‘Hoera, het is een mensje!’
Petra Kramer
Scène uit: ‘Vivre Nu, à la recherche du paradis perdu’.
26 Juli 1948 was de dag waarop Amerika begon met de afschaffing van segregatie in het leger. 69 Jaar later is het de dag waarop Trump transen verbiedt om (openlijk) in het leger te dienen en het is de dag waarop Amsterdam bekend maakte om genderneutraal te willen gaan communiceren.
Het is ook de dag waarop procureur-generaal Jeff Sessions besloot dat homoseksuele werknemers waar dan ook geen enkele rechtsbescherming tegen discriminatie verdienen. Daarmee tracht hij een in 1964 aangenomen wet ongedaan te maken.
Hysterisch gehijg
En waar ging het in Nederland over? Juist ja, de taaltips van de gemeente Amsterdam. Domrechts was in paniek, 1984, zoals in 1948 voorspeld door George Orwell, was waarlijk realiteit geworden! Het kan niet zo zijn dat de overheid taalgebruik dicteert. ‘Invoering genderneutraal taalgebruik is dieptepunt‘ zo bracht EénVandaag het van mijn belastingcenten. Dat daar ook iemand aan tafel zat die het tegendeel beweert, ontdek je pas als je de moeite neemt om bijna zestien minuten aan hysterisch gehijg van Annabel Nanninga over “andersgegenderen” uit te zitten.
Bij BNR mocht Jurgen Raymann vijftig minuten lang zijn domheid en die van zijn luisteraars etaleren aangaande genderidentiteit. Daar krijg je heldere lichten aan het woord die zich op de ratio beroepen als ze claimen dat er niks anders bestaat dan XX- en XY-chromosomen. De enige beller die het bestaan van interseksualiteit erkende liet niet na om te benadrukken dat God het bepaald niet zo bedoeld heeft maar dat het zo gegroeid is. Dat is klinkklare onzin.
Inclusieve samenleving
Er bestaan namelijk ook mensen met XXY-chromosomen en mensen met XYY-chromosomen. En daar houdt het niet op, er bestaan ook mensen XXXXY-chromosomen en met XYYYY-chromosomen. Nature is a bitch. Niks is zwartwit maar zogenaamd rationeel rechts wil u doen geloven dat dat wel het geval is. Gender is echt een sociale constructie, de natuur kent een veelvoud aan variaties of aberraties zo u wilt. Ik ben namelijk de eerste om toe te geven dat transseksualiteit afwijkt van de norm. Het is zelfs zeldzamer dan interseksualiteit. Dat komt bij één op de tweehonderd geboortes voor en ik ben een special snowflake omdat slechts één op de vijftienduizend geboortes een trans blijkt te zijn.
Dat gezegd hebbende, kunt u die norm in uw reet steken. Mocht u bezwaren hebben tegen een inclusieve samenleving en/of inclusief taalgebruik of heet u Annabel Nanninga dan wel Sietske Bergsma en vreest u dat we gaan stikken door vermeende politieke correctheid als er ‘Hoera, het is een mensje’ op een geboortekaartje staat, dan gun ik u uw paniek met alle plezier, ik hoop alleen wel dat u er een hartaanval door krijgt.
Koloniale constructie
Hoe graag Domrechts u ook wil laten geloven dat genderneutraal taalgebruik nieuwspraak is, dat is het niet. De genderdichotomie is een typisch koloniale constructie. Voordat de witmens de wereld veroverde, bestond er niet zoiets als een strak omkaderde geaardheid of genderidentiteit, iedereen was wat zij of hij wilde zijn. Een aansprekend voorbeeld daarvan is prekoloniaal Amerika waar ‘two-spritited‘ personen hoog in aanzien stonden.
Als u meent dat genderfluïditeit iets nieuws is dan heeft u duidelijk nog nooit van het hindoeïsme gehoord. En als u meent dat genderneutraal taalgebruik er van boven af in wordt geramd doordat de gemeente Amsterdam taaltips deelt dan heeft u mogelijk gemist hoe hard de scheiding der sekses er in is geramd door bijbelfanaten. Misschien moet u dan eens een boek over heksenvervolging lezen.
Goede psychiater
Wat u vooral niet moet doen is moord en brand schreeuwen over vermeende onderdrukking door een gemarginaliseerde groep die veertig jaar na dato van de oprichting van het genderteam eindelijk voet aan de grond krijgt. En wees niet bang, u mag zichzelf gerust man of vrouw blijven noemen. Vader of moeder is ook prima.
Maar als uw genderidentiteit staat of valt met wat er wel of niet op uw identiteitskaart of in de aanhef van uw brief staat dan raad ik u een goede psychiater aan. U lijkt namelijk onzeker over wat u precies bent.
Petra Kramer omschrijft zichzelf als ‘anarcho-jihadi’ en ’transliban’. Ze is snoeihard en messcherp. Volg haar op Twitter en lees haar op (onder andere) Meedogenloos en Vileine. Dit stuk stond al op Meedogenloos.
Petra Kramer, 27.07.2017 @ 11:05
20 Reacties
op 27 07 2017 at 11:10 schreef Jeroen S. van den Heuvel:
Het kan mij geen flikker schelen wat voor geslacht iemand is. Ik vind “beste amsterdammer” een mooie aanhef. Ben er jaloers op. Woon in Breda.
op 27 07 2017 at 12:32 schreef Blom Dondje:
Het kan mij ook geen lesbienne of hetero schelen :-) Meestal gebruik ik “Beste lezer/-es” als aanhef en pas ik het aan als iemand zijn/haar sexe heeft benoemd.
op 27 07 2017 at 13:28 schreef Thomas E:
En? Worden pedo’s net zo begripvol omarmd door de FN-lezers? Zij hebben er immers ook niet voor gekozen om seksueel afwijkend te zijn.
op 27 07 2017 at 14:01 schreef Martijn:
Eh, er zit nog wel wat tussen “omarmen” en je verliezen in dat hysterische weinig constructieve HET MAG NIET, CASTREREN DIE HAP, GA TOCH DEAUD!!?!?!1
En als FN-lezer heb ik idd een genuanceerd standpunt ja, maar dat die can of worms is wat te off topic alhier. ;)
Ik vind ook dat we ons niet moeten verliezen in woordspelletjes, maar fuck Nanninga & co, als iedereen wel eens gekwetst mag/moet (en sws zal) worden dan hoop ik dat die vermeende “policor” goed pijn doet in hun tere zieltjes. (En volgens mij gaat het ook helemaal niet om kwetsen, het is typisch zo’n vals discussietechniekje van rechts om het daar naar te reduceren).
op 27 07 2017 at 14:41 schreef Amri:
Petra, wat een ontzettende lieve titel heeft deze column.
op 27 07 2017 at 14:45 schreef gero:
Thomas E, pedoseksueel gedrag is schadelijk aangezien kinderen niet in kunnen stemmen met seksueel gedrag. Je vergelijking slaat helemaal nergens op, aangezien transgender zijn en je ernaar gedragen op geen enkele wijze noodzakelijk schade toebrengt aan anderen, wat pedoseksueel gedrag wel doet.
op 27 07 2017 at 15:31 schreef Thomas E:
Maar je zal maar zo geboren zijn, gero, wat moet je dan? Levenslang in de kast blijven? Voor chemische castratie kiezen? Hypnotherapie proberen? Als ik me de dilemma’s rond gender- en identiteitsproblematiek probeer voor te stellen en zie hoe snel de sociale acceptatie daarvan gaat, moet ik toch ook aan pedofilie denken.
op 27 07 2017 at 16:30 schreef ikzelf:
Inderdaad, hoe lang nog voordat de mens inziet dat we allemaal mens zijn en niets meer of minder dan dat. Hoe lang nog voordat de mens eindelijk humaan wordt?
op 27 07 2017 at 16:55 schreef MNb:
Het hele geleuter over XY-chromosomen is één grote naturalistische drogreden, gecombineerd met een vals dilemma. ThomasE heeft dat blijkbaar ook niet helemaal begrepen. Als uw genderidentiteit slechts afhangt van het wel of niet hebben van een Y-chromosoom hebt u nog veel harder een psychiater nodig.
op 27 07 2017 at 20:39 schreef Thomas E:
Sorry MNb, maar ik heb het helemaal niet over XY-chromosomen gehad. Over de oorzaken van genderexpressie en -identiteit weten we domweg nog te weinig af. Stoornissen in de bijnieren, het kwabje van Swaab, hormonale invloeden van moeder op foetus, er wordt veel gespeculeerd maar nog weinig hard gemaakt.
Nee, het ging mij alleen om de problematiek: je bent het, en dán.
op 28 07 2017 at 00:08 schreef Petra:
@Amri “Hoera, het is een mensje” heb ik eerlijk gestolen van het gelijknamige boekje dat helaas nogal slecht geschreven is.
http://www.continuum.nl/community/hoera_het_is_een_mensje
@Iedereen die pedo’s er met de haren bijsleept: fuck off! Jullie zijn geen haar beter dan de sekte bij mij in het dorp.
https://goedgelovig.wordpress.com/2011/02/20/different-in-drachten/
@Thomas E: Waarom zou je voor alles een verklaring moeten willen hebben? Moet er ook een oorzaak gevonden worden voor mijn voorliefde van bepaalde muziek of games? Ik dacht het niet.
op 28 07 2017 at 02:07 schreef MNb:
Dan slaan je “je zal maar zo geboren zijn” en je “je bent het” als een tang op een varken, ThomasE. Dat impliceert nl. dat ergens op diezelfde chromosomen die eigenschap (dat “het” van je) te vinden is.
op 28 07 2017 at 08:06 schreef Thomas E:
Nee MNb, dat impliceert het niet. Maar we gaan hier geen fysiologische of biochemische verhandelingen geven. Ik trek me terug uit dit draadje, want het roept vijandigheid op.
op 28 07 2017 at 09:40 schreef ikzelf:
“Ik trek me terug uit dit draadje, want het roept vijandigheid op”.
Wat is ‘het’? Roept het draadje vijandigheid op of misschien toch eerder …?
op 28 07 2017 at 17:57 schreef Thomas E:
@ikzelf
Ik maakte een kleine gedachtesprong die misschien binnen het kader van boven geplaatst stuk wat ongelukkig was. Ik dacht: als iedereen recht heeft op zijn identiteit en voorkeuren, hoe zit het dan met pedofielen? Worden we dan plotseling strenge zedenmeesters en heksenverbranders? Of erkennen wij hen ook als vrije mensen die zich mogen uiten op een wijze waarvan zij gelukkig worden. En kom niet aan met scheve machtsverhoudingen, trauma’s voor het leven e.d. want dat weet ik allemaal wel. Het gaat puur om de ethische vraag of een pedofiel ook openlijk zichzelf mag zijn.
op 29 07 2017 at 00:34 schreef ikzelf:
En de pyromaan, de exhibitionist, de vandaal, de hooligan, waarom zouden we die hun recht op identiteit en expressie van hun voorkeuren ontzeggen? Misschien omdat dat eerder te maken heeft met maatschappelijk onaanvaardbaar gedrag dat anderen schaadt en dus op geen wijze te vergelijken is met genderidentiteit? Is zomaar een idee.
Iedereen heeft recht op zijn identiteit en voorkeuren, maar waar dat recht de rechten en vrijheden van anderen bedreigt, ligt de grens. Een praktiserend pedofiel (net als de pyromaan, de exhibitionist, de vandaal, de hooligan) gaat over die grens en schaadt zijn slachtoffer, meestal op zeer ernstige wijze.
Ik snap waar je heen wou, maar je gedachtensprong was inderdaad nogal wat ongelukkig.
op 29 07 2017 at 07:32 schreef Thomas E:
Ik ben het in grote lijnen met je eens, ikzelf. Het was ook maar een academische vraag. Wél moet je je er bewust van zijn dat ‘maatschappelijk onaanvaardbaar gedrag dat anderen schaadt’ tijd- en cultuurgebonden is.
op 29 07 2017 at 13:14 schreef ikzelf:
O ja? Je bedoelt dat een kind niet beschadigd wordt als die in een andere cultuur seksueel benaderd (lees: overrompeld) wordt door een volwassene? Om het even welke cultuur, welke tijd, de volwassene blijft een overwicht in macht hebben en dringt zijn seksualiteit op aan het kind. En of dat kind die seksualiteit nu wel of niet met succes afweert, het kind is beschadigd. Waarom je denkt dat cultuur en tijd daarmee iets van doen hebben, is mij een raadsel.
op 29 07 2017 at 15:16 schreef Thomas E:
Beste ikzelf, je weet kennelijk weinig van de Griekse oudheid af. Of zelfs van Nederland in de jaren 70: http://curiales.nl/2015/10/31/pedofilie-acceptatie-comeback/
Er zijn dus tijden geweest dat men er anders over dacht. En nu nog zijn er Afrikaanse en Aziatische culturen waarin pedofilie een plek heeft. Ik verdedig het niet, integendeel, ik vraag je alleen wat breder te kijken.
op 29 07 2017 at 17:51 schreef ikzelf:
Dat iets wettelijk ergens is toegestaan betekent niet dat het maatschappelijk aanvaard wordt. Doorgaans is daar de maatschappij (of zijn toch in ieder geval de betrokkene slachtoffers) niet in de discussie en dus de totstandkoming van de wetgeving betrokken. Een opgelegde wet is niet gelijk aan maatschappelijke aanvaardbaarheid.
Was pedofilie in het oude Griekenland maatschappelijk aanvaard? Of werd het gepraktiseerd door machthebbenden en deed de maatschappelijke acceptatie er niet toe? Was het gemeengoed bij het gemene volk of moest het gemene volk zich de grillen van de machtigen laten welgevallen?
Dat er in Nederland tijden zijn geweest waarin iets openlijker en harder geroepen werd om de emancipatie van de pedofiel, betekent niet dat diezelfde pedofiel maatschappelijk aanvaard werd. Grappig genoeg verwijst ook het artikeltje waarnaartoe jij linkt, naar het spel van machthebbenden die netwerken oogluikend hebben toegestaan, maar wel angstvallig verborgen hebben gehouden. Dat zegt dus alles over het maatschappelijke draagvlak. Ook toen.