Home » Archief » Sylvana Simons de eenpersoonsrevolutie


[21.11.2018]

Sylvana Simons de eenpersoonsrevolutie

Peter Breedveld


Scène uit: Adventures of Zatoichi

Ik had een fragment gezien uit de documentaire ‘Sylvana, demon or diva‘, waarin Sylvana Simons op straat staat voor een fotosessie, samen met Jazie Veldhuyzen, tweede op de lijst van haar partij BIJ1 voor de Amsterdamse gemeenteraadsverkiezingen. Iemand buiten beeld roept “kankerneger” naar haar. Ze reageert er nauwelijks op. Als de cameraman haar belager wil filmen, wordt hij door hem bedreigd.

Ik zag daardoor een beetje op tegen de rest van de docu, die zondag in een nagenoeg vol Carré haar première beleefde. Ik vreesde anderhalf uur van dit soort grimmige taferelen, want iedereen die het nieuws een beetje volgt, weet wat Simons de afgelopen jaren voor haar kiezen heeft gekregen. Ze is waarschijnlijk de meest gehate vrouw van Nederland.

De docu begint inderdaad grimmig. Simons’ optreden in De Wereld Draait Door, waarin ze Martin Simek vraagt waarom hij zwarte vluchtelingen als “zwartjes” aanduidt, gevolgd door een stukje uit de videoclip van het lied ‘Oh Sylvana‘ van Rob van Daal: “O, Sylvana, waarom pak jij je koffers niet, o, Sylvana wat ben je toch een zielepiet”. Vervolgens een gemonteerde foto van een opgeknoopte Simons.

Bam.

Racistische trollen

Sylvana, Demon or Diva gaat over een vrouw die tot een paar jaar geleden een comfortabel leven leidde en die alles opgegeven heeft om te strijden voor rechtvaardigheid. Ze staat nagenoeg in haar eentje tegenover een enorme overmacht: de massamedia, die zich allemaal extreem vijandig opstellen; de racistische trollen die haar doodwensen op de sociale media en in haar mailbox, de mensen die haar op straat uitschelden maar ook de vertegenwoordigers van het Redelijke Midden, die haar vertellen dat ze de mensen voor de schenen schopt met het woord “racisme”.

Intens is de scène waarin een leger van journalisten haar huis belegert, dorstend naar haar bloed vanwege aan akkefietje met het c.v. van één van de BIJ1-kandidaten, met Tom Staal van GeenStijl als de meest valse van het hele stel.

Gelukkig heeft ze ook bondgenoten. Haar partijgenoten, met de indrukwekkende Anja Meulenbelt als menselijke barrière tussen haar en haar belagers, de mensen die haar aanspreken op straat, in de taxi, op de markt, en beloven op haar te stemmen, twee witte jongens die haar verlegen vragen of ze met hen op de foto wil.

Zelfgenoegzame eikel

En hoewel ze af en toe dreigt te bezwijken onder de onmenselijke druk, weigert Simons slachtoffer te zijn. Ze slaat terug, en hard ook. Ze wast een journalist de oren, een ietwat droevig type met een hulpeloos hondengezicht dat koppig weigert te begrijpen wat intersectionaliteit is. Het publiek in de zaal bulderde van het lachen bij die scène. Verderop in de docu leest ze op felle toon een whitesplainende D66’er de les en na een verkiezingsdebat aan de UvA veegt ze een bijdehandte student zo ongenadig de mantel uit dat je bijna medelijden met hem zou krijgen. Als-ie niet zo’n zelfgenoegzame eikel was.

Tegen het einde van de documentaire krijgt een verslaggever van AT5 een pittig college journalistiek van haar. De man bedrijft journalistiek door een reeks verwijten op Simons af te sturen en trekt de microfoon voor haar gezicht weg als haar antwoord hem niet bevalt, maar dat laat ze niet gebeuren. Terwijl hij zijn boeltje alweer aan het inpakken is en naar huis wil, is ze nog bezig hem de volle laag te geven. Hij ondergaat zijn straf gelaten.

Menselijke veerkracht

Uiteindelijk valt er veel te lachen om Sylvana, demon or diva. Je zou het een tragikomedie kunnen noemen, een ode aan de menselijke veerkracht, aan doorzettingsvermogen en opofferingsgezindheid.

Een ode aan één van de sterkste vrouwen die ikzelf ooit heb ontmoet. Een eenpersoonsrevolutie noemt Hassnae haar. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat mensen, die deze docu hebben gezien, geen bewondering voor Simons zullen hebben, zelfs als ze het niet met haar eens zijn.

Sylvana, demon of diva’ wordt woensdag 21 november uitgezonden op NPO2 om 20:25.

 

 

Become a Patron!

 

Is het Vrije Woord u écht lief? Help me dan met een financiële bijdrage. Deze website wordt elke dag bedreigd door de virtuele knokploegen van Domrechts, malafide Nederlandse journalisten en zelfs door de vicepremier. Steun Frontaal Naakt. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke site van Nederland. Stort wat u missen kunt op rekeningnummer NL59 RABO 0393 4449 61 (N.P. Breedveld, Rabobank Rijswijk), SWIFT BIC RABONL2U o.v.v. ‘Frontaal Naakt’. Lees hier waarom dat niet met PayPal kan, maar steunen via Patreon kan weer wel. Nog liever heb ik dat u op Frontaal Naakt adverteert of mij inhuurt. Mail mij.

Peter Breedveld, 21.11.2018 @ 08:06

[Home]
 

1 Reactie

op 21 11 2018 at 08:09 schreef Peter:

Commentaar? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN OKTOBER

O Het grote anti-Joodse haatcomplot

O De Blitzkrieg tegen de critici van Jan van de Beek

O De mondsnoerende feiten van Hein de Haas

O De hoogopgeleiden hebben het weer gedaan

O De Charlatan regeert

O Wilders bedreigt een burgemeester

O Goede Joden, slechte Joden

O Chris Kuch en de Wetenschapper

O Swingen is het nieuwe Tupperware

O Regeerprogramma über Alles

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS