Slachtofferschap
Hassnae Bouazza
Illustratie: Philip Hermogenes Calderon
“Wat mij nu opvalt, is dat slachtofferschap waarin jullie zo snel vervallen.” Aan het woord is een vrouw in het publiek tijdens een avondje in de Haarlemse bieb. Ik werd samen met Mohammed Benzakour geïnterviewd en toen het gesprek over het Nederlandse debat ging, kwam het onvermijdelijke verwijt van ‘slachtofferschap’.
Je kunt er vergif op innemen dat, als je wijst op de agressieve aanvallen van autochtoon Nederland op andersdenkenden, de onbetamelijke manier van debatvoering of het afgegleden politieke klimaat, er één of andere muis over ‘slachtofferschap’ komt piepen. Dat heeft die muis namelijk ergens gehoord en het papegaait zo lekker, dus waarom niet.
Ze verkrachten onze dochters
De mevrouw in kwestie had briljante en uiterst originele ideeën te opperen: we moesten het allemaal maar negeren. Maar hoe negeer je een partij die met 15 zetels in de Kamer zit en die virtueel de grootste is? Hoe negeer je een partij die het beleid van het land danig beïnvloedt? Nu ja, dan moesten we de opiniemakers maar negeren van de wijze muis.
Dat betekent dus dat je allerlei beschuldigingen en verdachtmakingen (van ‘alle niet-moslims moeten dood, dat staat in de Koran’ tot ‘ze verkrachten onze dochters’ of het pareltje ‘donkere antisemitische kracht van het Internet’) maar moet laten passeren, want als je je ertegen verweert, zwelg je volgens de grote denkers in het slachtofferschap.
Autochtoon slachtofferschap
Je moet een verdomd acrobatische geest hebben, wil je deze kromme redenering kunnen volgen. En áls we het dan hebben over slachtofferschap, moeten we zeker het autochtone slachtofferschap niet onvermeld laten, dat meteen spastische vormen begint aan te nemen als een minder dan volbloed Nederlander eens kritiek geeft, een tendens signaleert of zich niet laat knechten door de grote blanke meester, die hevig terug lijkt te verlangen naar de tijd dat die zwartjes (en zwartjes, dat zijn wij allemaal die niet in de pas meelopen en ergens een ‘exotische’ voorouder hebben) hun plek kenden.
Slachtofferschap, wegkijken, bagatelliseren, allemaal holle termen om terechte kritiek te diskwalificeren. Want als er ergens wordt weggekeken, dan wel in de extreemrechtse krochten van dit land waar de bewoners steeds verder gaan in het op alle mogelijke manieren smoren van dissidente geluiden, uiteraard met behulp van geestverwanten in de media die, onder het mom van vrijheid, al te graag meewerken aan de smeurcampagnes.
Tegengeluid blijft groeien
Maar noem het slachtofferschap zoveel je wilt. Maak het belachelijk. Ga janken dat je tegenwoordig niet eens openlijk racist mag zijn. Leef je uit. Het tegengeluid zal blijven groeien.
Lees Hassnae Bouazza’s nieuwe website, Aicha Qandisha. Voor alles dat de zinnen prikkelt. O, en koop haar boek, Arabieren Kijken.
Hassnae Bouazza, 19.11.2013 @ 07:55
27 Reacties
op 19 11 2013 at 08:50 schreef Mas Rob:
Uit het hart gegrepen!
op 19 11 2013 at 09:06 schreef Haes:
“Wat mij nu opvalt, is dat slachtofferschap waarin jullie zo snel vervallen.”
Meer nog dan het ‘slachtofferschap’ waar jij terecht over valt, triggert mij dat ‘jullie’ in dit verwijt. Wat bedoelt dit soort lui toch met jullie? Alle Marokkanen, alle Turken, alle islamieten, alle zwarten? Nooit is het duidelijk, maar ze zetten er wel hele groepen in een keer mee weg.
op 19 11 2013 at 09:45 schreef Ralph van der Geest:
Geweldig geschreven. Inderdaad: het tegengeluid zal blijven groeien.
op 19 11 2013 at 10:21 schreef Bigpete:
Hoe oud is dit stuk?
Maar hoe negeer je een partij die met 24 zetels in de Kamer zit en die virtueel de grootste is? Hoe negeer je een partij die het beleid van het land danig beïnvloedt?
De PVV heeft sinds ruim 14 maanden 15 zetels en geen 24, en heeft ook geen invloed op enig beleid.
op 19 11 2013 at 10:41 schreef Sasha berkman:
right on!
op 19 11 2013 at 11:16 schreef Hassnae:
Dank voor de correctie BigPete, ik was vergeten dat de 24-zetels periode heel kort was. Hoe dan ook hebben ze natuurlijk wel degelijk enorme invloed en zijn ze nu in de peilingen de grootste. Al heel lang.
op 19 11 2013 at 12:19 schreef Bigpete:
Die enorme invloed valt wel mee hoor, ze zijn een echte oppositiepartij en maken ook geen deel uit van de vele handjeklapakkoorden van het laatste jaar. Ik denk dat nogal wat mensen de PVV belangrijker maken dan ze is om voor zichzelf te verklaren waarom dingen waar ze het niet mee eens zijn voorkomen. Maar alles ophangen aan de PVV is jezelf voor de gek houden. Ik heb al heel lang geleden geaccepteerd dat mensen heel verschillend zijn en denken en dat er geen universele waarheid bestaat. Als het om politiek gaat heeft NIEMAND de waarheid in pacht.
op 19 11 2013 at 12:52 schreef Thomas E:
We moeten als Nederlanders leren inzien dat we zèlf hebben gekoloniseerd en zèlf gastarbeiders naar ons land hebben gehaald. Beide uit winstbejag. De erfenis ervan heeft de maatschappij veranderd. We zijn een smeltkroes geworden van kleuren en culturen. Dan is het wel heel hypocriet en onzinnig om onze zg witte oorsprong weer tot norm te gaan verheffen. We moeten gewoon het nieuwe, veelkleurige Nederland onder ogen zien en niet star met onze witte hakken in de polderklei blijven steken. Gelijke kansen en behandeling voor iedereen, dan zullen de teleurstelling en verbittering bij ‘allochtonen’ ook snel afnemen.
op 19 11 2013 at 13:27 schreef Sasha berkman:
Maar de PVV is wel de grootste partij in dit land die openlijk samenwerkt met Hitleraanbidders en behalve D66 zegt niemand daar iets over. Daarnaast beginnen steeds meer politieke partijen dezelfde nazi-propaganda als Geert Wilders uit te slaan omdat ze bang zijn dat men anders stemmen kwijtraak. Zijn invloed is groter dan het op het eerste gezicht lijkt. Nederland is vooral dankzij hem een stuk (openlijk) racistischer geworden.
op 19 11 2013 at 14:06 schreef Ralph van der Geest:
Lieve Hassnae, beste Bigpete, weten jullie hoveel zetels die kliek van Wilders heeft? Antwoord: 150.
In de hetze namelijk tegen alles wat niet in de met Prinsenvlag gelardeerde ’tradities’ (stompzinnigheden is een beter woord) is opgegroeid hebben alle politieke partijen zich niet onbetuigd gelaten. Een racist als Asscher namens zijn racistische PvdA, de sterk op PVV en PvdA gelijkende VVD, de SP die een trouw bondgenoot is van die drie als het gat om xenofobie en vreemdelingenhaat…
Het CDA uiteraard dat ook graag samenwerkte met die ‘hele normale partijmet hele normale standpunten’.
En hoe reageerden al die 148 parlementsleden toen mevrouw Arib op ontzettend schofterige wijze bejegend werd in een tweet van den Lijder?
Wie van hen maakte een statement welke mensen zich nú nog herinneren en over vijftig jaar nog zullen herinneren n.a.v. die vertoning op 4 April j.l inzake ‘het Marokkanenprobleem’?
Niemand van wie ik althans weet heb.
Of n.a.v. dat vlaggetje (‘Wij zullen jullie desnoods vergassen als jullie niet gezellig meedoen’) waarmee 4 fascisten verschenen in de TK?
De Tweede Kamer wordt steeds meer een witwas machine voor fascistische ideeën en daar zijn 150 kamerleden bij.
op 19 11 2013 at 14:11 schreef babs:
Bigpete,
De belangrijkste invloed van de PVV is dat andere partijen, met name VVD en PvdA, hun standpunten aan de PVV aanpassen. Rutte die het heeft over Nederland teruggeven aan de Nederlanders, een PvdA minister die heil ziet in etnische registratie.
Gevolg daar weer van is dat openlijk racisme steeds meer geaccepteerd is. Racisme dat er waarschijnlijk altijd al was, maar waarvoor men zich vroeger nog enigszins schaamde.
Weinig directe invloed, maar zeer veel indirecte invloed.
op 19 11 2013 at 14:33 schreef Sasha berkman:
Thomas, het gaat nog veel verder: de witte normis de norm van het fascisme, jodenvervolging en kolonialisatie. Dat moeten we niet meer willen. helaas zie je dat het PVV-plebs daar anders over denkt en mede door hun associale hufterigheid de sfeer hier ten lande zwaar aan het verpesten is. Zie het blanke schorem op het maliveld dat die Papua mevrouw bijna lynchte. We moeten vechten tegen het blanke schorem, zij bedreigen onze beschaving en welvaart. In 40-45 hebben we gezien waar dat tuig toe in staat is.
op 19 11 2013 at 16:12 schreef Thomas E:
Ja Sasha, PVV’ers zijn angsthazen en schuldwegschuivers. Het is bij hen altijd ‘die vreemdeling zeker die verdwaald is zeker’ die niet deugt en overal de schuld van krijgt. Dus terug naar de witte buurman, de gulden en de bewaakte landsgrenzen. Maar godzijdank is het overgrote deel van de autochtone Nederlanders een stuk genuanceerder en best welwillend om er samen met de nieuwe Nederlanders het beste van te maken. Ik ben het trouwens helemaal niet met je eens dat racisme louter aan de witmens kleeft. Overal ter wereld waar culturen (met hun verschillende religies) moeten samenleven, is er racisme. Want overal heb je angsthazen en schuldwegschuivers.
op 19 11 2013 at 16:44 schreef Brenda van der Veer:
Het echte ideaal van het huidige kabinet werd ooit door John Lennon bezongen in Imagine: “Stel je eens voor dat er geen landen en religies bestaan, dan is er niets om voor te sterven of om te moorden.” Vandaar dat Mark Rutte luidkeels beweert dat hij niet gelooft in ideologieën of in het hebben van een visie. De ideale burgers zijn, volgens de leden van dit kabinet, mensen die in hun werk de zin van het bestaan zien en af en toe wat geld over de balk smijten om de economie warm te houden.
Het is misschien wel het gebrek aan visie dat leidt tot het maken van onhandige compromissen met een groep die meent dat alle moslims fascisten zijn, en een groep die beweert dat alle autochtonen zich het beste voelen in een bruin hemd. Het blijft een probleem dat bepaalde types ‘de strijd tegen het kwaad’ een stuk aantrekkelijker vinden als de zin van het leven dan het hebben van een baan. Wellicht is het maar goed ook, dat het kabinet dat laatste niet begrijpt.
op 19 11 2013 at 17:01 schreef dewanand:
namaste Hassnae,
kijk naar dit originele zinnetje van Ralph:
Ralph van der Geest schrijft:
‘De Tweede Kamer wordt steeds meer een witwas machine voor fascistische ideeën en daar zijn 150 kamerleden bij.’
Geweldig zeg, Fnaakt is een intellectuele vuurwerk blog nu, ja wij zouden een boekje moeten publiceren met de duizend mooiste zinnen en alinea’s op FN, incl. de bekende vaste posters en gluurders.
Ik denk dat rassendiscriminatie natuurlijk is, gewoon omdat wij in biologische zin afstammen van wilde, harige, onbeschaafde mensapen en wij zijn slechts 2,4 procent veranderd in genetische zin. Hierom zoeken Wieroe en ik nu naar biologisch aangepaste oplossingen, en sluiten wij geen enkele (pacifistische) oplossing uit, om meer leed en evt. bloedvergieten te voorkomen voor 2040.
Rassenhaat, xenofobie, vreemdelingenhaat zijn natuurlijk en wederzijds uiteraard. Ook zwarten haten blanken als de pest.
je bent je eigen slachtoffer van jezelf omdat je het zelf creeert in je hoofd.
dewanand en Wieroe
hindoe fundamentalisten
op 19 11 2013 at 19:07 schreef Egbert van Reenen:
Met de opkomst van de afkeer van politieke correctheid -zoals geëtaleerd door Bolkestein, Fortuyn, en op verschillende weblogs- was ik in eerste instantie in de veronderstelling dat er eindelijk ruimte was voor een publiek debat met stellingen zoals je daarvoor alleen op ons-kent-ons feestjes hoorde. Tegenwoordig valt mij op dat in discussies een nieuw soort dogmatisme wordt gebruikt met dooddoeners als: ‘policor’, ‘bagatelliseren’, ‘censuur’ en ‘niet mogen benoemen’ waardoor wederom van een uitwisseling van inhoudelijke argumenten vaak geen sprake meer is.
Daarnaast zie ik vaak dat feiten worden opgeblazen tot proporties dat ze het tegendeel van het feit worden. Een groot deel van de bevolking schijnt er inmiddels van overtuigd te zijn dat een relatieve oververtegenwoordiging van allochtonen in de criminaliteitsstatistieken inhoud dat dit in absolute aantallen ook zo is. Het begint vervelend te worden om elke keer te wijzen op de feiten waar die overtrokken meningen op worden gebaseerd. Kom dan maar eens aanzetten met termen als correlatie en causaliteit om de cijfers te duiden, totaal kansloos.
En dan heb ik het nog geeneens over alle andere bagger die ik dagelijks voorbij zie
op 19 11 2013 at 20:31 schreef Rob Z:
Slachtofferschap: een cynische manier om te zeggen dat je niet zo moet zeuren. Want dat mag niet in Nederland, zeuren. Ik denk dat je muisje zoiets wilde zeggen.
Daar is inderdaad nauwelijks verweer tegen mogelijk – niet anders dan het muisje vragen of ze echt helemaal de moeite heeft genomen naar je toe te komen om slechts met die vondst te komen.
En o ironie: meestal worden andersgetinten enthousiast aangewezen als dader. Nu dus ook als slachtoffer. Beide zijn slechts trucjes om het échte gesprek te vermijden: benoemen, druk er snel een etiket op, dan kunnen we weer naar huis en is het weer eens nergens over gegaan.
Zie nu juist op tv een nieuw slachtoffer: Dokter Corrie. Censuurslachtoffer. Die moet ook stoppen met zeuren en of de duvel er mee speelt: dr Corrie heeft ook een muisje.
Toch maar iets meer kat worden?
op 19 11 2013 at 21:43 schreef Jacob Jan:
Mooi stuk Hassnae!
Het komt omdat mensen die het zelf niet overkomt niet nadenken. Zich niet kunnen verplaatsen.
Ik maakte ook goedbedoelde stompzinnige opmerkingen, tot ik een keer in een hele mooie culturele cursus anders leerde denken. En nu nog maak ik vast stompzinnige opmerkingen, maar ik weet nu wel dat ik luisteren meer is dan je oren open zetten. Als je niet ook je hart open zet komt er niet zo veel binnen.
Ja, en omdat mensen inderdaad erg papegaaien, dat ook.
op 20 11 2013 at 01:27 schreef Sasha Berkman:
“Ik ben het trouwens helemaal niet met je eens dat racisme louter aan de witmens kleeft.”
Dat beweer ik nergens toch? Ik heb het over Nederland, haar geschiedenis en haar cultuur.
op 20 11 2013 at 15:04 schreef dewanand:
namaste Sasha Berkman,
JE citeert hier iets van iemand, en ik moet je dit echt eerlijk bekennen, als hindoestaanse individu, goudbruin, mannelijk, erg androgyn voorkomen als man:
De meeste (intelligente) blanken vind ik toch hoger ontwikkeld dan de meeste niet blanken, en feitelijk het minst racistisch. Gek is dat het altijd (rechtse) blanken waren die de tijd namen om mijn ideeen, teksten, gedachten en theorieen serieus met mij te bespreken, en ze leverden toch altijd erg intelligente en opbouwende kritiek en motiveerden mij als kleine, inferieure, koelie jongen toch om mijn kennisniveau te vergroten, door te zetten, te geloven in mijn bruine koelie pik power, en trots te zijn op mijzelf als lage kaste koelie aapje.
Ja, hierom vind ik als lage kaste koelie aapje gewoon dat de meeste blanken het minst racistisch zijn, de hindoestanen en negers vonden mij altijd al inferieur, onaanraakbaar, lage kaste, te klein geschapen en waardeloos, dus discrimineerden zij mij het meest en het was altijd erg pijnlijk.
Vaak vind ik als bruin, laag koelie achtig individu dat blanken een hoger, goddelijk, ongepigmenteerd mensapen ras zijn en ik wil dit dieper onderzoeken.
dewanand
Wieroe
op 20 11 2013 at 15:14 schreef Fausto:
Wat een rare manier om op een vraag uit het publiek te reageren. “een grijze muis” (?). De zijde die kritische vragenstellers (al dan niet terecht..) denigrerend op hun plek wijst is meestal de foute zijde.
Lijkt bijna op intimidatie..
op 20 11 2013 at 23:18 schreef Sasha Berkman:
Fausto: Grijze muis? Dat verzin jezelf.
op 20 11 2013 at 23:19 schreef Daphne:
Het is altijd verstandig om bij jezelf na te gaan of er ergens toch iets zit dat op zoek is naar slachtofferwinst, naar een oorzaak van een krenking die buiten jezelf ligt en waar je je achter kunt verschuilen. Dus op zich is het niet verkeerd om het slachtofferschap in elke overweging mee te nemen.
Maar dat moet je zelf doen. De discussie over zwelgen in slachtofferschap, vermeend of terecht, is een interne. Dat punt hoeven vreemden je niet aan te reiken, bij wijze van excuus voor hun eigen falen om hun eigen vooroordelen onder ogen te zien.
op 21 11 2013 at 17:18 schreef Rob Z:
@Daphne
Kom op zeg. Dat kun je toch niet menen …
op 21 11 2013 at 19:41 schreef Fausto:
Sasha: je hebt gelijk Hassnae schrijft inderdaad niet grijze, maar ‘een of andere’ muis. Mijn connotatie, mijn fout.
Desalniettetemin: ook niet erg verheffend voor de vragensteller.
Ik zal mijn bijdrage verduidelijken. Ik onderschrijf het standpunt van Hassnae, ‘het slachtofferschap verwijt’ wordt te vaak ingezet om ‘gekwetsten’ te ridiculiseren. Maar met een vragensteller moet je (vind ik) altijd blij zijn, vooral als deze een ander standpunt heeft. Je hebt dan namelijk de mogelijkheid om je eigen standpunt niet alleen te toetsen, maar ook te verdedigen. Onfeilbaar is n.l. niemand (ook Hassnae niet, sorry ..). En laten we eerlijk zijn, als ergens vergif op kunt innemen, dan kan je je er ook op voorbereiden..
op 22 11 2013 at 03:02 schreef Sasha Berkman:
onfeilbaar, hoe komt het in je hoofd op? Jij bent ziek, dat lijkt me duidelijk.
op 22 11 2013 at 10:50 schreef Leo Schmit:
Het comment van Daphne lijkt wel uit een postmoderne grabbelton van de psychologie te komen (zie http://www.frontaalnaakt.nl/archives/de-imaginaire-academische-penis-van-postmoderne-leuteraars.html). Heel therapeutisch maar Daphne slaat de plank compleet mis.
Het leuke van het stuk van Hassnae is nu juist dat de muizen die haar er piepend van beschuldigen een beroep te doen op haar slachtofferschap, zelf voor slachtoffer spelen en gaan ‘janken dat je tegenwoordig niet eens openlijk racist mag zijn’.
Nederland is vol, jazeker, namelijk met miljoenen vrije meningspiepers die denken dat ze hun mening niet mogen piepen.