Home » Archief » Toen Lou Reed nog kauwgomballenpop maakte


[16.03.2025]

Toen Lou Reed nog kauwgomballenpop maakte


 

 

Vorig jaar was een muzikaal topjaar en heel veel geweldige albums pasten niet op mijn eindejaarslijstje, wat ik dan achteraf weer stom van mezelf vind, want vaak zet ik er albums op die er op dat moment volgens mij op hóren, terwijl ik eigenlijk veel meer voel bij andere albums die er niet op staan omdat ik ze domweg was vergeten of omdat ik ze niet aan bepaalde artistieke maatstaven vind voldoen.

Dat laatste geldt voor het verzamelalbum Why Don’t You Smile Now: Lou Reed at Pickwick Records 1964-65. Er staat een verzameling nagenoeg onbekende liedjes op van nagenoeg onbekende bands, allemaal geschreven en meegeschreven door Lou Reed, die er ook op meespeelt en -zingt.

Goedkope namaakversie

Dit is wat Lou Reed deed voordat hij The Velvet Underground oprichtte, één van de meest invloedrijke bands uit de popgeschiedenis. Maar die liedjes voor Pickwick Records konden niet verder van de avantgardistische VU afstaan. Pickwick Records was een soort Action van de popmuziek. Van alles wat in die tijd hip was, bracht het label een goedkope namaakversie uit. Dat varieerde van surfrock, soul, een Motown-achtige meidenband, you name it. Pickwick Records maakte er op een woensdagmiddag een namaakversie van. Niet om de hitparades te bestormen, maar om geld te verdienen.

Lou Reed werkte voor dat label en in een brief aan zijn mentor, de dichter Delmore Schwarz, schreef hij dat hij en zijn collega’s in twee dagen tijd 33 liedjes schreven én opnamen aan de lopende band.

Pure rotzooi

Je verwacht dus pure rotzooi, maar het leuke is dat Why Don’t You Smile Now vol pakkende, lekkere liedjes staan die je lange autoreis naar Zuid-Frankrijk bijzonder zouden veraangenamen. Het zijn geen meesterwerken, maar ze zijn wel goed geschreven (muzikaal, want de teksten komen zo uit een poesie-album) en uitgevoerde liedjes waar het plezier van afspat en die volgens mij ook met volle overtuiging zijn gedaan.

Op sommige liedjes kun je Lou Reed duidelijk horen. Hiermee oefende hij zijn vaardigheden, op deze basis overschreed hij later grenzen met zijn avantgardistische Velvet Underground. Zoals Picasso begon met het schilderen van clowntjes, zo maakte Lou Reed deze consumptiepop.

Vinyl

Soms denk ik ook dat ik weer een platenspeler wil kopen. Bijvoorbeeld als ik dit filmpje zie van het uitpakken van de vinyl-pressing van Why Don’t You Smile Now. De komst van de CD heeft ons zoveel afgenomen; bijvoorbeeld de klaphoes met binnenhoes en liner-notes die je dan op de bank zat te lezen, terwijl je nieuwe plaat op de speler draaide.

Music, 16.03.2025 @ 12:17

[Home]
 

1 Reactie

op 16 03 2025 at 12:17 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN FEBRUARI

O De krant is een meneer die zich laat uithoeren door de nazi’s

O Onze regering mag de schoenen van Francesca Albanese nog niet poetsen

O Ik voel me Europeser dan ooit

O Links moet echt van Timmermans af

O Schaam je diep, hoogopgeleide!

O Een oranje aap denkt Gaza te kunnen ‘nemen’

O Europa heeft een Meiji-restauratie nodig

O Beesten in Gaza

O De Correspondent gaat weer Pol Pot tegen hoogopgeleiden

O Maarten Wolterink

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS