Vluchtelingen in tienen hakken
Peter Breedveld
Illustratie: Gekko Hayashi
Vorige week werd vastgesteld dat Trumps overwinning de schuld was van de elite in haar filterbubbel en nu zitten we in een loop waar we blijkbaar niet meer uit kunnen. Het zijn de hoogopgeleide kosmopolieten die polariseren, lees ik op De Correspondent. De GroenLinks-stemmende elite gaat wel om met allochtonen, maar niet met PVV-stemmers.
De elite heeft het gedaan. En die arme PVV-stemmer wordt aan zijn lot overgelaten. Terwijl hij zo weinig noten op zijn zang heeft. Alles wat hij wil, is een beetje veiligheid en trots, aldus De Correspondent. En mensen zoals hij in De Wereld Draait Door:
‘Als ze de tv aanzetten, zien ze weinig mensen uit hun wereld, hooguit karikaturen. Ze zien vooral Amsterdamse stadsmensen die vertellen hoe je hoort te denken en dat Zwarte Piet racisme is.’
Zwarte mevrouw
Laat het aan Arjen van Veelen over, de schrijver van het stuk op De Correspondent en de man van de enge stemmetjes en de Ziekte van Zie-je-wel, om eerst PVV-stemmers te citeren die vluchtelingen in tienen willen hakken, ze in brand willen steken en er bommen op willen gooien om daaruit te concluderen dat de PVV’er alleen een beetje trots en veiligheid wil en dat het juist de elite is die polariseert.
En dat de PVV’er zich niet herkent in de gasten in Pauw en De Wereld Draait Door, dat sla je er ook niet meer uit. Avond na avond het gehits van Wierd Duk, Sywert van Lienden en types als Jan Roos, Thierry Baudet en laatst zelfs een mevrouw bij Pauw die moslims wil vergassen, maar als er één keer een zwarte mevrouw komt vertellen dat ze moeite heeft met Zwarte Piet voelt de PVV’er zich tekort gedaan en wil hij vluchtelingen in tienen hakken.
Pedo in de wijk
Arjen van Veelen is naar Ypenburg gegaan, waar de gemeente 150 vluchtelingen wil huisvesten. Toevallig ken ik Ypenburg goed, het is bij mij om de hoek en ik heb de ontwikkeling van de wijk, als regionale correspondent voor De Haagsche Courant, vanaf het begin meegemaakt. Nu zijn het vluchtelingen waar ze van op tilt slaan, toen de verhuisdozen nog niet waren uitgepakt klaagden ze al steen en been dat de bouw van hun winkelcentrum niet vlot genoeg ging. Toen woonde er een vermeende pedo in de wijk die ze er met grof geweld hebben verjaagd.
En toen bestónd De Wereld Draait Door zelfs nog niet eens.
Voor De Haagsche Courant heb ik zoveel bewonersbijeenkomsten bijgewoond. Altijd was er iets waar de bewoners van liepen te schuimbekken. Ik heb een VVD-wethouder aangevlogen zien worden omdat hij durfde te suggereren dat ze geen recht hadden op een parkeerplaats voor de deur. Ik heb een andere VVD-wethouder met de dood bedreigd zien worden omdat ze iets tegen hondepoep wilde doen. Ik heb buurtbewoners zien schelden en kankeren vanwege spelende kinderen in de straat, ik heb ze uit hun dak zien gaan vanwege een piepende schommel op een speelplek. Iemand sloeg zijn buurman zo hard dat zijn oog uit zijn oogkas plopte. Dat ging, meen ik me te herinneren, over kinderen die te dicht bij zijn auto aan het knikkeren waren.
Plan in de la
Altijd kwamen ze met dezelfde twee argumenten: 1) “Ik betaal zoveel ton voor mijn huis dus ik heb recht op een parkeerplaats/stilte/whatever” en 2) “Deze inspraakavond heeft geen zin want de gemeente heeft toch al een kant-en-klaar plan in de la liggen.”
De boze burger is onverzadigbaar. Je kunt je het vuur uit je sloffen rennen om het hem naar de zin te maken, hij blijft altijd ontevreden. Een huis vol luxe, 25 zenders op de TV met alleen maar dom vermaak, maar er is altijd die ene getinte buurtbewoner waarvan gezegd wordt dat-ie alles gratis heeft gekregen, en op één van die 25 TV-zenders is soms een programma waarin weleens een getinte Nederlander zit waarin de boze burger zich niet herkent.
Hondepoep
In Ypenburg ligt overal hondepoep op straat, schrijft Van Veelen. Heeft de elite die hondepoep daar neergelegd? Laten GroenLinks-stemmers hun hond stiekem op Ypenburg schijten, zodat hun eigen elitewijk schoon blijft? Neen. De PVV-stemmer maakt zijn eigen wijk onleefbaar. Hij gaat er op achteruit omdat hij tien jaar geleden een te hoge hypotheek afsloot en zijn te dure huis volzette met luxe spullen die hij toen al niet kon betalen.
Als De Correspondent echt wil uitvinden wie er schuld heeft aan het huidige ‘onbehagen’, moet hij eens kappen met wijzen naar anderen. De zelfvernietigingsdrang van de PVV’er, dáár zit de pijn.
Frontaal Naakt kost me geld! Véél geld zelfs. Is het Vrije Woord u écht lief? Help me dan de financiële schade te beperken. Steun Frontaal Naakt. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke site van Nederland. Stort wat u missen kunt op rekeningnummer NL59 RABO 0393 4449 61 (N.P. Breedveld, Rabobank Rijswijk), SWIFT BIC RABONL2U o.v.v. ‘Frontaal Naakt’. Lees hier waarom dat niet met PayPal kan. Nog liever heb ik dat u op Frontaal Naakt adverteert of mij inhuurt. Mail mij.
Peter Breedveld, 22.11.2016 @ 08:43
49 Reacties
op 22 11 2016 at 09:15 schreef Murat:
Zoals ik al eerder zei:
“Ik voel heimwee naar de tijd dat Henk en Ingrid gewoon voetbal keken, deden aan barbeque in de tuin met potten bier en schreeuwden “Politiek? dat interesseert me geen ene moer!”.
Sinds ze het gevoel hebben dat de politiek allemaal om hun draait is het een sociale bende geworden die het land voor de weldenkende mens onleefbaar maken (noem me maar elitair, het zal me mijn reet roesten).
Je ziet het gekanker van die mensen de hele godganse dag op Twitter, de krant, TV (inclusief publieke omroepen), op straat.
De negativiteit en de haat van die mensen hebben zo’n verrotte invloed op ons plezier in het leven. Ik word helemaal krankjorum van dat gekruip naar de boze witte man (lees: racist die bang is privilege te verliezen).
Die verwende nesten zijn niet de enige in het land die het soms moeilijk hebben.
Progressieven moeten zich vaker en luider uitspreken tegen deze verloedering van intellect en sociale cohesie in Nederland.”
Daaraan wil ik toevoegen, dat het juist de mensen als bij de Correspondent zijn, waar we van hadden mogen verwachten dat ze die progressieven zijn. Maar nee, hoor.
Vast ook een witte-mannenbolwerk, die krant.
op 22 11 2016 at 09:56 schreef Geza:
Hear hear… Geef de barbaren een spreekstoel en ze pissen er over heen.
op 22 11 2016 at 10:06 schreef babs:
De Correspondent doet goed zijn best minder een wit bolwerk te worden en er wordt daar flink gewerkt aan alternatieve verhalen voor progressief links, op gebied van economie, milieu, democratie, privacy en vast nog meer (ik lees er ook niet alles). Probleem is alleen dat de hoofdredacteur neiging heeft in gesprek te willen met domrechts en dat Van Veelen zich kennelijk erg goed herkent in lompwitte vinexbewoners.
Ergens begrijp ik het ook wel. Als iemand roept dat hij moslims wil vergassen, heb ook ik de neiging te denken dat-ie natuurlijk eigenlijk bedoelt dat economische vooruitzichten voor zijn kinderen minder goed zijn dan destijds voor hemzelf.
Maar doordat ik ben opgegroeid met de lage middenklasse weet ik dat het racisme diepgeworteld is, ik vermoed al eeuwenlang (vergelijk raszuiverheid van Europeaanse veroveraars in door Noord-Europeanen bezette gebieden met de door Zuid-Europeanen bezette gebieden). Als alles goed gaat kijken ze gewoon neer op allochtonen, maar neemt alleen de onzekerheid een beetje toe, dan worden ze levensgevaarlijk. Verbied slavernij en je krijgt de KKK, een paar jaar hyperinflatie en je krijgt de holocaust.
op 22 11 2016 at 10:12 schreef Govert:
Dat is wel grappig, Henk en Ingrid hebben heimwee naar diezelfde tijd.
op 22 11 2016 at 11:14 schreef Martijn:
Uiteindelijk zijn die schelders toch geen meerderheid? Trump noch Wilders halen absolute meerderheden. Die schreeuwlelijkerds vormen maar een percentage van een percentage.
Pauw en DWDD worden heel veel bekeken, wie doet dat? Waarom loopt iedereen te janken alsof de grachtengordel die kijkcijfers bepaalt? O ja, het is natuurlijk allemaal een complot (van onze belastingcenten). :/
Maar goed, er zit een knop op je tv, weetjewel.
Vraag me ook af wat dat geluid nou precies is wat we moeten horen. Er zít rechts volk in die talkshows. Wilders verklaarde Buitenhof tot een links bolwerk terwijl er wekelijks columnisten als Paul Cliteur, Max Pam en Syp Wynia stonden. Elian, Eerdmans, Sørensen, De Winter, Kelder, ze zitten er allemaal.
Oh, “rechts” betekent “racistisch”, nou dan kun je ook je lol op, want de tv loopt over van dat zelf-feliciterende crypto-racisme over vermeende “clashes of cultures” en dat komt van alle kanten. En als het niet zelf-feliciteren is, dan is het wel zelfmedelijden (Dimitri Verhulst met z’n “je kan niks zeggen over islam”). Of “gewoon” oriëntalistisch gezwatel, of “gewoon” raar praten over bijv. afro-amerikanen, waar Smeets en Dijkshoorn in grossieren.
op 22 11 2016 at 11:36 schreef babs:
Martijn, Trump haalde >45%, Hitler 44%. Geen absolute meerderheid en toch ruim genoeg om de macht te grijpen. Als Wilders 50 zetels haalt (33%), en dat lijkt me gewoon mogelijk, gaan andere partijen, als SP, CDA en VVD zeggen dat de kiezer heeft duidelijk gemaakt dat we niet om de PVV heen kunnen en dat in naam van de democratie dus met de fascisten meegebogen moet worden. Grenzen dicht voor moslims, etnische registratie en nationaliteitsverlies voor criminelen met dubbel paspoort is dan wel het minste dat je kan verwachten. Sterker, ik denk dat de PVV onontkoombaar is bij meer dan 40 zetels.
op 22 11 2016 at 11:52 schreef Martijn:
45% *van de opkomst*. Dat is net als dat referendum een landslide noemen terwijl je het hebt over 70% (of wat was het) van 30% opkomst. Sorry hoor, maar die thuisblijvers kun je niet zomaar opdelen naar ratio. Dat is m.i. geen landslide. Een deel blijft thuis omdat ze het niet interesseert maar ook een deel omdat geen keuze kunnen of willen maken.
Dat gescherm met “het volk”, laat mij erbuiten a.u.b., haal eerst maar eens een absolute meerderheid :)
op 22 11 2016 at 12:16 schreef Pyt van der Galiën:
Hitler kreeg die 44% tijdens de verkiezingen van maart 1933, toen hij al bijna 2 maanden aan de macht was en de Rijksdagbrand nog vers in het geheugen lag. Tijdens de laatste ‘echte’ verkiezingen in november 1932 haalde de NSDAP 33,9% van de stemmen. Tijdens reguliere verkiezingen is de NSDAP nooit zelfs maar in de buurt van een absolute meerderheid gekomen, het hoogste percentage werd in juli ’32 gehaald met 37,7%.
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: Hitler is aan de macht geholpen door de conservatieven, die in hem een nuttig instrument zagen. En ik koester geen enkele illusie dat de conservatieven daar iets van geleerd hebben. Oh, Mussolini is aan de macht geholpen door liberalen. Om dezelfde redenen.
op 22 11 2016 at 12:28 schreef roos:
Nou vind ik ook wel dat de politiek zich meer mag bekommeren om draagvlak en willen natuurlijk niet alle mensen met bezwaren vluchtelingen vierendelen, maar de opmerking van v Veelen over dat de mensen waar hij het over heeft meer diversiteit willen vind ik een beetje vreemd … Ypenburg lijkt me niet zo’n diverse wijk. In de multiculturele wijk dichter bij het centrum waar ik woon zijn er naar ik weet geen bezwaren tegen de komst van statushouders, al zijn dat er wel minder.
