Nieuwe Nonnen
Frans Smeets
In het toneelstuk De geit, of wie is Sylvia” van Edward Albee wordt een man van vijftig verliefd op een geit en krijgt een “buitenechtelijke relatie” met haar. En nu niet gelijk grappen en grollen, want het is een serieus stuk. Door zijn verliefdheid op de geit Sylvia komt zijn huwelijk en carrière op losse schroeven te staan. Het grootste probleem is zijn homofiele zoon, die enorm veel moeite heeft met de coming-out van zijn vader. De homofiele zoon symboliseert de normaliteit in het gezin.
Iemand die zegt dat hij vrij is om te doen en laten wat hij wil, adviseer ik eens om in een roze balletpakje met uitgesneden billen over straat te gaan lopen. Als je niet opgepakt wordt, ben je de moordende smileys van je “tolerante” buren binnen enkele uren spuugzat, waarna je je weer gewillig in het keurslijf perst.
Je moet erg sterk in je schoenen staan om jezelf geheel buiten het spectrum van normaliteit te plaatsen. De straf op ultieme individualiteit is het zwerversdom.
Kleding is dè manier om te tonen waar je staat en tot welke groep je jezelf rekent. Een modegevoelige jongen als ik, die de dames nog steeds het hof maakt met witte-sokken-in-open-sandalen, weet als geen ander hoe normatief en dwingend kleding kan zijn.
Nu krijgen we ook nog te maken met zoiets als een hoofddoek. De overtreffende trap van normatieve dwingendheid.
Want een hoofddoek (of de lange rok in de Bible Belt) is niet alleen een identiteitsbepaler, maar een uitdrukking van een zede in combinatie met religie. Het is deze combinatie van zeden met religie die de hoofddoek zo gevaarlijk maakt en waardoor ze meer is dan een simpel stukje stof of mode.
Met zedelijkheid valt te leven. De overheid stelt ook grenzen aan de zedelijkheid. Zo mag ik niet naakt over straat gaan of mijn gouden lolly voor het publiek toegankelijk maken. Bepaalde vormen van seksualiteit als pedofilie en bestialiteit zijn verboden, omdat ze de zedelijke normen van datgene wat we acceptabel vinden, overschrijden.
Zodra er religie in het spel komt, verandert ook de zede. Religieuzen houden van zeden en hoe strenger hoe beter. Niet dat iemand in zijn naakte menselijkheid er zich ooit aan kan houden, maar het opleggen van een universele, voor alle mensen geldige zede is een ontzettend machtig instrument. Wie de seksualiteit bepaalt, controleert de mens tot in de slaapkamer.
En ze kunnen me een partij dwingend zijn, deze religieuze hoofddoekhuttemetutjes! Want de religieuze Wetenden hebben in het algemeen weinig empathie voor degenen die buiten hun eigen zedelijke en goddelijke waarheid vallen. Wij zijn hoeren voor hen. De enige functie die de zedenloze in de ogen van de Wetende heeft, is die van minderwaardige waaraan ze haar eigen superioriteit kan ijken.
Religieuze kleding is een dwingende manier om anderen met jouw religieuze zeden te confronteren. Voor een samenleving die de pluriformiteit gehandhaafd wil zien, is dat een groot dilemma. Er botsen twee belangen. Het recht op je eigen geloof (inclusief zeden) met dat van de bescherming tegen de dwang in het geloof. En die strijd komt nu tot uiting in de kwestie rond de hoofddoek. Hebben we de nonnen eindelijk overwonnen, komen de meiden uit de Rif, of liever gezegd, de Baarsjes, ons vertellen dat en hoe we een vroom leven moeten leiden.
De Nieuwe Nonnen eisen in naam van de door hen verachte pluriformiteit toegang tot elk deelgebiedje van de samenleving. Ze duwen anderen hun zeden door de strot. Wat heb ik in godsnaam te maken met iemands houding ten aanzien van seksualiteit als ik met mijn boodschappen bij de Appie in de rij sta? Waarom moet ik geconfronteerd worden met andermans zeden als ik mijn paspoort laat vernieuwen? Wat heeft haar zede met mijn leven te maken behalve haar eigen gelijk te ijken of mij te vernederen?
Ondertussen proberen de Nieuwe Nonnen een geïsoleerde wereld van gelijkgezinden te creëren. Ze meten met twee maten door voor zichzelf ongebreidelde vrijheden op te eisen, terwijl ze van de buitenstaanders verwachten, dat zij hun tempels van zedelijkheid niet onteren met een losbandige moraal, homoseksualiteit of zoiets simpels als je haar. De Nieuwe Nonnen streven naar een soort apartheid, gefaciliteerd door de verachte buitenwereld. Eigen onderwijs en eigen zedelijke ingangen, zodat ze niet geconfronteerd hoeven te worden met de zedenlozen en andere slechte invloeden.
Ik vind dat iedere islamitische vrouw het recht heeft op het dragen van een hoofddoek. Sterker nog, ook een nikaab of boerka is prima. Een overheid heeft zich op geen enkel manier te bemoeien met de kledingvoorschriften of gedachten van haar onderdanen. Dit recht zou wèl moeten betekenen, dat dezelfde hoofddoekdrager op geen enkele manier aanspraak kan maken op segregatie in welke vorm dan ook. Dus geen religieuze scholen, geen gescheiden loketten, geen gescheiden zwemmen en meer van dat soort malloterige eisen. Immers: het recht van de hoofddoekdrager om anderen te confronteren met haar zeden betekent ook het recht van de ander om de hoofddoekdrager te confronteren met zijn zeden.
De normatieve dwingerigheid van zoiets als een boerkini bestrijd je dan ook niet met regeltjes of polderpolitiek, maar door de boerkini samen baantjes te laten trekken met de locale nudistenvereniging. Hoofddoekje bij kassa een is prima, zolang ik maar het risico kan lopen bij kassa twee met een opgedofte travestiet te maken te krijgen, bij kassa drie sjans krijg met een versierpoging van een naakte ledernicht, en bij kassa vier een keurige heer met een foto van een geit in zijn portemonnee tref.
Het toneelstuk Sylvia stelt normaliteit ter discussie. De homoseksueel die de coming-out van de geitenliefde van zijn vader niet kan verkroppen. Tolerantie en respect gaan niet over je eigen rechten of tolerantie, maar over die die buiten je eigen leefwereld staan. Dat zouden ze zich eens in hun hoofddoek mogen knopen!
Frans Smeets heeft besloten om uit religieuze overwegingen hoofddoekdragers geen hand meer te geven.
Frans Smeets, 16.09.2009 @ 10:57
16 Reacties
op 16 09 2009 at 11:30 schreef N. Molrat:
Het is Albee, niet Elbee.
De straf op ultieme individualiteit is het zwerversdom.
Ja
op 16 09 2009 at 11:37 schreef Peter:
Goddammit, dat had ik gemist. Die slordige Smeets geeft me ook altijd zoveel te doen.
Dank, Molratje!
op 16 09 2009 at 14:24 schreef Eric:
Interessante redenening, maar niet realitisch denk ik. Aan de ene kant zeg je dat de overheid zich op geen enkele manier met kleding van burgers mag bemoeien, aan de andere kant mag de overheid volgens jou wel religieuze scholen verbieden. volgens mij is dat laatste een grotere inbreuk op de vrijheid.
Hoe zit het met het (stilzwijgende) recht om niet geconfronteerd te hoeven worden met religieuze opvattingen van anderen? Volgens mij was dat zo’n beetje de afspraak geworden in Nederland de laatste decennia. Ik denk dat je het beter oplost door religie weer achter de eigen voordeur te duwen.
op 16 09 2009 at 15:19 schreef Hussein:
Wat mij intereseert is het plaatje boven het verhaal. Een Islamitische Kama Sutra met dierensex.
En zijn de honden niet haram? Hoe zit dit.
op 16 09 2009 at 21:42 schreef vetklep:
“Bepaalde vormen van seksualiteit als pedofilie en bestialiteit zijn verboden, omdat ze de zedelijke normen van datgene wat we acceptabel vinden, overschrijden.”
Ik denk dat het criterium eerder het slachtofferen van een wilsonbekwame of weerloze ander is. Of zou moeten zijn.
Verder ben ik het er helemaal mee eens dat acceptatie twee kanten op moet werken. Ik heb alleen nog een probleem met de volgorde.
op 16 09 2009 at 22:35 schreef sloffervos:
Bestialiteit is (nog) niet strafbaar in nl, behalve dan wanneer het dierenmishandeling betreft. Je geitje neuken mag dus (nog), mits het dier er maar van geniet. Voor wie het weten wil, … dus.
op 17 09 2009 at 00:52 schreef Loesje:
Over balletpakje gesproken. Enige jaren geleden, stapte een in Utrecht redelijk bekend type, Marcello, regelmatig de bus in bij m`n collega`s en mij. Niet zo vreemd, aangezien dat het doel van het OV is. Marcello was dan gekleed in een trui of t-shirt, een kort broek of legging, afhankelijk van het weer, en regenboogkleurige beenwarmers. En een roze tutu. Op het hoofd een kroontje met van die wiebelspiraaltjes met daarop glitterballetjes. Als accessoire een stokje met een glitter ster. Noodgedwongen, na met enige regelmaat in elkaar te zijn gehoekt door bontkraagjes met het gezamelijk iq van een pannenspons, is z`n kledingstijl een stuk conservatiever geworden. Jammer, heel jammer vind ik dat.
op 17 09 2009 at 00:53 schreef Loesje:
Kort broek moet natuurlijk korte broek zijn.
op 17 09 2009 at 04:56 schreef MNb:
Helaas is Sloffervos mij voor. Inderdaad, bestialiteit is in Nederland nog niet strafbaar. Maar het komt er wel aan; het betreffende wetsontwerp is al door de Tweede Kamer goedgekeurd. Ook afbeeldingen vallen er onder. Maar als het ook door de Eerste Kamer is gegaan riskeert PB nog geen vervolging, want het plaatje hierboven betreft “een duidelijk getekende of geschilderde afbeelding.” Meer van zulke plaatjes zijn op Wikipedia te bewonderen.
Afijn, mijn bestialiteit beperkt zich tot het feminiene deel van de homo sapiens. Wat mis ik toch veel.
op 17 09 2009 at 04:59 schreef MNb:
Even een vraagje – zou mierenneuken ook strafbaar worden? Want dan lopen een paar politici het gevaar om op hun eigen wet vervolgd te worden.
op 18 09 2009 at 10:54 schreef Henk:
Je moet toch eens vaker in De Grote Stad komen, Smeets.
Iemand die zegt dat hij vrij is om te doen en laten wat hij wil, adviseer ik eens om in een roze balletpakje met uitgesneden billen over straat te gaan lopen.
In Amsterdam hebben (of hadden) we er een. Nog net niet in een balletpakje maar wel met uitgesneden billen. En op rollerskates.
op 18 09 2009 at 11:51 schreef Paco:
Henk, die gek heb ik ook een keer gezien in Amsterdam, hij reedt gewoon links en rechts tussen het verkeer in. Ik zei tegen mijn medepasagiers: kijk daar is, wat een gek en lachuuuuuuuuuuuuuu.
op 18 09 2009 at 12:59 schreef vetklep:
Aan die zilveren rollerblader moest ik inderdaad ook meteen denken bij Smeets’ omschrijving. Ik was altijd blij als ik hem zag langskomen, vooral als ik erbij stilstond wat voor indruk dat op toeristen zou maken.
Dat soort mensen moet je koesteren, vind ik. Overigens is een dergelijke verschijning tijdens een balletvoorstelling of in een dansclub wel “normaal”, het was alleen de straatomgeving die er iets bijzonders van maakte.
Bestaat hij nog?
op 18 09 2009 at 13:31 schreef Smeets:
Ik ken de man ook. Toen ik een bijbaantje als koerier had, kwam ik hem geregeld tegen. Zo,n mensen moet je inderdaad koesteren. Of hij nog bestaat of nog steeds het lef heeft zijn eigen leven te lijden weet ik niet..
op 18 09 2009 at 13:44 schreef vetklep:
Tegenwoordig zie je dat soort mensen alleen nog in commercials om aan te geven dat je je maar beter goed kan verzekeren als je vlan plan bent opvallend af te wijken.
En dat is erg jammer.
op 18 09 2009 at 14:06 schreef Henk:
Ik denk dat ik hem al een jaar of 5 niet meer gezien heb. Toeval of niet, ik zag hem bijna altijd bij de Centuurbaan of de Van Baerlestraat.
Hij was wel een bikkel. Zomers en ’s winters altijd in dezelfde outfit. Misschien dat hij zich bij strenge kou insmeerde met vaseline o.i.d.
En een goede skeeleraar was hij ook. Hij maakte flink gang en haalde de meeste vreemde capriolen uit.