Ordeloosheid
Barracuda
Illustratie: Yana Frank
Wat Karen Geurtsen, de HP-journaliste die hem enkele maanden als nepstagiaire volgde, niet voor elkaar kreeg, is de organisatie Kafka wel gelukt: het doopceel van Raymond de Roon (PVV) kleurt rood van de ellende. De Roon sloot zich alweer jaren her als jongeling aan bij de Nationale Veiligheids Brigade, een extreem-rechtse knokploeg “tegen ordeloosheid en gezagsondermijning”. Die groep verzette zich overigens ook tegen andere zaken zoals de invoering van rubberen tegels op kinderspeelplaatsen. De jonge De Roon klom op tot bestuurslid, maar moest zijn lidmaatschap van de Nationale Veiligheids Brigade opzeggen toen zijn vader ontdekte dat het ging om een club van oud-NSB’ers.
En ja hoor, daar is de PVV-brandblusser Filantroop weer. ‘In mijn persoonlijke archief (…) over het politieke extremisme van die tijd staat genoteerd dat de activiteiten van de NVB weliswaar extreemrechts waren te noemen, maar de organisatie wist nooit wegens het plegen van wetsovertredingen de dagbladen te halen. En van veroordelingen daaromtrent is ook niets bekend.’ Gelukkig maar.
Sterker nog: Het wemelde in die dagen volgens Filantroop van minuscule rechtse groepjes (let op het woord: minuscuul) die veelal uit bezorgdheid over het opkomende extreemlinks, de bejubeling van de communistische regimes, en de in omvang toenemende massa-immigratie, zich in organisatievorm te weer stelde. Nee, dan die linkse extremen. De Rode Jeugd koesterde affiniteit met de Rote Armee Fraktion, en spoedde zich onder de extremist Lucien van Hoesel conform deze Duitse terroristen richting geweldpleging. En klokkenluider Kafka zelf is ook niet onomstreden, want deze organisatie is diep geworteld in extreemlinks en de kraakbeweging.
Zo, opgeruimd staat netjes. Hoewel het linkse krakersverleden van Willem Duyvendak telkens weer door Filantroop wordt opgerakeld, moet dat onfrisse verleden van De Roon zo snel mogelijk worden weggepoetst.
Toegegeven: het ware domme jeugdzonden en De Roon heeft het uiteindelijk helemaal geschopt tot advocaat-generaal bij het Gerechtshof in Amsterdam. Het curieuze zit hem alleen in zijn recente plannen voor ‘stadscommando’s’ in Almere. Die moeten vergaande bevoegdheden krijgen om orde en veiligheid in de stad te waarborgen. Toeval?
Barracuda bestrijdt onzin- en domdenken in de (alternatieve) media met mondsnoerende logica. Meer op zijn weblog.
Barracuda, 24.04.2010 @ 09:50
30 Reacties
op 24 04 2010 at 10:08 schreef bigpete:
Misschien geen toeval, maar als ze er komen dan zijn ze wel legaal en democratisch in het leven geroepen.Nogal een verschil met de terroristische aanslagen van Duivenkak en zijn onfrisse vriendjes….
op 24 04 2010 at 11:02 schreef leo schmit:
NSB was ook legaal.
op 24 04 2010 at 13:40 schreef vetklep:
islam is nog steeds legaal.
op 24 04 2010 at 14:26 schreef Peter:
Domme, domme Vetklep.
op 24 04 2010 at 14:32 schreef smeets:
Big Pete,
Knokploegen zijn nooit legaal. Maakt niet uit hoe ze heten of voor wie ze werken.
Een commando is een militair. De Pvv pretendeert daarmee te gaan optreden met militaire middelen.
op 24 04 2010 at 16:27 schreef MNb:
In de redenering van Bigpete was de Kristallnacht ook legaal en democratisch in het leven geroepen.
op 24 04 2010 at 18:28 schreef Tjerk:
Verkiezingsprogramma PVV al bekeken?
– Etnische registratie voor iedereen (inclusief de registratie ‘Antilliaan’).
– Heropvoedingskampen (het lijkt Noord-Korea wel).
– Falende leden van de zittende en staande magistratuur weg (zeg maar dag tegen de Scheiding der Machten).
op 24 04 2010 at 18:32 schreef vetklep:
ik kon het even niet laten.
Twee beetjes dom was ie wel ja.
op 24 04 2010 at 19:44 schreef jvdheuvel:
Die registratie “Antilliaan” is dat om de rijksgenoten te kunnen onderscheiden van andere negers?
op 24 04 2010 at 21:39 schreef Tjerk:
Eerder om te verkomen dat sommige negers aan het allochtoonfilter zou ontsnappen doordat ze als rijksgenoten zouden worden aangemerkt, denk ik zo.
Daar komt het natuurlijk wel op neer, maar heel praktisch is het omdat de PVV criminele ‘Antillianen’ terug wil sturen naar de Antillen.
Vraag me dan wel af vanaf welke generatie je geen Antilliaan meer bent. Als je in Den Helder of Almere geboren bent, ben je dan een ‘Antilliaan’? Als je ouders al in Den Helder of Almere geboren zijn, ben je dan een ‘Antilliaan’?
Of ben je, als je zwart bent en je betovergrootvader afkomstig was van de Antillen, gewoon een ‘Antilliaan’ die met een strik verpakt naar de Antillen wordt verzonden, zodra je bij de Jamin gepakt wordt met een rolletje drop in je zak?
Iets zegt me dat het op het laatste neer gaat komen…
op 24 04 2010 at 21:53 schreef jvdheuvel:
Dan vraag ik me af wat die “etnische” registratie precies inhoudt.
Ben niet bepaald een expert en ik zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Etniciteit
“Het begrip etniciteit vervangt tegenwoordig ook wel het begrip “menselijk ras”. ”
Dat schijnt “een beladen term” te zijn….”menselijk ras”.
Ik citeer overigens gewoon die wikipedia pagina’s over etniciteit en menselijk ras, ik ben momenteel niet bezig met Wilders-demonisering.
Ben gewoon belangstellend.
op 24 04 2010 at 22:36 schreef Benech:
Tsja jvdheuvel: ik kende ooit een zelfhatende PVV-stemmende Marokkaanse die graag zo wit mogelijk wilde zijn. Als ze een half uurtje in de zon had gelegen was ze donkerder dan ik in een dag. Maar oh jee, erg dat ze dat vond… Blijkbaar wilde ze graag tot het “edele” blanke ras behoren.
Tjerk: ik vraag me eerder af wat de PVV als criterium dan voor “falend” wil hanteren. Als een rechter iets strafbaars heeft gedaan, okee, soit, is hij geen rechter meer. Kan ik voor inkomen, maar wat willen ze dan? Een verkeerde uitspraak? Mag ik de definitie van een “verkeerde uitspraak”? Lucia de Berk? Schiedammer Parkmoord? enz enz.
Ergerlijker vind ik overigens dat een doorsnee Nederlander kennelijk niet beseft hoe radicaal een idee als het ondermijnen van de Trias olitica is.
op 24 04 2010 at 23:03 schreef Dick Bosch:
Heeft niemand nog opgemerkt dat Duyvendaks voornaam Wijnand luidt?
op 24 04 2010 at 23:07 schreef MNb:
Tjerk, wat een overbodige vragen. Als Wilders het begrip Antilliaan wil definiëren is er een mooi precedent – de etniciteitswetten van Neurenberg. Er zijn nauwelijks aanpassingen nodig.
VdHeuvel: het begrip ras is een onding. Het is onmogelijk om de mensheid middels enkele eenvoudige omschrijvingen in groepjes te verdelen. Er zijn altijd tussengroepen en groepen die overal buiten vallen. Volgens de klassieke indeling zijn Marokkanen, Indiërs en kaaskoppen trouwens allemaal blank.
Het begrip etniciteit is ietwat handzamer en verwijst naar een bevolkingsgroep. De omschrijving kan zowel verwijzen naar afkomst als naar cultuur en religie en is daarmee flexibeler.
op 25 04 2010 at 00:21 schreef jvdheuvel:
Juist. Eigenlijk is etnicisme dus de opvolger van het beladen racisme. Het werkt iets makkelijker. Ik had Wilders er ook niet van verdacht dat hij schedelmetingen wou invoeren of oogkleurtesten. Etnicisme is veel praktischer dan racisme.
op 25 04 2010 at 01:40 schreef Tjerk:
De huisvlijt van Rob mag hier overigens niet onvermeld blijven.
Een paar uur geleden is trouwens bekend geworden dat Gidi Markuszower het PVV-bijltje er bij neer heeft gegooid.
Hij kon de hitte in de niet-zo-kosjere keuken niet verdragen.
op 25 04 2010 at 09:49 schreef yurp:
@benech
Ik denk dat falende rechters degenen zijn die in de ogen van Wilders en co. niet hard genoeg straffen. Is de PVV het niet eens met het vonnis, hoppa weg rechter. Daarmee is het inderdaad exit Trias Politica en de politieke rechtsspraak begonnen.
op 25 04 2010 at 11:41 schreef smeets:
Wat ik me dan weer afvraag is of Filantroop en Markuszower lijsten van “foute” mensen bijhouden. Ik zie ze er toe in staat.
op 25 04 2010 at 12:38 schreef Benech:
Yurp: dat was dus ook al mijn idee, maar dat is een vreselijk dom en eng beginsel. Gek genoeg realiseert een aanzienlijk deel van de bevolking zich dat onvoldoende.
Smeets: wat ik begreep van o.a. Dennis Pekel, de f(r)actiegenoot van Gidi binnen de kerkeraad van de NIHS is dat het begonnen was met een motie van afkeuring eerder tegen EAJG en verwanten naar aanleiding van de aanwezigheid van hen bij een pro-Palestina demonstratie waarbij de bekende leuzen over Joden en gas werden gescandeerd, intifada werd geroepen enz.
Hoewel ik het persoonlijk oneens ben met EAJG en hoewel ik het niet kies vind om aanwezig te zijn bij een demonstratie waarbij zulke dingen geroepen worden, vind ik dat ze dat recht moeten hebben. In de laatste plaats moet hierom een draconische en middeleeuwse maatregel als een cherem worden gebruikt om dit kracht bij te zetten.
Joods Nederland, en Amsterdam helemaal, is een heel klein groepje met heel veel rangen en standen (geen meritocratie) waarbij men graag persoonlijk als hoogste op de apenrots wil zitten. Het draait erom dat tyes als Gidi graag het makkelijker willen maken om anderen naar beneden, van die apenrots, willen schoppen. Middels deze motie had dat sneller gekund alleen heeft hij daarmee zichzelf buitenspel gezet.
op 25 04 2010 at 13:01 schreef yurp:
@Benech
er staan wel meer enge dingen in het vp van de PVV:
“De politie moet heer en meester zijn op straat” in combinatie met “Preventief fouilleren in het hele land” en “De Partij voor de Vrijheid wil de vrijheid van rechters aan banden leggen.”
roept bij mij visioenen op van een politiestaat waarbij je compleet willekeurig door de politie kan worden gefouilleerd, opgepakt, afgevoerd en veroordeeld zonder dat je er veel tegen kunt beginnen. Dat is niet mijn idee van een fijne samenleving.
op 25 04 2010 at 14:10 schreef bigpete:
En dat kan nu niet? Lucia de Berk, Puttense moordzaak, Schiedammer parkmoord….
op 25 04 2010 at 15:03 schreef Tjerk:
Big Pete is zo iemand die, wanneer zijn collega’s zich ergeren aan plannen van de korpsleiding om het gebruik van kogelwerende vesten weg te bezuinigen, zegt:
‘Maar je kunt nu mét vest toch net zo goed lekgeschoten worden?’
op 25 04 2010 at 16:17 schreef Benech:
yurp: je hoeft mij niet te overtuigen van de idioterie van de PVV. Ik stem toch niet op ze. Schrijf liever je woede af in de vorm van een artikel. Het Vrije Volk plaatst ze, naar eigen zeggen, toch wel.
op 25 04 2010 at 17:45 schreef vetklep:
Meer politie betekent in de praktijk alleen maar meer bekeuringen en lastig gevallen worden voor automobilisten.
Dat waar iedereen zich blauw aan ergert ettert gewoon door.
op 25 04 2010 at 18:51 schreef Bert Brussen:
Wat kan er nou tegen rubberen tegels zijn?
op 25 04 2010 at 19:18 schreef Tjerk:
Rubberen tegels zijn een anarchistisch complot om onze samenleving te ruïneren. Het kost namelijk miljoenen guldens om alle stenen tegels op speelplaatsen te vervangen, terwijl die rubberen variant nauwelijks effectief is in het opvangen van de klap als een kind van de schommel zwiepert.
Dat was althans de redenering van Piet van der Linden, voorzitter van de Nationale Veiligheidsbrigade, die tot doel had “goedwillende burgers” te trainen en bewapenen om de overheid bij te staan in het hoofd te bieden aan de anarchistische machtsgreep, welke voor de deur stond.
Mooie details uit dat interview met Van der Linden in 1973:
“Zo is Van der Linden zelf onlangs op klaarlichte dag gemolesteerd door enkele “spierbalproleten” bij een verkeersruzietje. Ingehaald bij een stoplicht moest hij door het geopende raampje een vuistslag incasseren van de een terwijl een ander zich onledig hield met het in de vernieling schoppen van zijn autodeur. De aangifte heeft tot geen enkele actie van de politie geleid. “De politie is gewoon bang dat ze tot op het bureau toe de boel komen terroriseren. Dat is al eens gebeurd. Nu was dat van mij nog een betrekkelijk onbelangrijk geval. maar het betekent natuurlijk wel dat die kerels de volgende keer precies doen waar ze zin in hebben. Wie maakt ze wat?”
En deze:
“Medebestuurslid is de heer P. van Goch, wagenvoerder bij de Haagsche Tramweg Maatschappij, die door zijn werk regelmatig met vandalisme geconfronteerd wordt. Van der Linden vertelt: “Van Goch rijdt ’s avonds laat met zijn tram naar Scheveningen. Op een bepaald traject legt de jeugd dan steeds weer ijzeren (………) op de rails om de tram te laten ontsporen. De politie is altijd te laat en zij zegt er weinig tegen te kunnen doen. De man heeft er nu ook genoeg van”.
Jeugd die de chauffeurs in het openbaar vervoer terroriseert, openbare geweldpleging, de politie die niets doet… waar heb ik dat meer gehoord?
Het lijkt erop dat het idee dat Nederland veertig jaar geleden zoveel rustieker was, op een fictie berust.
op 25 04 2010 at 20:10 schreef Bert Brussen:
Rubberen tegels zijn een anarchistisch complot om onze samenleving te ruïneren. Het kost namelijk miljoenen guldens om alle stenen tegels op speelplaatsen te vervangen, terwijl die rubberen variant nauwelijks effectief is in het opvangen van de klap als een kind van de schommel zwiepert.
ROFL!
Duidelijk verhaal. Bedankt Tjerk.
op 26 04 2010 at 11:23 schreef Henk:
anarchistische machtsgreep
Is ook een hele mooie.
op 26 04 2010 at 15:38 schreef hj:
Van een anti-anarchist zou je toch verwachten dat die juist vóór rubberen tegels is. Dat ontneemt rellende krakers immers de mogelijkheid om ze door ruiten of tegen agenten te gooien..
op 27 04 2010 at 13:55 schreef G!:
Maar hoe verdedig je je dan tegen die anarchisten als je geen duigdelijk plaveisel tot je beschikking hebt? Om maar eens iets op te werpen…