Rap
Ashley Begina e.a.
Geachte heer Welten,
Deze open brief wordt u aangeboden door het team van de website Faqfiles.nl: een particulier initiatief van vijf Hiphop- en R&B-liefhebbers die via de site o.a. diepte-interviews met (Nederlandstalige) hiphopartiesten publiceren en geïnteresseerden trachten te motiveren en stimuleren middels overdracht van hun vakkennis.
Zonder uitzondering zijn de teamleden van FaqFiles.nl, behalve met hiphop, ook opgegroeid in buurten met een door beleidsmakers bedachte term, ‘straatcultuur’ (de Bijlmer, Amsterdam Noord en Oost). Er zou dus voorzichtig geconcludeerd kunnen worden dat wij, in tegenstelling tot vele anderen die pretenderen deskundig te zijn op dit vlak, de praktijkervaringen hebben en zogezegd dus de feitelijke deskundigen zijn.
Naar aanleiding van de conclusies die u uitte tijdens een interview, onder andere gepubliceerd in De Telegraaf en uitgezonden op AT5, willen wij U graag de mogelijkheid bieden gebruik te maken van onze kennis en ervaring.
Deze kennis en ervaring geldt overigens niet uitsluitend voor ons, maar ook voor talloze buurtbewoners, jongeren/buurtcentra/schoolmedewerkers en diverse gerenommeerde rappers zoals Kempi, Rocks van de THC, Appa en Fresku van de formatie Zwarte Schapen, om maar enkele voorbeelden te noemen.
Naar aanleiding van de schietpartijen in de Bijlmer, concludeerde u dat het geweld onder met name Surinaamse- en Antilliaanse jongeren te wijten is aan rap-clips en -teksten omdat hetgeen deze jongeren waarnemen in de raps en clips, zouden kopiëren.
Het is betreurenswaardig en veel te makkelijk om wederom een muziekstroming als excuus aan te grijpen om de werkelijke oorzaak van de problematiek te verdoezelen omdat men eenvoudigweg niet weet wat er werkelijk speelt en/of zich geen raad weet met de werkelijke problematiek en over onvoldoende know-how beschikt om tot een efficiënte oplossing te kunnen komen.
Dat probleem-verschuifkunstje werd, zoals ook U ongetwijfeld weet, namelijk ook al gedaan in de jaren ’50 (Rock ’n Roll) de jaren ’60 (de flowerpower-muziek), de jaren ’70 (punk), de jaren ’80 (house/gabber) en sinds begin jaren ’90 is dus hiphop de gebeten hond.
De oorsprong van rap ligt in de ghetto’s van de grote steden in de Verenigde Staten. Daar rapten jongeren over hun leven en de problemen waar zij dagelijks mee werden geconfronteerd: bouwvallige woningen, armoede, criminaliteit, drugs en drank, alleenstaande moeders die knokten om het hoofd boven water te houden, een maatschappij die hen vanaf de kinderjaren als de outcast, als toch al verloren beschouwde en de weinig optimistische toekomstperspectieven.
Rap is ontstaan als uiting van bestaande onvrede en om straat-en ganggeweld tegen te gaan (d.m.v. breakdance en rap-battles). Ze heeft zich ontwikkeld tot een black CNN en reflecteert de problemen in de (achter)buurten en de onderbuikgevoelens van de onderste- en middenlaag van de samenleving. Rap weerspiegelt een wereld die de ‘brave burger’ uit het hogere segment van de samenleving niet kent.
Dat in deze weerspiegeling de kern van de problemen in wijken als de Bijlmer zou liggen, is natuurlijk onzin: don’t shoot the messenger!
Net als andere muziekgenres, heeft ook rap inmiddels diverse stromingen ontwikkeld, waaronder ook gangsta-rap of, op z’n Nederlands gezegd, onze tegenwoordige straat-rap. Wij beweren niet dat de Nederlandse situatie vergelijkbaar is met de Amerikaanse. Maar wie zich spiegelt, spiegelt zich zacht, nietwaar?
Want anno 2009 kan niemand nog ontkennen dat ook het land van alle kansen, namelijk Holland, heeft te kampen met steeds zwaarder wordende problematiek die veel overeenkomsten vertoont met de eerder genoemde Amerikaanse problematiek waarover artiesten rapten vanaf de jaren ‘70.
Heeft U zich afgevraagd waarom bepaalde groepen in o.a. de Bijlmer zich identificeren met het type rap en clips waar u op doelt? Waarom hebben deze groepen jongeren feeling met gangsta/straat-rap en voelen zij zich niet verbonden met de olijke Jan Smit?
Als er sprake is van kopieergedrag, waardoor wordt dat dan veroorzaakt? Wat zit daar achter? Is het niet zo dat je pas tot een oplossing kan komen, door het probleem bij de wortel aan te pakken? En gelooft u nu werkelijk dat de wortel in dit geval bij de afkomst ligt!?
Wij hebben nog enkele vragen aan zowel u als de volksvertegenwoordigers uit Den Haag. Waarom worden er steeds meer bezuinigen doorgevoerd in het onderwijs, de zorg en het politie-apparaat, maar wordt er wel probleemloos ruim twee miljard vrij gemaakt voor een metrolijn? Waarom wordt er nauwelijks oprecht geluisterd naar de mensen zelf, de hulpverleners, schoolmedewerkers, bewoners uit de wijken?
De kennis ligt op straat, letterlijk in dit geval. Misschien, heel misschien, zouden mensen zoals u eerst uw oor te luisteren moeten leggen op onze straten en dan pas moeten praten. Let wel, wij bagatelliseren of vergoelijken geenszins het gebruik van excessief geweld, zoals wij hebben gezien bij de recente afschuwelijke schietpartijen.
Geen enkele problematiek mag ooit gelden als excuus voor dit soort excessen, hoogstens als uitleg.Door je daadwerkelijk te verdiepen in die uitleg, zou je kunnen komen tot middelen om dit geweld te bestrijden en nog beter, te voorkomen! Geen enkel gelukkig, zorgeloos kind, (ongeacht de afkomst!) zal na het beluisteren van rap, een vuurwapen aanschaffen om de eerste beste voorbijganger die hem te lang aanstaart neer te schieten.
Zoals u het stelt in het interview, zouden dus alle geweldsproblemen verdwijnen als er een verbod komt op bepaalde raps en clips.
Als daar de oplossing ligt, overweegt U dan ook een verbod op Britney Spears, Lady Gaga, Pink, Rihanna, Pussycat Dolls, Keri Hilson, Christina Aguilera, Madonna, Beyonce, Kate Perry en Amy Winehouse? Uitgaande van uw stelling redt u dan een massa meisjes van anorexia, drank en drugsmisbruik, hoererij/loverboy praktijken, boulimia, materialisme, losbandig gedrag, SOA’s en minderwaardigheidscomplexen.
Om nog maar te zwijgen over televisieprogramma’s die zich kenmerken door materialisme, geweld, gevaarlijke waaghalzerij en sekuele losbandigheid zoals Cribs, Sweet 16, Date My Mom, Pimp My Ride, Fabulous Life, Dissmissed, Jackass, Dirty Sanches, Bam Magera, Wild boys, Scars, My New Bff, The Real World of het Nederlandse Spuiten en Slikken.
Dit alles wordt niet aan banden gelegd (en terecht!) omdat men weet dat dit zinloos zou zijn. Vorming van kinderen begint immers in de eerste plaats thuis, in tweede instantie op school en op straat en pas in derde instantie door andere vormen zoals media.
Het is onmogelijk om in deze open brief nog dieper in te gaan op deze gecompliceerde problematiek.
Daarom nodigen we u van harte uit om bepaalde rapteksten te beluisteren en de diepte-interviews te lezen op onze site. Vanzelfsprekend zijn wij meer dan bereid om u persoonlijk te ontmoeten, (u bent van harte welkom in onze buurt!) om in alle rust met U van gedachten te wisselen.
Wij pretenderen absoluut niet alle oplossingen te hebben, maar kunnen u wel voorzien van kennis die op geen enkele school of universiteit is te leren en die bij kan dragen tot oplossingen. Zonder twijfel zal u antwoorden krijgen waar onder andere u niet eerder bij stil heeft gestaan, of wellicht de ogen voor heeft gesloten…
Hartelijk dank voor uw aandacht, wij kijken reikhalzend uit naar uw reactie.
Met vriendelijke groet,
Het team Faqfiles.nl
Ashley Begina luistert graag naar hiphop, rap en R&B, maar hij is desondanks nooit in aanraking geweest met justitie, heeft zijn studie Fiscaal Recht aan de Universiteit van Amsterdam helemaal afgerond en beoefent nu het eerzame beroep van fiscaal jurist.
Algemeen, 25.08.2009 @ 11:46
22 Reacties
op 25 08 2009 at 14:16 schreef Bert Brussen:
Kempi een gerenommeerd rapper???
op 25 08 2009 at 14:47 schreef Elin:
@Bert dat was ook het eerste wat mij opviel…
Vraag mezelf wel ‘ns af, of rap nu ook tot racisme/xenofobie leidt onder de (“blanke”) jeugd. Met alle respect voor de auteur van dit stuk, maar de rap die door MTV wordt uitgezonden is m.i. nog wel een niveautje lager dan zelfs Lady Gaga. Qua melodie is het kleutermuziek en de teksten hebben de diepgang van een badeend. Veel van de uitgezonden rap gaat helemaal niet (meer) over hoe erg het straatleven is maar over bitches en bling-bling. Zo krijg je toch een vertekend beeld van de gekleurde medemens (want zij zijn het altijd in die clips, behalve Eminem, maar die was dan ook altijd al lichtelijk ironisch).
“Waarom hebben deze groepen jongeren feeling met gangsta/straat-rap en voelen zij zich niet verbonden met de olijke Jan Smit?”
Waarom bijv. niet de Arctic Monkeys dan (ook achterbuurt types), of Metal.
Ik weet niet of een verbod zinvol is. Maar ik denk dat rapliefhebbers zich voor een groot deel wel degelijk spiegelen aan de rappers wegens etnische/culturele afkomst.
op 25 08 2009 at 15:13 schreef Raoul:
Jazeker Bert, Kempi is in Nederland een gerenommeerd rapper. Ik ben zelf ook geen fan van de man. Ik hou niet van de manier waarop hij rapt, zijn stem klinkt te zwak en hij articuleert niet goed. Verder vind ik hem nogal pretentieus. Maar hij heeft een grote fan base in Nederland en is zeker een gerenommeerd rapper.
Verder ben ik het grotendeels eens met bovenstaand stuk. Van de jongens waar ik mee ben opgegroeid luisterden de meesten naar hiphop en de meesten zijn ook wel goed terecht gekomen.Degenen die echt het zware criminele pad opgegaan zijn waren eigenlijk helemaal niet zo met muziek bezig. Die waren altijd bezig met geld “verdienen”.
op 25 08 2009 at 15:37 schreef Raoul:
Hiphop heeft zich eind jaren 80 al opgesplitst in verschillende stromingen. De bagger die op MTV wordt uitgezonden is zeker niet representatief voor het genre.
En waarom ze niet naar metal luisteren? Tja, smaken verschillen nu eenmaal.
op 25 08 2009 at 16:10 schreef Bert Brussen:
Ik wist alleen dat Kempi een crimineel van formaat is.
Wat niet wegneemt dat Welten het niet bij het rechte eind heeft. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat je crimineel wordt als je naar Kempi kijkt. Hooguit schiet je dan in een lachkick.
op 25 08 2009 at 18:06 schreef Tjerk:
“Heeft U zich afgevraagd waarom bepaalde groepen in o.a. de Bijlmer zich identificeren met het type rap en clips waar u op doelt?”
Ik heb wel een ideetje: om dezelfde redenen waarom blanke jongemannen uit de welvarende suburbs die platen kopen en clips bekijken: omdat het stoer lijkt.
op 25 08 2009 at 18:50 schreef Joshua:
Korpschef Welten kondigt harde maatregelen aan om het aantal schietincidenten in de Bijlmer te verminderen. Wat veroorzaken die schietincidenten? Houd je vast: volgens Welten provocerende videoclips en teksten van rappers, waarin vooral Antilliaanse jongeren in de Bijlmer een aansporing zien om zich te bewapenen.
http://barracudanls.blogspot.com/2009/08/bijlmergeweld.html
op 25 08 2009 at 20:13 schreef Bert Brussen:
Joshua, heb jij dit topic eigenlijk wel GELEZEN?
op 25 08 2009 at 21:52 schreef ratface:
flauwekul, dit is al zo’n oud liedje…dat kennen we al toch?
Muzikale voorkeur, kleding-stijl(gang-colors) en multi-linguïstisch (noem het maar even zo bij gebrek aan beter woord, in militaire termen zou het “kamp-taal” worden genoemd, omdat historisch gezien huurlingen en recruten uit verschillende culturele en etnische achtergronden bij elkaar verzameld waren in militaire bases en uit noodzaak om te communiceren een eigen mengvorm, een soort instant Esperanto, ontwikkelden) taalgebruik worden gezien als de oorzaak van orde problemen…
Is het nu nog steeds niet duidelijk dat het andersom is? Waarom willen de dames en heren politici, dagblad redacteuren, journalisten en andere zogenaamde “Sociaal Culturele Experts” (SCE) nu niet zien dat het een volkomen normale, menselijke en voorspelbare ontwikkeling is als mensen leven in een gebied wat overheerst wordt door ellende, (sociale) armoede (verborgen of niet…), sociaal/economisch isolement en uitzichtloosheid.
Onder die omstandigheden gaan, met name jonge, mensen (mensen die hard zouden moeten werken aan hun toekomst), zich organiseren en zelf HUN orde en recht vorm geven.
Saamhorigheid in dit soort situaties is een sterk wapen en wordt dankbaar ingezet en gestimuleerd door handige “sterke” figuren binnen de in de betreffende wijk/buurt of streek heersende sociale structuur.
Dit verschijnsel treft alleen een voedzame bodem in zogenaamde “achterstands wijken” (wat een woord niet…???). Mensen die zich zwak en weerloos voelen zijn eerder geneigd zich aan te sluiten bij een sociale structuur die veiligheid, zorg en structuur uitstraalt. Deze groepen zorgen ook vaak goed voor hun “leden” en hun families.
Op die manier creeren ze een betrouwbaar, loyaal en sterk sociaal netwerk van mensen in verschillende sociale lagen en door leeftijdsgrenzen heen wat als basis kan vormen voor de uiteindelijke “greep naar de macht”.
Mocht deze kans ontstaan zal hij gegrepen worden en zulen politie en justitie niet langer de geldende macht zijn….met andere woorden…sociale onrust en ongelukkige mensen zorgen voor…..
MUITERIJ
Met andere woorden een vlees-geworden motie van wantrouwen voor het zittend bestuur.
Of begrijp ik het allemaal verkeerd? Dan moet iemand mij maar eens uitleggen hoe het dan wel werkt….
ZO…en nu even lekker chillen met mn matties bij die vreetkeet op de hoek…;)
op 25 08 2009 at 22:44 schreef Raoul:
@Tjerk
Ik denk dat je deels gelijk hebt wat die blanke jongeren uit de welvarende suburbs betreft maar niet wat die jongens uit de Bijlmer betreft.
Stoer doen speelt daar natuurlijk ook een rol maar dan wel op een andere manier. Stoer doen of hard zijn is bij veel van deze jongens een way of life. In de (zwarte) achterstandswijken heerst een enorme machocultuur en veel schietpartijen vloeien voort uit gekrenkte trots.
op 26 08 2009 at 00:53 schreef Tjerk:
Vanwaar ineens dat wapengebruik? Die machocultuur heerst er immers al vele jaren. En verheerlijking van het gangsterleven in rapclips bestaat al net zo lang.
op 26 08 2009 at 08:50 schreef Benech:
Tjerk: dat wapengebruik in de Bijlmer is berucht en bekend en zeker niet iets van de laatste jaren. Het is oud nieuws wordt alleen gerecycled om onder de aandacht te brengen maar iedereen die er 30 jaar geleden woonde, wist dat er toen al dergelijke praktijken voorkwamen.
op 26 08 2009 at 11:31 schreef hj:
De muziek die mensen luisteren heeft alles te maken met de omgeving waarin ze opgroeien. Metal is voor introverte blanke nerds, britpop voor de wat hippere en diversere (maar nog steeds overwegend blanke) jeugd, slechte Nederhop van de straat voor Marokkanen, smartlappen voor Tokkies, R&B/urban voor Antillianen en gangstarap kennelijk voor Bijlmerfiguren.
Dat in de muziek vervolgens de leefstijl van die groepen terugkomt lijkt me niet meer dan logisch.
op 26 08 2009 at 11:44 schreef Paco:
Der is al wat “Keihard Aaangepakt” in dit land, dan zou het toch al een stuk beter gaan zou je denken. Kijk maar naar de strandparty’s dat gaat ook super.
op 26 08 2009 at 11:47 schreef blabbermouth:
“Rap is ontstaan als uiting van bestaande onvrede en om straat-en ganggeweld tegen te gaan (Rap is ontstaan als uiting van bestaande onvrede en om straat-en ganggeweld tegen te gaan”
iets genuanceerder is deze versie:
http://www.africawithin.com/kwaku/origin_of_rap.htm
“”I think it was a lot of kids rebelling against dance music, disco music. I think in the 70s it was an industry music, producers’ music, and made for the people by producers who decided what people should have. Rap music was a rebellion by the people to assert what they were really looking for and they weren’t getting it from the producers. The producers and their companies were too far away from the streets. The people just created something for themselves.”
op 26 08 2009 at 15:40 schreef Henk:
Op zich een goede reactie op Welten maar ook even eenzijdig.
Gangstarap veroorzaakt natuurlijk geen criminaliteit. Maar er zijn wel jongeren die daar helemaal in op gaan en de virtuele wereld volgens de clips tot de zijne maken.
Net zoals dat vroeger met punk gebeurde maar ook bijvoorbeeld voetbalsupporters. Er zijn voetbalsupporters die helemaal uit hun plaat gaan als je maar een kleine nuance aanbrengt over hun club.
Iemand als de neergeschoten Nexxxus manifesteert zich dan ook zo, gezien zijn clip op Youtube. Die is dus zeker beïnvloed door de gangstastyle. Dat valt niet te ontkennen.
Maar ontkennen dat gangstastyle geen invloed heeft op die jongeren ontkent in feite het probleem van wapens onder die jongeren. Dat is namelijk wel een probleem.
En tijdje geleden schoot in de VS een jongetje zijn broertje dood met het wapen van zijn vader en was stomverbaasd dat zijn broertje daarna niet meer op stond. Want dat gebeurde in de tekenfilms die hij zag namelijk ook.
op 26 08 2009 at 22:30 schreef truth hurts:
@hj: jij verdient ECHT een prijs voor domste reactie ook wel forum dan ook: da’s best een prestatie!
op 27 08 2009 at 00:58 schreef hj:
Haha, vertel!
op 27 08 2009 at 09:17 schreef irrie:
Regelmatig kom ik op curacao. Die sneue mentaliteit van vele ‘mannen’ daar , daar erger ik me dood aan. Verandering moet vanuit de moeders komen. Die moeten eens eisen van hun zonen dat ze meehelpen met afwassen ipv de zonen de straat op te sturen. Ze moeten een stoppen met lachen wanneer hun zonen met drie jaar tssss tegen een vrouw zeggen. En waag het om nu weer die slavernij er bij te halen!!
op 27 08 2009 at 12:42 schreef hj:
blabbermouth: “”I think it was a lot of kids rebelling against dance music, disco music. I think in the 70s it was an industry music, producers’ music, and Dmade for the people by producers who decided what people should have. Rap music was a rebellion by the people to assert what they were really looking for and they weren’t getting it from the producers. The producers and their companies were too far away from the streets. The people just created something for themselves.”
Dit is momenteel al lang niet meer het geval, gangstarap is verworden tot de grootste commerciële pulp die er momenteel te vinden is, met als voorlopig dieptepunt 50 Cent. Ik zag hem afgelopen zondag nog optreden, wat een infantiele muziek is dat.. en helden zijn die mannen ook niet echt, 50 Cent durfde later de VIPruimte van een discotheek niet in omdat het er te druk zou zijn. Daar sta je dan, met je negen kogelgaten en je stoere praatjes.
op 28 08 2009 at 04:31 schreef Caroline:
Als ik Welten was gaf ik ook de schuld aan de rap, want als de rap niet de schuld is, wie of wat dan wel? En helaas, dan kom je als hoofdcommissaris van een disfunctionerend korps toch al snel bij jezelf terecht, en dat moet je niet willen natuurlijk.
op 28 08 2009 at 20:04 schreef Henk:
Disfunctionerend korps.
Wat een grote woorden al weer.
Maar vertel eens, waarin functioneerd het Amsterdamse politiekorps niet?