Marketingblunder
Barracuda
Op het moment dat persfossiel H.J.A. Hofland (83) werd gelauwerd met de P.C. Hooftprijs, lanceerde diens NRC Handelsblad een geheel nieuwe alles-moet-weer-eens-volstrekt-anders-site. Een beetje dode boom huurt tegenwoordig namelijk een jeugdige creatieveling in, liefst met sjaaltje, luisterend naar de naam Ernst-Jan Pfauth. Ernst-Jan heeft zijn creatie nog trots laten zien aan de driftig tikkende NRC-redacteuren, maar die hadden geen tijd om er naar te kijken. Doe maar Ernst-Jan!
‘De wereld onder controle op de nieuwe nrc.nl,’ heet de nieuwe boreling, waarbij alles om ‘snelle duiding’ draait. NRC moet een soort Nu.nl voor intellectuelen worden:
‘Stel er ontploft een bom in het Midden-Oosten. Een van onze negen internetredacteuren zet dat nieuws meteen op nrc.nl. Vervolgens belt hij (…) met Carolien Roelants, die al decennia over het Midden-Oosten schrijft, om te vragen wat dit nieuws betekent. Welke groep zit erachter? Bestaat er een kans dat het conflict escaleert? Dat presenteert hij dan als citaat.’
Barracuda ziet het al helemaal voor zich: een junior-redacteur herschikt een ANP-bericht en spoedt zich dan naar de senior redacteur voor een commentaartje. Overigens hebben we vergeefs gezocht naar duiding in het stukje Overvaller supermarkt overlijdt aan verwondingen, maar het zou kunnen dat de deskundige er even niet was.
Tussen de regels door lees je trouwens dat het eigenlijk de bedoeling van de site is dat de NRC-lezer weer de krant gaat lezen, en al die lastige leechers dus moeten oprotten. Weg zijn de columnisten en achtergrondstukken. Dat was tegen het zere been van de NRC-lezer – een E. Oosting-achtige vijftiger met de pijp in de bek, die zijn krant het liefst met een wijntje spelt. De klachtenregen zwol dan ook aan tot stormkracht.
Pfauth deed nog heel even een poging om het bouwsel te verdedigen, maar gaf het al snel op om te melden dat de website op 1 februari geëvalueerd wordt, ‘waarna een gezamenlijke keuze voor de vorm van de website door redactie en lezers zal plaatsvinden’.
De uitkomst laat zich voorspellen. Een Nu.nl-kloon lanceren voor het NRC-publiek is al net zo not done als death metal draaien op een jubileum van de Nederlandse Bachvereniging, of prik-sinas schenken op de wijnproeverij. Zou Barracuda niet verbazen als de nieuwe site binnenkort kan worden bijgezet in het graf van legendarische marketingblunders: New Cola en Omo Power.
Barracuda bestrijdt onzin- en domdenken in de (alternatieve) media met mondsnoerende logica. Meer op zijn weblog.
Barracuda, 18.12.2010 @ 10:26
10 Reacties
op 18 12 2010 at 12:59 schreef thomas erdtsieck:
Sterven moet waardig kunnen gebeuren. Geldt ook voor een krant.
op 18 12 2010 at 13:14 schreef Molovich:
En dat ook nog vlak voor het weekend dat mijn krant, wegens hevige sneeuwval en een bezorger die geen zin heeft om op z’n bek te gaan, niet thuis bezorgd wordt.
Eigenlijk snap ik het probleem niet helemaal. Zou het nu echt zo moeilijk zijn om goed verdienmodellen te verzinnen? De NRC moet z’n complete krant via allerlei kanalen gaan aanbieden. Ze hebben goede journalisten in dienst, die moeten ze hun werk laten doen, de daaruit vloeiende artikelen moeten ze in de krant, op het internet, via de iPad, via de mobiele telefoon aan de man brengen. Steeds minder mensen zullen de krant in huis nemen. Hoef je die drukkosten tenminste niet te betalen.
op 18 12 2010 at 18:11 schreef Jan van Dijk:
Hoe komt u erbij dat de NRC goede journalisten in dienst zou hebben. Goede journalisten, die goed opgeleid zijn bestaan er nog maar nauwelijks in Nederland. Onze opleidingen leiden niet op, ze hersenspoelen.
op 18 12 2010 at 18:37 schreef Joe:
Aluhoedjes die denken dat journalisten ‘hersenspoelen’, die zijn pas erg. Vooral als ze ook nog quasi-netjes de u-vorm hanteren.
op 18 12 2010 at 20:05 schreef vetklep:
Ik moet u zeggen dat ik ook niet zo onder de indruk ben van het journaille. En dat ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat de opleidingen vooral filteren op de juiste kleur. Er is een opvallende oververtenwoordiging van mekboekpro, aaifoon, moeilijke brillen, onrendabelenvervoer, bestudeerd-scruffy kleding, “ironische” houding en natuurlijk die alles overheersende linksigheid.
op 19 12 2010 at 09:50 schreef Marco Meijer:
Anekdote: als een student op de School voor Journalistiek aankondigt dat hij een werkstuk wil schrijven over de geschiedenis van de VVD, is hij meteen de risee van zijn medestudenten. Ook de docenten komen niet meer bij van het lachen:
“dat zal dan wel een heel kort paper worden”
De links loensende onnozelaars …
op 19 12 2010 at 10:41 schreef Joe:
Bij het verkeerde blogje beland, Meijer? De Frontaal Naakt Award 2009 ging naar…Femke. Nu krijg je vast een hartverzakking.
op 19 12 2010 at 11:33 schreef Janosek:
Tsja…de nieuwe website van de NRC.
Hoe zou een Engelsman iets dergelijks omschrijven; it’s a joke isn’t it?
Naast dat de papieren versie in een voor mij ontzettend slecht leesbaar font wordt gedrukt…
Indien de zogenaamde ‘hoogopgeleiden’ dergelijke wanproducten accepteren dan denk ik dat Nederland onderwijl wel heel zwaar overleden is. Dus trek uw beste zwarte zondagse rouwpak maar aan: welkom in het land genaamd Gallemiezië!
op 22 12 2010 at 09:50 schreef Latoya Bridges:
Bij het verkeerde blogje beland, Meijer? De Frontaal Naakt Award 2009 ging naar…Femke. Nu krijg je vast een hartverzakking.
op 22 12 2010 at 22:11 schreef Pjotr:
Die site is natuurlijk een crime, en volgens mij komt er geen journalist aan te pas, zelfs geen slechte, en het ding doet pijn aan de ogen, maar waar ik vooral mee worstel is het begrip “snelle duiding”. Hoe zou dat toch werken ? Ik dacht heel even dat met de komst van de nieuwe hoofdredacteur er iets zou verbeteren (Abrahams eruit, Etty eruit, Flip de Kam en nog wat van die fossielen), maar nee, de keizer kreeg alleen weer eens nieuwe kleren. En een Rolex.