Ik wil wel weer eens een programma waar géén Nazi in zit
Peter Breedveld
Scène uit Kwaidan (Kobayashi Masaki, 1964)
Journalisten hebben er een hekel aan als je zegt dat ze een “podium” geven aan Nazi’s en racisten. Dat ontkennen ze altijd met klem. Ze willen onderzoeken, begrijpen waarom de wereld zo is als hij is. Daarom zit er elke dag een racist bij Pauw en in Nieuwsuur en zelfs bij De Halve Maan, een programma voor moslims. Daarom publiceren de kwaliteitskranten paginagrote hagiografieën van types als Baudet, Jan Roos en allerlei ander racistisch tuig. Omdat ze willen begrijpen wat de racist beweegt. Wass will der Nazi?
Maar ik heb op Radio Rijnmond een uur lang naar een interview van journalist Paul Verspeek met neonazi Ben van der Kooi geluisterd en als dat geen podium aan een Nazi geven is, maakte Adolf Hitler alleen maar kraaiengeluiden.
Fan van Anders Breivik
Luister zelf. Ben van der Kooi is een rabiate racist, een sleutelfiguur in de neonaziscene en een zelfverklaard fan van Anders Breivik. Hij werd veroordeeld wegens het beledigen van Sylvana Simons, die hij uitschold voor ‘Sylvana Banana’. ‘Dat zullen we je betaald zetten’, bedreigde hij Simons op Facebook. Hij vindt dat ze terug moet naar Suriname om daar “te sterven en begraven te worden”.
“Ik denk dat Sylvana net zo tegen jou aankijkt als jij tegen haar”, bestaat Verspeek het tegen Van der Kooi te zeggen. Pardon? Het interview, “portret”, noemt Verspeek hetzelf, wordt ingeleid met een paar geluidsopnamen. Op één daarvan horen we Van der Kooi zeggen: “Als jij met je benen wijd wil gaan liggen voor alles dat zwart en islamitisch is moet je dat doen. Verkrachters, moordenaars, dieven, dat zijn het.” Daarna horen we Verspeek: “Ben ten voeten uit: scherp en radicaal.” Pardon? “Scherp?”
Van der Kooi is jaren geleden veroordeeld tot een gevangenisstraf wegens het in brand zetten van een moskee, maar in hoger beroep vrijgesproken omdat het volgens de rechter niet onomstotelijk vaststaat dat hij het is, die op camerabeelden vlak voor die brand met een jerrycan achterop langs die moskee fietst. Uitgebreid wordt besproken hoeveel schadevergoeding Van der Kooi heeft gekregen voor de tijd dat hij “onschuldig” gevangen heeft gezeten. “Kon je een leuke auto van kopen”, aldus Van der Kooi.
Fascistische volksaard
Nooit confronteert Verspeek hem met zijn acties en weerzinwekkend racistische en geweldsverheerlijkende uitspraken. Van der Kooi wordt neonazi genoemd, zegt Verspeek, maar Van der Kooi vindt dat “smaad en laster”. “Mein Kampf is niet mijn leidraad”, zegt hij. Uitgebreid mag hij uitleggen hoe “Nazi” tot een scheldwoord van “extreemlinkse types” is geworden. Nooit wordt hij tegengesproken door Verspeek, die hoogstens met een hint van ironie in zijn stem aan hem vraagt of de “fascistische volksaard” waarmee de Spanjaarden volgens Van der Kooi behept zijn, misschien genetisch is bepaald.
Van der Kooi is ook tegen homo’s en transmensen en genderneutraliteit en alles. “Dat heb je dan met de moslims gemeen”, zegt Verspeek. Pardon? Het is dan nota bene Van der Kooi zelf die hem corrigeert, en erop wijst dat het juist Nederlandse christenen zijn die de strijd tegen lhbt-plussers aanvoeren.
Een uur lang hoor je een babbelzieke Rotterdammer aan het woord, zo’n gouwe gozer met het hart op de tong, die af en toe uit de bocht vliegt maar ach, dat hou je toch. Dit verschaft ons geen diepere inzichten of beter begrip. Hier wordt extreemrechts gedachtegoed genormaliseerd.
Toegewijde huisvader
Ik schrok me kapot van de wervende tekst voor een VPRO-documentaire over weer een andere bekende neo-nazi, Constant Kusters, die op woensdag 4 december uitgezonden wordt. ‘Constant Kusters is naast de voorman van de extreemrechtse partij NVU een toegewijd huisvader. Een traditioneel gezinsleven, nationalisme en politieke strijd lijken onlosmakelijk met elkaar vervlochten’, aldus de VPRO.
En: “wonend in een Arnhemse volksbuurt benoemt hij zonder gêne wat er in zijn ogen mis is met de Nederlandse multiculturele samenleving.”
En: “Een politicus die tot zijn vreugde ziet dat zijn ideeën steeds meer doordringen in de gevestigde orde.”
De maker van deze docu is Shamira Raphaëla, die onlangs een Gouden Kalf won voor de docu De waarheid over mijn Vader, en ze zegt over de docu: “Ik wil licht werpen op een kant van Nederland die velen liever niet zien.”
Pardon? Constant Kusters is een kant van Nederland waar velen wel pap van lusten, more like. Elke dag die God geeft wordt er een racist of een Nazi in het zonnetje gezet op de televisie, in de kranten en op de radio. Ik wil wel weer eens een programma waar géén Nazi in zit.
Begrip voor Nazi’s
Dus ik fulmineerde erover op Twitter en werd gekapitteld door een Leidse PhD’er die de film kennelijk al had gezien, benadrukte dat Raphaëla een “maakster van kleur” is die in haar “briljante film” “op scherpe wijze laat zien hoe kolonialisme en racisme overal aanwezig zijn in Nederland” om tot “dieper begrip te komen”.
Iedereen wil Nazi’s begrijpen, die je geen “Nazi” mag noemen maar “politicus”. Wie ze wil bestrijden, moet zich verantwoorden voor de rechter. Zo liggen de verhoudingen in Nederland.
Is het Vrije Woord u écht lief? Help me dan met een financiële bijdrage. Deze website wordt elke dag bedreigd door de virtuele knokploegen van Domrechts, malafide Nederlandse journalisten en zelfs door de vicepremier. Eerder dit jaar moest ik voor de rechter verschijnen wegens belediging van een racistische troll! Steun Frontaal Naakt. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke site van Nederland. Stort wat u missen kunt op rekeningnummer NL59 RABO 0393 4449 61 (N.P. Breedveld, Rabobank Rijswijk), SWIFT BIC RABONL2U o.v.v. ‘Frontaal Naakt’. Lees hier waarom dat niet met PayPal kan, maar steunen via Patreon kan weer wel. Nog liever heb ik dat u op Frontaal Naakt adverteert of mij inhuurt. Mail mij.
Peter Breedveld, 23.11.2019 @ 12:37