Islamofobe stropoppen neuken met Stine Jensen
Peter Breedveld
Scène uit The Blue Lagoon (Randal Kleiser, 1980).
De Volkskrant weigerde anderhalve week geleden een column van vaste columnist Jan Kuitenbrouwer, dus blijkbaar is het niet zo dat wie een vaste column heeft, ook het recht heeft daarin alle onzin te beweren die in ‘m opkomt.
Dat was me altijd te verstaan gegeven, dat een columnist alles mag. Bijvoorbeeld toen Elma Drayer, die echt altijd en over alles liegt, mijn geliefde en mij in een column in Trouw wegzette als een stel antisemieten, zei de adjunct-hoofdredacteur van die krant dat zulks haar vrijheid was. Die opvatting wordt gehuldigd door alle kwaliteitskranten, zodat je types als Aylin Bilic in NRC glasharde leugens kunt zien verkopen over moslims en Turken, echt aantoonbare nonsens, met het klaarblijkelijke doel die groepen te demoniseren. Ik vind dat een krant op die manier zijn eigen pretenties als betrouwbare nieuwsbron ondergraaft en bovendien een gevaar vormt voor elke brave burger, wiens reputatie door een columnist zomaar kan worden vernietigd, gewoon omdat het kan.
Islamofobie is racisme
Voor een kwaliteitskrant publiceert NRC best veel islamofobe bagger, zoals nu weer de recentste column van filosoof Stine Jensen over het ‘luidkeelse boerka-enthousiasme’ van vrouwenorganisaties voor wie, volgens Jensen, het recht om een boerka te dragen ‘de belangrijkste feministische kwestie’ zou zijn. De column staat vol met valse beschuldigingen en drogredenaties die al een miljoen keer zijn weerlegd, zoals de stupide dooddoener dat de islam geen ras is, en het boerkaverbod dus niet racistisch kan zijn.
Daarom voor de zoveelste keer: een maatregel die duidelijk is gericht op moslims, is wel degelijk racistisch, omdat bij islamofobie onvervreemdbare negatieve eigenschappen aan moslims worden toegedicht, zoals bij antisemitisme onvervreemdbare negatieve eigenschappen aan Joden worden toegedicht.
Ook zijn de door Jensen aangehaalde organisaties niet luidkeels enthousiast over de boerka, en zien ze het recht om die te dragen niet als de belangrijkste feministische kwestie. Het gaat om het recht voor vrouwen om te dragen wat ze willen, en ja, dat is ontzettend belangrijk. Jensen vindt het boerkaverbod een daad van solidariteit met vrouwen in Afghanistan, waar een boerkaplicht geldt, en dat is een kwaadaardige en domme redenering. Een boerkaverbod is het fotonegatief van een boerkaplicht, het zijn twee kanten van dezelfde medaille, want je ontzegt vrouwen hun recht op zelfbeschikking.
Zwarte kousen
Dit is niet vreselijk ingewikkeld. Wat een vrouw wel of niet aantrekt gaat jou geen zak aan, je hebt er niets over te zeggen, de overheid moet uit onze kledingkasten blijven. “Ja maar in Nederland worden vrouwen en meisjes door hun familie en omgeving verplicht een boerka te dragen”, protesteerde een man op Twitter, waar ik dit inbracht. Dan moet je die plicht verbieden, niet de boerka. Of wil je ook bikini-tops, hoge hakken en plooirokken verbieden? Het gaat om het opleggen van kledingvoorschriften.
Jensen suggereert dat de feministen die tegen het boerkaverbod protesteren, niet tegen een verbod op gereformeerde zwarte kousen en lange rokken zouden protesteren en begrijpt dus echt niet waar het om draait, nog afgezien van het feit dat zo’n verbod echt totaal ondenkbaar is in Nederland, want je pakt er machtige witte mensen mee. Dat ze nu stil zouden zijn over de boerkaplicht in Afghanistan is ook onzin en bovendien irrelevant. Je kunt de straat opgaan om te protesteren tegen de Taliban, maar dat heeft weinig zin. Je kunt als Europeaan of Amerikaan beter protesteren tegen je eigen regering, die de Taliban in feite terug het zadel in heeft geholpen.
Ben ik nu enthousiast over de boerka? Nee, net zomin als ik enthousiast ben over de domme prietpraat van Stine Jensen, terwijl ik wel haar recht op vrije meningsuiting zou verdedigen als dat werd bedreigd.
Femmes for Freedom
Jensen geeft af op onder meer Sylvana Simons en haar partij BIJ1, en prijst de organisatie Femmes for Freedom, die zich volgens Jensen tegen ‘het gedweep met boerka’s’ keert. Dat doet Femmes for Freedom niet. Die organisatie, die feitelijk om de dictatoriale narcist Shirin Musa draait, demoniseert allochtonen omdat dat zo lekker ligt bij veel witte islamofoben. Vrouwenrechten kunnen Musa niks schelen, want ze steunt wèl het teringracistische GeenStijl, dat gestolen naaktfoto’s van minderjarige meisjes publiceert, feministen voor hoer uitscheldt, lezers uitnodigt te fappen op de foto’s van een in elkaar geslagen “lekkere PvdA-chick” of om vrouwen met een grote mond virtueel te verkrachten.
Ik stel dat GeenStijl een groter gevaar voor de veiligheid van Nederlandse vrouwen vormt dan de boerka, maar vrijwel niemand maakt zich daar druk om. Media en politiek zijn totaal geobsedeerd door hijabs en nikaabs en boerka’s en dat is seksistisch en racistisch. Wie zich druk maakt om de boerka en niet om GeenStijl, is niet voor vrouwenrechten maar tegen moslims. Femmes for Freedom is islamofoob, en Stine Jensen dus ook.
Is het Vrije Woord u écht lief? Help me dan met een financiële bijdrage. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke (maar echt) site van Nederland. Rekeningnummer NL59 RABO 0393 4449 61 (N.P. Breedveld, Rabobank Rijswijk), SWIFT BIC RABONL2U. Lees hier waarom dat niet met PayPal kan, maar steunen via Patreon kan weer wel en sinds kort ook met een Tikkie. Wordt dat symbool van de Hollandse krenterigheid tenminste voor iets nuttigs ingezet. Adverteren? Mail mij.
Peter Breedveld, 04.06.2022 @ 12:09