Home » Archief » Stad van Klei


[15.02.2011]

Stad van Klei

Peter Breedveld

Voor wie meer inzicht wil krijgen in het samenspel van krachten die hebben geleid tot de huidige toestand in Egypte, is het misschien niet eens zo gek Stad van Klei te lezen. Het is Milan Hulsings verstripping van Mohamed el Bisaties roman Al-Khaldiya, die je zou kunnen zien als een magisch-realistische allegorie over machthebbers die hun grip op de realiteit verliezen.

In Stad van Klei int de Egyptische ambtenaar Salem de politiesalarissen van een stad, Khaldiya, die hij zelf heeft verzonnen. Het budget wordt groter naarmate de politie meer te doen krijgt, en daarom verzint Salem eveneens de nodige subversieve activiteiten in de stad, die natuurlijk keihard moeten worden onderdrukt.

Daartoe roept Salem een geharde politiechef in het leven, een jongere, geïdealiseerde versie van hemzelf. De bewoners van Salems fictieve stad beginnen echter hun eigen leven te leiden, en uiteindelijk wordt Salem door zijn eigen personages geterroriseerd. Daarnaast laat ook zijn nietsvermoedende handlanger, een excentrieke onnozelaar op wiens bankrekening Salem het overheidsgeld laat storten, het afweten. Hierdoor ruikt de overheid onraad en ze stuurt Salem op pad om zijn eigen fraude te ontmantelen.

Wie Hulsings werk kent, zal het niet verbazen dat hij heeft gekozen voor een verhaal van de avantgardistische El Bisatie. Hulsing heeft in zijn eigen verhalen ook altijd gegrossierd in bizar en dilettant surrealisme. Hij woont inmiddels alweer jaren in Caïro en op zijn blog schrijft hij dat Stad van Klei hem in de gelegenheid stelde zijn eigen ervaringen en indrukken in Caïro te verwerken.

Met het uiterlijk van Stad van Klei is niets mis. Zoals altijd zijn Hulsings platen mooi om naar te kijken. Je zou ze zo inlijsten en aan de muur hangen. Probleem is dat Hulsing heeft gekozen voor impressionistische schildertekeningen. Dat komt de broeierige, droomachtige sfeer zeker ten goede, maar ik had moeite om sommige personages van elkaar te onderscheiden of ontdekte soms pas na een tijdje dat twee verschillende personages één en dezelfde figuur waren.


Ook duiken er gaandeweg het verhaal zomaar uit het niets nieuwe personages op, wordt er doorgeschakeld naar nieuwe situaties, en weer terug. Het verschil tussen Salems realiteit en zijn fantasie is nog wel te zien door het verschil in kleurgebruik (grijs-bruin tegenover geel-bruin), maar naarmate die twee werkelijkheden met elkaar vervlochten raken, heb je daar als lezer steeds minder aan.

Ik keek erg uit naar dit boek van Hulsing, maar ik vind het zo’n warboel dat het een behoorlijk teleurstellende leeservaring is geworden.

Eerder verschenen in De Republiek der Letteren van Vrij Nederland.

Peter Breedveld, strips, 15.02.2011 @ 07:55

[Home]
 

4 Reacties

op 15 02 2011 at 08:19 schreef Sean:

Ben blij dat ik niet de enige was die deze strip vond tegenvallen. Ik had er meer van verwacht.

op 15 02 2011 at 09:20 schreef Josje:

Ik heb de strip niet gelezen, maar mag ik toch een eigenwijze vraag stellen? Zou het juist niet de bedoeling van Hulsing geweest zijn de realiteit en fantasie expres in elkaar te laten overlopen, om de lezer in verwarring achter te laten? Eventueel zoals in Egypte gebeurde tijdens het bewind van Mubarak?

op 16 02 2011 at 18:51 schreef Yvonne:

Geen aanrader dus.

op 18 02 2011 at 00:30 schreef Jabir:

Ik houd toch meer van de klare lijn. Maar dat is een kwestie van smaak.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS