Home » Archief » Istanbul (4)


[26.05.2010]

Istanbul (4)

Peter Breedveld

busra1
Scène uit Bahadir Boysals Büsra

Als ik in een vreemd land ben, check ik altijd even of ze daar iets van een stripverhalencultuur hebben. Van Turkije verwachtte ik niks, omdat het weinige, dat me in Nederland onder ogen kwam, me niet kon bekoren. Platte lol in een ouderwets groteneuzenstijltje. Ik zag op het plein voor de Aya Sofia in een kiosk een paar goedkope strips liggen die zo erbarmelijk getekend waren dat ik verder geen moeite meer heb gedaan. Maar in een grand café annex boekenwinkeltje viel mijn oog toevallig op een rij stripboeken die er aantrekkelijk uitzagen. Ik heb er meteen een paar van gekocht.

De eerste heet Büsra en is van Bahadir Boysal. Op de cover staat een zorgelijk kijkende, gehoofddoekte jonge vrouw en het expressieve, agressieve tekenwerk aan de binnenkant sprak me onmiddellijk aan. Ik begrijp uiteraard geen woord van de dialogen, maar het is me duidelijk dat Büsra gaat over een jonge, religieuze vrouw die er een nogal ruige vriendenkring op nahoudt. Er zit veel bloot en seks in, maar de strip lijkt toch een erg stichtelijk karakter te hebben.

In het openingsverhaal, bijvoorbeeld, komt Büsra via haar webcam op de computer in contact met een jongeman die lijkt te schrikken van het feit dat ze een hoofddoek draagt. Ze flirt met hem en plagerig langzaam begint ze haar hoofddoek voor ‘m af te doen, totdat ze hem hitsige geluiden hoort maken. Snel doet ze haar webcam uit, haar doek weer om, om tenslotte verscheurd te worden door schuldgevoelens over haar misstap.

busra2
Scène uit Bahadir Boysals Büsra

Er is ook een verhaal waarin ze met haar vriendin naar het strand gaat. Zij zedig gekleed, de vriendin in een miniscule bikini. Dan komt er een groep nationalisten, zwaaiend met de Turkse vlag. Büsra’s vriendin wordt door een paar van hen afgetuigd, maar ontzet door weer andere nationalisten, die haar troosten en haar naakte lichaam bedekken met de Turkse vlag. Want geweld is niet de weg, maar bijna naakt op het strand liggen ook niet. In de rest van het album wordt Büsra voortdurend belaagd door opdringerige aanranders en demonen uit de hel.

Via Google ontdekte ik dat Büsra al heel lang loopt, en dat de strip inmiddels is verfilmd. De trailer is hier te zien. Ik ben wel nieuwsgierig.

De tweede strip is van Yilmaz Aslantürk en heet Otisabi en doet me, ook qua tekenstijl, erg denken aan Martin Veyrons seksuele zedenkomedie Amour Propre. Hoofdpersoon is een jongeman die het elke pagina met een andere vrouw doet. Tussendoor hangt hij in bars, op kantoor, of moet hij zich verschuilen op het balkon, namelijk als de echtgenoot van zijn scharrel onverwacht thuiskomt. In één verhaal maakt hij een collega het hof, neemt haar mee uit, geeft haar cadeautjes, om vervolgens masturberend op de wc te eindigen. Grappig is dat, net als de hoofdpersoon van Amour Propre, de hoofdpersoon van deze strip sterke uiterlijke gelijkenissen vertoont met zijn geestelijke vader. Of de promiscue avonturen autobiografisch zijn, weet ik niet, maar veel situaties zijn wel uit het leven gegrepen.

otisabi2
Scène uit Yilmaz Aslantürks Otisabi

De derde, Ben Yaşarim van Suat Gönülay, is veruit het interessantste, met name vanwege het knappe, energieke tekenwerk, dat invloeden veraadt van de Franse Jaques Tardi en de Spanjaard Carlos Giménez. De verhalen zijn weird. Twee verhalen springen eruit, waarin een blonde, vampachtige onderwijzeres twee kinderen met haar perverse spelletjes in het verderf stort of ze juist redt uit hun verstikkende omgeving, dat is moeilijk te bepalen als je de teksten niet begrijpt. Het eerste verhaal speelt zich af in de grote stad, in het tweede verhaal arriveert de onderwijzeres in een dorp op het Turkse platteland. Seksuele verwarring lijkt het thema van meerdere verhalen in dit boek te zijn. Gönülay is een vaardige verteller, de beeldmontage en het beeldritme zijn virtuoos. De decors sfeervol en gelaagd.

benyasarim
Scène uit Suat Gönülays Ben Yaşarim

Wat deze strips extra interessant maakt, is dat ze ondanks de onmiskenbaar buitenlandse stijlinvloeden heel erg Turks zijn, zich tegen een Turks decor afspelen en Turkse thema’s behandelen. Ik ben op basis van deze steekproef wel overtuigd: Turkije is een spannend stripland. Vreemd dat er zo weinig uit Turkije in onze contreien terechtkomt. Ik hoop dat dit stukje daar verandering in gaat brengen. Er ligt daar voor ondernemende stripuitgevers een goudmijntje om te worden ontgonnen.

Peter Breedveld werd gisteren uitgescholden door de Nederlandse stripintendant Gert Jan Pos omdat hij het waagde te vragen hoeveel geld striphater Arnon Grunberg krijgt voor de lezing die hij op 5 juni geeft in het kader van de Haarlemse Stripdagen.

Peter Breedveld, 26.05.2010 @ 13:06

[Home]
 

3 Reacties

op 27 05 2010 at 09:17 schreef Sean:

Zien er interessant uit.. Ik had geen idee dat Turkije zo’n interessante stripcultuur heeft, de enige Turkse strip die ik tot nu toe kende is Caveman van Tayyar Ozkan. En die vond ik, hoewel wel erg goed getekend, nou niet echt bijzonder.

op 27 05 2010 at 23:10 schreef Marco Knol:

Ziet er inderdaad interessant uit. Mijn associaties waren overigens meer richting Crumb (Busra) en Dupuy/Berberian (Otisabi).
Overigens vind ik Grunberg wel iemand die uitstekend zou kunnen figureren in een verhaal van Joost Swarte.

op 28 05 2010 at 08:19 schreef Sean:

Qua tekenwerk doet Otisabi me vooral denken aan Yves Chaland en Daniel Torres. Die enorm dikke pen/penseellijnen, geweldig!

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS