Home » Archief » In de macht van een narcistische eikel


[25.10.2024]

In de macht van een narcistische eikel

Peter Breedveld

Een vrouw ontmoet een man via een dating-app, er onstaat een romance, maar na een tijdje komen bij haar de twijfels. Zo simpel is het verhaal van de beeldroman Le Coeur À Contresens van Priscillia de Rekeneire. Je zou de titel misschien kunnen vertalen als “Misrekening van het hart” of “Het hart zit fout”. De ondertitel luidt “Histoire d’une emprise amoureuse“. Vind ik ook een moeilijke. Het komt erop neer dat iemand iemand anders in zijn macht heeft. Zijn amoureuze macht.

Het knappe van dit boek zit ‘m in de manier waarop De Rekeneire haar vertelling ontvouwt. Uitgespreid over 252 pagina’s, op een slakkengang en in minimalistische, zwierig-sensuele tekeningen en ingetogen kleuren. De nadruk ligt op de sfeer, het onderhuidse, op wat er niet gezegd wordt, wat er misschien bedoeld wordt, op wat lijkt maar misschien niet zo is, op interpretaties en misverstanden.

Het allerknapste is Rekeneires mensenkennis, de naturalistische manier waarop ze zeer precies de interacties tussen mensen registreert, zonder te oordelen, maar je herkent meteen bepaald gedrag, bepaalde patronen. Haar personages zijn echt.

Selma, die in Zuid-Frankrijk woont, komt tijdens de corona-lockdown in contact met Parijzenaar Erwan. Ze heeft net een relatie beëindigd met een andere man en haar beste vriendin dringt er bij haar op aan om een dating-app te downloaden. Ze doet dat en met de eerste match klikt het meteen.

Ik kreeg meteen al een slecht gevoel bij Erwan. Hij heeft zijn zaakjes allemaal keurig geregeld, praat veel over zichzelf, hoe belangrijk zijn werk is, hoe goed hij is in alles. Selma vindt hem knap en charmant, haar vriendin is het met hem eens. Ze bezoekt hem in Parijs en dan nog eens, hij komt naar het zuiden en al gauw gaat hij tussen haar en die vriendin zitten en slaagt hij erin een wig tussen de twee te drijven.

Het angstwekkende is dat ik als man wel iets van mezelf in Erwan herken. Althans, van toen ik jong was. Je hebt afgesproken met je vriendin, maar zij blijkt op de eerste avond iets met haar vriendin te gaan doen. Je kunt je irritatie niet verbergen, ze pikt dat meteen op, ze zegt die vriendin af, wat nou ook weer de bedoeling niet was. Je realiseert je dat je te ver bent gegaan, dat je een barstje in de idylle hebt gemaakt.

Erwan volhardt erin. Hij corrigeert zichzelf niet en wordt steeds erger. Hij bekritiseert haar andere vriendinnen, heel subtiel, met terloopse opmerkingen. Zelfs zijn eigen vrienden zeikt hij af, alsof hij Selma van iedereen wil isoleren, zodat ze alleen hem nog heeft. Uiteindelijk komt zijzelf natuurlijk aan de beurt. Want haar baan is veel onbelangrijker dan die van hem, ze is niet zo ambitieus als hij en waarom blijft ze eigenlijk in het zuiden wonen, wat is daar nou? Waarom zou je daar blijven wonen, bij je ouders, terwijl je in Parijs bij hem kunt intrekken. Meer en meer voelt ze zich slecht over zichzelf, niet goed genoeg voor hem.

Hij gedraagt zich als een lul aan de telefoon en in zijn berichtjes aan haar. Vaak laat hij lang niks van zich horen. Hij maakt grapjes die haar onzeker maken en je vraagt je af waarom het zo lang duurt, waarom ze zo lang met zich laat sollen. Maar ze is verliefd, en als hij haar ziet, is hij weer charmant. Behalve als hij te druk is om haar van het station te halen, haar meeneemt naar zijn vrienden terwijl ze had gehoopt op een avond met z’n tweeën, als hij haar avances in bed negeert. Als hij flipt wanneer het tijdens een dag aan het strand begint te regenen, en weer één van zijn onredelijke tirades tegen Zuid-Frankrijk afsteekt.

 

 

En het gaat maar door, honderden pagina’s lang komt het steeds meer aan de oppervlakte wat een lul hij is. En je leest het als een thriller bijna, bladzij na bladzij omslaand, hopend dat ze nu eindelijk eens tegen hem in opstand komt.

Meesterlijk, dit. De laatste jaren lees ik vooral strips van vrouwen, met het perspectief van vrouwen, want het medium is lang gedomineerd geweest door de male gaze, schaars geklede vrouwen met tieten als ballonnen, vooral in de rol van sekspoes of deerne-in-nood. “Strips voor volwassenen” was synoniem voor “strips waarin vrouwen door mannen worden geneukt”. Vooral in Frankrijk hebben vrouwen daar verandering in gebracht, met psychologische diepgang en onverwachte perspectieven, maar toch ook vaak sensueel en seksvriendelijk.

Le Coeur À Contresens is zeker één van de geslaagdste voorbeelden van de laatste tijd. Absolute aanrader, voor wie Frans leest.

 

 

 

Is het Vrije Woord u écht lief? Steun me dan met een financiële bijdrage. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke (maar echt) site van Nederland. Rekeningnummer NL24 ASNB 8832 6749 39 (N.P. Breedveld, ASBN Rijswijk), BIC ASNB NL21.

boeken, Peter Breedveld, Strips, 25.10.2024 @ 10:14

[Home]
 

1 Reactie

op 25 10 2024 at 10:14 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN OKTOBER

O Het grote anti-Joodse haatcomplot

O De Blitzkrieg tegen de critici van Jan van de Beek

O De mondsnoerende feiten van Hein de Haas

O De hoogopgeleiden hebben het weer gedaan

O De Charlatan regeert

O Wilders bedreigt een burgemeester

O Goede Joden, slechte Joden

O Chris Kuch en de Wetenschapper

O Swingen is het nieuwe Tupperware

O Regeerprogramma über Alles

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS