Home » Archief » Op Instagram is iedereen zijn eigen topmodel


[26.06.2017]

Op Instagram is iedereen zijn eigen topmodel

Hassnae Bouazza


Scène uit: ‘Vivre Nu, à la recherche du paradis perdu’.

Eigenlijk was het ook een onverwachte u-bocht; voor iemand die door haar naasten tegenstribbelend een Twitter– en Facebook-account opgedrongen had gekregen, besloot ik eind vorig jaar zomaar uit het niets een Instagram-account te openen om het bereik van mijn site Aicha Qandisha te vergroten.

Er ging een wereld voor me open waarvan ik maar vaag wist dat die bestond. Een wereld van MUA’s (Make Up Artists) met make-up tutorials, eindeloze selfies, alternatieve realiteiten, produkt-promoties en heel veel hashtags. Zoveel hashtags dat #sommigen #maar #gelijk #beslissen #elk #woord #te #hashtaggen #lekkergekdoen

Hapsnap-communicatie, of niet eens ‘communicatie’. Ga je op Twitter nog een gesprek of discussie aan (voor zover dat mogelijk is zonder bestookt te worden door hordes trollen), op Instagram gaat het vooral om het zenden. Zie mij! Kijk mij! Aanbid mij! #blessed #blessedlife

Er gelden geheel andere regels die me volstrekt onduidelijk zijn, want wat maakt dat de een tienduizenden, zelfs honderduizenden volgers heeft en de ander blijft hangen op honderd, is me een raadsel. Wie het spel snapt en volgers aan zich weet te binden, is binnen. Bedrijven betalen grif voor foto’s met hun produkten.

Hippe globetrotters

Er is dan ook een duidelijk verschil tussen de haves en have nots. Zij die hun doel hebben behaald, door hun volgers kwijlend worden bewonderd en door bedrijven gefêteerd op luxe produkten en snoepreisjes, en zij die stevig hun best doen ook daar te komen, waar hun idolen al zijn. Let eens op de bio’s van de haves: een wereldbol met daarachter de locatie waar ze zijn en waar ze vervolgens naar toe zullen hoppen. New York, next Ibiza, Dubai #lovemylife. De gemiddelde aardling moet noestig werken om op vakantie te gaan, maar deze hippe globetrotters draaien er hun hand niet voor om. Het is ook makkelijk kosmopoliet te zijn als alles gesponsord wordt.

Dat is het mooie aan dat hele Instagram: zoals internet de media heeft gedemocratiseerd, zo hebben blogs, YouTube maar vooral Instagram, dat met roem gedaan en dus is iedereen zijn eigen topmodel op zijn eigen Instagram-eilandje. Daarbij valt vooral de ernst op en het gebrek aan enige relativering of zelfspot. Er is een hele generatie die de kunst van het Ego niet alleen te gelde maakt, maar ook tot in het absurde trekt.

En dat is meteen de keerzijde, want schoonheid wordt niet meer in de wereld om hen heen gezocht, maar alleen in henzelf. Hartstikke gaaf, die tempels in Bangkok, maar wat echt interessant is, hoe zij ervoor staan. Afgelopen zomer in Bangkok zagen we een soort derwisj-dans van jonge toeristen met hun selfie-sticks: draaiend om hun eigen as, lachend in de camera, wie weet viel er een glimps van de achtergrond te bekennen, hoogstwaarschijnlijk niet.

#nietsdanliefde

Woorden doen er niet echt meer toe, inhoud nog minder, het gaat om beeld, om verleiding, om een virtueel alter ego met een ge-wel-dig leven vol hyperbolen. Mensen vinden iets niet meer leuk of lekker, maar zijn er in love with of obsessed with. Alles is amazing en iedereen is gorgeous. Groeide ik nog op in een tijd dat leeftijdsgenoten elkaar afzeken in plaats van complimenten te geven, nu hebben ze #nietsdanliefde voor elkaar #tothemoonandback.

Aicha Qandisha verdedig ik hartstochtelijk, #passionately, met het argument dat liefde voor beauty en food (de woorden eten en culinair zijn al helemaal niet meer in zwang) prima samengaat met inhoud en maatschappelijke en politieke betrokkenheid, maar dat voelt steeds meer alsof ik onder water praat en niemand me begrijpt. Er is een heel andere wereld met andere regels, normen en idioom.

Ik voel me als een Jane Austen die naar deze tijd geflitst is. Koppig vasthoudend aan taal, de juiste grammatica en met liefde voor het schrijven. Ik zoek woorden, kauw op metaforen en peins langdurig om gevoelens en ervaringen in woorden te vatten, maar ik blijk hopeloos ouderwets en mijn taal haast archaïsch temidden van het selfie– en hasthtag-geweld.

Ik opende een Instagram-account om AQ te helpen. Nu blijk ik zelf hulp nodig te hebben. Om dit alles te verwerken.

Eerder gepubliceerd op Aicha Qandisha. Hassnae Bouazza is schrijver en journalist, was eindredacteur van en regisseerde Femke Halsema’s serie Seks en de Zonde, schreef een boek over Arabieren, Arabieren Kijken. En ze heeft haar eigen hedonistische site, Aicha Qandisha. Lees vooral ook haar relaas over het racisme op de progressieve redacties waar zij heeft gewerkt.

Hassnae Bouazza, 26.06.2017 @ 06:52

[Home]
 

4 Reacties

op 26 06 2017 at 07:01 schreef Rob van Kan:

I zag een selfie van twee mensen op twitter. Gewoon twee tweeps die elkaar toevallig hadden ontmoet. En het viel me op hoe enthousiast één van de twee keek.
Ik vond dat iets absurds hebben: heel enthousiast naar een telefoon kijken. Niet naar de vriend die je ontmoet, maar naar zijn telefoon. Zo’n professionele smile.
Dat gaat mij nooit lukken.

op 26 06 2017 at 14:44 schreef Hans Naaktloper:

Had je écht verwacht dat de ontwikkeling van de menselijke gesteldheid positief zou worden beïnvloed door democratisering van media? Het enige wat van die beschikbaarheid uitgaat is de beschikbaarheid, dus de hoeveelheid stront die er over je uitgekieperd kan worden.

Aan de rand van een ravijn staat een frietkot, waar de lemmingen, voorafgaand aan hun massale zelfmoord, gauw nog even een snack naar binnen schransen. Dan, nog nagenietend van de vette walm in hun bekken, wanen ze zich zwevend Da-sein in hun val, onwetend van de scherpe rotsen beneden.

op 26 06 2017 at 15:45 schreef ex-cellentie:

dus allemaal zijn we een product – wij onszelf verkopen ons (ik niet want ik ben hopeloos ouderwets) dus op instagram en dan ga je jezelf natuurlijk niet aanprijzen met #goedtedoen of #hebweleeneensmakelijkeretaartgegeten
Een joepie-joepiecultuur die tevens nogal gepromoot wordt door mensen als Mark Rutte – je moet succesvol zijn en geen looser elke zwakte is je eigen schuld tenslotte .
Het zal me verder aan mn reet roesten allemaal – behalve dat je er toch niet aan moet denken dat al die jonge joepie-joepie produkten ooit dit land gaan besturen – dan zijn we #fucked!

op 26 06 2017 at 21:51 schreef Thomas E:

Briljant geobserveerd, verslonden en weer uitgekotst. Héérlijk.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS