Turken en Koerden: tijd om te praten
Tayfun Balçik
Illustratie: Serge Baeken.
De afgelopen dagen hebben zich een aantal incidenten voorgedaan tussen Turken en Koerden. Zo is de schrijver Celal Altuntaş met de dood bedreigd, omdat hij verlekkerd commentaar heeft geleverd op de mogelijke uitschakeling van Turkije op het EK. Daarnaast is een Koerdische familie in haar eigen woning belaagd in Dordrecht, omdat ze een vlag op haar raam had geplakt. En waarschijnlijk als vergelding daarop is een Turkse moskee aangevallen.
Schokkende gebeurtenissen, maar helaas niet verrassend. Wat op het oog heel triviaal lijkt, kan tussen Turken en Koerden ontvlammen in een heftige confrontatie met alle gevolgen van dien. Hoe komt dit?
Land van herkomst
Dit is onmiskenbaar het gevolg van de strijd in het land van herkomst. De oorlog tussen Turkije en de PKK houdt de gemoederen hier constant bezig en leidt tot spanningen. Turken en Koerden, of ze nou willen of niet, worden gedwongen om partij te kiezen. Ben je voor of tegen Erdoğan? Zijn we islamitische broeders of niet? Wat is jouw mening eigenlijk over een onafhankelijk Koerdistan?
Dit zijn enkele van de vele ‘controlevragen’ die vanuit de andere kant worden afgevuurd om te checken: is deze Turk/Koerd zuiver op de graat of niet? Een bijzonder frustrerende bijkomstigheid van het collectieve Turk of Koerd zijn.
Natuurlijk zijn loyaliteitskwesties geen typische verschijnselen van deze volkeren. Zo werden katholieken lange tijd in Nederland als ‘lange arm van de paus’ gewantrouwd, werden joden met een scheef oog aangekeken en is het tegenwoordig geen pretje om een moslim te zijn in Nederland.
Praten met elkaar
We moeten accepteren dat er tussen Turken en Koerden spanningen bestaan vanwege een politiek conflict dat ons tot hier en in de rest van de wereld zal blijven achtervolgen. De vraag is hoe gaan we hiermee om? Het is niet gezond om te doen alsof er niks aan de hand is. Maar we moeten ook waken voor opfokkerij. Veel media doen hier bewust of onbewust aan mee door eenzijdige berichtgeving waar Turken en Koerden slechts incidenteel aan het woord zijn. Er is geen ownership. Alsof we speelballen zijn van machtsstructuren waar we niks tegen kunnen doen of klakkeloos voor waar moeten aannemen. Daarom vraag ik: gaan we het vuur der tweedracht opstoken of is het tijd om te praten met elkaar?
Sinds de zomer van 2015 zijn Turkse en Koerdische Nederlanders met elkaar de dialoog aangegaan. Hoe pijnlijk sommige gesprekken ook waren, langzaam maar zeker ontstond er iets wat weinig voorkomt tussen Turken en Koerden. Dat je elkaar in de ogen kunt aankijken en in volledige vrijheid en veiligheid kan zeggen wat je denkt.
Turks-Koerdische vrede
We zijn ons ervan bewust dat er veel meer nodig is dan een paar bijeenkomsten om Turks-Koerdische vrede te bereiken. Maar wij houden in ieder geval dingen niet onder de pet. Ook niet komende zaterdag in het Humanity House.
Doe jij ook mee?
Zaterdag 25 juni: Turken en Koerden: tijd om te praten, in het Humanity House aan de Prinsegracht 8 in Den Haag, van 14 tot 17:30 uur. inloop vanaf 13:30 uur, toegang gratis, wel reserveren.
Tayfun Balçik is historicus, gespecialiseerd in de moderne geschiedenis van Turkije en die van Amsterdam-West. Hij heeft een Facebook-pagina.
Tayfun Balçik, 24.06.2016 @ 08:45
4 Reacties
op 24 06 2016 at 15:14 schreef dewanand:
miaauw, miaauw, namastiaauw Tayfun Balçik,
N1: Dit is de zoveelste tekst van jou over de vete tussen koerden en turken. Voor Wieroe en mij is de biologische wetmatigheid van dit mensapen konflikt het belangrijkste.
N2: ja, eigenlijk is het wel goed dat twee mensapen clans, kasten of stammen oorlog met elkaar voeren. Immers oorlogen en conflikten zijn vanuit biologisch oogpunt natuurlijk en noodzakelijk. Dit is iets wat al miljoenen jaren zo is en het zal nooit veranderen, omdat het juist voordelig is voor alle erbij betrokken soorten.
N3: Maar welke krachten in de hele MO gebied zijn voor of tegen een zgn Koerdistan??? Ik had ooit een kaart gekocht van Koerdistan en ben het kwijt geraakt, maar dit verhaal is toch bijzonder en het ligt gevoelig.
N4: islamitische eenheid is zoek, Osama Bin Laden wilde een Groot Kalifaat, net als vroeger, dus zijn natte vingerfantasieen kon hij niet waarmaken, dan maar de hoop vestigen op Isis of Iran??? Ja wat is het zuiver biologisch voordeel van al die oorlogen?
op 24 06 2016 at 21:16 schreef leo schmit:
Goed initiatief. Als ik even voorbij mag gaan aan de eerste reactie van FN’s huisidioot, pik ik een zinssnede uit bovenstaand betoog eruit:
‘Zijn we islamitische broeders of niet?’ Deze vraag lijkt mij niet relevant voor de komende discussie. De geschiedenis van de mens staat bol van moordpartijen tussen geloofsgenoten, om nog maar niet te spreken van moordpartijen tussen geloofsgenoten met een afwijkende interpretatie van hetzelfde geloof. Zo heb ik me altijd verbaasd over de slachtingen die in zuid- en midden Amerika plaatsvonden onder en door katholieken, notabene allemaal behorend tot de zelfde kerk van Rome. Dus daar zit het probleem niet. Waar dan wel? Laten de Nederlandse en Kurdische Turken daar maar eens over praten. Het zou iets te maken kunnen hebben met buitenlandse interventie, zoals ook toen in Midden-Amerika. (een idiote theorie, natuurlijk, maar dat zijn we wel gewend van Leoschmit)
op 25 06 2016 at 02:11 schreef Murat:
Nee Leo, helemaal geen idiote theorie.
Ik adviseer je Noam Chomsky boeken te lezen (bijv. “Failed States” en “Who rules the world?”) die altijd haarfijn uit de doeken doet hoe zijn land (lees de VS) door middel van buitenlandinterventie landen compleet de afgrond inwerkt.
En vervolgens wordt dat altijd heerlijk weggewerkt als een gevalletje “complot denken”.
Ps. De huisidioot probeer ik al heel lang pertinent te negeren.
op 25 06 2016 at 07:46 schreef Ernst:
Het is duidelijk dat we er alles aan moeten doen om te voorkomen dat mensen met geweld conflicten uit de landen van herkomst op Nederlandse bodem gaan uitvechten.
Als dat met praten kan, prima. Graag. Als dat op niets uitloopt zullen andere maatregellen getroffen moeten worden.