Home » Archief » Normaal is abnormaal in ‘Final Cut’


[07.11.2024]

Normaal is abnormaal in ‘Final Cut’

Peter Breedveld

 

Achttien jaar geleden interviewde ik de Amerikaanse stripauteur Charles Burns op de Haarlemse Stripdagen en we kwamen te spreken over hoe normaal deze man was, wiens stikdonkere werk wordt bevolkt door freaks en monsters vol zelfhaat. “I’m not normal on the inside“, zei hij toen.

Ik denk dat het die inside is, die ‘abnormale’ binnenkant, is die we te zien krijgen in zijn nieuwe boek Final Cut. We zien in het begin een jongeman aan een keukentafel zitten, een normale jongeman. Op de achtergrond is een feestje gaande, mensen zijn dronken en high, maar hij zit te tekenen. Hij tekent wat hij ziet in de spiegeling van het broodrooster voor hem, zijn eigen normale uiterlijk. Op zijn tekenvel zien we echter een brein dat zich los lijkt te maken van een lichaam. Achter hem zweven soortgelijke breinen met tentakels als van een inktvis, die zich kennelijk al hebben losgemaakt van hun lichaam.

 

 

Ik neem aan dat deze tekenende jogeman, Brian is zijn naam, een alterego is van Charles Burns zelf, toen hij nog jong was. Het zijn de vroege jaren 70 en Brian maakt samen met zijn vriend Jimmy horrorfilms met een 8mm-filmcamera. Vrienden, familie en buren spelen de rollen en de films worden vertoond op feestjes. Bizarre verhalen, smakeloos en grensoverschrijdend, special effects met veel tomatenketchup, huis-, tuin- en keukengerei en materiaal uit de knutselwinkel, goedkoop maar inventief. De extroverte Brian doet het voor de lol, maar Jimmy neemt het bloedserieus.

Gevoel van claustrofobie

Er staat een nieuwe film op de planning, daarvoor trekken Brian en Jimmy samen met wat vrienden de bergen in. Het zijn prachtige scènes met op de typische Burns-manier gestileerde landschappen, groot en wijds en licht, hij neemt er alle ruimte voor. Het contrasteert enorm met zijn eerdere werk, waarin het altijd donker lijkt te zijn en veel kleine plaatjes een gevoel van claustrofobie oproepen.

Het zijn ook normale jongeren, deze vriendengroep. Ze zien er normaal uit en doen normale dingen: drinken, high worden, kotsen, vrijen, ruziemaken en grenzen verkennen, grenzen overschrijden en ook afbakenen. De freaks zitten binnenin. In de films die ze maken, in Brians dromen en in zijn tekeningen. Het zijn de sublimaties van hun angsten en onzekerheden, hun woede, hun lust, hun oerdriften.

Het zijn zelfingebeelde freaks, want in werkelijkheid hebben we dit allemaal. Volwassen worden is pure horror. In zijn magnum opus Black Hole verbeeldt Burns de fysieke en psychologische veranderingen die jongeren ondergaan als griezelige afwijkingen, de personages veranderen letterlijk in freaks en monsters. In Final Cut gebeurt dat niet, daar vinden de aardverschuivingen in relatieve onzichtbaarheid plaats.

 

 

Driehoeksrelatie

Brian krijgt gevoelens voor een mooie jonge vrouw die door Jimmy bij de groep is gehaald en die de hoofdrol speelt in hun nieuwe film. Zij vindt hem afstotelijk en aantrekkelijk tegelijk, maar gaat naar bed met één van de vrouwelijke leden van de groep, die haar heur liefde verklaart. Zo ontstaat een ingewikkelde driehoeksrelatie waar niemand goed raad mee weet.

Intussen schieten ze hun film, hevig geïnspireerd door Invasion of the Body Snatchers, waarin mensen een transformatie ondergaan, of eigenlijk gekopieerd worden in enorme cocons, en door Brians visioenen van de zwevende, inktvisachtige breinen.

Brian zelf, een toegewijde filmliefhebber, verlegt zijn interesse van dit soort B-films in het horrorgenre naar serieuzere films als The Last Picture Show, waarin jongeren elkaars en hun eigen grenzen verkennen. Last Picture Show, Final Cut, de titels lijken verwantschap te vertonen.

 

 

Verbluffend meesterwerk

Charles Burns heeft met Final Cut een wonder van een album afgeleverd, poëtisch en gelaagd. De titel en het feit dat het boek zo radicaal verschilt van de rest van zijn werk, maar tegelijkertijd zo typisch Burns is, en zo melancholiek beschouwend is, deden me denken aan David Bowie’s zwanenzang Black Star. Ik checkte Burns leeftijd op Wikipedia en zag dat hij 69 is. Zo oud was Bowie ook toen hij stierf, na de wereld een laatste verbluffend meesterwerk te hebben geschonken.

Ik hoop dat Final Cut niet de zwamenzang is van Burns, al zou het een zeer passende zwanenzang zijn.

Charles Burns: Final Cut. 224 pagina’s in kleur, harde kaft. Uitgeverij Jonatahan Cape, tussen de 30 en 35 euro, afhankelijk van waar je ‘m koopt.

 

 

 

Is het Vrije Woord u écht lief? Steun me dan met een financiële bijdrage. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke (maar echt) site van Nederland. Rekeningnummer NL24 ASNB 8832 6749 39 (N.P. Breedveld, ASBN Rijswijk), BIC ASNB NL21.

boeken, Peter Breedveld, Strips, 07.11.2024 @ 09:54

[Home]
 

1 Reactie

op 07 11 2024 at 09:57 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS