Home » Archief » Marketingblunder


[18.12.2010]

Marketingblunder

Barracuda

Op het moment dat persfossiel H.J.A. Hofland (83) werd gelauwerd met de P.C. Hooftprijs, lanceerde diens NRC Handelsblad een geheel nieuwe alles-moet-weer-eens-volstrekt-anders-site. Een beetje dode boom huurt tegenwoordig namelijk een jeugdige creatieveling in, liefst met sjaaltje, luisterend naar de naam Ernst-Jan Pfauth. Ernst-Jan heeft zijn creatie nog trots laten zien aan de driftig tikkende NRC-redacteuren, maar die hadden geen tijd om er naar te kijken. Doe maar Ernst-Jan!

‘De wereld onder controle op de nieuwe nrc.nl,’ heet de nieuwe boreling, waarbij alles om ‘snelle duiding’ draait. NRC moet een soort Nu.nl voor intellectuelen worden:

‘Stel er ontploft een bom in het Midden-Oosten. Een van onze negen internetredacteuren zet dat nieuws meteen op nrc.nl. Vervolgens belt hij (…) met Carolien Roelants, die al decennia over het Midden-Oosten schrijft, om te vragen wat dit nieuws betekent. Welke groep zit erachter? Bestaat er een kans dat het conflict escaleert? Dat presenteert hij dan als citaat.’

Barracuda ziet het al helemaal voor zich: een junior-redacteur herschikt een ANP-bericht en spoedt zich dan naar de senior redacteur voor een commentaartje. Overigens hebben we vergeefs gezocht naar duiding in het stukje Overvaller supermarkt overlijdt aan verwondingen, maar het zou kunnen dat de deskundige er even niet was.

Tussen de regels door lees je trouwens dat het eigenlijk de bedoeling van de site is dat de NRC-lezer weer de krant gaat lezen, en al die lastige leechers dus moeten oprotten. Weg zijn de columnisten en achtergrondstukken. Dat was tegen het zere been van de NRC-lezer – een E. Oosting-achtige vijftiger met de pijp in de bek, die zijn krant het liefst met een wijntje spelt. De klachtenregen zwol dan ook aan tot stormkracht.

Pfauth deed nog heel even een poging om het bouwsel te verdedigen, maar gaf het al snel op om te melden dat de website op 1 februari geëvalueerd wordt, ‘waarna een gezamenlijke keuze voor de vorm van de website door redactie en lezers zal plaatsvinden’.

De uitkomst laat zich voorspellen. Een Nu.nl-kloon lanceren voor het NRC-publiek is al net zo not done als death metal draaien op een jubileum van de Nederlandse Bachvereniging, of prik-sinas schenken op de wijnproeverij. Zou Barracuda niet verbazen als de nieuwe site binnenkort kan worden bijgezet in het graf van legendarische marketingblunders: New Cola en Omo Power.

Barracuda bestrijdt onzin- en domdenken in de (alternatieve) media met mondsnoerende logica. Meer op zijn weblog.

Barracuda, 18.12.2010 @ 10:26

[Home]
 

10 Reacties

op 18 12 2010 at 12:59 schreef thomas erdtsieck:

Sterven moet waardig kunnen gebeuren. Geldt ook voor een krant.

op 18 12 2010 at 13:14 schreef Molovich:

En dat ook nog vlak voor het weekend dat mijn krant, wegens hevige sneeuwval en een bezorger die geen zin heeft om op z’n bek te gaan, niet thuis bezorgd wordt.

Eigenlijk snap ik het probleem niet helemaal. Zou het nu echt zo moeilijk zijn om goed verdienmodellen te verzinnen? De NRC moet z’n complete krant via allerlei kanalen gaan aanbieden. Ze hebben goede journalisten in dienst, die moeten ze hun werk laten doen, de daaruit vloeiende artikelen moeten ze in de krant, op het internet, via de iPad, via de mobiele telefoon aan de man brengen. Steeds minder mensen zullen de krant in huis nemen. Hoef je die drukkosten tenminste niet te betalen.

op 18 12 2010 at 18:11 schreef Jan van Dijk:

Hoe komt u erbij dat de NRC goede journalisten in dienst zou hebben. Goede journalisten, die goed opgeleid zijn bestaan er nog maar nauwelijks in Nederland. Onze opleidingen leiden niet op, ze hersenspoelen.

op 18 12 2010 at 18:37 schreef Joe:

Aluhoedjes die denken dat journalisten ‘hersenspoelen’, die zijn pas erg. Vooral als ze ook nog quasi-netjes de u-vorm hanteren.

op 18 12 2010 at 20:05 schreef vetklep:

Ik moet u zeggen dat ik ook niet zo onder de indruk ben van het journaille. En dat ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat de opleidingen vooral filteren op de juiste kleur. Er is een opvallende oververtenwoordiging van mekboekpro, aaifoon, moeilijke brillen, onrendabelenvervoer, bestudeerd-scruffy kleding, “ironische” houding en natuurlijk die alles overheersende linksigheid.

op 19 12 2010 at 09:50 schreef Marco Meijer:

Anekdote: als een student op de School voor Journalistiek aankondigt dat hij een werkstuk wil schrijven over de geschiedenis van de VVD, is hij meteen de risee van zijn medestudenten. Ook de docenten komen niet meer bij van het lachen:
“dat zal dan wel een heel kort paper worden”
De links loensende onnozelaars …

op 19 12 2010 at 10:41 schreef Joe:

Bij het verkeerde blogje beland, Meijer? De Frontaal Naakt Award 2009 ging naar…Femke. Nu krijg je vast een hartverzakking.

op 19 12 2010 at 11:33 schreef Janosek:

Tsja…de nieuwe website van de NRC.
Hoe zou een Engelsman iets dergelijks omschrijven; it’s a joke isn’t it?
Naast dat de papieren versie in een voor mij ontzettend slecht leesbaar font wordt gedrukt…
Indien de zogenaamde ‘hoogopgeleiden’ dergelijke wanproducten accepteren dan denk ik dat Nederland onderwijl wel heel zwaar overleden is. Dus trek uw beste zwarte zondagse rouwpak maar aan: welkom in het land genaamd Gallemiezië!

op 22 12 2010 at 09:50 schreef Latoya Bridges:

Bij het verkeerde blogje beland, Meijer? De Frontaal Naakt Award 2009 ging naar…Femke. Nu krijg je vast een hartverzakking.

op 22 12 2010 at 22:11 schreef Pjotr:

Die site is natuurlijk een crime, en volgens mij komt er geen journalist aan te pas, zelfs geen slechte, en het ding doet pijn aan de ogen, maar waar ik vooral mee worstel is het begrip “snelle duiding”. Hoe zou dat toch werken ? Ik dacht heel even dat met de komst van de nieuwe hoofdredacteur er iets zou verbeteren (Abrahams eruit, Etty eruit, Flip de Kam en nog wat van die fossielen), maar nee, de keizer kreeg alleen weer eens nieuwe kleren. En een Rolex.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN OKTOBER

O Het grote anti-Joodse haatcomplot

O De Blitzkrieg tegen de critici van Jan van de Beek

O De mondsnoerende feiten van Hein de Haas

O De hoogopgeleiden hebben het weer gedaan

O De Charlatan regeert

O Wilders bedreigt een burgemeester

O Goede Joden, slechte Joden

O Chris Kuch en de Wetenschapper

O Swingen is het nieuwe Tupperware

O Regeerprogramma über Alles

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS