Home » Archief » Red de journalistiek, bestrijd het parasitaire gajes dat zich journalist durft te noemen


[29.01.2019]

Red de journalistiek, bestrijd het parasitaire gajes dat zich journalist durft te noemen

Hassnae Bouazza

Vorige week mocht ik de opening van het Winternachtenfestival presenteren en traditioneel worden dan de Oxfam Novib PEN Awards uitgereikt aan schrijvers en journalisten die zich onderscheiden door hun moed.

Het gaat om schrijvers die vervolgd zijn en worden, maar die ondanks alles blijven schrijven, hun stem blijven verheffen en onrecht en onderdrukking blijven bekritiseren en bevechten.

Er waren drie prijswinnaars: Roberto Saviano, onder meer bekend van het boek Gomorra, waarin de banden tussen politiek en misdaad worden blootgelegd, De Palestijnse dichter Dareen Tatour en de Nicaraguaanse schrijver Giocanda Belli die de avond afsloot met een prachtig gedicht.

Saviano, die al jaren beveiligd wordt, stuurde zijn dankwoord op en wees daarin op het belang van aandacht vestigen op het vrije woord. Dat is niet langer vanzelfsprekend, schreef hij.

Emotionele ode

Dareen Tatour kreeg van de Israëlische autoriteiten huisarrest en gevangenisstraf opgelegd, vanwege een gedicht dat ze had geschreven. De enige democratie in het Midden-Oosten, die roos in de woestenij, beantwoordt niet alleen stenen van minderjarigen met tanks en kogels, de regering vindt woorden zo gevaarlijk dat die schrijvers oppakt en martelt. Tatour vertelde hoe ze opgesloten zat in de cel; ze mocht geen pen en papier, geen schone kleren, niets. De verhoren vonden plaats in ‘het soort koelcel waar ze ook lijken houden’. Om niet gek te worden, gebruikte ze de rits van haar kleding om gedichten te krassen op de muur.

De Canadese schrijver Madeleine Thien sprak de Free the Word-speech uit. Dat werd een emotionele ode aan vervolgde schrijvers. Op enig moment werd het Thien te veel: oog in oog met schrijvers die een prijs betalen voor hun werk, moest ze haar tranen inslikken. Ze bood haar excuses aan, maar ik vond het van een ontroerende schoonheid.

We vergeten het namelijk al te vaak, zeker op avonden als deze, in het gezelschap van onbevreesde geesten: onder het oppervlak van moed en idealisme, schuilt het intieme verdriet. De tranen van dierbaren die met het verlies, de pijn en ondraaglijke leegte verder moeten leven. Het stemt nederig; die doorzettingskracht, het verdriet, de moed.

Ranzige praktijken

Later op de avond zag ik dat de Nederlandse journalistiek met heel andere zaken bezig was. Met een misselijkmakende aanval op journalist Ans Boersma, die eerder die dag Turkije uit was gezet, bijvoorbeeld. Lees hier en huiver.

De krant van misdadig Nederland bedreef in de tussentijd ook nog eens rancune-journalistiek. De kruistocht en ziekelijke obsessie van Jan Willem Navis met Fatima Elatik neemt zorgwekkende vormen aan: ditmaal werd niet alleen zij besmeurd en verdacht gemaakt zonder enig concreet bewijs (ik link niet naar die troep), maar ook haar onlangs overleden vader. Haar man werd er eveneens met de haren bijgesleept. Hij verdient een modaal salaris en kennelijk is dat schandelijk als je niet-westerse wortels hebt. Allochtonen mogen alleen op bijstandniveau blijven hangen.

Het contrast tussen de ranzige praktijken van Nederlandse broodschrijvers – de titel journalist verdienen ze allerminst – en de bedreven, gedreven scherpe geesten die eerder op de avond het belang van rechtvaardigheid, solidariteit en vrijheid benadrukten, kon niet groter zijn.

Parasieten

Vrijheid en het vrije woord zijn allerminst vanzelfsprekend. Ze staan steeds meer onder druk, ook hier. Niet alleen door despotische leiders en corrupte politici, maar ook, zoals in Nederland, door mensen in het vak zelf. Door activisten die schermen met hun journalistenpasje, die het vrije woord en de beroepseer verkrachten met hun leugenverhalen.

Als parasieten maken ze het vrije woord kapot, verwoesten ze levens en schuilen tegelijk achter dat zogenaamde beroep van hen. Wie bevrijdt het vrije woord in Nederland en redt de journalistiek?

Eerder gepubliceerd op Aicha Qandisha. Hassnae Bouazza is schrijver en journalist, was eindredacteur van en regisseerde Femke Halsema’s serie Seks en de Zonde, schreef een boek over Arabieren, Arabieren Kijken. En ze heeft haar eigen hedonistische site, Aicha Qandisha.

Hassnae Bouazza, 29.01.2019 @ 07:52

[Home]
 

1 Reactie

op 29 01 2019 at 07:53 schreef Peter:

Commentaar? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS