Home » Archief » Trump Media for President


[21.03.2025]

Trump Media for President

Johannes Bongers


 

We schrijven 18 augustus 2016. In een korte tekst voorspellen we de opkomst van Trump Media for President: politiek als realityshow en de staat als businessmodel. De intuïtie was eenvoudig: als Murdoch en Berlusconi een kind zouden krijgen, zou het Donald heten. Inmiddels, negen jaar later, is dat kind volwassen geworden.

Trump II is geen karikatuur maar een regime. Wie dat nog steeds als spektakel beschouwt, kijkt naar de show en niet naar de structuur. In NRC noemt Sjoerd de Jong Trump niet gek, maar corrupt. Hij beschrijft hoe het presidentschap gereduceerd is tot een merk, met Tesla’s op het gazon van het Witte Huis en een eigen cryptomunt als toegangskaartje. De staat is persoonlijk bezit geworden. Wie betaalt, speelt mee.

Patrimonialisme

Maar wie denkt dat deze “verbijsterende rooftocht” een afwijking is, mist het patroon. In The Atlantic haalt Jonathan Rauch het patrimonialisme van de socioloog Max Weber van stal: de oervorm van macht, waarin de staat niet als instelling, maar als huisraad van de leider wordt bestuurd.

Niet wetten tellen, maar persoonlijke loyaliteit. De competente ambtenaar verdwijnt, de lakei keert terug. De afbraak van de bureaucratie is geen fout of chaos, het is de opzet om recht en ratio te verduisteren. En zoals Weber voorspelde, leidt patrimonialisme onvermijdelijk tot corruptie. Bij hem is dit geen moreel oordeel, maar een structureel kenmerk. Zonder bureaucratische procedures is er alleen nog vriendendienst en roof. Zonder competenties is het wachten op een ramp.

De mediadrukte over Trump richt zich op de incidenten, terwijl de chaos ontworpen wordt. De lakei Stephen Miller regisseert dit spektakel op de achtergrond. Incidenten leiden af van het grotere verhaal. Dit is geen nieuws, dit is een regimevorm. En die hadden we kunnen voorzien.

Bedrijfsmodel

“Vergezocht”? Niet in 2016, of in 1919, toen Weber zijn analyse schreef. De vraag is niet waarom het gebeurt, maar waarom het werkt. De media zien telkens een scene van een episode terwijl er een serie loopt, een format, een bedrijfsmodel. Patrimonialisme gaat niet om een persoon. Het is een systeem waarin politiek en zaken, loyaliteit en leugen, show en staat, corruptie en incompetentie, en nu ook chaos en media samenvallen.

Deze tijd vereist daarom serieuze media die niet inzoomen op de oppervlakte maar doordringen in het onderliggende model. Die niet tot spektakel verleiden en die lezers competent houden.

Johannes Bongers is kunstenaar-onderzoeker Boolean Works (sinds 1991). Werk op snijvlak van kunst, kritische theorie/filosofie en wetenschap. Oprichter van SOOOS.org

Gastschrijver, 21.03.2025 @ 10:59

[Home]
 

1 Reactie

op 21 03 2025 at 10:59 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN FEBRUARI

O De krant is een meneer die zich laat uithoeren door de nazi’s

O Onze regering mag de schoenen van Francesca Albanese nog niet poetsen

O Ik voel me Europeser dan ooit

O Links moet echt van Timmermans af

O Schaam je diep, hoogopgeleide!

O Een oranje aap denkt Gaza te kunnen ‘nemen’

O Europa heeft een Meiji-restauratie nodig

O Beesten in Gaza

O De Correspondent gaat weer Pol Pot tegen hoogopgeleiden

O Maarten Wolterink

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS