Home » Archief » Niet meer huilen


[22.04.2012]

Niet meer huilen

witbalkwitbalk

Vinylverzamelaars zijn een bijzonder volkje, altijd op zoek naar gekke, obscure dingetjes. Een voorbeeld is de, in beperkte oplage uitgebrachte, langspeelplaat Acid Rumba, die een verzameling Spaanse popliedjes uit de jaren zeventig bevat. Het zijn vrij ordinaire liedjes, maar met sporen van rumba- en flamenco, opgepimpt met typische jarenzeventig-dingetjes als wah-wah-geluidjes en moogsynthesizers. Indertijd zou ik er waarschijnlijk mijn neus voor hebben opgehaald, maar in een nieuwe context wordt het weer helemaal hip, zoals George Bakers ‘Little Green Bag’ een totaal ander liedje is geworden doordat Quentin Tarantino het in het begin van Reservoir Dogs gebruikte.

Ik vraag me af wat voor ‘psychedelische groove’-plaat je zou krijgen als buitenlanders, totaal onbekend met de Nederlandse cultuur (die dus niet weten dat BZN-concerten vooral worden bezocht door verstandelijk gehandicapten), gingen graven in de Nederlandse pophistorie. Zou dat ook een verzameling Cats- en BZN-nummers worden die opeens verrassend fris en vernieuwend klinken?

Hoe dan ook. Eén van mijn favoriete tracks op Acid Rumba is ‘No Llores Mas’ van het duo Morena y Clara (hoeveel groepjes had je in de jaren zeventig niet, met een blonde en een donkere zangeres, en dat dan de klas in twee kampen was verdeeld, waarbij het ene kamp de blonde als favoriet had gekozen – meestal het grootste kamp, met gemiddeld de laagste cijfers – en het andere kamp de brunette.)

Het filmpje bij dit liedje is onthutsend knullig, maar ook ergens weer bevreemdend en daarom arty-farty, en de zangeressen zien er totaal anders uit dan ik me had voorgesteld (ik had me zwartharige katten met gitzwarte ogen voorgesteld), in hun ‘Kleine-Huis-op-de-Prairie’-jurken en hun kinderlijke danspasjes. Het liedje spreekt me aan vanwege het contrast tussen de nogal schrille zang – beetje agressief ook – en de tedere boodschap van het liedje: “Je moet niet meer huilen, want ik hou toch van je?”. Nou ja, en verder dat hele carnaval van synthesizers en discobeats. Uit de tijd dat Spanje nog sidderde onder een wrede dictator, niet te vergeten.

Filmpjes, 22.04.2012 @ 11:01

[Home]
 

6 Reacties

op 22 04 2012 at 11:30 schreef maruja:

en naast de Rumba, de niet te versmaden, flamenco-arabische ondertoon.
mag ik jullie in het kader daarvan iets hedendaagsers tippen?
http://youtu.be/HxCM73g7nlQ
Ojos de Brujo; fijne multi-culti “bevrijdingsdag” muziek.

op 22 04 2012 at 11:41 schreef Makbouli:

Brrrr… Toch moest ik het hele filmpje afkijken. Je raakt een soort van gebiologeerd door zoveel knulligheid.

Ik zie het inderdaad wel gebeuren als het nummer in een nieuwe context wordt geplaatst. Dus chop, chop hippe remixer!

op 22 04 2012 at 15:44 schreef Rob:

Het ontbreekt in Nederland een beetje aan een eigen muziektraditie. Veel van wat voor echte Nederlandse muziek doorgaat, is import, van de zo Amsterdamse smartlap met zijn ondertonen van oer-Parijse valse musette tot BZN die weer heel veel Ierse folk-achtige klanken brachten. Van een “palingsound” is dan ook helemaal geen sprake, muzikaal gezien is zo’n geluid niet te definiëren. Ik denk dat de eigen traditie inmiddels te ver is ondergesneeuwd om ze nog op te graven. In veel andere landen is die wat sterker aanwezig gebleven, zoals bijvoorbeeld hier in Calabrie waar zelfs jongeren trots hun vaardigheid in het spelen van een tarantella op YouTube zetten: http://www.youtube.com/watch?v=FpD9JCcrQXM

op 23 04 2012 at 11:09 schreef babs:

Ik vraag me af wat voor ‘psychedelische groove’-plaat je zou krijgen als buitenlanders, totaal onbekend met de Nederlandse cultuur (die dus niet weten dat BZN-concerten vooral worden bezocht door verstandelijk gehandicapten), gingen graven in de Nederlandse pophistorie.

Mijn (Spaanse) vrouw vind Hazes goed.

Het ontbreekt in Nederland een beetje aan een eigen muziektraditie

Is er wel hoor, bij de fanfare.

op 23 04 2012 at 22:51 schreef MNb:

Als het liedje inderdaad uit 1976 is is het een uiting van hoop op democratie. De Caudillo ging in november 1975 de pijp uit.

op 23 04 2012 at 23:08 schreef Peter:

Damn – waarom denk ik toch altijd dat Franco in 1977 stierf.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS