Home » Archief » Maagd, neger


[17.08.2009]

Maagd, neger

Peter Breedveld

ukiyoe4

Een dikke twee jaar geleden verscheen het album De Maagd en de Neger van de Vlaamse Judith Vanistendael en de hele stripwereld deed alsof het om het equivalent van Het Verdriet van België ging. De loftuitingen waren hysterisch en het boek werd zelfs genomineerd voor de belangrijkste Europese stripprijs, de Grand Prix de la Ville d’Angoulême voor het beste debuutalbum (maar kreeg die niet, de prijs ging naar Le Goût du Chlore van Bastien Vivès).

Zelf heb ik me kapotgeërgerd aan de politiekcorrecte prekerigheid van het boek, over een Vlaamse studente, Sofie, die de Togolese vluchteling Abou als een trofee van haar eigen ruimdenkendheid en wereldburgerschap mee naar huis troont. Uiteraard moeten de nodige hindernissen worden overwonnen, want racisme en vooroordelen staan het prille geluk in de weg. Sofie’s ouders zijn zo bekrompen dat ze niet in katzwijm vallen van extatisch geluk dat hun dochter met een Afrikaanse vluchteling wil trouwen. Het is allemaal wel mooi zwierig getekend en verteld.

Onlangs verscheen het vervolg op De Maagd en de Neger, dat zich een jaar of tien na het eerste deel afspeelt. Sofie wandelt met haar dochtertje over straat en ontmoet dan Abou, die ze al jaren niet heeft gezien. Sofie blijkt van Abou te zijn gescheiden omdat ‘de demonen die Abou achtervolgden, haar teveel werden’. Tja, dat hadden haar ouders indertijd dus toch niet zo verkeerd gezien.

In het album worden herinneringen opgehaald en wordt meer bekend over de verschrikkingen, die Aboe in Togo heeft moeten doorstaan. Ook krijgen we een les over hoe onrechtvaardig en hard het toelatingsbeleid van België is. Veel scènes gaan over hoe gezellig het was met Abou en de andere Togolezen, die zelfs de verkrampte ouders van Sofie weten te ontdooien. Dat heb je met negers, hè. Die aanstekelijke, warme gezelligheid altijd. Heel anders dan blanken.

Toch is dit tweede deel veel beter te verteren dan het eerste, omdat het losser en sexier is. Er komt zelfs een zwoele seksscène in voor, die veel lezers van het Vlaamse dagblad De Standaard, die de strip in afleveringen voorpubliceerde, een rolberoerte heeft bezorgd. De redactie kreeg veel boze brieven over de ‘pornografie’, de ‘vuilspuiterij’ en iemand gebruikte zelfs het woord ‘elucubraties’. Terwijl het juist om een hele mooie, poëtische, dromerige liefdesscène gaat.

Judith Vanistendael is onmiskenbaar een groot talent, één van de betere striptekenaars van de Lage Landen van dit moment. Als ze maar wat minder verpletterend in orde was, dan waren haar verhalen voor mij beter te verteren geweest. De gemiddelde Vrij Nederland-lezer zal De Maagd en de Neger echter ongetwijfeld beter op waarde weten te schatten.

Eerder gepubliceerd in Vrij Nederland.

Peter Breedveld, 17.08.2009 @ 17:13

[Home]
 

1 Reactie

op 19 08 2009 at 13:16 schreef Max J. Molovich:

Oei, een sneer naar de VN-lezer. Wat vond de heer van Exter daar nu van?

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN OKTOBER

O Het grote anti-Joodse haatcomplot

O De Blitzkrieg tegen de critici van Jan van de Beek

O De mondsnoerende feiten van Hein de Haas

O De hoogopgeleiden hebben het weer gedaan

O De Charlatan regeert

O Wilders bedreigt een burgemeester

O Goede Joden, slechte Joden

O Chris Kuch en de Wetenschapper

O Swingen is het nieuwe Tupperware

O Regeerprogramma über Alles

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS