Home » Archief » Hoop en uitsluiting


[07.09.2024]

Hoop en uitsluiting

Peter Breedveld

Beatrice de Graaf zei dat we een eschatologisch verhaal nodig hebben omdat we anders vervallen in doemdenken, wraakzucht en demonisering. Ik had een vaag idee wat eschatologisch betekent, googelde het woord en leerde dat de term “binnen de abrahamitische religies (het christendom, het jodendom en de islam) verwijst naar het einde van de wereld, de eindtijd of de “Vier Laatste Dingen”: dood, Dag des oordeels, hemel en hel.”

Oké.

De Graaf, die ook Rutger Bregman aanhaalde, had het over een “hoopvol verhaal” en ik begrijp dat christenen, moslims en joden het einde van de wereld met verlangen tegemoet zien, maar ik denk toch dat we het hier op aarde gezellig moeten zien te maken en ik sta een beetje dubbel tegenover de religieuze waarden die De Graaf ons graag zou zien eigenmaken. Ik kan niet ontkennen dat de verhalen uit de bijbel me hebben verrijkt, maar het christendom en de islam hebben de wereld veel leed gebracht. Tegenover het jodendom sta ik anders, omdat ik altijd de indruk heb gehad dat het ruziën met God in die religie centraal staat en ruziemaken met God doe ik al sinds ik voor het eerst van Hen hoorde (ik ga er eigenlijk vanuit dat God een man is, vanwege zijn gewelddadige neigingen, ziekelijke narcisme en bezitsdrang).

De een zijn hoop is de ander haar gruweldood

En laten we eerlijk zijn, in de bijbel is de vervulling van de hoop van de één de noodzakelijke vernietiging van de ander. Heel wat volkeren zijn met man, vrouw en kind van de kaart geveegd opdat Gods uitverkoren volk zijn Beloofde Land kreeg. Zo heeft de christelijke wereld ook zijn stempel gedrukt op de hele rest.

Christenen kloppen zich graag op de borst, want zij hebben de Gouden Regel uitgevonden, denken ze (“Wat U Niet Wilt Dat U Geschiedt, Doe Dat Ook Een Ander Niet”) en preken naastenliefde en deemoedigheid, maar ik vind het wel raar dan, al die genocide en onderdrukking in naam van God, Jezus en de Heilige Geest, het anti-abortusgeweld en het uitsluiten van LHBTI-plussers, alleenstaande moeders en mensen die aan afgoderij doen, dus die Jezus niet in hun hartje hebben gesloten.

Over de islam ben ik niet positiever, al wordt me constant verweten dat ik een islamiseerder ben en een moslimknuffelaar. Ik zag de online reacties van moslims op Hassnae’s documentaireserie Brieven uit de Kast, over LHBTI-plussers in de moslimgemeenschap, en werd daar even heel erg islamofoob van.

Christelijke waarden

Ik schreef een tijdje terug dat christenen hardvochtige klootzakkken zijn en een beetje bescheidenheid is dus op z’n plaats. Het is een beetje raar om te zeggen: “Jullie doen allemaal aan doemdenken, neem nou toch die christelijke waarden van ons en ga daar de wereld mooier mee maken.”

De Graaf zegt dat Kamala Harris een christelijk verhaal van hoop heeft en ik hoop heel erg dat Harris president wordt en niet Trump (die ook een christelijk verhaal heeft, en ik neem aan dat De Graaf niet zo’n christen is die meent te weten wat de Enige Ware Christelijkheid is) maar voor wie is het verhaal van Harris hoopvol? Voor de verdrukten der aarde die haar land proberen binnen te komen via de grens met Mexico? Voor de verschoppelingen in het Midden-Oosten en Afrika, die de pech hebben in een land te wonen dat voor de VS van strategisch en/of economisch belang is? Voor de Palestijnen?

Derdegraads brandwonden

Volgens De Graaf doen zowel klimaatactivisten als extreemrechts aan doemdenken, omdat ze allebei zeggen dat het nooit meer goed komt. Maar waarom doen klimaatactivisten dan zoveel moeite, waarom plakken ze zichzelf overal aan vast, laten ze zich pijnigen en in elkaar slaan door de politie, als het toch niks uithaalt? Natuurlijk hebben ze een verhaal van hoop. Ze denken dat het goedkomt als er dingen veranderen, als er drastische maatregelen worden genomen tegen uitstoot van schadelijke gassen. Ze denken dat het niet goed komt, dat de wereld kapot gaat, als we op de huidige weg doorgaan. Is dat doemdenken? Is het doemdenken als je je kind waarschuwt dat het derdegraads brandwonden zal oplopen als het zijn voornemen doorzet om die pot kokend hete thee van tafel te trekken?

Extreemrechts heeft ook een verhaal van hoop. Het denkt dat alles goed komt als de buitenlanders maar weg zijn en we allemaal lekker kunnen blijven diesel stoken en vlees eten. Er is nu een regering die zegt dat allemaal te gaan verwezenlijken. Wie regels ziet, en praktische bezwaren, wordt door Caroline van der Plas op haar plaats gezet: “Heb toch wat vertrouwen, want we weten nog helemaal niet wat we gaan doen. Nee. Ja. Nee.”

Instrumenten van uitsluiting

Verhalen van hoop zijn de oplossing niet, behalve als die hoop er voor iedereen is en dat is wat eraan schort. Nederland is een land geworden waar de symbolen van éénheid vooral instrumenten van uitsluiting zijn geworden. Dodenherdenking is een voorbeeld. Dodenherdenking dient meer en meer om de bokken van de schapen te scheiden. Daarbij horen mensen met een immigratieachtergrond er nadrukkelijk niet bij. Kerstfeest, het feest van licht, is heel hard een symbool van westerse superioriteit aan het worden, bedreigd door de moslims. Onze premier staat voor verdeeldheid en uitsluiting. Immigranten horen er niet bij, vluchtelingen niet, woke mensen niet en iedereen die weleens een boek gelezen heeft, is een vijand van het volk. Links moet z’n bek houden want het volk heeft gesproken, homo’s moeten uit de klas worden geweerd. Moslims moeten in de gaten worden gehouden.

Volgens Werner de Gruijter is het neoliberalisme de oorzaak van de huidige antidemocratische, extreemrechtse tendenzen. Landen worden niet meer bestuurd als gemeenschappen, maar als bedrijven en wie haar economische nut verliest, verliest ook haar maatschappelijke waarde. Mensen worden net zo makkelijk weggegooid als een uitgeperste citroenschil en ze krijgen die boodschap er ook telkens ingeramd: “Jij bent een profiteur”, “Je ziet je uitkering als een hangmat”, “Van onze belastingcenten.”

Sterven voor een ideaal

Hannah Arendt – ik noem haar de laatste tijd erg vaak, maar ik krijg haar boek over totalitarisme gewoon niet uit mijn hoofd – beschrijft hoe Europanen na de Eerste Wereldoorlog geïsoleerde individuen werden, losgeslagen individuen, afgestoten individuen. Ik geloof dat Arendt het over “atomisering” heeft. Deze eenzame individuen verloren hun zingeving omdat ze geen deel meer uitmaakten van een gemeenschap. Ze verloren zich in een grimmig soort romantiek van sterven op het slagveld voor een ideaal, iets dat veel groter is dan zij.

Zie daar de aantrekkingskracht van bewegingen die beloven het boreale Avondland in ere te herstellen of de trotse islamitische Ummah. Je laat mensen aan hun lot over, scheldt ze elke dag uit voor tuig en gevaar, laat ze zelfs dagelijks zien dat je mensen als zij zonder enige scrupules tot gehakt schiet en bombardeert en je verwacht dan dat ze samen met jou het Wilhelmus gaan staan zingen? Je behandelt mensen als seizoensarbeiders, maakt ze directe concurrenten van elkaar en vindt het dan gek dat ze zich aansluiten bij het groeiende leger van asocialen?

Iedereen hoort erbij

Zo werkt het niet. Verhalen van hoop zijn dan wel fijn, maar dat zijn altijd verhalen van valse hoop. Het enige wat helpt is als je van Nederland een plek maakt die voor iedereen fijn is, en waar iedereen op een positieve manier aan wil bijdragen. Het verhaal moet zijn: “Jij hoort erbij, en jij ook en jij ook. Jij bent geen Turk of Surinamer, maar een Nederlander.” En ja, daar horen sociale plichten bij.

Daarvoor moet wel je definitie van wat een Nederlander is worden verruimd. Helaas is onze huidige regering die vooral aan het verengen en dat bestrijd je niet met verhalen van hoop maar met harde en vastberaden confrontatie en het besef dat er belangrijke dingen op het spel staan. Als je dat doemdenken wilt noemen, dan moet dat maar.

 

 

 

Is het Vrije Woord u écht lief? Steun me dan met een financiële bijdrage. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke (maar echt) site van Nederland. Rekeningnummer NL24 ASNB 8832 6749 39 (N.P. Breedveld, ASBN Rijswijk), BIC ASNB NL21.

Peter Breedveld, 07.09.2024 @ 13:31

[Home]
 

1 Reactie

op 07 09 2024 at 13:32 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN AUGUSTUS

O Vreugdevuur der laagopgeleiden

O Wierd Duk gaat full metal nazi

O Wierd Duk wil graag een pogrom

O Ja, laten we de nazi vragen iets voor Armeense Mikael te doen!

O Fuck de feiten, Dick Schoof gaat voor de beleving

O De medaille van Sifan Hassan is zo politiek als maar kan

O Een aanstellerige praatjesmaakster in Japan

O De revival van de christelijke grote bek

O Waar is de Nederlandse James O’Brien?

O Grote kans dat ‘Engelse’ rassenrellen steeds vaker zullen uitbreken

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS