Home » Archief » Schrijven


[10.05.2015]

Schrijven

Tayfun Balçik

wong4
Ana May Wong

Een tekst afronden kan moeilijk zijn. Toch moet het gebeuren. Oeverloos doortetteren zit er helaas niet bij in de schrijfbusiness. Vaak concluderen mensen met nietszeggende algemeenheden: we moeten lief zijn tegen elkaar en dat soort gebledder. Dat is een optie. Liever dat dan…. Ja, dit kan dus helemaal niet. Halverwege een zin geen woorden meer. Je loopt toch ook niet weg als iemand een verhaal vertelt.

Waar gaat dit over? Dit stuk gaat in wezen over de ‘productie’ van teksten. Hoe en waarom komt het tot stand? Wat zijn de methodiek en de stijl die men hanteert? Voor de goede orde, inhoud is belangrijk en blijft de essentie. Maar de wijze hoe dingen worden gepresenteerd kan een verhaal maken of breken. De vorm is je visitekaart. Let me explain: Messi is een goede speler, maar als hij uit vorm is dan is het gewoon een snotneus. Ronaldo is lelijk, maar omdat hij zijn wenkbrauwen epileert denkt iedereen dat hij knap is.

Fok die gast

Bij teksten gaat het net zo. Aan een goed verhaal mankeert er structureel niks. Je hebt een pakkende intro, de titel is gechargeerd en de spanning wordt langzaam opgebouwd om uiteindelijk verpletterend af te sluiten. Maar alleen hiermee kom je er niet. Ritme of humor helpt. Oke, fok dan diegene die zei: “Tell them what you are going to tell them, tell them, then tell them what you told them.” Fok die gast, want ik heb in mijn leven betere dingen gehoord.

Vier jaar geleden zat ik bijvoorbeeld op kantoor in een kamer met twee interessante personen en hadden we een gesprek naar aanleiding van een kunstwerk. Dat gesprek greep me zo aan dat ik de volgende dag alles wat ik nog kon herinneren heb genoteerd.

Hier, lees mee:

Dinsdag 6 september 2011:

“Ik begreep het volkomen. Eerst niet, maar een voorbeeld maakte alles in één klap duidelijk. Het was zo’n magisch moment, dat ik achteraf trots was op het feit omringd te zijn door kwaliteit. Maar goed, de reden dat ik dit nu schrijf, dat ik zo enthousiast een schoon wit velletje besmeur met goedkope inkt, heeft te maken met een aparte collega. Hij is van een soort die je niet vaak tegenkomt. Cynici zouden hem naïef noemen, omdat hij de mensenrechten hoog heeft zitten. Hans is een kunstenaar. Gisteren verscheen-ie met schilderijen in een Albert Heijn-tas. Al voordat hij zich achter zijn bureau had geïnstalleerd, vroegen we (Desmond en ik) of we zijn werk mochten zien. Dat mocht. We zagen geëngageerde prenten van een Afrikaan die levensloos op zee dreef, terwijl er twee witte toeristen met een speedboot onverstoord vaart maakten. Een kerktoren die op het punt stond om te vallen en een zwarte vrouw met hoofddoek.

Ik vond het interessant, maar ik dacht dat het beter kon.

– “Hans, zou het geen idee zijn om er wat aan toe te voegen”, vroeg ik.

– “Aan wat zit je te denken, Tayfun?”

– “Misschien zou het interessant zijn om de omvallende kerktoren te stutten met het rijzende minaret van een moskee”.

– “Ja, als je dat zou willen dan moet je het toch zelf doen”

– “Maar ik kan niet tekenen.”

– “Iedereen kan tekenen.”

Vluchtelingen in overvolle bootjes


En zo ging het heen en weer. Ik voelde me geweigerd en bleef doorzeuren.

– “Ik schilder vanuit het gevoel, niet op commando”, zei Hans.

– “Maar het tekenen van vluchtelingen op overvolle roeibootjes is toch ook iets wat je alleen maar via het nieuws hebt binnengekregen, wat is daar speciaal aan?”

– “Nee, je begrijpt het niet. Ik zie van alles om mij heen, zoals jij dat ook ziet. Maar de werkelijke stap om iets te tekenen is mijn artistieke keuze. Ik doe het, omdat ik het wil. Ookal ben ik het met jouw minaretten-voorstel eens. Het is niet van mij, daar gaat het om. Stel dat ik nu een heel pleidooi houd over hoe slecht het wel niet is dat oerwouden worden gekapt en jij bent het met mij eens en vervolgens zeg ik: schrijf daar eens wat over.”

Toen pas daalde het besef. Ik pushte mijn eigen agenda. Maar er kwam nog een klap.

Moeilijk is beginnen


Desmond nam het woord: “
A text, without a context is a pretext.” Ik keek hem vertwijfeld aan. “Als je wat schrijft, dan ben jij het die wat schrijft, het is van jou, maar als het eenmaal is gepubliceerd, dan verlaat het jou. Dan kan iedereen ermee doen wat hij of zij wil. Een excuus of aanleiding om het verhaal te vertellen dat hij of zij wil vertellen.”

Pffff, helemaal omvergeblazen. HELEMAAL VERNIETIGD MET TEKST CONTEXT EN PRETEXT.”

Oke, wat is de relevantie van dit?

O ja, ik begon over de moeilijkheid die schrijvers ervaren bij afronden. Dat vind ik niet zo moeilijk. Als ik nu niks meer schrijf dan ben ik klaar. Wat ik wel moeilijk vind, is beginnen. Dat heb ik vandaag echter opgelost om te beginnen met een tekst die onlangs op mijn smart-phone verscheen: ‘Ik heb moeite met afsluiten’. Dat was mijn excuus om dit verhaal, mijn eigen verhaal, te vertellen.

Geweldig! Maar hoe zit het met de CONTEXT dan?

Thank you and good night.

Tayfun Balçik is historicus, gespecialiseerd in de moderne geschiedenis van Turkije en die van Amsterdam-West. Hij heeft een Facebook-pagina.

Tayfun Balçik, 10.05.2015 @ 01:59

[Home]
 

1 Reactie

op 10 05 2015 at 23:16 schreef Haes:

De spijker op zijn kop: daarom is copywriting zo moeilijk. Het is schrijven in opdracht.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS