Home » Archief » Koreaanse hofintriges en Japanse slechteriken


[16.01.2020]

Koreaanse hofintriges en Japanse slechteriken

Remco Breuker

Ik ben hopeloos ouderwets in veel opzichten. Elke keer als ik naar Korea ga, moet ik dan ook mijn koffer volstoppen met boeken en DVDs. Ja, ik weet het, DVDs, niet eens Blu-rayschijven (kan eventueel, maar zijn wel duur). Als er nog VHS-tapes waren, had ik die liever gehad (maar toen die massaal werden verkocht omdat alle videotheken in Seoul op DVD overgingen, ging ook ik over op DVD – nog steeds spijt als haren op mijn hoofd over al dat moois dat ik heb laten liggen!). Dit om mijn Koreaanse filmdorst (die soms even gaat liggen, maar om daarna alleen maar ernstiger terug te komen) te lessen. En dat terwijl ik al jaren geen DVD-speler meer op mijn laptop heb en de losse speler altijd vergeet mee te nemen.

Toch doe ik dit, want stel dat ik het niet doe en ik zo een prachtige film mis die niemand waardeert, waardoor die ook nooit online beschikbaar zal worden gemaakt? Gezien mijn ietwat esoterische smaak voor de echte pulp (zwaarden, gangsters, spionnen, genrefilms – de Koreaanse kijkhuisfilm is aan mij niet besteed) is dat niet eens ondenkbaar.

Dat betekent wel dat er overal in huis stapeltjes met Koreaanse films liggen, sommige gezien, andere niet. Als ik in een verloren moment eens zo’n film opzet, is het vaker dan niet een teleurstelling – anders had ik de film namelijk al lang gezien. Maar een keer in de zoveel tijd is het dat niet. Toen ik Warriors Of The Dawn (2017, 대립군) opzette, was het zo’n zeldzaam moment.

 

 

Plaatsvervangende soldaten

De Engelse titel van de film is, zoals de traditie dat nu eenmaal wil, wat mal en heeft weinig met de inhoud van de film te maken. Een directere vertaling van de titel zou zijn: Plaatsvervangende Soldaten of Het Remplaçantenleger. Niet heel poëtisch, maar je weet wel meteen waar de film over gaat. Armelui die tegen betaling – of tegen de belofte van emancipatie uit hun ondergeschikte sociale status – de dienstplicht overnemen van meer gefortuneerde landgenoten.

Warriors Of The Dawn speelt zich af in 1592, tegen de achtergrond van de Japanse invasies van Chosŏn Korea. De Japanners rukken op en lijken dwars over elk Koreaans leger heen te walsen. De koning raakt in paniek en vlucht – vast en zeker om het verzet vanaf een veilige plek te leiden of zo. Dit is problematisch, want vluchten is een absoluut taboe voor de koning, want hij laat het volk zo in de steek. Een oplossing is echter zo gevonden: het hof deelt zich in tweeën. Het ‘Grote Hof’, met de koning, stelt zich in veiligheid en het ‘Deelhof’ met de kroonprins – die een slechte relatie met zijn vader de koning heeft en dus opofferbaar is – blijft om de strijd tegen de Japanners te leiden.

Tussen twee haakjes: de kroonprins werd later als heerser zo berucht dat hij nooit de officiële postume titel van “Koning Dit of Dat” heeft gehad, maar nog steeds bekend staat onder zijn naam als prins, Prins Kwanghae.

 

 

Koreaanse hofintriges

De film is een goed gemaakte actiefilm, waarin een kleine groep ontevreden maar ervaren remplaçanten, zoals dat heet, de kroonprins in veiligheid moet brengen, terwijl ze tegen Koreaanse hofintriges en Japanse achtervolgers moeten vechten. De verhaallijn is wat voorspelbaar, de karakterontwikkeling – voor zover aanwezig – ook. Maar dat is ook de charme van de film, want dit is een film die maar één ding wil: een uitstekende film in het genre zijn. En dat is ze ook.

Dat is voor een groot deel ook te danken aan de goede cast, met een eervolle vermelding voor charismakanon Lee Chung-jae als de leider van de remplaçanten. Hier moet ik wel enige bevooroordeeldheid bekennen, omdat mijn kennismaking met de Koreaanse TV- en filmwereld synchroon verliep met de carrière van Lee Chung-jae, vanaf zijn doorbraak als bodyguard in de legendarische TV-serie Zandloper (Moraeshigae), via het stomende An Affair, langs City Of The Rising Sun, The Uprising en Assassination tot het drakerige Operation Chromite.

 

 

De prima actiescènes helpen ook om het uiteindelijk sentimentele verhaal verteerbaar te houden. Erg sentimenteel wordt het overigens niet, en dat is altijd een onverwachte bonus in Koreaanse historische films waarin de Japanners de slechteriken spelen (wat anders, vraag je je af). Een aanrader, ook al omdat het de art director eindelijk is gelukt om Chosŏn soldaten er geloofwaardig én krijgslustig uit te laten zien. Dat is wellicht voor het eerst in de geschiedenis van de film. En dat had ik dus nooit geweten als ik deze DVD niet had gekocht.

 

 

Remco Breuker is hoogleraar Koreastudies aan de Universiteit Leiden en te volgen op Twitter via @koryoinleiden.

Film Reviews, Remco Breuker, 16.01.2020 @ 08:14

[Home]
 

1 Reactie

op 16 01 2020 at 08:14 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS