Home » Archief » Wat Poetin van Afrika kan leren


[07.03.2022]

Wat Poetin van Afrika kan leren

Anita Brus


Scène uit: Barefoot Gen (Masaki Mori, 1983)

Volgens historicus Yuval Noah Harari zullen zowel Poetins bombardementen als de westerse wapenleveranties en sancties de hele wereld duur komen te staan omdat gelden die nu naar wapens gaan niet meer beschikbaar zullen zijn voor de zo dringend noodzakelijke klimaatmaatregelen en armoedebestrijding in de wereld.

Bovendien gaan sancties dwars door alles heen, want ze treffen ook de ‘goede Russen’. Het zal volgens Noah Harari in Rusland en Oekraïne alleen maar zaden planten van haat die in de toekomst zullen ontkiemen tot nog meer haat. Een soort opeenhoping van haat in zowel Rusland, Oekraïne als het westen.

Maar hoe zit het eigenlijk met Afrika, kunnen we misschien nog iets leren van dat continent en hoe bestrijdt men daar zijn dictatoriale leiders?

Grenzen

Misschien moeten wij naar dat continent eens met andere ogen kijken en niet alleen als het gaat om Afrikaanse vluchtelingen. Volgens Noah Harari doen ze het daar wat betreft grenzen een stuk beter dan Poetin. Hij wijst ons erop dat geen enkele Afrikaanse dictator het in zijn bolle hoofd haalt die grenzen te willen veranderen onder het mom van gebiedsuitbreiding. Terwijl ze er toch alle reden toe hebben hun stammen te herenigen en die willekeurige, in de koloniale tijd getrokken rechte lijnen te breken. De Fang spreken allen eenzelfde taal in Gabon, Kameroen en in dat kleine oliestaatje dat bijna niemand kent en Equatoriaal Guinea heet, dus hoe logisch zou het zijn dat volk weer tot een eenheid te smeden.

Maar geen dictator die daar over peinst, zelfs de zichzelf verrijkende dictator Obiang van Equatotriaal Guinea niet. Wijzer wellicht dan Poetin, omdat elke Afrikaanse president zich wel realiseert dat dan het einde zoek zou zijn.

Bling bling

Toch wijst Noah Harari ook op een belangrijke overeenkomst. Volgens hem zijn het juist die olie en gas producerende landen die zich ontwikkelden tot dictaturen, behalve Rusland dus ook diverse landen zoals Nigeria en Equatoriaal Guinea in Afrika.

Dat zou komen omdat geld, dat afkomstig is van een monocultuur, makkelijk door kan sluizen naar een beperkte zichzelf verrijkende elite, terwijl de rest van de bevolking door censuur achterlijk wordt gehouden.

In Afrikaanse landen ontpopten dergelijke dictators zich tot een soort vaderfiguren die het volk af en toe verblijden met wat cadeautjes zoals je ook kinderen zo nu en dan zoet houdt met wat snoepjes. Hun land runnen zij als een soort bedrijf dat met veel bling bling plaatselijk wordt opgetuigd voor bezoekers als er bijvoorbeeld een belangrijk internationaal sportevenement is (zoals overigens ook gold in China met de Olympische spelen). Die bezoekers krijgen dan het idee dat het er met de armoede toch best nog wel meevalt en ik vrees (en weet eigenlijk wel zeker) dat dit in Rusland niet veel anders is.

Humor als wapen

Wat opvalt in deze dictaturen, is niet alleen het gebrek aan tegenspraak, maar ook het gebrek aan humor. Poetin die zichzelf achter een meterslange tafel plaatst zonder hiervan de humor in te zien, hoewel hij zich natuurlijk ook dondersgoed realiseert dat humor een wapen is. Als je de president afbeeldt als duivel, aap, paljas of zelfs als vrouw, dan ontdoe je hem van zijn gezag en stoere mannelijkheid.

Mikhail Bakhtin wijst er in Rabelais and His World op dat de duivel in zijn komische vorm onschadelijk wordt. Toen de karikaturist Ramón Esono Ebalé, nadat hij de president als duivel en met de neus van een penis had afgebeeld, het waagde terug te keren naar zijn land Equatoriaal Guinea werd hij subiet opgepakt en een half jaar onder zware omstandigheden gevangen gezet.

De vraag is of ook Rusland dergelijke moedige karikaturisten kent en wat men op het humoristische vlak nog van Afrika kan leren – er zijn daar meer karikaturisten die de confrontatie met de dictatuur en oorlogssituatie in hun land aangingen zoals onder andere Issa Nyaphaga in Kameroen en Didier Kassaï in de Centraal Afrikaanse Republiek – maar ik vrees dat Poetin dergelijke karikaturisten hiermee waarschijnlijk niet eens levend zou laten wegkomen.

Poetins zwakte

Poetins onverschrokkenheid en gebrek aan humor tekenen eveneens zijn morele zwakte en het is misschien geen toeval dat de president van Oekraïne daar als voormalige komiek lijnrecht tegenover staat. Wat hem echter ook zwak maakt, en wat hij van zijn Afrikaanse collega-dictatoren had kunnen leren, is dat hij door het overschrijden van historische grenzen begonnen is aan een oorlog zonder einde die bovendien het risico met zich meebrengt dat wij er allemaal mee ten onder gaan.

Anita Brus is docent in de Spaanse taal/literatuur/kunst en schrijft over Afrikaanse kunst in het Spaanse kunsttijdschrift Revistart. Ze is gepromoveerd op Kunst en literatuur in Equatoriaal Guinea aan Universiteit van Leiden. Zij publiceert teksten in het Spaans en in het Nederlands op haar eigen weblog. Lees het verbijsterende relaas over haar domrechtse date. Volg haar op Twitter..

Anita Brus, 07.03.2022 @ 13:27

[Home]
 

1 Reactie

op 07 03 2022 at 13:27 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS