Home » Archief » Seks, drugs en een lijk in de straat


[03.05.2024]

Seks, drugs en een lijk in de straat

Peter Breedveld

De Amerikaanse schrijver Ed Brubaker en de Britse tekenaar Sean Phillips vormen al jaren een sterk team dat in hoog tempo misdaadstrips in het noir-genre uitbrengt. Stuk voor stuk page-turners met een rare twist. Soms zit er een surrealistisch tintje aan, of een scheut lovecraftiaanse horror, altijd is er veel aandacht voor de personages en de psychologische dimensie. De plot is niet het belangrijkste, dat zijn de personages en vaak is het ook de plek waar zich alles afspeelt.

In Where The Body Was is dat een typisch Amerikaanse voorstad in de jaren 80, een fenomeen dat mij ook altijd heeft gefascineerd, sinds ik mijn eerst Steven Spielburg-film zag, Close Encounters of the Third Kind. In zo’n voorstad, waar de middenklasse woont, omgeven door heuvels, de grote stad in de verte, broeit het altijd. Het is een front van gemaaide gazons, watersproeiers en grote vrijstaande huizen waarachter pijn en trauma schuilgaat, en die dus een vruchtbare bodem is voor uitbarstingen van allerlei aard.

Zoete inval

Where The Body Was begint met een groot huis, een van de oudste in de buurt, gebouwd in de jaren 30, een gothic-achtig gebouw zoals in Psycho of de films van Tim Burton. Het is gebouwd door een pasgetrouwd stel waarvan de man korte tijd later sneuvelde in Europa. Daarmee is de wijk door Brubaker stevig ingebed in de Amerikaanse en zelfs de wereldgeschiedenis. De weduwe heeft de kamers altijd verhuurd aan jonge mensen van allerlei slag, vaak betaalden ze niet eens huur en zo werd het een zoete inval voor allerlei bedenkelijke types, die in het huis achterbleven toen de weduwe overleed.

De buurt ervaart er overlast van, maar verlossing komt er in de vorm van een kerel die ingrijpt als één van de bewoners van het huis, een domme bullebak, een andere in elkaar slaat. Hij lijkt een politieman te zijn, zwaait met zijn penning en jaagt de bullebak de buurt uit. In werkelijkheid is hij de zoon van een overleden politieman die de penning uit de doodskist van zijn vader heeft gegapt. Hij is een stuurloze dertiger die in een drankwinkel werkt, een maatschappelijk geëngageerd maar opvliegend type die zijn vaders penning gebruikt om asociale types op hun nummer te zetten.

Hij doet het met zijn buurvrouw, de verveelde echtgenote van een psychiater. De jongen die hij van de bullebak heeft gered, is verliefd op een meisje dat ook in het grote huis woont en met wie hij in huizen inbreekt om drugs van te betalen.

Superheld op rolschaatsen

Dit alles wordt nauwlettend in de gaten gehouden door een elfjarig meisje van Vietnamese afkomst, dat zich verkleedt als superheld en op rolschaatsen door de buurt zwerft, op zoek naar onrecht om te bestrijden. Ze brengt eten naar een getraumatiseerde Vietnam-veteraan die in de buurt kampeert en onder behandeling is van de psychiater wiens vrouw het met de neppe politieman doet.

En zo is iedereen met elkaar verbonden in een verhaal dat op aangename wijze voortmeandert, dat bij veertigers en vijftigers misschien ook een vleugje nostalgie oproept, totdat er een lijk in de buurt gevonden wordt en alles tot een gewelddadige climax leidt.

Afstandelijke spotzucht

Brubaker bouwt alles, zoals hij altijd doet, zorgvuldig op en vertelt de verhalen van de verschillende personages vanuit hun eigen perspectief en met veel empathie, zij het ook altijd met een zekere mate van afstandelijke spotzucht. We rotzooien allemaal maar een eind weg, lijkt zijn boodschap, wetend dat het op een dag allemaal in de soep loopt. Maar we kunnen onszelf nou eenmaal niet helpen. Ik vermoed dat er in alle personages wel iets van hemzelf zit. In het meisje dat haar inspiratie uit comics haalt, de gefrustreerde nep-smeris (in wie ik, moet ik bekennen, ook wel wat van mezelf herken) en de verliefde jonge delinquent. Hij laat zich duidelijk inspireren door oude Amerikaanse films en misdaadpulp.

Echte mensen

Er is niemand die zijn wereld beter verbeeldt dan Sean Phillips, in het verre Britse Koninkrijk, waar hij zijn beeld van Amerika heeft gevormd met oude comics. Phillips heeft een economische tekenstijl die tussen het fotorealistische en schematische inzit. Hij tekent waanzinnig snel en soms zie je dat er ook wel aan af, want perspectieven zijn niet altijd helemaal correct en de lichaamsverhoudingen zien er soms ook wat vreemd uit. Maar hij zet met een paar streken zo’n woonwijk neer en tekent echte mensen, met echte emoties. Het zijn geen tekeningen waarin je moet blijven hangen om alle details te bestuderen. Het is een handschrift. Ik hou daarvan, het leest lekker door en houdt de vaart erin.

Gewoon een lekkere strip weer. Licht maar intelligent, pulp met een literair randje.

 

 

 

Is het Vrije Woord u écht lief? Steun me dan met een financiële bijdrage. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke (maar echt) site van Nederland. Rekeningnummer NL24 ASNB 8832 6749 39 (N.P. Breedveld, ASBN Rijswijk), BIC ASNB NL21.

boeken, Peter Breedveld, Strips, 03.05.2024 @ 07:49

[Home]
 

1 Reactie

op 03 05 2024 at 07:50 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN OKTOBER

O Het grote anti-Joodse haatcomplot

O De Blitzkrieg tegen de critici van Jan van de Beek

O De mondsnoerende feiten van Hein de Haas

O De hoogopgeleiden hebben het weer gedaan

O De Charlatan regeert

O Wilders bedreigt een burgemeester

O Goede Joden, slechte Joden

O Chris Kuch en de Wetenschapper

O Swingen is het nieuwe Tupperware

O Regeerprogramma über Alles

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS