Singapore – dag één
Peter Breedveld
Door de manier waarop Nederlandse vliegmaatschappijen hun vee, pardon, passagiers vervoeren, zou je bijna denken dat het zo hoort. Maar nu ik met Malaysia Airlines heb gevlogen, weet ik dat het ook anders kan. Je kunt passagiers het gevoel geven dat je ze belangrijk vindt, ze hoeven niet met hun benen in hun nek tussen twee andere passagiers te worden gepropt. Een fatsoenlijke maaltijd serveren, de wijnglazen gevuld houden; charmant zijn, het kan allemaal, terwijl je tegelijkertijd de aandeelhouders tevreden houdt. Waarom neemt KLM hier geen voorbeeld aan?
Na een vlucht vol turbulentie (erg slecht weer) kwamen we vanmiddag in Kuala Lumpur aan, waar we vijf uur op de saaie luchthaven hebben doorgebracht voor we verder konden naar Singapore. Dus wat doe je dan? Je consumeert. Ik heb een mooie schoudertas van Shanghai Tang en een poloshirt van Boss van Hassnae gekregen, voor haar heb ik een doos Neuhaus-bonbons gekocht (ik heb dus winst gemaakt). We hebben in de Satéclub gegeten (waar de saté kut is, maar de soep erg goed) en koffie gedronken (Hassnae had Caramel Cream) en een gebakje gegeten bij Starbucks.
Du moment we een voet op Maleisische bodem zetten, werd ons goed ingewreven dat onze Japan-vakantie over was. In de shuttle-trein, die ons van de ene naar de andere kant van de luchthaven bracht, werd er gedrongen en geduwd alsof het de laatste kans was uit vijandelijk gebied weg te komen. Ik werd onder de voet gelopen door een horde gehoofddoekte Indonesiërs, wat me extra irriteerde omdat ik van mensen, die het nodig vinden hun vroomheid zo nadrukkelijk te etaleren, verwacht dat ze bij wereldse aangelegenheden ook het goede voorbeeld geven en zelfbeheersing betrachten.
Nogal wat beambten en verkopers op de luchthaven van Kuala Lumpur zijn trouwens gehoofddoekt. Het grappige is, dat ze een badge met een pasfoto moeten dragen waarop ze zonder hoofddoek te zien zijn. Ja, lieve mensen, het islamitische land Maleisië heeft lak aan religieuze gevoeligheden. Oók moslims moeten duidelijk herkenbaar zijn op hun identiteitsbewijzen. Ik zag wel vrouwen die hun badge stiekem hadden omgedraaid, zodat die wel zichtbaar was, maar hun blootshoofdse foto niet.
We zijn rond middernacht aangekomen in Singapore, waar een taxi ons naar het adembenemend mooie Raffles-hotel heeft gebracht. Mensen, wat is dit een gaaf hotel! Alsof je honderddrieëntwintig jaar terug in de tijd wordt geflitst. Koloniale grandeur. We hebben de ‘lucky suite‘, en een butler, die vierentwintig uur per dag tot onze beschikking staat. De nachtbutler heet Anna en op de foto van de hotellobby hier beneden komt ze net aanlopen.
Peter gaat slapen, Peter is moe, Peter gaat naar zijn bedje toe.
Peter Breedveld, Reizen, 10.08.2009 @ 21:00
20 Reacties
op 10 08 2009 at 21:12 schreef fen:
ja leuk hotel peter veel plezier tijdens je welverdiende vakantie toegewenst
op 10 08 2009 at 22:33 schreef Patrick:
Je zei dat het Conrad een paar dagen decadentie was.
Dit is inderdaad een flinke stap terug.
Ik heb medelijden :-)
op 10 08 2009 at 22:56 schreef Loesje:
Gooohh, het echte Raffles, dat in allerlei films voorkomt. Hartstikke leuk vin`k dat zeg!
Geniet ze lekker, ik geniet op afstand een beetje mee als jullie het goedvinden. ;-)
op 11 08 2009 at 00:02 schreef Monique:
Ik zit net naar het nieuws te luisteren op de radio en ik hoor dat er een tsunami-waarschuwing is afgegeven voor Indonesië en i.i.g. Bangladesh. Houden jullie daar het nieuws in de gaten? Nu ja, wellicht kunnen jullie je even onthouden van zwemmen?
op 11 08 2009 at 00:59 schreef rena:
Wat een geweldig nostalgische sfeer.
Maar eh… alleen maar bonbons??? (Peter, je moet toch wel een heel bijzonder man zijn..).Ik zou er geen genoegen mee nemen, ook al zijn ze nog zo lekker.
Ik krijg af en toe een sonnet van mijn lief.
op 11 08 2009 at 01:31 schreef Guus B:
Ja, dat hotel ken ik; 475 euro per nacht, maar dan heb je ook wat. Veel plezier en geniet er van.
op 11 08 2009 at 03:11 schreef Peter:
Zoveel hebben wij bij lange na niet betaald, hoor!
op 11 08 2009 at 04:11 schreef MNb:
Als die sate naar kut smaakte, zal hij wel lekker zijn geweest.
op 11 08 2009 at 11:26 schreef hj:
Wat betaal je dan wel eigenlijk? Het is wel gaaf om in zo’n hotel te overnachten, maar als het ook voor 15 euro in een gezellig hostel kan spendeer ik dat geld meestal liever aan langer reizen.
Maarja, als je daar toch geen tijd voor hebt en wel geld, waarom ook niet. ;-)
op 11 08 2009 at 11:40 schreef leo schmit:
Peter, tip voor Koreaans restaurant, namen heb ik niet. Ik ben vorig jaar door een collega meegesleept naar Koreaanse restaurants in vijf hoofdsteden in Zuidoost Azie. Maar dat moet voor een taxichauffeur geen probleem zijn. Ze zitten vaak bij elkaar in de buurt in het centrum. Let wel op dat er ook Koreanen komen, dat de tafels laag zijn en van een stalen grilplaat voorzien. Gan komt het wel goed.
Wat KLM betreft, voor de vorm wordt er nog wel eens geglimlacht als het vervoersobjekt geen Nederlands spreekt, maar zodra men ontdekt dat je de Nederlandse nationaliteit hebt kun je het wel schudden met de dienstverlening.
op 11 08 2009 at 11:42 schreef leo schmit:
De grilplaat in het Koreaanse restaurant moet door middel van gloeiende hootskool verwarmd worden.
op 11 08 2009 at 11:43 schreef babs:
Kan Hassnae hier niet een cursus ‘hoe krijg ik in elk hotel van de wereld de beste kamer voor het minste geld’ neerzetten.
op 11 08 2009 at 15:40 schreef Benech:
Peter: de verklaring voor dat veevervoer: te veel concurrentie, daardoor zoveel mogelijk mensen per vierkante meter willen vervoeren om de prijs maar te doen zakken. Bovendien, je bent vermoedelijk gewoon te lang.
[i]Ik werd onder de voet gelopen door een horde gehoofddoekte Indonesiërs, wat me extra irriteerde omdat ik van mensen, die het nodig vinden hun vroomheid zo nadrukkelijk te etaleren, verwacht dat ze bij wereldse aangelegenheden ook het goede voorbeeld geven en zelfbeheersing betrachten.[/i]
Oh, dus je verwacht geen manieren meer van Hassnae?
op 11 08 2009 at 16:59 schreef Peter:
Oh, dus je verwacht geen manieren meer van Hassnae?
Tuurlijk wel. Hoezo?
Ik ben dus te lang voor KLM, maar niet voor Malaysia Airlines?
op 11 08 2009 at 20:34 schreef Benech:
Ik meen een dubbele ontkenning in je stukje te hebben gezien Peter. Althans, als je erbij neemt dat Hassnae meen ik zelden tot nooit met een doekje om haar hoofd rondloopt, toch?
En om op jouw lengte terug te komen: Malaysia Airlines heeft niet zoveel (lokale) concurrentie waardoor ze minder mensen per m2 hoeven te vervoeren en dus hier minder op beknibbelen. Puur een economisch en geen fysiologisch rekensommetje. Ryanair doet het zelfs nog erger, die houdt een gemiddelde lichaamslengte aan, en als je langer bent, jammer dan. Ik meen dat KLM aanhoudt dat reizigers tot 1m90 normaal moeten kunnen zitten.
op 11 08 2009 at 21:00 schreef Tjerk:
“Ik meen een dubbele ontkenning in je stukje te hebben gezien Peter.”
Er zit geen ontkenning, laat staan een dubbele ontkenning, in de zin:
‘Ik werd onder de voet gelopen door een horde gehoofddoekte Indonesiërs,
wat me extra irriteerde
omdat ik van mensen,
die het nodig vinden
hun vroomheid zo nadrukkelijk te etaleren,
verwacht
dat ze bij wereldse aangelegenheden
ook het goede voorbeeld geven
en zelfbeheersing betrachten.’
op 12 08 2009 at 13:31 schreef Peter:
Dat ik van mensen, die hun vroomheid etaleren, verwacht dat ze ook op werelds gebied hun beste beentje voorzetten, wil toch niet zeggen dat ik dat ik dat niet verwacht van mensen die het niet nodig hebben hun religie in andermans gezicht te douwen?
Ik ben 1,86 meter lang en ik kan niet normaal zitten in een KLM-vliegtuig. In Azië is de concurrentie veel moordender dan in Europa. De verklaring voor het gebrek aan comfort en service bij Nederlandse vliegmaatschappijen is dus van heel andere aard: Nederlandse bedrijven schijten op hun klanten en relaties. Dat zit ‘m gewoon in de volksaard.
op 12 08 2009 at 18:01 schreef babs:
Nederlandse bedrijven schijten op hun klanten en relaties. Dat zit ‘m gewoon in de volksaard.
Nee hoor, Nederlandse (Europese) klanten laten gewoon graag op zich schijten. KLM propt geen 2x zoveel mensen in een vliegtuig omdat ze het leuk vinden die mensen te pesten, ze doen dat omdat het meer geld oplevert en ze er mee wegkomen.
Ryanair is de meest succesvolle Europese luchtvaartmaatschappij, need I say more.
op 12 08 2009 at 23:08 schreef Jur:
Een goede tip: Als je naar Azie vliegt, probeer met Eva Air te gaan. Die hebben speciale business class stoelen (‘Evergreen Deluxe’) met economy service voor 200 EU meer per retourvlucht. IDEAAL voor grote mensen!
op 14 08 2009 at 08:45 schreef Peter:
Goede tip, Jur. Veel dank.