Home » Archief » We moeten het even over TikTok hebben


[13.10.2020]

We moeten het even over TikTok hebben

Hassnae Bouazza


Scène uit Terrible Ghost Cat of Okazaki (1954) (Kato Bin, 1954)

Dit wordt natuurlijk weer zo’n stuk waarin ik overkom als een overblijfsel uit een vergane tijd, een zure aspirant-bejaarde die zich niet kan verzoenen met de moderne tijd, maar we moeten het toch eens over TikTok (of Reels, de intsta-kloon van TikTok) hebben. Het probleem met TikTok kan in een zin samengevat worden: het cultiveert het innerlijke schaap, beloont middelmatigheid en verheft het ondermaatse tot een soort cultstatus. Eigenlijk zijn we er dan al.

Ik heb geen TikTok, maar werd er voor het eerst mee geconfronteerd toen aandachtshongerige influencers op Instagram kennelijk niet genoeg hadden aan hun miljoenenpodium en vervolgens hun TikTok-filmpjes doorplaatsten op Instagram. Van die filmpjes waarop ze dansjes deden, want ‘I love to dance’, zo verdedigden ze zichzelf. Waarom je per se publiek nodig hebt voor die dansjes, zeiden ze er niet bij.

Die dansjes worden ‘challenges’ genoemd, een heel groot woord dat iets van moeilijkheid impliceert, maar in werkelijkheid niets anders is dan na-apen wat hordes schapen ook al doen.

Duizend doden
Het gaat dan ook niet om ingewikkelde choreografieën (deze gozer vult het hele Internet met zijn dansjes), maar om dansjes die soms zo verschrikkelijk simpel en infantiel zijn dat je je af kunt vragen waarom iemand de moeite nam het te registreren en vervolgens te plaatsen. Maar ze doen het állemaal.

Maar dat is sowieso de terugkerende vraag als je die filmpjes ziet: waarom? Of het nu gaat om mensen die Donald Trump playbacken (na twee keer is de lol er echt af, en een afgekloven versie met Baudet is nóg onleuker), hetzelfde grapje uithalen, zogenaamd typetjes spelen.

Als er al iemand tussen zit met talent, raakt die ondergesneeuwd door de talloze kopieën waardoor alle charme van de oorspronkelijke act verdwijnt. Sterft. Duizend doden.

Hoe vaak wil je iemand zien die een hups maakt en dan van kleding verandert? Of een schoen gooit en in de volgende knip zit er een andere schoen om de voet en andere kleding om het lijf. Iedereen doet hetzelfde.

Mensen mogen graag oreren dat je origineel moet zijn, dat je je eigen pad moet durven volgen, je eigen keuzes maken en niet meegaan met de meute. Als een prominent iemand sterft, worden altijd dezelfde soort citaten grif gedeeld: dat je moedig moet zijn, niet bang zijn er alleen voor te staan.

Conformisten
En dan kijk je dus op TikTok of Instagram en weet je dat eigengereidheid niet loont, eigenzinnigheid wordt afgestraft en slaafse volgzaamheid beloond. Nu ja, niet alleen daar, ook in de reguliere media. Let er maar eens op, tafelgasten en columnisten die om het hardst roepen dat ze rebels zijn of van rebellen houden, zijn de grootste conformisten. Anders zaten ze echt niet waar ze zitten.

De realiteit is dat mensen witheet worden van mensen die afwijken, die het lef hebben hun eigen mening te vormen, zelf keuzes te maken en niet op te gaan in de massa. Die zelf nadenken in plaats van ge-‘influenced’ worden. Sowieso, die hele influencer-industrie bestaat bij de gratie van groepsgedrag: iemand prijst iets aan en de volgers willen het vervolgens ook.

‘Het is maar TikTok’. ‘Het is maar Instagram.’ ‘Waar maak je je druk om.’ Om een wereld waarin likes iemands waarde uitdrukken, aandacht van wildvreemden het hoogst haalbare is geworden en engagement met de echte wereld waarin echte mensen strijden, lijden, sterven, hopen, falen, alleen opgebracht kan worden als het een trend is met een hashtag. Voor die ene vijf minuten, want de aandachtshonger knort alweer. Let maar op, zelfs het activisme heeft een Instagramlaagje gekregen waarbij het vooral om het eigen ego en de eigen ijdelheid gaat en niet om de zaak.

Wie het niet tot een hashtag weet te halen, wordt vergeten, mag verpieteren. Het leidt niet alleen tot middelmatigheid online, maar overal, want over smaak valt niet te twisten en wetenschap is ook maar een mening. En voor je het weet zit je met mislukte bloggers in de senaat, vloggers die op de stoel van de wetenschap gaan zitten, opgeblazen blaaskaken met middelbare school Latijn in de Kamer en een failliete ondernemer/televisiester als president.

Eerder gepubliceerd op Aicha Qandisha. Hassnae Bouazza is schrijver, journalist en televisiemaker. Bekijk hier de documentaire ‘De Klas van 94′, die ze samen met historicus Nadia Bouras maakte. Ze was ook eindredacteur van en regisseerde Femke Halsema’s serie Seks en de Zonde, schreef een boek over Arabieren, Arabieren Kijken. En ze heeft haar eigen hedonistische site, Aicha Qandisha.

Hassnae Bouazza, 13.10.2020 @ 08:45

[Home]
 

1 Reactie

op 13 10 2020 at 08:46 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN OKTOBER

O Het grote anti-Joodse haatcomplot

O De Blitzkrieg tegen de critici van Jan van de Beek

O De mondsnoerende feiten van Hein de Haas

O De hoogopgeleiden hebben het weer gedaan

O De Charlatan regeert

O Wilders bedreigt een burgemeester

O Goede Joden, slechte Joden

O Chris Kuch en de Wetenschapper

O Swingen is het nieuwe Tupperware

O Regeerprogramma über Alles

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS