Huilen voor de zielige witte racistische Fries
Peter Breedveld
Illustratie: Georges Moreau de Tours
Steeds als er een discussie dreigt te ontstaan over anti-zwart racisme, weten witte mannen en vrouwen dat om te toveren tot een klaagzang over de deplorabele positie van de zielige witte man. Let er maar eens op: Black Lives Matter werd All Lives Matter, zodra je de Transatlantische slavenhandel ter sprake brengt, huilen allerlei Martin Sommer-achtige types over de Arabieren die witte slaven verhandelden en toen de Amerikanen een racistische oranje aap tot president kozen, kropen her en der allerlei linkse intellectuelen uit het houtwerk die Links ervan beschuldigden alleen maar bezig te zijn met genderneutrale toiletten en geen oog te hebben voor de zorgen van de zielige witte man.
Die arme witte medemens, die moslims wil vergassen en vluchtelingen in tienen wil hakken, waarna de bozewittemannenfluisteraars in de praatprogramma’s en op de opiniepagina’s uitleggen dat dat is vanwege de verschraling van de zorg, de stijgende huren en hondepoep op de stoep.
Arrogante Randstedeling
Bij de terroristische actie van een bende Friese racisten op de snelweg naar Dokkum gaat het natuurlijk niet anders. Wierd Duk, die de actie samen met Jenny ‘Jenny d’Arc’ Douwes coördineerde en de PR verzorgde, zette die in het kader van een kloof die zou gapen tussen de Randstad en de provincie en niemand praat meer over het racisme waartegen de Randstedelingen (waaronder de Hengelose Fréderike Geerdink) kwamen protesteren in Dokkum. Prompt heeft iedereen het alleen nog maar over de zielige witte Fries, die genoeg heeft van de arrogantie van de Randstedeling met zijn genderneutrale toiletten.
Aan Natasha Gerson, de voormalige extreemlinkse kraker die zich nu heeft opgeworpen als beschermvrouwe van de zielige witte Fries, zal ik niet teveel woorden vuil maken. Ze wordt nu op handen gedragen door GeenStijl, Wierd Duk en Bart Schut en is reuzetrots op het grote aantal clicks, dat ze heeft gekregen met haar kilometerslange epistel over het heldhaftige verzet van de onderdrukte Friezen tegen de Randstedelijke bezetter.
Veel lof oogst ook Greta Riemersma met een stuk in de Volkskrant over de kloof tussen de onbegrepen Friezen en de arrogante Randstedeling, die geen interesse zou hebben voor wat zich in de provincie afspeelt.
Orthodoxe moslims
De enige kloof waar het over zou moeten gaan, is echter die tussen racisten die schijt hebben aan de grondwet en antiracisten die de grondwet respecteren, geheel volgens de regeltjes en keurig in het hen toegewezen vak. Die wegblokkade was illegaal, er werden mensenlevens in gevaar gebracht en er werden mensen geïntimideerd en bedreigd.
Een paar dagen later wauwelde de extreemrechtse bingedrinker Zihni Özdil, tegenwoordig Kamerlid voor GroenLinks, in een praatprogramma dat orthodoxe moslims de rechtstaat niet respecteren. Over Friezen die hun witte, christelijke reet afvegen met de rechtstaat, wil GroenLinks niets zeggen. Ze wil het namelijk niet over identiteitspolitiek hebben, lees ik in NRC. Nou ja, behalve dan als het over moslims gaat, blijkbaar. Ook GroenLinks vindt het tijd om de aandacht te verleggen naar de zorgen van de boze witte man. Dat is overigens precies wat ik begin dit jaar heb voorspeld.
Wierd Duk noemde de Friese wegblokkade gisteren illegaal. Daardoor was ik een kwart van een seconde van mijn stuk gebracht, maar de crux hier is dat Duk in dit geval helemaal geen moeite heeft met het illegale karakter van de actie. Hij prijst een stuk aan van Sietske Bergsma op The Post Online, die de blokkade ziet in het kader van een grote ‘cultuuroorlog’. ‘Wie niet voor eigenrichting is, begrijpt niet wat oorlog is’, aldus Bergsma.
De rechtstaat respecteren, dat hoeft niet als je een witte Nazi bent.
Leven kapotgemaakt
De politie stond in Dokkum, dat is gewoon te zien op filmpjes, aan de kant van de Friese terroristen. “Deëscalerend optreden”, noemen de apologeten dat. Maar toen de antiracisten tegen Zwarte Piet kwamen protesteren in Gouda en Rotterdam, trad de politie niet deëscalerend op. Integendeel, er werd afschuwelijk veel geweld gebruikt en het leven van activist Jerry Afriyie werd kapotgemaakt omdat hij een politieman van suiker in zijn kuit geknepen zou hebben. Gisteren, toen de Neonazistische organisatie Pegida een optocht hield in Nijmegen, werd die beschermd door een klein leger aan politiemannen. Mensen die tegen Pegida protesteerden, werden door de politie in elkaar geslagen.
Ook deëscalatie is een privilege dat alleen witte Nazi’s genieten, zullen we maar zeggen.
Is het Vrije Woord u écht lief? Help me dan met een financiële bijdrage. Deze website wordt elke dag bedreigd door de virtuele knokploegen van Domrechts, malafide Nederlandse journalisten en zelfs door de vicepremier. Steun Frontaal Naakt. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke site van Nederland. Stort wat u missen kunt op rekeningnummer NL59 RABO 0393 4449 61 (N.P. Breedveld, Rabobank Rijswijk), SWIFT BIC RABONL2U o.v.v. ‘Frontaal Naakt’. Lees hier waarom dat niet met PayPal kan. Nog liever heb ik dat u op Frontaal Naakt adverteert of mij inhuurt. Mail mij.
Peter Breedveld, 27.11.2017 @ 08:47
43 Reacties
op 27 11 2017 at 09:01 schreef Koos Swart:
Genoeg mensen, met name in Leeuwarden, die niet kunnen wachten op vooruitgang of wat daar soms voor door moet gaan.
Sommigen kunnen niet wachten en verhuizen naar de randstad.
Soms komen een paar jongeren uit de provincie ‘cool’ doen in Leeuwarden. Die herken ik ondertussen van een kilometer afstand. Ik was er zelf vroeger trouwens ook één.
op 27 11 2017 at 09:32 schreef Martijn:
Ja, “waarom kwamen ze de bus niet uit” stond in dat stuk van Gerson. Nou, wellicht was dat niet zo’n aantreklkelijk idee na de politie-optredens in vorige jaren?
En de-escaleren, misschien, maar de politie gunde de slachtoffers blijkbaar geen blik waardig, daar kan ik geen goede verklaring voor bedenken.
op 27 11 2017 at 11:21 schreef Kees Bruin:
Zo, aan de ene kant hebben we nu “een terroristische actie van een bende Friese racisten” en aan de andere kant “mensen die tegen Pegida protesteerden”, waarmee gedoeld wordt op evident terroristisch AFA-tuig. Vind je nu zelf ook niet dat je een beetje heel erg doorschiet in het creëren van een belachelijk frame, Breedveld? Ik weet dat je veel van meten met twee maten houdt, maar dit gaat wel erg ver!
op 27 11 2017 at 11:25 schreef Peter:
O ja, dat “AFA-tuig” had een paard vermoord, toch, Kees? Mensen die tegen Nazi’s optreden, zijn in mijn definitie geen tuig maar helden. Vroeger vond iedereen dat, maar de tijden veranderen.
op 27 11 2017 at 11:36 schreef Moi:
@Kees Bruin
Maar dat geldt toch omgekeerd ook. KOZP werd vanwege hun “burgerlijke ongehoorzaamheid”/illegale actie in Gouda hard aangepakt maar als Friezen een illegale actie ondernemen vind een groot deel van Nl dat prima, waaronder allerlei politici. Ik ben geen fan van AFA maar waar dat betreft heeft Peter gewoon gelijk
op 27 11 2017 at 11:39 schreef Jeroen S. van den Heuvel:
Paarden vermoorden is niet cool. Maar dit paard stierf aan acute stress of zoiets na ergens te zijn uitgegleden wat niks met AFA te maken had. Geenstijl kan op zijn kop gaan staan maar ik geloofde er vanaf het allereerste begin al geen zak van. Het is vies en vuil.
op 27 11 2017 at 12:06 schreef Martijn:
Mooi ook altijd hoe dat volk wat geen fuck geeft om (gekleurde) mensen weer volledig op tilt slaat over een dier (als het tenminste niet op hun bord ligt want vlees eten is natuurlijk wel een ecktewittemannenplicht).
op 27 11 2017 at 12:09 schreef Peter:
Ja, je kunt in Nederland beter een paard zijn dan een geestige Arubaan.
op 27 11 2017 at 12:29 schreef marcodB:
De kloof tussen het Westen en de provincie bestaat. Vaak zijn de belangen tegengesteld: de gaswinning in Groningen, landbouwpolitiek, kolenwinning, de arbeidsmarkt in het Oosten, het leeglopen van dorpjes en het daarbij behorende verlies van winkels, ziekenhuizen, scholen? Allemaal belangrijke en belangwekkende zaken.
Maar Duk komt alleen in actie als de kloof over ZP lijkt te gaan. Het is duidelijk dat de kloof ‘m geen snars interesseert maar prima in stelling kan worden gebracht om dit weer eens te framen in het populistisch kader: de elitaire multiculti randstedeling vs. de echte hardwerkende Neder… ehm Friezen.
Overigens: Bij ons in het dorp kun je gewoon over ZP praten, hoor.
op 27 11 2017 at 12:29 schreef Egbert:
Knap gevonden door ZML (Arjen Lubach): Doutzen Kroes, ‘ook een Friese volksheldin’, al in 2009 bij Pauw & Witteman:
P&W: “Is er wel eens een moment dat jij je schaamt dat je Nederlander bent?”
DK: “Ja, met Sinterklaas”
P&W: “Nou jaah!”
DK: “Ja dat vind ik echt.” “Die Zwarte Piet dat kan echt niet meer toch?”
[gesputter]
DK: “Leg dat maar eens uit aan iemand uit Jamaica.”
Jeroen Pauw, Paul Witteman, Jan Pronk, Jan Jaap van der Wal, het publiek: met domheid geslagen.
Vanaf 17:15
https://www.youtube.com/watch?v=KjosGL5YwPw
op 27 11 2017 at 12:34 schreef Peter:
Knap gevonden van LUBACH?! Dude, ik leur al vijf jaar met dat fragment!
op 27 11 2017 at 13:05 schreef Martijn:
Die hele discussie loopt al meer dan en halve eeuw. je boy Lubach is laat.
Kroes heeft een internationale blik, dan kan je gewoon niet “onzien” wat ze in het buitenland wel zien (als je een beetje oplet tenminste).
op 27 11 2017 at 13:10 schreef Kees Bruin:
@Peter 11:25 Waar lees jij dat ik beweerd heb dat AFA dat paard had vermoord? Nergens. Dat paard is gewoon door een ongeluk dood geraakt, daar hebben Pegida noch AFA iets mee te maken gehad. Overigens, @Jeroen, als je goed op Geen Stijl had rond gekeken, had je een reactie van een ooggetuige kunnen lezen, die uitlegde hoe het werkelijk gegaan was, en dat beide groepen demonstranten niets met de dood van dat paard van doen hadden. Dat AFA dat dode paard vervolgens in een tweet ging misbruiken om de politie zwart te maken, is natuurlijk wel weer tekenend voor de werkwijze van dat volk.
op 27 11 2017 at 13:36 schreef Frank assmann:
Dit schreef ik op de fb pgn.van RTL.Ben uiteraard geband voor 30 dgn.
“-Mmmm. ..het “rot op naar je eigen land” wat in de mond bestorven ligt bij domrechtse Friese “edelgermanen”is natuurlijk wel inhoudelijk.
Ik begrijp best dat het uitzichtloze bestaan van het Friese grauw zwaar is.Werkeloosheid is daar endemisch,de sociale verpaupering immens.
In 2004 werden daar al enthousiast de cijfers 88 in het houtwerk gekrast en hoorde ik enthousiast “buitenlanders”de schuld krijgen van hun uitzichtloos bestaan.Dit terwijl dat soort “Schippers van de Kameleon” nog nooit een allochtoon hadden aanschouwd in hun met kranten dichtgeplakte gehucht.
Het racisme zit diep,heel diep.
Lees eens “de Rancune staat” van “Menno ter Braak”heel actueel in de huidige tijd.
Racist!”
op 27 11 2017 at 13:39 schreef Peter:
als je goed op Geen Stijl had rond gekeken, had je een reactie van een ooggetuige kunnen lezen, die uitlegde hoe het werkelijk gegaan was
Wat ben je toch een engnek. Kees. GeenStijl blèrde dat AFA dat paard had vermoord. Dat een reaguurder ergens midden tussen de honderdduizend reacties opmerkt dat het paard gewoon aan een hartaanval was overleden, pleit de redactie niet vrij. Integendeel. Maar je gaat nog wat verder zelfs en geeft AFA de schuld van de stemmingmakerij rond dat paard.
Man, man, je bent waarlijk de Mohammed Saïd al-Sahaf van Domrechts. Blijf nu verder maar weer weg, want je hebt het weer verbruid voor jezelf, vandaag.
op 27 11 2017 at 13:40 schreef kees romijn:
Het paard dat stierf moet plotseling de waarheid onder ogen hebben gekregen. Waarschijnlijk heeft het beest de situatie zo ingeschat dat het gedacht moet hebben: aan dit systeem van foute politieagenten weiger ik nog langer mee te werken.
op 27 11 2017 at 13:41 schreef Chakir:
Dat van die kloven hè… dat is mij een partij gelul. In de Randstad zelf zijn er kloven tussen mensen die dieper zijn dan die tussen de provincies en de Randstad. Probleem is niet “de kloof”, probleem is dat “verstandige” mensen (zoals laatst een hoogleraar op de radio), zich gewoon als een dom blind paard door die racisten naar hun zorgvuldig geprepareerde boobytrap laten leiden.
op 27 11 2017 at 15:32 schreef Egbert:
Fair enough, Peter, dat jij/Ivo Evers die uitspraken van Doutzen veel eerder hebben aangewezen. Die link kwam niet in mijn google (originele uitzending ook niet gevonden).
Blijft de moeite waard om vandaag de dag die reakties nog eens te zien. Witteman en Pauw hebben daarna weinig ontwikkeling doorgemaakt, blijkbaar.
op 27 11 2017 at 17:19 schreef Jeroen S. van den Heuvel:
Ja ik zal voortaan echt geenstijl gaan uitspitten tot de laatste reactie toe om te kijken of er iets staat tussen de haatzaaierij wat klopt.
op 27 11 2017 at 18:17 schreef Sasha Berkman:
Kees bruin houd overduidelijk niet van mensen die zich verzetten tegen nazis…
op 27 11 2017 at 19:04 schreef Zomaar:
Dat de Friezen niet en AFA wel door de politie gemept werd heeft wellicht ook te maken met een verschil in hoe de groepen zelf de politie tegemoet treden.
op 27 11 2017 at 21:37 schreef Egbert de Andere:
@Kees Bruin
Wie gelooft er nou een ooggetuigenverslag ergens tussen de reaguursels op geenstijl van iemand die speciaal voor dit doel een account had aangemaakt?
Dat ‘journalist’ Joost Niemoller op Twitter prematuur ejaculeerde, omdat hij één getuige heeft gevonden met een alternatieve theorie, valt nog te begrijpen. Maar dat een zichzelf respecterend weldenkend mens er enige waarde aan hecht is bespottelijk.
op 27 11 2017 at 21:49 schreef ikzelf:
Leg eens uit, Zomaar.
op 27 11 2017 at 22:02 schreef Waldo Dewanand en Wieroe:
============== [wfor1346:66:1]
N1. Citaat kernzin Shri Peter Breedveld:
N1.1. ‘Die arme witte medemens, die moslims wil vergassen en vluchtelingen in tienen wil hakken, waarna de bozewittemannenfluisteraars in de praatprogramma’s en op de opiniepagina’s uitleggen dat dat is vanwege de verschraling van de zorg, de stijgende huren en hondepoep op de stoep.’
N2. hahah Peter, die arme hardwerkende blanke man he, die zich kapot werkt om de hele arme zwarte massa profiteurs te voorzien van BBB, Bed Bad Brood, en die dan stank als dank terug krijgt, nadat hij 1400 jaar lang alles in de derde wereld heeft verneukt, geroofd, uitgemoord, als blanke, christelijke, Europese terrorist.
N3. Shit, wat zijn blanken toch harde werkers nu, ze kopen voor net 5 eurocent een kg rauwe koffie boontjes in arme, domme negerlandjes en verkopen het hier voor 2,50 euro per kg. En die arme negertjes huilen en vechten daarna om in Nederland te komen wonen, zodat zij een kopje OerHollandse koffie kunnen kopen en drinken hier, om zo moderner en beschaafder te worden.
N4. Ja Boze Witte Wolven schrijven hun eigen wetten en mogen het op elk moment herschrijven om bruine lammetjes legaal op te vreten.
op 27 11 2017 at 22:56 schreef Nrosa:
Dat had meer te maken met hoe de politie zelf de Friezen tegemoet trad. Het leken wel oude bekenden. Het was beschamend.
op 29 11 2017 at 14:05 schreef Kick out zeurpiet:
Echt een artikel uit de “grachtengordel”. De saloncommunistische grachtengordel. Deze schijnheilige psychopaten kunnen het met hun machtwellustige psychopaten houding niet verkroppen dat wij uit de provincie niet toegeven aan jullie dictaatjes om zwarte piet af te schaffen. Hoe meer jullie gaan drammen hoe meer wij TEGEN jullie gaan zijn. Persoonlijk gezien heb ik er best een gevecht voor over. En heel veel met mij. Wij zijn jullie beroepsprovocateurs van de arrogante neomarxistische grachtengordel meer en meer zat. Heerlijk dat gejank dat jullie zijn tegen gehouden in jullie beroepszeikersdemonstratie in Dokkum. hahahahahhahaha. Ga lekker in een hoekje zitten miepen en janken.
op 29 11 2017 at 17:50 schreef Chakir:
Ik heb een idee: met uitzondering van Groningen houden we al het geld dat we in de Randstad verdienen lekker hier. En alsnog verbieden we ZP. Mongool.
op 29 11 2017 at 17:58 schreef John:
Ik ben die beroepsnazi’s als Kick out zeurpiet meer dan zat, en ik woon sinds 1969 in de provincie. Als de politie niet snel doorheeft dat dit het tuig is dat bestreden moet worden, ook in hun eigen gelederen, zie ik het somber in voor dit land.
op 29 11 2017 at 21:22 schreef Frank assmann:
Mag je eerst wel het paard van sinterklaas opvreten kick out zeurpiet aka racist.
op 29 11 2017 at 22:44 schreef ikzelf:
Tja John, je weet toch dat het politiekorps bestaat uit inwoners van dit land, uit Randstad, stad, provincie? Met de voorheen blauwe pet staat niemand plots boven zijn afkomst, stijgt niemand plots boven zichzelf uit. Tien tegen een dus, dat het politiekorps voor een evenredig gedeelte uit precies dat tuig bestaat (geen rekening houdend met de volgens mij best wel aanwezige kick bij dit tuig voor macht).
op 30 11 2017 at 11:17 schreef Kick out zeurpiet:
Voor alle schijtbekken die mij als racist uitmaken het volgende. Ik ken veel gekleurde mensen die geen ENKEL probleem hebben met ZWARTE piet. En als jullie in je social justice warriors bubbel mij racist blijven noemen dan zie ik dat als een Geuzennaam. Mijn vriendin heeft een kleur en is zo bruin als een stuk melkchocolade. Die begrijpt heel die ophef niet en baalt er van.
op 30 11 2017 at 12:59 schreef Kick out zeurpiet:
@ John; hee John als je zo’n problemen hebt met provincialen dan lazer je toch fijn op naar de grachtengordel in plaats van neer te kijken op ons boertjes. Wij in de provincie hebben nog gezond boerenverstand en lopen niet als beroepszeikers achter een ingefloten hetze aan. Jullie daar in de grachtengordel zijn net een soort robots die als opgeprikte relnichten gaan zeuren en zeiken over van alles en nog wat. ZWARTE piet is maar een voorbeeld.
op 30 11 2017 at 13:05 schreef Peter:
Het is wel weer mooi geweest, Kick. Anoniem schelden doe je maar lekker op Twitter, hier heb je je punt nu wel gemaakt. Goodbye.
op 30 11 2017 at 20:08 schreef ikzelf:
“Ik ken veel gekleurde mensen die geen enkel probleem hebben met zwarte piet.”
En ik ken heel veel varkensroze mensen die verdomd veel problemen hebben met zwarte piet..
Maar wanneer en hoe is dat een argument geworden? Is iets aanvaardbaar als je voorstanders weet te noemen? Dan is niets afkeurenswaardig, kan niets onacceptabel verklaard worden.
Maar ja, we kennen allemaal wel die ‘ervaringsdeskundigen’, die -stuk voor stuk- een gekleurde partner hebben, legio moslims kennen, allemaal gewerkt hebben bij wat het onderwerp toevallig is en wier familie op straat staat omdat al die immigranten de woningen wegnemen die toch al niet aan hen werden toegewezen.
Ach, dat quasi anonieme internet…
op 01 12 2017 at 12:02 schreef zwarte piet is goed:
@ikzelf; Weet je wat de waarheid is ? Iedereen die tegen ZWARTE piet is is een zeikerd en mag zich wel eens laten nakijken. De zeurpieten die tegen zwarte piet zijn zijn aandachtstrekkers en een soort dwingende en drammerige machtswellustelingen. Gelukkig viert het grootste deel van Nederland Sinterklaas en ZWARTE piet en trekt zich niks aan van een stelletje jankerige drammers die telkenmale in de slachtofferrol kruipen. Beroepsjankers dat zijn die zeurpieten. En die beroepsjankers kunnen niet tegen hun verlies. Wordt eens volwassen vervelende drammerige beroepsjankers !
op 01 12 2017 at 18:50 schreef ikzelf:
Spiegel stuk, beroepsjanker?
op 01 12 2017 at 19:26 schreef Peter:
En klaar maar weer. Get a room, you two.
op 02 12 2017 at 10:37 schreef ikzelf:
Peter, als je liever hebt dat ik nergens meer op reageer, zeg dat dan gewoon.
Jouw suggestie op mijn allereerste reactie op ‘zwarte piet is goed’ staan de claim van het ‘vrije woord’ toch een ietwat in de weg. Maar het is jouw site – jij doet wat je wilt, maar zeg dan ook wat je wilt.
op 02 12 2017 at 10:46 schreef Peter:
Excuus, ik dacht dat je weer met je tweelingbroer Moi bezig was.
op 03 12 2017 at 16:39 schreef ikzelf:
Één van de allerlaatsten die ik ‘broer’ zou willen noemen is toch wel de onlogische, inconsequente en zichzelf antiracist (wel niet meer zozeer als vroeger, toen hij nog ‘méér antiracist’ was — whatever that may be) noemende, maar tot op het bot racist zijnde ‘Moi’. Alweer zo iemand die “niets wil goedpraten” maar dat vervolgens met zelden geziene passie wél doet.
op 04 12 2017 at 10:18 schreef Moi:
Het zou dan zus zijn, maar goed.
Kinderachtig dat je nu weer een kans zoekt om me af te kraken. Verder ben ik wel gewend dat ik niet in het nauwe straatje van ultra links en -rechts pas, dus je gretige gesmijt met woord racisme laat ik voor wat het is.
Ik laat het hier verder sowieso bij wat jou betreft,zoek aub ruzie met iemand anders ikzelf, of beter nog, helemaal niet…
op 04 12 2017 at 10:20 schreef Peter:
En dit is echt het laatste erover, lieve mensen.
op 04 12 2017 at 21:24 schreef boonsma:
Stukje van deze journalist gelezen. Ook maar even zijn andere bijdragen. Hoe ziek is deze man??