Home » Archief » Ostracisme


[16.03.2018]

Ostracisme

Jasper Mekkes


Bron: Please Master.

Ostracisme was een stemming waarmee de volksvergadering van Athene één van haar burgers ‘beknotte en vernederde’ door hem voor maximaal tien jaar te verbannen. De naam van de geostraceerde werd vervolgens op een scherf (Grieks: Ostrakon) van een stuk aardewerk geschreven. Dit middel werd ingezet tegen invloedrijke burgers van Athene die er van verdacht werden ten koste van de staat persoonlijke macht te ambiëren.

Het ostracisme werd door Aristoteles omschreven als goed voor de staat wanneer de invloed van de geostraceerde was gebaseerd op rijkdom of relaties, dienstig voor een bepaald particulier belang en rechtmatig – zij het in ontaarde staatsvormen.

Eén van de wat meer hilarische misverstanden van deze tijd is dat gelijk hebben iets anders zou zijn dan gelijk krijgen. Ik geef mezelf dan ook regelmatig een stukje Gelijk cadeau – en ik kan het iedereen aanraden. Als het zou kloppen dat waarheid perspectivisch is, dan zouden we daar ook allemaal het volste recht toe hebben. Maar waarom zou ik anderen eigenlijk willen meenemen in mijn ideeën als die alleen voor mijzelf waar zijn? Een reden zou kunnen zijn dat het perspectief slechts een structuur is die bovenop de ratio is gebouwd om het een of andere machtssysteem te conserveren.

Objectieve waarheden

Kunstmatige structuren zijn dan ook alleen nuttig wanneer ze de meer objectieve waarheden, zoals het belang van de vooruitgang van individuen door het bevorderen van meer vrijheid, rechtvaardigheid, gelijke kansen, transparantie en ontplooiing van de beschikbare talenten, naderbij brengen.

Het meenemen van anderen in subjectieve waarheden is echter een hardnekkige kwaliteit van het sociale deel van ons brein. Mogelijk zit het afhaalpunt voor de meenemers in onze temporale kwab, het deel waar naast angst en epilepsie ook onze gevoeligheid voor cultuur en religie zou huizen.

Terwijl we vroeger mensen, die een religieuze verschijning van de maagd Maria zeiden te hebben gezien, heilig verklaarden en blindelings achter zogenaamde Grands Hommes als Napoleon aanmarcheerden, zouden we hen tegenwoordig misschien epileptici noemen, die – wellicht met angst als trigger – een aanval hebben gehad van die geestesziekte waardoor ze het visioen van de beschaving per abuis in een cultuur, ideologie, religie, veroveringsoorlog, of demagogische politiek zien.

Gevestigde orde

En terwijl we alleen maar kunnen gissen hoe verziekt de geesten van de eens zo groten der aarde waren, één ding weten we zeker: het systeem en hun hersens lieten hen geloven dat ze het liefst macht wilden.

Net als in de tijd van de Oude Grieken offeren ook de machthebbers in onze neoliberale democratie degenen, die het wagen boven het maaiveld uit te steken, nog naar hartelust op aan de moderne God; de massa en haar nieuwe religie: het neoliberalisme; een religie die uit alle macht in binnen en buitenland door de gevestigde orde in stand wordt gehouden met milieuvervuiling, honger, chaos en oorlog.

Als status, macht en geld je enige levensdoelen zijn geworden, dan ga je jezelf geen gelijk meer geven; je wil immers zoveel mogelijk imbecielen meenemen die jou helemaal geen gelijk zouden moeten geven, en dat alleen doen omdat hun hersengebied voor integriteit wegens inactiviteit gekrompen is. Je volgers hebben namelijk andere prioriteiten; het overleven van de door jou gecreëerde milieurampen, honger, chaos en oorlog.

Neoliberaal kuddedier

Hoe wil je jezelf of een ander ook gelijk geven als je geen onderscheid kunt maken tussen goed en slecht? Hoe wil je besluiten nemen die de vooruitgang van individuen bespoedigen zonder dat vermogen tot het maken van een ethisch onderscheid? Dat gaat niet; de objectieve waarheid wordt noodzakelijkerwijs geostraceerd door het neoliberalisme. Het neoliberale kuddedier heeft geen tijd meer voor de zo belangrijke individuele visie, gebaseerd op individuele waarden zoals de ratio en ecosysteem aarde.

Het neoliberalisme heeft daarmee heel effectief onze temporale kwab aangesproken; de illusies die daar in stand worden gehouden; het visioen van onze eigen epileptische angstcultuur. Het is die plotseling opzettende angst die het neoliberalisme ons aanpraat (ben ik wel goed genoeg, heb ik wel de laatste gadgets in huis, vind de kudde mij nog wel aardig, wie is toch die Enge Ander?) waarmee de eigen integriteit wordt opgeofferd aan de neoliberale religie.

De vraag die we onszelf dan ook steeds dringender moeten gaan stellen is de vraag naar kwaliteit, zodat onze moderne variant van ostracisme; het buitensluiten van de sterkere Ander om zijn betere mening, ons niet nog verder achteruitbrengt.

Neoliberaal kuddedier

Gelukkig is de gemiddelde wereldburger het ostracisme van de grote ego’s in politiek en bedrijfsleven zo langzamerhand wel zat – en ziet hij de alternatieven voor het obsessieve achteruit-wandelen ten koste van iedereen behalve de machthebber zelf. Het zou mij dan ook niet verbazen als we onszelf en elkaar in de nabije toekomst steeds meer en weloverwogen Gelijk gaan geven; met objectiviteit, inzicht en visie als wapens, in plaats van met een stilstaande cultuur gebaseerd op ostracisme – en haar oeroude mensenoffers.

Jasper Mekkes is ingenieur en vooruitgangsfilosoof.

Jasper Mekkes, 16.03.2018 @ 09:14

[Home]
 

1 Reactie

op 16 03 2018 at 12:36 schreef Peter:

Pedant doen? De betweter uithangen? Leesfrontaalnaakt@gmail.com

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN OKTOBER

O Het grote anti-Joodse haatcomplot

O De Blitzkrieg tegen de critici van Jan van de Beek

O De mondsnoerende feiten van Hein de Haas

O De hoogopgeleiden hebben het weer gedaan

O De Charlatan regeert

O Wilders bedreigt een burgemeester

O Goede Joden, slechte Joden

O Chris Kuch en de Wetenschapper

O Swingen is het nieuwe Tupperware

O Regeerprogramma über Alles

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS