ook helemaal niet woke, het zijn de bewoners van één of andere gribuswijk in een Gronings dorp, Muntendam, waar volgens Duk de “grauwe monocultuur van de islamitische orthodoxie” heerst. Gewoon totaal machteloze schlemielen die zich sluieren en in abaya’s lopen en zo. Dat wordt dan allemaal met lede ogen gadegeslagen door Duks buikspreekpop van de week, Kaan Özgök, een Turkse Groninger die zichzelf links noemt maar die niks dan rechts-reactionair gezeik uitkraamt over woke links en rechtse islamisten die samen uit zijn op de ondergang van de witte man. Op Twitter is deze Özgök actief als de VrijLinkse troll “@VerweesdLinks”.
Wat dat bondgenootschap van woke en islamisten nu precies voor erge dingen doet, wordt nergens duidelijk. Ze dragen een hoofddoek terwijl de vrouwen in Iran strijden tegen de hoofddoek, en Özgök krijgt soms “heftige reacties” van islamisten en Turkse nationalisten. En Kamerleden dragen nu ook al de hoofddoek, “de vlag van de politieke islam” is dat volgens Özgök, “geplant in het hart van onze democratie.”
Verlepte sletten
Stel dat ik elke week een artikel zou schrijven, jaren achter elkaar, over de deprimerende monocultuur in de witte volkswijken waar de vrouwen in snoeproze leggings en van die lelijke bobbeljassen van de Primark gekleed gaan, zelfs jonge meisjes worden gedwongen zich als verlepte sletten uit te dossen, meneer. De kerels scheren hun kop kaal zoals hun grote voorbeeld Pim Fortuyn en nemen de hele publieke ruimte over, met hun vechthonden en hun braderiemuziek. Als ze elkaar niet de tanden uit de bek slaan, verenigen ze zich om een Somalische familie de straat uit te treiteren of een eenzame zonderling, over wie gefluisterd wordt dat ie pedo is, dood te schoppen. De Boze Burger neemt ons land over, meneer, en niemand doet wat.
Elke week weer, en in elk verhaal laat ik dat mensen, die er precies zo over denken als ik, weer opnieuw zeggen, datzelfde sleetse riedeltje afdraaien. Hoe lang zou me dat worden toegestaan?
Is het Vrije Woord u écht lief? Help me dan met een financiële bijdrage. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke (maar echt) site van Nederland. Rekeningnummer NL59 RABO 0393 4449 61 (N.P. Breedveld, Rabobank Rijswijk), SWIFT BIC RABONL2U. Lees hier waarom dat niet met PayPal kan, maar steunen via Patreon kan weer wel en sinds kort ook met een Tikkie. Adverteren? Mail mij.
Peter Breedveld, 14.10.2022 @ 08:34