Islamitische paarden van Troje
Sinan Çankaya
Het onderzoek naar ‘parallelle gemeenschappen’ in Nederland is afgerond. Een onderzoek naar alle gemeenschappen in virtuele hullie-werelden? Welnee. Wanneer we ‘problemen benoemen’, dan ontspringt de meerderheid de dans. De etnische afzondering van witte Nederlanders is acceptabel, een congregatie van mensen met zwart haar niet. Alhoewel, dat is niet helemaal waar. Zolang moderne, verlichte en seculiere waarden ongeschonden blijven, dan mogen ook a-religieuze migranten zich ‘segregeren’. Een erg lange aanloop om te zeggen dat het onderzoek over Turks-islamitische organisaties (TRSO) ging.
De belangrijkste conclusie van het rapport: organisatievorming langs etnische en religieuze lijnen hoeft niet op gespannen voet te staan met integratie in de Nederlandse samenleving. Bonding (betrokkenheid bij de eigen groep) en bridging (banden met de bredere samenleving) gaan ook samen. Wie het nog steeds niet tot zich heeft laten doordringen: TRSO’s spelen door hun activiteiten ook een positieve rol in de sociaal-economische en maatschappelijke participatie van hun achterban. Bijvoorbeeld door te voorzien in sociale, culturele en economische hulpbronnen.
Beperkte kijk
Maar minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is niet overtuigd en in de Kamerbrief over het onderzoek kan hij zijn onvrede niet verbergen. Zo ontpopt hij zich als een ware methodoloog:
‘Het onderzoek heeft niet de resultaten opgeleverd die ik voor ogen had. Het is de vraag of het mogelijk is met (literatuur)onderzoek antwoorden te krijgen op de vragen die bij mij en uw Kamer tot zorgen hebben geleid met betrekking tot (het gebrek aan) transparantie van de TRSO’s.‘
Een terecht punt, literatuuronderzoek geeft een beperkte kijk op de zaak. Een merkwaardige tegenstrijdigheid is dat het gebrek aan transparantie onder TRSO’s wordt geconcludeerd op grond van hetzelfde literatuuronderzoek.
Wolf in schaapskleren
Het verwijt van een gebrek aan transparantie is niet nieuw. Het is een patroon om te twijfelen aan de waarachtigheid van moslims. Volgens sommigen, zo staat er in het rapport, zou de succesvolle verankering van Turks-islamitische groepen in de Nederlandse samenleving een dekmantel zijn voor verborgen, sinistere doelen. Hoewel de onderzoekers benadrukken dat er geen aanleiding is om daar vanuit te gaan op basis van hun onderzoek, negeert de minister deze conclusie in zijn Kamerbrief:
‘De onderzoekers komen tot de conclusie dat de onderzochte TRSO’s de maatschappelijke participatie van Turkse Nederlanders positief lijken te beïnvloeden. De Turkse Nederlanders uit deze groepen streven naar succes in het onderwijs en in het werk en zijn maatschappelijk actief, onder andere in de politiek. Keerzijde daarvan is dat deze participatie vooral gericht lijkt te zijn op het verwerven van (politieke) macht en invloed ten behoeve van eenzijdige belangenbehartiging van de eigen groep en de versterking van de Turks-islamitische identiteit. Daarbij is het risico van cliëntelisme aanwezig.‘
De minister kopieert daarmee bestaande retoriek waarbij TRSO’s worden neergezet als machtswellustelingen die de staat infiltreren. Het ministerie is er niet gerust op en stelt een reeks van maatregelen voor die zijn gericht op de monitoring van TRSO’s.
Sinistere islamitische aangelegenheden
Mogelijk is de zorg over TRSO’s terecht, ik kan dat niet goed beoordelen. Wat ik wel een probleem vind, is de eenzijdige problematisering van de islam in Nederland, het aanhoudende wantrouwen tegen moslims, het vastzetten van gelovigen in een limbo van betrouwbaar/onbetrouwbaar en de onophoudelijke fantasieën over het islamitische Paard van Troje dat de samenleving zal ontwrichten.
In deze tussenruimte, dit niemandsland, leven gelovigen. We noemen het een ‘parallelle samenleving’, immers, DE samenleving observeert zichzelf als post-religieus – en dat wat we niet zijn, moet ver van ons vandaan staan of ver van ons vandaan worden gezet. Zo gaan we om met de ander: we bedenken een virtuele niet-bestaande ruimte waar we ze in kunnen dumpen.
De manier waarop het onderzoek tot stand is gekomen, kan niet worden losgekoppeld van algemene schrikbeelden over ‘sinistere islamitische aangelegenheden’. De verdachtmaking is continu en de bewijslast vrijwel onbeweeglijk.
Botsende waarden
Er valt iets te zeggen over de verwachting dat TRSO’s transparant zijn, vanuit de gedachte van wederkerigheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Tegelijkertijd moeten deze organisaties worden gezien als een onderdeel van de Nederlandse samenleving, die klaarblijkelijk niet post-religieus is.
Dat betekent ook dat als er problemen zijn binnen TRSO’s, dat een probleem van de Nederlandse samenleving in zijn geheel is − waarin dus schurende en botsende waarden bestaan. Zolang dat in de context van de rechtsstaat gebeurt, zie ik het probleem niet.
Dit stuk is eerder vandaag gepubliceerd op Zaman Vandaag. Sinan Çankaya is cultureel antropoloog en doet onderzoek naar de politieorganisatie, in- en uitsluiting en multiculturalisme. Volg hem op Twitter: @S1nanCankaya.
Gastschrijver, 02.10.2014 @ 19:59
9 Reacties
op 02 10 2014 at 21:11 schreef AntiSoof:
Het woord witte Nederlander vind ik tamelijk stigmatiserend en beledigend. Er zijn ook heel wat zwarte, gele en bruine Nederlanders. Wij heten Nederlanders. Vroeger werd ik wel voor witte uitgescholden, maar dat gebeurde door simpele wat minder onwikkelde lieden. En een betere afkorting voor Turks-islamitische organisaties lijkt mij TIO(S).
En het probleem met sommige grote groepen nieuwe Nederlanders lijkt mij niet hun kleurtje, maar hun indoctrinatie met geloof.
Jij kunt daar hele mooie lange zinnen aan spenderen, maar het gaat denk ik niet om de afkomst of kleur maar om de indoctrinatie.
op 02 10 2014 at 22:37 schreef Digitale Bedouine:
Goed stuk van Cinan.
De hele wereld zal eraan moeten geloven dat de dominante witte cultuur zijn ideeën aan iedereen wilt opleggen. Je gelooft eraan of je gaat er zelf aan is het politiek wat in hun domineert. Volg je hun wil niet dan wordt je verketterd en wordt je alle kansen ontnomen. Echt een misselijke politieke doctrine voeren ze.
Ik denk dat mensen van Domrechts tot Kromlinks een cursus Islamangst overwinnen moeten gaan volgen.
Antsoof, is Hollandse haring die in de Noordzee gevangen wordt een doctrine of een geboren afwijking?
op 02 10 2014 at 23:01 schreef MNb:
“Zolang dat in de context van de rechtsstaat gebeurt, zie ik het probleem niet.”
Ik ook niet. Maar de rechtsstaat is in Nederland niet zo populair meer sinds een dikke tien jaar.
op 03 10 2014 at 00:38 schreef Natasha Gerson:
Er staat toch wat er staat? Dat de organisaties een bepaalde politieke houding binnen de gemeenschap vertegenwoordigen -namelijk een nationalistisch-religieuze en niet een hele gemeenschap en dat dit in ogenschouw genomen moet worden in de beleidvoering. niks meer en niks minder. Wat jij er van brouwt is iets heel anders. Nederland kent een scheiding van kerk en staat. Waar er culturele /maatschappelijke organisaties, bvb, gemeenschapsgeld ontvangen, en deze club is op religieuze grondslag, is het van belang in de schatten of deze niet hun eigen gezindte het eerst bedienen in de hulpverlening, bedeling. Ik heb precies dit soort overwegingen gelezen over lelieblanke organisaties opererend vanuit Evangelische en ook antroposofische organisaties (in de bio-certificering bvb). Goeie antropoloog ben jij als je zulke boude en verongelijkte conclusies trekt zonder vergelijkingen te doen.
op 03 10 2014 at 07:27 schreef Pickelhaube:
Wat ik niet snap aan dit stukje: als je stelt niet te kunnen beoordelen of de zorg over TRSO’s terecht is, kan je toch ook niet goed beoordelen of dit gaat over de problematisering van de Islam? Ik vind overigens het nationalisme van Turkse organisaties veel zorgelijker dan hun religieuze achtergrond. Zo is bekend dat de grijze wolven ook binnen clubjes als Mili Görus actief zijn.
op 03 10 2014 at 10:38 schreef Ruud van Gerrevink:
“Parallelle gemeenschappen”; noemden we dat vroeger niet: de verzuilde maatschappij?
Ik zie wel meer overeenkomsten met het ontstaan en weer verdwijnen van de oude cultuur van verzuiling. En ik vestig mijn hoop op het feit dat mensen uiteindelijk vooral vrij willen zijn, hun eigen keuzes willen maken en daardoor alle grenzen, ook die tussen nieuw opgetrokken / ontstane zuilen, uiteindelijk zullen vervagen en verdwijnen.
op 03 10 2014 at 12:52 schreef cRR Kampen:
Nee, mensen willen niet vrij zijn. Vrijheid is namelijk het gegeven en de vloek.
Een korte blik op historie en actualiteit zou moeten volstaan dat mensen maar één enkel ding continu nastreven, en dit desnoods zonder meer over hecatomben doen, en dat is: orde. Van zingeving t/m recht, van het terroriseren van andersmans geest ivm drugsgebruik t/m de sexualiteit (want de meeste mensen kunnen helemaal niet met zichzelf leven, laat staan met hun vrijheid).
De guerillaregio is de regio van ultieme vrijheid en anarchie, het is de jungle. Hier vind je dus vanzelfsprekend de hardste pogingen om tot maatschappelijke orde te komen. ISIS is hiervan een typisch voorbeeld, Hamas natuurlijk ook.
op 03 10 2014 at 16:52 schreef dewanand:
namaste Sinan Çankaya, ole ole,
Wat is er mis mee als een Turkilander (vernederlandsde en verkaasde etnische, volbloed Turk) zijn eigen Turkse afkomst voorop stelt en toch gewoon economisch normaal participeert in de blanke hollandse apartheidsstaat????? Wij gepigmenteerde Hindoes/hindoestanen / HONDoes doen hetzelfde, zelfs onze Hollandse katten en honden bekeren wij tot ons geloof; denk aan Wieroe, de Hindoe Nazi (homo)kat uit Delft kennisstad, in 2005 geboren als autochtone oerHOLlandse slumkat uit Rijswijk in een ratten en vlooiennest van een blanke psychiatrische patiente (V).
Ik vind dat Turken erg vooruitstrevend zijn en veel intelligenter dan surinaamse zwarten, turkse bedrijven draaien nu al 15 – 25 procent van de haagse economie, geloof ik. En het islamitische is overwegend cultureel/nationalistisch, dus natuurlijk in biologische zin v mensapen, identiek tov blanke Hollanders als inheemse, bleke aapsoorten.
Nee, Turkije moet niet in de EU komen en er nooit voor kiezen. Ik moet Erdogan snel van strategisch advies voorzien hierover. Een blanke EU boevenclub joinen is zelfmoord.
Fuck EU. Turkse ID voorop, wolven petje op.
dewanand en Wieroe
Hindoe fundamentalisten
op 04 10 2014 at 16:58 schreef Benedictus:
Ruud.
Ik ben van mening dat jij te positief denkt over mogelijkheid van “ontzuiling” m.b.t. moslims. Dan zouden de moskeeën het voortouw moeten nemen en de invloed van het internet moeten verdwijnen.
Tijdens de verzuiling waren er duidelijke en overzichtelijke contacten met de leidinggevenden van de verschillende zuilen. Die leiders konden tot overeenstemming komen en goede afspraken.
De ontzuiling ging tegelijkertijd gepaard met ontkerkelijking. Veranderde geloofsdictaten van boven!!! speelde daarbij een belangrijke rol. Het eigen geweten gaf de vrijheid. Socialisten en liberalen hoorde er ineens bij, en interkerkelijke diensten kwamen op gang.
Dat ligt nu moeilijker. De moslim jeugd lijkt zelfs geloviger te worden.
Er was in het verleden een beperkte vrijheid binnen de zuilen, men kocht b.v. brood bij de “eigen” bakker. Ook de behoefte van de “gewone” man of vrouw om mensen uit andere zuilen op te zoeken was gering. “Twee geloven op een kussen daar sliep de duivel tussen” werd gezegd. Dat was toch echt een probleem voor de liefde toen. Je mocht ook geen lid van de VARA worden.
De kerk was de stuwende kracht achter de verzuiling en de ontzuiling.