Vliegleed
Jona Lendering
Ik zit – en helaas niet voor mijn plezier – bovengemiddeld vaak in een vliegtuig. Afgezien van de enorme snelheid waarmee je je verplaatst, is er weinig leuks aan en één van mijn grootste ergernissen is de eindeloze hoeveelheid geklets. Ik heb laatst, op een nachtvlucht van Beiroet naar Istanbul, genoteerd waarmee je zoal wordt lastiggevallen.
- De gezagvoerder biedt informatie over de vluchttijden, het weer in Istanbul en andere zaken die je kunt lezen op het boordinformatiesysteem. Overbodig.
- Een digitale vrouwenstem vertelt dat elektronische apparatuur moet worden uitgeschakeld. Overbodig, want ook genoemd onder #6.
- Een digitale vrouwenstem vertelt hoe mensen bij de nooduitgangen het personeel kunnen helpen bij het openen van de deuren. Overbodig, zie beneden.
- Een digitale vrouwenstem (a) heet ons welkom namens de luchtvaartalliantie, (b) vertelt dat we zitten in een Boeing 737, (c) wijst erop dat er niet mag worden gerookt en (d) zegt dat de veiligheidsgordel moet worden vastgemaakt. (a), (b) en (c) zijn overbodig; (d) wordt ook genoemd onder #6.
- Een van de stewardessen heet ons welkom namens haar collega’s en de piloten. Overbodig.
- Het welbekende filmpje met veiligheidsinstructies. Nuttig.
- Een mededeling voor de crew. Onvermijdelijk.
- De gezagvoerder zegt dat we wachten om te mogen opstijgen. Overbodig.
- De crew krijgt opdracht te gaan zitten. Onvermijdelijk.
De twee dienstmededelingen voor de crew waren onvermijdelijk. Opmerking #2 en #4 doubleren met #6. Twee derde van de opmerkingen (#1, #2, #3, #4, #5 en #8) kon achterwege blijven.
Humeurige brompot
Tijdens de vlucht werden we gewekt met de vraag of de vegetariërs zich bekend wilden maken, omdat de gezagvoerder met ons wilde delen op welke hoogte we vlogen en hoe koud het buiten wel niet was, om een maaltijd in ontvangst te nemen, en met de mededeling dat we waren begonnen met dalen en dat de gordels weer om moesten. Toen we eenmaal waren geland, werden we nog eens bedankt dat we voor deze maatschappij en deze luchtvaartalliantie hadden gekozen. Alleen de opmerking dat de gordels weer om moesten, was belangrijk.
Ik ben natuurlijk een humeurige brompot, zeker als ik slecht slaap, maar het bovenstaande is meer dan persoonlijk gemopper. Eenmaal geland begonnen mensen op te staan. We moesten echter nog een eindje taxiën en de gezagvoerder riep om dat iedereen weer moest gaan zitten. De passagiers luisterden echter niet langer. Als je teveel overbodige informatie ontvangt, hoor je de wél belangrijke informatie niet meer.
Vrouwenstem
Kan het beter? Ja zeker.
- Schrap alle overbodige informatie en beperk je tot dat wat betrekking heeft op de veiligheid.
- Laat het “May I have your attention please?” uitspreken door een vrouwenstem en de eigenlijke boodschap door een mannenstem, want het staat vast dat dit de efficiëntste methode is om de aandacht te trekken en informatie te laten blijven hangen.
- Neem bestellingen van vegetariërs aan terwijl je de vleeseters bedient.
- Informatie over het openen van de nooduitgangen kan een stewardess beter alleen aan de betrokkenen geven. De anderen hoeven het niet te weten, terwijl de betrokkenen het beter onthouden als ze persoonlijk worden aangesproken.
Op die manier bereik je dat als er eens iets gebeurt, mensen weten dat ze hun gordel vast moet hebben. Dat ze niet weten met welke luchtvaartalliantie ze reizen, zullen ze graag op de koop toe nemen.
Eerder gepubliceerd op Lenderings blog Mainzer Beobachter. Lendering won in 2010 de Oikos Publieksprijs. Lees zijn boeken. Meld u aan voor een cursus op Lenderings onderwijsinstituut Livius. Uw leven wordt erdoor verrijkt.
Jona Lendering, 11.05.2013 @ 08:12
8 Reacties
op 11 05 2013 at 09:06 schreef machiel:
Ik heb ook een rothekel aan vliegen dus ik begrijp dit stuk volkomen. Maar ik ben bang dat de meeste mensen het wel “gezellig” vinden al dat geklets. Het ergste is als ze net een filmpje opgezet hebben (Friends, Mr. Bean of in het ergste geval een romantische comedy met Goldie Hawn) waarnaar je toch maar bent gaan kijken om de tijd door te komen, en dat die dan om de haverklap onderbroken wordt door onzin over vlieghoogte etc.
Nooit begrepen waarom vliegtuigen en vliegvelden niet net zo zijn opgezet als treinen en treinstations. (Einde rant)
op 11 05 2013 at 09:21 schreef Mas Rob:
Ach, op die lange vluchten zijn de mededelingen ruis op de achtergrond. Ik luister er niet naar en irriteer me er ook niet aan.
Ik denk wel eens dat niet de inhoud, maar de handelingen an sich rond een vlucht belangrijk zijn. Als passagier leveren wij ons over, gelaten wachten we af welk onheil ons te wachten staat of bespaard blijft. Rituele handelingen als veiligheidsinstructie en mededelingen helpen ons het lot te aanvaarden…. :)
op 11 05 2013 at 09:31 schreef Rob:
Ik vermaak mij altijd met het Engels van onze Alitalia-crews. Bitter slecht uitgesproken, met een namaak Amerikaanse “twang”, veel te snel afgeraffeld. Ze zijn er vaak hoorbaar verlegen mee.
“Laydeez an gennelmen, ouelcome onboarzis Alitalia flight Alitalia member of Skyteam woullike to remine you da smoking is prohibited onboard any Alitalia flight…”
op 11 05 2013 at 11:14 schreef Anoniem:
@machiel:
Ik vlieg niet zo vaak, maar Jona’s opsomming van overbodige informatie verschilt echt niet zoveel van de ‘communicatie’ die de NS bedrijft.
Blijkbaar heeft onze nationale pispaal het beroep van reizigersorganisaties op meer communicatie opgevat door ons van zoveel mogelijk nodeloze informatie te voorzien.
op 12 05 2013 at 02:14 schreef Robert:
Ik zou wel eens willen noteren met hoeveel onnodig geklets je onderweg wordt lastig gevallen als je te voet van Beiroet naar Istanbul reist. Dan valt vliegen denk ik nog wel mee.
op 12 05 2013 at 08:13 schreef G J Brethouwer v/h Cactus:
Wat een heerlijk, oer Nederlands stukje weer.
Zo leeglopen over een onbenulligheidje, dat kunnen alleen ‘echte Nederlanders’, daar kan de gemiddelde allochtoon nooit aan tippen, ook al doet hij/zij nog zo zijn/haar best.
En de reacties zijn ook spot on.
op 12 05 2013 at 08:45 schreef Bert:
Wat een gezeur zeg, die nachtvlucht van Beiroet naar Istanbul duurt ongeveer 5 kwartier dus van veel slaap hebben ze je niet beroofd, bovendien dwong niemand je om die vlucht te nemen. Doe normaal.
op 13 05 2013 at 13:59 schreef Joachim Stolzer:
Als dit nu je ergste probleem is…