Home » Archief » Souk 2012: Assala


[06.05.2012]

Souk 2012: Assala

Hassnae Bouazza


Illustratie: Marvel

De Syrische zangeres Assala Nasri is al jaren een van de grootste en meest gerenommeerde Arabische zangeressen. Dankzij haar stem- en zangkwaliteiten werd ze lang gezien als de enige, echte opvolgster van Oum Kalthoum, de Egyptische zanglegende. En ze is al de hele week in Nederland voor de concertreeks van Souk, het Nederlands-Arabische muziekfestival.

Souk heeft Assala samengebracht met het Symfonieorkest Holland Symfonia onder leiding van dirigent Jurjen Hempel – die de avond, dat ik er was, aftrapte met een zinderend orchestraal stuk van de Armeense componist Avet Terterian. Het concert wordt gepresenteerd door jazzpianist Michiel Borstlap die haar bij aan aantal nummers op de piano begeleidde en duidelijk gecharmeerd was van de frêle Syrische op enorme plateauhakken. Samen brachten ze het nummer Hekaya ten gehore, dat dankzij Borstlaps begeleiding een jazzy karakter kreeg. Assala Nasri had zelf twee van haar eigen muzikanten meegenomen: een Syrische qanoun-speler, de qanoun is een Arabisch snaarinstrument, en een Iraakse derbouka-speler, de derbouka is een slaginstrument.

De combinatie van Assala met Holland Symfonia werkt bijzonder goed; de samensmelting van oriëntaalse noten en slagwerk met Westerse klassieke strijkers was meeslepend en bij vlagen opzwepend. Haar muziek klonk voller en haar liefdesklassieker Samehtak zelfs up-beat en vrolijk. Eerder op de avond trad de Marokkaanse chaabi-zanger Souiri (chaabi is Marokkaanse popmuziek) op met een nummer en toen leek het orkest een paar tellen het ritme kwijt, maar daar was bij Assala geen sprake van.

Assala begon als jong, ielig meisje met een ernst en zwaarte die lang kenmerkend was voor haar; met de komst van de videoclip en Arabische wegwerppop werd zij net als veel van haar collega’s toegankelijker; de nummers werden korter en de teksten oppervlakkiger. Assala bleek bovendien een luchtige, aangenaam openhartige persoonlijkheid te hebben; daarvan kreeg het publiek slechts een flard te zien tijdens het concert. Assala was charmant, had zelfspot toen ze een zinnetje in het Engels uitsprak, maar was vooral heel bescheiden. Ze had jarenlang een typische manier van met haar handen zwaaien tijdens het zingen, een soort dansen met de handen, maar dat heeft ze zichzelf afgeleerd. Af en toe begon ze weer te zwaaien, om er subiet mee op te houden.

Ze bracht haar recentere werk en haar grootste hits ten gehore zoals het vrolijke Ya Magnoun, en sprak een paar keer over haar verscheurde moederland. Haar kritiek op het Syrische bewind leverde haar felle kritiek vanuit haar moederland op. In de zaal weerklonk echter niet de woede, maar de hoop en de liefde. Haar doorleefde optreden werkte aanstekelijk op het publiek dat zich gewillig liet meevoeren door die zuivere stem waar ze zo bekend om staat. Er was een goede balans tussen drama en luchtigheid in de nummers. Zelfs op de minder vrolijke nummers zag je vrouwen dansen.

Vlak voor de toegift van de avond, Mab’ash Ana, vertelde ze dat ze er mooi en vrolijk uitziet, ondanks het verdriet om haar land, want ‘we moeten sterk zijn als we Syrië willen helpen.’

Het was dan ook een feest van muzikale herinneringen en lichte melancholie. Een mooi en bij vlagen ontroerend huwelijk tussen Oost en West. Een samengaan van culturen en kunsten. Een concert zoals het bedoeld is.

Hieronder een opname van het optreden dat Assala Nasri in De Doelen in Rotterdam gaf:

witbalkwitbalk

Eergisteren gepubliceerd in NRC Handelsblad. Hassnae Bouazza (حسناء بوعزة) schrijft voor onder meer Vrij Nederland, De Volkskrant, NRC Handelsblad, Elle, de Arabische site van de Wereldomroep en OneWorld. Met Femke Halsema werkt ze aan een documentaire over vrouwen en de islam. In 2009 was ze te bewonderen in Vrouw & Paard, ze is regelmatig te horen bij BNR Nieuwsradio en te zien in het programma Z.O.Z.. Dat ze nog tijd heeft om in het geheim voorbereidingen te treffen voor de vestiging van het kalifaat in Nederland, mag een wonder heten. Volg haar op Twitter.

Hassnae Bouazza, 06.05.2012 @ 10:23

[Home]
 

4 Reacties

op 06 05 2012 at 12:43 schreef Neil van der Linden:

Dag Hassnae,

Kleine correctie: Bassem Alkhoury de qanounspeler e Latif Al-Obeidy de ud- en darbukaspeler (zoon van de Iraakse maqam zangeres Farida Mohammed Ali) zijn beiden Nederlands ingezetenen.
Het was niet nodig om musici mee te nemen.

Ik voeg een foto bij van mij twaalf jaar geleden op het strand van Zandvoort dat ik kort daarvoor in Ammman had gekocht. Op grond van de reacties die ik gewoon op straat op de fiets rijdend door de Pijp en Oud-West tot en met Zandvoort en in Habibi Ana kreeg besloot ik de campagne te beginnen om Assala hierheen te krijgen. De rest is geschiedenis. Maar zolang heeft het wel geduurd om Hollandse instituties achter het idee te krijgen, en ik ben bij ‘iedereen’ langs geweest. Holland Symfonia en de Souk bleken uiteindelijk de ware partners maar het concert had zeker ook niet misstaan in het Holland Festival als opvolger voor Amal Maher en Feiruz in Carré.
Op naar Kazem Saher in Carré!
En Assala over twee jaar toch in het Holland Festival. En Googoosh. En Ziad Rahbani. E Aicha Redouane, op een wat andere schaal.

Neil

Oh ik kan geen foto toevoegen zie ik behalve per url. Die foto mail ik je.

Groet,

Neil van der Linden

op 06 05 2012 at 13:36 schreef Amal:

Goed verslag voor wie er niet bij was.
De suggestie van een vergelijking met Oum Kalthoum is wat overdreven.
Tussen haakjes, ik ben geen fan van souiri als persoon maar die muziek mag niet chaabi genoemd worden. Chaabi is niet de pop in Marokko maar te vergelijken met volksmuziek in NL.
Ligt erg gevoelig daar in Maroc! Maar het stuk gaat natuurlijk over Nasri’s concert.

op 06 05 2012 at 15:01 schreef hassnae:

Dank voor de toevoeging, Neil. De twee muzikanten werden geintroduceerd alsof ze vers van het vliegtuig kwamen, vandaar.

Dank voor je inspanningen artiesten over te halen. Daar verdien je alle erkenning voor.

Amal, chaabi is Marokkaanse popmuziek, met nadruk op Marokkaans. Chaabi betekent volks, maar ook populair. Net zoals pop van popular komt.

op 11 05 2012 at 20:54 schreef toetachamon:

Hai Hassnae rare berberse stoephoer..waar is je twitteraccount?

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS