Home » Archief » Identiteitspolitiek


[27.03.2018]

Identiteitspolitiek

Peter Breedveld


Scène uit Les Indes Galantes.

Volgens Martin Sommer blijkt uit de laatste verkiezingen dat de individualisering definitief is doorgebroken. Arnon Grunberg, die David Brooks in The New York Times aanhaalt, meent dat het individualisme juist is verslagen door het collectivisme. Niemand probeert meer zijn eigen geschiedenis te overstijgen en voor zichzelf te spreken, iedereen vertegenwoordigt vandaag de dag een groep: de Turkse Nederlanders, de moslims, de witte mannen, de Joden. ‘Aan dat waanidee hebben zowel links (identiteitspolitiek) als rechts (virulent nationalisme) bijgedragen’, aldus Grunberg.

Jammer dat Grunberg, die meestal razendknap in een paar regels een bepaalde manier van redeneren analyseert en daarbij echt de diepte ingaat, hier klakkeloos het domrechtse frame van de linkse identiteitspolitiek overneemt.

Baard kammen

Het zijn niet Bij1 en DENK die de identiteitspolitiek hebben geïntroduceerd, maar de samenleving die dat heeft gedaan. Je kan als Nederlander met een exotische afkomst nog zo je best doen, nog zo geweldig presteren, je blijft een buitenbeentje. Ze blijven je discrimineren vanwege je uiterlijk en je naam, je manier van spreken, de inhoud van je lunchtrommeltje en je referentiekader. DENK bestaat omdat bij de PvdA de pleuris uitbrak omdat Selçuk Öztürk, één van de oprichters van die partij, zijn baard stond te kammen. Sylvana Simons is de politiek ingegaan omdat Nederland het niet trok dat zij er bezwaar tegen maakte aangeduid te worden als ‘zwartje’.

Het werd Simons en de beide oprichters van DENK, kortom, niet toegestaan hun geschiedenis te overstijgen. Ze bleven die Turken, bedoeld als lokeend voor andere Turken, zij bleef het zwartje. Toen fotograaf Erwin Olaf weigerde gewoon gezellig met de alfa-apen van GeenStijl mee te doen, werd hij meteen ‘die smerige kutnicht‘, en wie denkt zich met een keurig cv ‘in te kunnen vechten’ op de arbeidsmarkt, wordt afgewezen als ‘donker gekleurde neger‘ of ‘boef uit Curaçao‘. Er is in de Tweede Kamer een Marokkanendebat gehouden, de toenmalige vicepremier zette alle Turkse Nederlanders weg als ISIS-aanhangers. Niet-westerse allochtonen moeten in een contract beloven er geen enge, niet-westerse opvattingen op na te houden.

Witte frikandellenvreter

En dan doe je aan identiteitspolitiek als je je daar als zwarte, Turkse Nederlander of homo tegen verzet?

Ik dacht het even niet. Daarbij doorbreken Simons en DENK juist het collectivisme van ‘gewoon gezellig meedoen’ dat Nederland altijd al in een ijzeren wurggreep heeft gehouden. Zij weigeren als stemvee of buikspreekpop voor de witte frikandellenvreter te fungeren. In de wetenschap weigert Gloria Wekker bij te dragen aan de witte zelfgenoegzaamheid van het “wij hebben daar iets groots verricht”. Ze doen niet mee aan de identiteitspolitiek van de westerse superieure beschaving waaraan zij zich van de gulhartige witte meester mogen onderwerpen, zoals de zwarte personages op de Gouden Koets.

Zij ontworstelen zich aan het “getto” waar de witte meerderheid ze in wil houden.

Natuurlijk, daaruit vormen zich weer bewegingen, van Turkse Nederlanders, van niet-Westerse allochtonen, van zwarte Nederlanders die hun plek opeisen. Dat is een soort van collectivisme. Ze spreken als vertegenwoordiger van één of andere deelverzameling. Maar is dat ooit anders geweest? Spreekt een VVD’er niet namens de rijken, het CDA niet namens de farizeeërs, de PvdA’er niet namens, nou ja, nu namens niemand meer, maar was dit niet ooit een arbeiderspartij? Bij D66 en GroenLinks zie je toch ook alleen maar hoogopgeleide, goedverdienende witte mannen en vrouwen die hun boodschappen bij de Marqt doen?

Verplichte anticonceptie

Dat de winst van allerlei lokale partijen zou duiden op individualisering, zoals Martin Sommer stelt in een onthutsend oppervlakkig, babbelig betoog, is al net zulke onzin. De lokalen in Rotterdam en Den Haag zijn op de plaatselijke situatie toegesneden versies van de PVV en bedrijven identiteitspolitiek: zwarten verplicht aan de anticonceptie, ‘on-Nederlandse’ winkels uit het straatbeeld. Collectivisme. In mijn woonplaats Rijswijk heeft een nieuwe lokale partij, Wij.Rijswijk, vier zetels behaald. De partij wil een inclusivistische beweging zijn waar iedereen zich inzetten voor het welzijn van de gemeenschap: collectivisme. De andere lokale partijen, waaronder een partij die zichzelf “PVV-kloon” noemt, zijn allemaal afsplitsingen van ‘Onafhankelijk Rijswijk’, een partij die de burgers in de jaren negentig mobilseerde tegen de gemeente Den Haag, die delen van Rijswijk en andere randgemeenten wilde “annexeren”. Nu gaat het die lokalen vooral om overlast van Polen en vluchtelingen.

Het is allemaal collectivisme. Sommer bedient zich van de achterhaalde clichés die landelijke politici in de jaren negentig in stelling brachten toen lokale partijen overal voet aan de grond begonnen te krijgen, dat de individualisering was doorgeschoten en iedereen alleen nog maar aan z’n eigen dacht en zo. Onzin. Juist de landelijke partijen reduceerden iedere burger tot een nummer. De lokalen verenigden die nummers tot een macht van betekenis, waar Den Haag niet meer omheen kon: collectivisme.

Etnische profilering

Zowel Grunberg en Sommer verzetten zich tegen het afsplitsen van kleinere groepen van de grote groep, die de belangen van een niet-bestaande gemiddelde witte Nederlander bedient, zoals gezien door de ogen van een kleine groep kwieke, witte veertigers met bruine puntschoenen. ‘Identiteitspolitiek’, zegt Grunberg, ‘individualisering’ noemt Sommer het. Veel witte, gesettelde mannen betreuren die trend, denk aan Ewald Engelen, die zijn grote, collectivistische arbeidersdroom in duigen ziet vallen door al die deelverzamelingen die hun belangen ook graag behartigd zagen.

Ik zie vooral de voordelen: er is nu bijvoorbeeld ook aandacht voor specifiek vrouwelijke symptomen van een hartaanval, wat vrouwenlevens redt. Etnische profilering staat nu op de agenda, hoogleraren denken twee keer na voordat ze in de collegezaal staan te oreren dat Columbus Amerika heeft ontdekt en je kunt jammeren en klagen wat je wilt, maar niet-westerse allochtonen spreken nu een woordje mee in de politiek.

Je kunt je afvragen of het streven naar individualistische onafhankelijkheid, een abstract ideaal dat er vanaf de lagere school wordt ingestampt, samen met de heldenverhalen over de strijd tegen Filips de Tweede en het dappere verzet tegen de Nazi’s, niet ook een vorm van collectivisme is. “We are all individuals”.

Is het Vrije Woord u écht lief? Help me dan met een financiële bijdrage. Deze website wordt elke dag bedreigd door de virtuele knokploegen van Domrechts, malafide Nederlandse journalisten en zelfs door de vicepremier. Steun Frontaal Naakt. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke site van Nederland. Stort wat u missen kunt op rekeningnummer NL59 RABO 0393 4449 61 (N.P. Breedveld, Rabobank Rijswijk), SWIFT BIC RABONL2U o.v.v. ‘Frontaal Naakt’. Lees hier waarom dat niet met PayPal kan, maar steunen via Patreon kan weer wel. Nog liever heb ik dat u op Frontaal Naakt adverteert of mij inhuurt. Mail mij.

Peter Breedveld, 27.03.2018 @ 07:56

[Home]
 

1 Reactie

op 27 03 2018 at 13:14 schreef Peter:

Weet u het beter? Leesfrontaalnaakt@gmail.com

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS