Leve Black Twitter!
Peter Breedveld
Illustratie: Takato Yamamoto
Hassan Bahara, in dit interview met Tim de Gier, hekelt de ‘mob mentality‘ van het Nederlandse Black Twitter, dat volgens hem de hele dag bezig is ‘Uncle Toms‘ en blanken de les te lezen. ‘Het gaat deze mensen niet om de strijd tegen racisme’, meent Bahara, ‘dit is vooral een vertoon van morele superioriteit’. En verderop: ‘Echt, in Nederland kruipen narcisme en antiracisme steeds dichter naar elkaar toe.’
Hoewel Bahara’s kritiek en die van mij elkaar deels overlappen, vind ik toch dat Bahara Black Twitter hier een lelijke loer draait. Want ja, die mob mentality is er, die priemende vinger is inderdaad bloedirritant en een tikje narcistisch zijn sommige types zeker, maar het gaat wel om een groep die categorisch niet gehoord wordt, zelden een podium krijgt in de gevestigde media en voortdurend in de hoek van de problemen veroorzakende allochtoon wordt gedreven.
Onder andere door de twitteraar die Bahara wél de hemel in prijst, namelijk Kustaw Bessems. Bessems is de baas van Volkskrant-bijlage Vonk, waarin allochtonen vrijwel elke week een veeg uit de pan krijgen van witte publicisten. Vonk is al net zo’n roomblank bastion als alle andere Nederlandse redacties. Je mag er als allochtoon alleen een stuk in schrijven als je het witte discours ondersteunt, dus dat moslims onze vrijheid bedreigen en allochtonen crimineel zijn en zo.
Plek opeisen
Bessems’ bijdrage aan de discussie over de ontoegankelijkheid van redacties voor niet-westerse allochtonen was vorig jaar de sneer dat als allochtonen het zo belangrijk vinden in de media te werken ze hun plek maar moeten komen opeisen.
Bessems, bedoel ik te zeggen, is medeverantwoordelijk voor het ontstáán van Black Twitter, voor de noodzaak ervan.
Een andere twitteraar, die Bahara aanprijst, is Nadia Ezzeroili. Eén van de redenen, dat allochtonen, met name moslims en Marokkanen, constant in de verdediging worden gedwongen, is dat allochtone publicisten als zij al te gretig de horrorverhalen bevestigen die witte mannen en vrouwen als Paul Scheffer en Elma Drayer opdissen over moslims en allochtonen.
Zo schreef ze in De Groene Amsterdammer in een column dat het Berberse woord voor ‘kadaver’, dat door Nederlandse Berbers kennelijk als scheldwoord wordt gebruikt, ‘Jodin’ betekent. Bedoeling was om de ‘ongemakkelijke waarheid’ aan het licht te brengen dat het antisemitisme er in de Berberse cultuur ingebakken zit. Alleen was er geen kut waar van het verhaal van Ezzeroili. Het was gevaarlijk gehits, waarmee allochtonen voor de zoveelste keer onterecht in een kwaad daglicht werden gezet. Niet door Wilders, maar door een links weekblad.
Zwarte dissidenten
Als Bahara dus de mob mentality van Black Twitter wil bekritiseren, de neiging om zwarte dissidenten voor ‘Uncle Tom‘ uit te maken en de schreeuwerige manier waarop iedereen de oren wordt gewassen, moet hij ook laten zien in welke positie deze mensen zitten en waaróm ze in die positie zitten. Als je vanwege je huidskleur altijd maar moet vechten voor alles, voor je maatschappelijke positie, tegen de beeldvorming, tegen de expliciete haat, als je zo wordt gemarginaliseerd en je identiteit, je cultuur, daadwerkelijk risico loopt uitgeroeid te worden, is het niet vreemd als je dissidenten in eigen kring als onwenselijk beschouwt, als gevaar zelfs. Ik zeg niet dat het gezond is, maar het is volstrekt begrijpelijk. Onvermijdelijk zelfs.
Maar goed, nu doe ik dus een Whitey Helper.
Ronduit vals is de nieuwste column van Elma Drayer, die driftig leentjebuur speelt uit het interview met Bahara. Drayer vindt het bespottelijk dat NRC Handelsblad aandacht besteedde aan Black Twitter, dat volgens haar niet serieus te nemen valt omdat Twitter volgens haar alleen voor narcistische mensen is die ‘denken dat ze bestaan’.
Racistisch politiegeweld
Black Twitter heeft de afgelopen jaren dingen onder de aandacht gebracht die anders onzichtbaar waren gebleven. Het racisme van Zwarte Piet, racistisch politiegeweld, hier in Nederland, de ondervertegenwoordiging van niet-westerse allochtonen in de media en in eigenlijk elke Nederlandse organisatie.
Voor Drayer is het vast allemaal heel triviaal, maar het institutionele racisme van bijvoorbeeld Hollywood wordt ook aangekaart op sociale media, alleen via Twitter en Facebook kun je als zwarte zoveel mensen mobiliseren om überhaupt gehoord te worden.
De gevolgen zijn niet te ontkennen: Zwarte Piet is bezig aan zijn laatste stuiptrekkingen, één van de hoofdrollen in de nieuwe Star Wars wordt gespeeld door een zwarte acteur, racisme staat pas nu hoog op de agenda. Niet langer meer in de vorm van een antiracismefestival waar witte mensen zich goed kunnen voelen over zichzelf, maar in de vorm van wezenlijk protest, waar machthebbers niet meer omheen kunnen.
Achterhaalde onderzoeken
Maar volgens Drayer bestaan de mensen, die de zaken aan het rollen hebben gebracht, niet. Dat dénken ze alleen maar. Drayer is de plantagehouder die, glas Southern Comfort in de hand, minzaam glimlachend toeziet hoe haar zwarte slaven haar statige villa in de hens zetten. “Ha”, zegt ze tegen zichzelf, “die denken dat ze wat voorstellen.”
Nee, trut. Jij bent echt hartstikke irrelevant geworden. Naar jou luistert niemand meer, en die vier zwarte vrouwen zijn al een week lang het gesprek van de dag.
Ik zou het willen omdraaien: de gevestigde media vormen een virtuele realiteit waar types als Joost Niemöller en Paul Scheffer, steunend op achterhaalde onderzoeken, zich wanhopig vastklampen aan de herinnering aan de tijd toen de zwarte zijn plaats nog kende. Op Twitter zie je hoe tragisch dat is, hoe de werkelijkheid deze mensen heeft ingehaald en overbodig gemaakt. Op Twitter zie je de échte wereld.
Is het Vrije Woord u écht lief? Steun dan het jubilerende (tien jaar!) Frontaal Naakt. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke site van Nederland. Stort wat u missen kunt op rekeningnummer NL59 RABO 0393 4449 61 (N.P. Breedveld, Rabobank Rijswijk), SWIFT BIC RABONL2U o.v.v. ‘Frontaal Naakt’. Lees hier waarom dat niet met PayPal kan. Nog liever heb ik dat u op Frontaal Naakt adverteert of mij inhuurt. Mail mij.
Peter Breedveld, 13.11.2015 @ 12:40
19 Reacties
op 13 11 2015 at 13:24 schreef Sasha Berkman:
yeah!
op 13 11 2015 at 13:39 schreef Irina:
Zo ken ik je weer Peter!
Welkom terug, je bent een solidaire medestrijder, geen whitey helper or whatever.
op 13 11 2015 at 13:39 schreef machiel:
yeah indeed!
op 13 11 2015 at 15:52 schreef John de Beer:
Waarom zou je een whitey helper zijn als je de waarheid benoemt? Dit land is door en door racistisch en staat bol van de blanke superioriteit zoals eenieder, zwart en blank, eenvoudig zelf kunnen constateren.
op 13 11 2015 at 16:36 schreef Peter:
‘Welkom terug’? Ik ben nooit weggeweest.
op 13 11 2015 at 17:17 schreef Floris Schreve:
Als je nu op de Nederlandse universiteiten kijkt, niet alleen bij de carrière-studies maar ook bij de alfa/geesteswetenschappen, dan zie je dat die (vooral sinds de afgelopen vijf/tien jaar) sterk ‘verkleurd’ (geïnternationaliseerd) zijn.
Leiden ken ik goed en daar waren tot nog niet eens zo gek lang geleden de studies kunstgeschiedenis en geschiedenis vooral bemand door (autochtone/witte) Nederlandse studenten. Dat is in een korte tijd volledig veranderd. De internationale studenten zijn nu vrijwel in de meerderheid. En met internationaal bedoel ik dan niet alleen studenten uit Europa of Noord Amerika, maar echt van over de hele wereld. En ook de in Nederland wonende minderheden volgen steeds meer de ook niet ‘direct economisch rendabele’ studies. Wat de Drayers en de Niemöllers ook roepen (en de laatste beroept zich geregeld op het meest belegen racisme, waarvan we hadden gehoopt dat het achter ons lag), onze intellectuele klasse is al ‘verkleurd’ en dat gaat alleen maar meer worden. Gelukkig maar.
op 13 11 2015 at 17:50 schreef Kazonga:
Hè, wel Southern Comfort met ‘crushed ice’ uiteraard. :)
‘Luxury you can afford’, zei ooit een kameraad van mij. Dat verklaart echt heel veel. Ook dat iemand in zo’n positie niet na hoeft te denken over ongemakkelijke zaken en zich niet bedreigd daarin voelt. Maar willen delen in die comfort, ho maar.
op 13 11 2015 at 18:19 schreef Mario:
“Ik zou het willen omdraaien: de gevestigde media vormen een virtuele realiteit waar types als Joost Niemöller en Paul Scheffer, steunend op achterhaalde onderzoeken, nog wanhopig vastklampen aan de herinnering dat de zwarte zijn plaats nog kende.”
Spijker, dit is kop.
Over de wanen van Elma Drayer kan ik kort en bondig zijn: tehuis voor seniele bejaarden is die kant op —>
op 13 11 2015 at 19:00 schreef Kazonga:
@Mario:
Helaas (volgens mij) lijkt het er heel erg op, dat een groot deel vh NL’se volk, het liefste heeft dat minderheden zich manifesteren als Chinezen.
Tamelijk onzichtbaar en zeker niet ‘hoorbaar’. Ik vraag mij altijd af, waarom dat zo lijkt te zijn. Naweeën vd verzuiling?
op 13 11 2015 at 19:51 schreef Vandaag in de kast in islamitisch feijenoprd:
Ik wens iedereen een partner uit een minderheid. Toen ik samen met een vriend met zeer donkere huid door het uitgaansgelegenheid liep heb ik veel geleerd. Mensen kijken ongegeneerd angstig, geschikt en ofwel bang ofwel agressief maar bijna nooit normaal. En met zijn zwarte vrienden : ik werd volop gediscrimineerd en gestereotypeerd maar altijd met een glimlach en vriendelijk
op 13 11 2015 at 21:25 schreef MNb:
Dan nu iets leuks:
op 13 11 2015 at 23:29 schreef Mario:
@Kazonga, mensen met een Chinese achtergrond worden regelmatig als voorbeeld genomen door onderbuikende Nederlanders. Exact voor de redenen die jij al aangeeft.
Wat wil het geval…
Zit een “Chinees” (Loi Wah Chung) een levenslange celstraf uit vanwege moord, waaronder een baby van een paar weken oud.
Arbodienst treft regelmatig illegale werknemers aan, in de keukens van restaurants en dergelijke.
Politie is zeer bekend met drugshandel.
etc.
Hier gaat ‘men’ (de door Wilders geconditioneerde onderbuikertjes) vaak aan voorbij, aangezien het makkelijker is om naar ‘Marokkanen’ te wijzen.
En laat er geen misverstand over bestaan, ook zij met een Chineze achtergrond hebben al te maken gehad met deze types. Zie bijvoorbeeld: https://en.wikipedia.org/wiki/Yellow_peril
op 15 11 2015 at 13:07 schreef Van der Vlist:
@ Kazonga op 13 11 2015 at 19:00
Pardon? Misschien dat je dan wat beter uit je ogen moet kijken. Ik heb Chinese collega’s gehad die zeer actieve en positieve bijdragen leverden aan het werk, en daarnaast erg gezellig waren.
Je naam doet trouwens een Afrikaanse achtergrond vermoeden. Kazonga is een Zambiaanse achternaam. M.n. in Zuidelijk Afrika spelen de Chinezen juist echt een voortrekkersrol, waardoor het misschien nog eens wat wordt met het deel van dat continent onder de Sahara. Wel ironisch dat jij Chinezen dan wegzet als onzichtbaar en niet hoorbaar.
op 15 11 2015 at 13:51 schreef Thomas E:
Van der Vlist, ik denk (maar anders mag hij het zelf uitleggen) dat jij Kazonga verkeerd begrijpt. Volgens mij doet hij niks af aan de capaciteiten en talenten van de Chinezen, maar bedoelt hij dat zij geen grote bek hebben in het maatschappelijk debat en zich nogal meegaand gedragen. Je ziet ze nauwelijks bij oproer of demonstraties. Het zal hun cultuur wel zijn.
op 15 11 2015 at 15:14 schreef Murat:
@Van der Vlist,
Normaal gesproken meng ik mij niet in persoonlijke vetes, maar uw reactie getuigt toch wel van zo’n achterlijkheid dat ik puntsgewijs ga uitzetten waarom dat zo is:
1) Iemand beoordelen op zijn achternaam en derhalve moet hij Chinezen dankbaar zijn voor wat ze in Afrika doen….Pauzeer en reflecteer zou ik zeggen.
2) Kazonga heeft het over de MAATSCHAPPELIJKE bijdrage van Chinezen en vervolgens komt u met het typische telegraaf-argument, namelijk….Trommel geroffel….De persoonlijke situatie!
Uw individuele ervaring zal allemaal best. Is enkel een casus en totaal geen steekhoudend argument.
Chinezen zijn maatschappelijk onzichtbaar, punt.
Ze trouwen over het algemeen niet buiten de eigen gemeenschap. Spreken over het algemeen zeer slecht Nederlands.
Ik zie geen Chinese acteurs (wel Marokkanen), ik zie geen Chinese columnisten (wel Marokkanen), ik zie geen Chinese burgemeesters (wel een Marokkaan), ik zie geen of amper Chineze politici (wel Marokkanen), ik zie geen Chineze docenten (wel Marokkanen).
Dus dat u een paar toffe chinezen kent (ik ook), zegt NIETS over de maatschappelijke bijdrage van de gemeenschap.
op 15 11 2015 at 17:30 schreef Van der Vlist:
(1/2) @ Murat
1. Op zichzelf is dat wellicht niet kies, maar wanneer iemand zelf al een bevolkingsgroep op een negatieve manier wegzet, is het niet ongepast om zo iemand een koekje van eigen deeg te geven.
2. Ik benoemde al de positieve bijdragen die mijn Chinese collega’s gaven aan het werk en, zeker in het kader van de specifieke aard van hun werkzaamheden, is hier wel degelijk sprake van een maatschappelijke bijdrage.
Wat betreft een maatschappelijke BIJdrage lijkt in de eerste plaats iemands positie me overigens niet direct relevant, maar wél de kwaliteit van het uitoefenen ervan.
Het verkrijgen van een gouden kalf maakt iemand bijvoorbeeld nog geen verdienstelijk acteur, wanneer deze wordt toegekend op basis van positieve discriminatie.
Een ander voorbeeld is dat je in de hoedanigheid van docent op een Islamitsche middelbare school goede cijfers kunt borgen voor je leerlingen, maar dat dat je geen goede docent maakt wanneer je dat middels examenfraude bewerkstelligt.
op 15 11 2015 at 17:35 schreef Van der Vlist:
(2/2) Om een derde voorbeeld te noemen: Je kunt jezelf wel politicus noemen, maar een goede ben je niet als je constant in opspraak raakt door financiële malversaties en buitensporige declaraties waarbij de transparantie ver te zoeken is.
Bij mij schieten trouwens meteen al de namen Atom Zhou en Roy Ho Ten Soeng te binnen, beide Nederlandse politici met een Chinese achtergrond, waarvan één zelfs ook burgemeester van verschillende steden is geweest. Het lijkt er aldus op dat u zelf ook wat beter uit uw ogen moet kijken.
Is het trouwens “Chineze” of “Chinese”? (Over slecht Nederlands en achterlijkheid gesproken ;) ).
op 15 11 2015 at 17:40 schreef Peter:
Eén reactie tegelijk, vd Vlist! Volgende keer spike ik je tweede reactie.
op 15 11 2015 at 18:51 schreef Kazonga:
@op 15 11 2015 at 13:07 schreef Van der Vlist:
Toch jammer dat je niet lijkt te begrijpen wat ik exact schreef. In welke context, in antwoord op wie en op welke reactie. Namelijk op die van Mario op 13 11 2015 at 18:19.
En specifieker op deze uitsnede ve citaat: …nog wanhopig vastklampen aan de herinnering dat de zwarte zijn plaats nog kende”
Vooral de laatste vier woorden uit deze artikel van Peter, waarop ik ‘inhaakte’. Want op vele plaatsen, uit veel blanke Nederlandse monden, al heel lang, over hun ‘onvrede’en verzuchtingen over ‘slecht integrerende moslims’ haalden die mensen juist Chinezen aan als voorbeeld van goed geïntegreerde bevolkingsgroep. En gaven zij daarbij aan, dat ‘je nooit last van hen had’, ‘zij nooit zeurden’ enzovoorts.
Uit alle uitlatingen en gesprekken met hen, bleek dat zij als groep volgens deze mensen, eenvoudig als groep niet voor maatschappelijke deining zorgen. Dat noem ik onzichtbaar.
Ook jammer van je ad hominem aan mijn adres, want ik ben geen Zuid-Afrikaan. In deze context was dat dan ook totaal niet relevant.