Curieuze tekening trouwens
op 22 11 2016 at 12:52 schreef Robin:
Babs schreef: “Grenzen dicht voor moslims, etnische registratie en nationaliteitsverlies voor criminelen met dubbel paspoort is dan wel het minste dat je kan verwachten.”
Inderdaad.
op 22 11 2016 at 12:53 schreef babs:
Dank Pyt, voor de verbetering.
op 22 11 2016 at 13:10 schreef Mart:
@roos,
Ik woon een paar straten bij Peter vandaan, en ik kom ook wel eens in Ypenburg. Nee, het is geen diverse wijk. Zoals zoveel Vinex locaties is het een bolwerk van de witte bourgeoisie, het soort “ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar..” racisten.
Inderdaad wat Peter opmerkt: het soort dat met zijn eigen horkerigheid het land onleefbaar maakt en de schuld aan een ander geeft. In kort: Hollanders.
op 22 11 2016 at 13:27 schreef Pyt van der Galiën:
Waarbij aangetekend moet worden dat de Duitsers in 1932 écht iets te klagen hadden. Mensen leden letterlijk honger.
Opmerkelijk: de georganiseerde arbeidersklasse (vakbonden, sociaal-democraten, communisten) was ongevoelig voor de boodschap van zowel Mussolini als Hitler. Ongeorganiseerden (vooral landarbeiders, die je destijds nog in grote getale had) daarentegen koesterden nogal wat sympathie voor de NSDAP. Daar valt volgens mij ergens een les te leren, vooral wanneer je kijkt naar welke mensen er nu eigenlijk op Trump gestemd hebben.
op 22 11 2016 at 15:48 schreef wees:
en hoe krijgen we dat nou aan die boze burger z’n verstand.
op 22 11 2016 at 16:25 schreef leo schmit:
@ Pyt, als Hitler aan de macht is geholpen door de conservatieven (en het groot kapitaal, dit terzijde) en Musolini door de liberalen (?), kun je de lijn dan doortrekken en even uitleggen door welke club Trump aan de macht is gebracht?
op 22 11 2016 at 16:27 schreef Roos:
@Mart
Hollanders?
op 22 11 2016 at 16:41 schreef Thomas E:
Wilders krijgt geen coalitie rond, echt niet! Dat is weer het voordeel van onze stront-eigenzinnige pluraliteit. Er is nog genoeg confessioneel, links en etnisch tegenwicht. Dan maar een minderheidsregering – en dus voor elke scheet opnieuw draagvlak in de Kamer zien te vinden.
op 22 11 2016 at 18:15 schreef sjonnie:
Murat, het probleem met henk en ingrid is volgens mij dat ze leeg kunnen lopen via het www, hun gebral is niet meer gebonden tot kroegpraat.
Thomas E, de “gevestigde” partijen hebben het gebazel van wilders domweg overgenomen, die coalitie is niet eens meer nodig.
Stem op DENK, wordt lid en keer deze negatieve spiraal.
op 22 11 2016 at 18:35 schreef tonnie:
Thomas, ik help het je hopen – maar ik ben bang, heel bang…
op 22 11 2016 at 19:54 schreef Martijn:
De geest van Wilders waart rond in alle partijen m.u.v. PvdD en DENK, idd.
op 22 11 2016 at 20:51 schreef Thomas E:
Martijn, het is niet alleen de geest van Wilders maar het is de heersende tendens in de hele westerse wereld. De mede door het westen veroorzaakte ellende in de Arabische wereld, de burgeroorlogen, de aanslagen, IS, hebben in het hele westen een stevige ruk naar rechts veroorzaakt.
Ik hoop vurig dat onze ingebakken poldermentaliteit ons nu van nut zal zijn. In gesprek blijven, buurtinitiatieven ontplooien, schoolprojecten initiëren, gedachtenuitwisselingen op TV, noem maar op. Alles doen om mensen uit andere culturen beter te leren kennen en zo de PVV + meelopers de wind uit de zeilen te halen. Wat moet je anders??
op 22 11 2016 at 21:29 schreef sjonnie:
Mensen uit andere culturen leren kennen doe je simpelweg door normaal met elkaar om te gaan thomas, wat jij plempt is kroegpraat.
op 22 11 2016 at 22:42 schreef vander f:
Ik heb het even nagekeken,
van alle stemgerechtigden in de VS heeft uiteindelijk zelfs maar 35% op Trump gestemd.
Die man heeft vnml gewonnen doordat zoveel mensen juist niet naar de stembus zijn gegaan.
En dat stupide egocentrische tuig is van alle tijden maar het kan idd het internet wel eens zijn waardoor ze zo schreeuwerig aanwezig zijn tegenwoordig.
Dat treurige smeerclipje over Sylvana had bv anders nooit de publiciteit gehaald.
Weet je wat ze vroeger deden?
Absoluut niet luisteren naar het grauw maar met dedain er op neerkijken en desnoods de lange lat erover als ze al te opdringerig werden, maar dat zal wel weer te elitair klinken.
op 22 11 2016 at 22:46 schreef Thomas E:
goh sjonnie, jij hebt DE oplossing gevonden: normaal met elkaar omgaan. Dat ik daar niet eerder aan gedacht had.
op 22 11 2016 at 23:16 schreef Sum:
Geniaal Peter. De PVVer is overzadigbaar en financieel failliet. Henk en Ingrid willen het geld dat aan zwarten wordt gegeven zelf opeisen. De elite heeft het goed want goede keuzes gemaakt (school, studie, spa rood, fiets) de PVVer deed het slecht (wiet, hakken, opel manta, schultenbrau, plantage op zolder). Nu lekker janken. Jullie PVV’ers gaan nog heeel vaaal janken janken en janken. Zoals jullie verlosser eens zei: huillie huillie.
op 23 11 2016 at 00:17 schreef Chakir:
@Thomas, in mijn beleving zijn mensen zeer makkelijk te activeren met t zogenaamde racistisch vijanddenken. Burgers laten theedrinken met elkaar en hopen dat t dan goed komt is een belachelijk idee. Het probleem is: we hebben te maken met gevaarlijke fascistische en rascistische ophitsers, mensen die daar wat van zeggen worden “vogelvrij verklaard”, de gevestigde politiek volgt vervolgens met grote stappen de lijn vd ophitsers (met allerlei lulverhalen als verklaring voor deze opmerkelijke verschuiving). Dit is geen Godwin: zie Bosnië en de verhalen van mensen die éérst met elkaar thee dronken en daarna elkaar afslachten, of Rwanda.. ach fuck it, ook in Nazi Duitsland. Allemaal begonnen met ophitsers! Wil je hier wat aan doen, steun dan in ieder geval mensen die hier tegen ageren.
op 23 11 2016 at 09:04 schreef Thomas E:
“Wil je hier wat aan doen, steun dan in ieder geval mensen die hier tegen ageren.”
Ik doe niet anders, Chakir. Maar je zal ook op het gebied van onderwijs, personeelsintegratie (verplichte quota?) etc moeten werken, anders verhardt zich de zwart/wit tegenstellingen maatschappij. We moeten er in alle vezels van doordrongen zijn dat we anno nu in een veelkleurig land leven en dat we het samen leuk moeten maken. En dat thee drinken vind ik een flauwe dooddoener voor wat ik bedoel.
op 23 11 2016 at 10:25 schreef Murat:
Volgens mij zijn Thomas, Sjonnie en Chakir het meer met elkaar eens dan ze doen blijken.
Als ik zo kijk naar jullie comments hebben we volgens mij allemaal hetzelfde doel voor ogen: een fijner (multicultureel/inclusief) leefklimaat.
op 23 11 2016 at 10:40 schreef Pyt van der Galiën:
@leo
Veel mensen denken dat Mussolini onmiddellijk na de Mars op Rome (1922) een dictatuur instelde, maar dat klopt niet. Hij vormde eerst een coalitieregering met liberalen en nationalisten, tijdens welke hij het fundament legde voor de dictatuur. De persoonlijke dictatuur kwam pas later tot stand (en was overigens ook nooit zo compleet als in Duitsland). Dus nee: zonder medewerking van de liberalen was Mussolini niet aan de macht gekomen.
Trump is gekozen dankzij een golf van onvrede en racisme. In hoeverre hij in staat is zijn programma uit te voeren, zal afhangen van de steun die de Republikeinen bereid zijn hem te geven. Mijn inschatting: indien het neoliberalisme+ wordt, zullen ze hem de rest vergeven en vrolijk collaboreren. Zo rollen conservatieven.
op 23 11 2016 at 10:48 schreef Mart:
@Roos
Ja. Hollanders.
Grappig hoe jij elke keer lekker genuanceerd kan doen over vluchtelingenvierendelers, maar op het moment dat iemand de al eeuwen oude reputatie van Hollandse horkerigheid aanhaalt meteen gaat staan steigeren.
op 23 11 2016 at 11:13 schreef Kees Romijn:
En dan die ene vrouw die met haar man in de Rotterdamse Koopgoot boodschappen aan het doen was, en voortdurend liep te klagen: “Je kunt hier alleen maar winkelen”. Zulke mensen stemmen notabene eerst op de VVD, om dan vervolgens te gaan lopen klagen over wat diezelfde VVD allemaal totstand heeft gebracht in de lokale gemeente, namelijk een neoliberaal winkelcentrum waar je echt alleen nog maar kunt winkelen.
op 23 11 2016 at 13:37 schreef roos:
@Mart Genuanceerd over het vluchtelingen vierendelen? Omdat ik zeg dat niet iedereen die kritisch staat tegenover opvang vluchtelingen wil vierendelen? Waar nuanceerde ik zo’n walgelijke uitspraak zelf?
Tja als jij het moet hebben van generalisaties moet jij dat weten (moet je het wel veilig houden en dat niet bij mensen met een migratie achtergrond doen want dan wordt je wel voor racist uitgemaakt) maar ik heb niet het idee dat elke “Hollander” een tokkie is.
op 23 11 2016 at 19:28 schreef sjonnie:
Het is de overheid die mensen tegen elkaar uitspelen thomas.
We zullen het zelf moeten doen.
op 23 11 2016 at 20:39 schreef Thomas E:
Hoe kunnen we dan grip op de overheid krijgen – afgezien van DENK groot te helpen maken? Ik blijf bang voor superpolarisatie: DENK versus PVV – beide in hun eigen schuttersputje. Maar goed, als de linkse partijen door een groeiend succes van DENK zouden meegaan in de realiteit van het multiculturalisme, dan kan er van overheidswege aan de Nederlander 2.0 gewerkt worden – meteen al vanaf groep 1. Meerkleurige docenten, een afgestemd lesprogramma, etc etc. In mijn opinie kan je niet zonder. Door opvoeding moet een mentaliteitsomslag plaatsvinden.
op 24 11 2016 at 01:23 schreef Murat:
Thomas,
Om dat te bewerkstelligen heb je dus een partij als DENK nodig.
Door witte mensen gedomineerde partijen doen-het-gewoon-niet. Ze verdommen het en het is al anno 2016.
DENK polariseert niet. Denk emancipeert.
DENK emancipeert de allochtone Nederlander.
op 24 11 2016 at 09:05 schreef Thomas E:
Helemaal eens, Murat. Zo begon ik mijn post ook, DENK groot maken is een voorwaarde. Maar dan. Dan is het zaak dat de linkse en hopelijk enkele confessionele partijen ook kleur durven gaan bekennen richting multculturalisme. Anders ben ik bang voor een onbestuurbaar NL – lam gelegd door zwart/wit tegenstellingen.
op 24 11 2016 at 12:11 schreef Murat:
Thomas,
Dan zijn we het eens.
Ik begrijp ook niet hoe de PVDA het in zijn botte kop haalt, Aboutaleb niet als leider voor te dragen.
De man was in (racistisch) Nederland notabene door de mensen tijdens een enquête verkozen tot beste politicus van Nederland.
En NOG durft die laffe (nep)linkse partij het niet aan een Marokkaanse Nederlander naar voren te schuiven. Nee, sterker nog, het wordt die racist van een Asscher, die zogenaamd geen racist is.
Het witte mannetje is de baas-denken is niet weg te persen uit die partijen.
op 24 11 2016 at 14:10 schreef Roos:
Aboutaleb wilde zelf niet, Murat
http://www.rijnmond.nl/nieuws/145865/Aboutaleb-herhaalt-ik-word-geen-PvdA-lijsttrekker
En Denk wil terug naar het Nederland van voor FOrtuyn waarin de autochtoon standaard de racist en boosdoener is en de allochtoon standaard het slachtoffer. En elke allochtoon die niet op hun lijn zit een ‘huisneger’of ‘basja’ oid (dat zullen ze van Aboutaleb vast ook vinden). Wellicht een soort tegenhanger tegen de PVV, dat wel, maar ik denk niet dat we er verder mee komen.
Hopelijk gaan we nog een middenweg vinden.
op 24 11 2016 at 14:38 schreef Peter:
Denk wil terug naar het Nederland van voor FOrtuyn waarin de autochtoon standaard de racist en boosdoener is
Kun je dat even in het verkiezingsprogramma aanwijzen, Roos, want daar heb ik dan overheen gelezen.
op 24 11 2016 at 14:43 schreef Murat:
Aboutaleb wilde wel, maar wilde niet een verkiezingsstrijd aangaan met zijn collegae.
En daar ben ik het mee eens. Ze hadden die knakker gewoon naar voren moeten schuiven.
We weten allemaal wel hoeveel kans hij heeft in een elitaire witte Nederlandse partij wanneer hij het op moet nemen tegen twee witte heren.
Hij heeft daar heerlijk voor bedankt, en met recht.
op 24 11 2016 at 15:31 schreef Roos:
@Peter Ik heb nog geen verkiezingprogramma’s gelezen, dus ik ga af op wat ik ze zie/hoor zeggen. En dan ervaar ik toch vaak dat ze overdreven in een slachtofferrol schieten, alleen aandacht hebben voor autochtone intolerantie, ze hier alles koloniaal vinden maar de Armeense Genocide niet eens erkennen of daar heel wollig over doen, over mensenrechtenschendingen in NL klagen maar het optreden van de Turkse regering na de coup weigeren af te keuren, etc. Maar goed daar heb ik het elders al over gehad en ik vermoed dat we het daar niet eens over zullen worden.
Als ze iets met deze kritiek zouden doen dan zou ik ze serieuzer nemen. Snap wel dat ze een reactie op de PVV zijn, maar die is zelf ook weer een reactie dus een vicieuze cirkel wat mij betreft
op 24 11 2016 at 15:35 schreef Roos:
@Murat “We weten allemaal wel hoeveel kans hij heeft in een elitaire witte Nederlandse partij wanneer hij het op moet nemen tegen twee witte heren”
Dat weet ik niet. Wel kreeg ik de indruk dat Aboutaleb ook onder ‘witte kiezers’ behoorlijk populair is. Vaak populairder dan Asscher en Samson.
op 24 11 2016 at 15:39 schreef Peter:
de Armeense Genocide niet eens erkennen of daar heel wollig over doen
O man, de Armeense Genocide. Opeens zijn ze allemaal vreselijk begaan met de Armeense Genocide. En de ‘slachtofferrol’, uiteraard. Ze schieten in de ‘slachtofferrol’.
Echt Roos, het is dit clichégelul waardoor ik me verheug op maart, want dan kan ik eindelijk weer eens met overtuiging stemmen. Op DENK.
op 24 11 2016 at 15:51 schreef Roos:
“O man, de Armeense Genocide. Opeens zijn ze allemaal vreselijk begaan met de Armeense Genocide. ”
Dat hebben ze over zichzelf afgeroepen door een hoofdelijke stemming over dat onderwerp aan te vragen.
En jij mag stemmen waarop je wil hoor. Net zoals ik niet verplicht ben om de partij te waarderen. Als ik daardoor een witte racist ben, tja dat moet dan maar :)
Ik ken trouwens wel (linkse) mensen die er als protest op wilden stemmen, maar die zijn afgehaakt na het optreden van Kuzu in het debat na de coup in Turkije. Maar die zullen ook wel gehersenspoeld zijn want op DENK is niks aan te merken …
op 24 11 2016 at 19:31 schreef sjonnie:
Thomas E, laat ik het anders stellen.
Van de politiek verwacht ik helemaal niets, onderwijs is verworden van het overbrengen van kennis tot een politieke puinzooi.
Ouders hebben de taak om kinderen op te voeden tot burgers die deze samenleving vooruit helpen, ongeacht huidskleur.
Het zijn jouw voorstellen die mij doen huiveren.
Dat er iets moet gebeuren staat buiten kijf.
op 24 11 2016 at 19:54 schreef Thomas E:
“Dat er iets moet gebeuren staat buiten kijf.”
Wat dan, sjonnie? Wordt eens concreet over maatregelen die je niet doen huiveren?
op 24 11 2016 at 20:37 schreef sjonnie:
Gegroet thomas, ben wel klaar met jou.
op 24 11 2016 at 22:15 schreef Thomas E:
Zwak hoor.
op 03 12 2016 at 17:07 schreef sjonnie:
Dat zal wel, maar wat doe jij dan behalve wat infantiel blijven sjanteren?