Home » Archief » Van Paulus naar Marx is een kleine stap


[03.11.2022]

Van Paulus naar Marx is een kleine stap

Jasper Mekkes

De onverdraagzaamheid van Paulus is het beginpunt van een rode lijn in de geschiedenis van onze joods-christelijke cultuur. Een rode lijn van onverdraagzaamheid tegenover andere overtuigingen dan die van jezelf.

De apostel Paulus was een jood die eerst de vroegste Christenen (leden van een joodse sekte) als ketters vervolgde, om vervolgens fanatiek christen te worden nadat Jezus in Syrië aan hem zou zijn verschenen. Als christen probeerde hij andere joden over te halen ook te geloven dat Jezus had bestaan – door te verkondigen dat Jezus de in de Torah al aangekondigde messias zou zijn geweest.

Met zijn bijdragen aan de bijbel stuurde Paulus het christendom echter een andere kant op dan de naastenliefde en het toekeren van de andere wang van de mythische figuur Jezus. Paulus’ ongezonde, hardvochtige, misantrope en misogyne variant van het christendom leefde voort in de – nog steeds bestaande – inquisitie van de katholieke kerk, die tegenwoordig de Congregatie voor de Geloofsleer heet.

Participatie

Van Paulus komt ook de uitspraak ‘Wie niet werkt zal niet eten’. Hiermee legde Paulus de basis voor een schuldgevoel voor het niet voldoen aan de verwachting van de dominante cultuur dat je zes dagen per week werkt – en alleen de zevende dag rust neemt.

Het is misschien ook wel de reden dat een mooi begrip als participatie eenzijdig wordt uitgelegd als meedoen zonder invloed, in de zin van jezelf nuttig maken voor een ander. Maar participatie, volgens de Van Dale ‘het hebben van aandeel in iets’, is natuurlijk veel meer dan jezelf nuttig maken voor een ander door te werken zonder voldoende ontwikkeling, rust en invloed. Het betekent ook een aandeel hebben in de zaken die macht over jou uitoefenen; in de democratie, de economie en dus in de ontwikkel-mogelijkheden die samenlevingen hun inwoners horen te bieden.

Participatie is helemaal niet, zoals Rutte c.s. ons willen doen geloven, jezelf altijd maar weer nuttig maken om afgescheept te worden met een fooi, of gezellig meedoen met een illiberale vorm van democratie. Een democratie waarin je geen enkele invloed hebt op wie de president van je land is of welke bestuurders worden aangesteld (en met welke programma’s!). Een democratie die je telkens weer wordt geacht te legitimeren door je stem uit te brengen op ondemocratisch gekozen vertegenwoordigers van politieke partijen met een handjevol leden.

Grote gezondheid

Nee, participatie is een mooie term voor het actief deelnemen aan en het genieten van de samenleving waar je deel van uitmaakt, op zo’n manier dat je Nietzsches ‘grote gezondheid’ bereikt. Een gezondheid die een gezondheid van lichaam èn geest is, voor vrije mensen. Oftewel, zoals Proudhon al zei: politiek is de wetenschap van de vrijheid.

Door Hegel en Marx werd de arbeider desondanks als moderne slaaf misbruikt, door die arbeider geen enkele invloed te geven op zijn toekomst. Dat voorrecht van invloed – in de vorm van een centralistische want Jakobijnse vorm van macht – was voorbehouden aan een kleine voorhoede van arbeiders waaronder Marx zelf, die overigens een typische bourgeois was.

Socialisten met een andere mening dan Marx en Hegel en hun “wetenschappelijk socialisme” werden door Marx “utopisten” genoemd. Maar hoewel sinds de zeeën van limonade van Fourrier (die overigens maar een klein deel van zijn gedachtengoed uitmaken) het hardnekkige misverstand leeft dat utopieën altijd onhaalbaar zouden zijn, zijn utopieën juist noodzakelijk om vooruitgang te realiseren. Het probleem is dat sommige utopieën de Paulinische types verkeerd uitkomen, waarna deze Jezuïeten van het Eigen Gelijk zich net als de Inquisitie van weleer laten verleiden tot het wegwerken en, indien noodzakelijk, het uitroeien van andersdenkenden.

Jakobijns socialisme

Door geniepige politieke spelletjes werden alternatieven voor een Jakobijnse vorm van socialisme, zoals het anarchisme van Bakoenin en het libertair socialisme van Proudhon fanatiek de kop ingedrukt door Marx.

Lenin en Trotsky werden vervolgens door Hegel’s historisch materialisme, Marx’ “wetenschappelijke” socialisme en de Jakobijnse versie van de Franse revolutie geïnspireerd tot het oprichten van de goelags en het afslachten van de mariniers van Kronstad; die slechts vroegen om invloed, in een radendemocratie waarvoor ze de revolutie nou juist waren begonnen.

Omdat iedere revolutie een geschiedenis kent; van de revoluties die haar voorgingen, zijn de vervolgingen van Paulus het beginpunt van een rode lijn in de geschiedenis van onze joods-christelijke cultuur. Een rode lijn van onverdraagzaamheid tegenover andere overtuigingen dan die van jezelf.

Jasper Mekkes is ingenieur en vooruitgangsfilosoof en heeft net een boek gepubliceerd: Wil tot Waarheid; een materialistische ontologie van de mens en zijn natuur.

Jasper Mekkes, 03.11.2022 @ 09:10

[Home]
 

1 Reactie

op 03 11 2022 at 09:11 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN OKTOBER

O Het grote anti-Joodse haatcomplot

O De Blitzkrieg tegen de critici van Jan van de Beek

O De mondsnoerende feiten van Hein de Haas

O De hoogopgeleiden hebben het weer gedaan

O De Charlatan regeert

O Wilders bedreigt een burgemeester

O Goede Joden, slechte Joden

O Chris Kuch en de Wetenschapper

O Swingen is het nieuwe Tupperware

O Regeerprogramma über Alles

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS