Home » Archief » Het totale failliet van jouw menselijkheid


[12.09.2020]

Het totale failliet van jouw menselijkheid

Hassnae Bouazza


Scène uit The Handmaiden (2016) van Park Chan-Wook.

“Je bent niet in de wieg gelegd om ongelukkig te zijn.” Het was aan het einde van een tolkopdracht, jaren geleden, dat een hulpverlener deze woorden tegen de vrouw uitsprak voor wie ik moest tolken. Ze was haar gewelddadige man ontvlucht en wist nog niet hoe haar toekomst eruit zou zien. Die zin is me altijd bijgebleven. Vanwege de eenvoud, de vanzelfsprekendheid ook. Natuurlijk word je niet geboren om ongelukkig te zijn, maar wie staat daar nu echt bewust bij stil?

Ik moet er soms aan denken, zoals afgelopen week, door de brand in kamp Moria, waar dertienduizend weerloze mensen, opeengepakt in erbarmelijke omstandigheden, worden vastgehouden door Europa. Er was brand, ellende, paniek, verlies, verdriet en wanhoop. Dat is hun leven, al jaren. Ze ontvluchtten hun thuis vanwege oorlog en onveiligheid, hoopten een veilig heenkomen te vinden in Europa, maar Europa had andere plannen.

De vaak geroemde Westerse beschaving is een mythe. Het is meer een masker dat bij gelegenheid opgezet wordt om, als het zo uitkomt, met grote woorden als ‘democratie’ en ‘mensenrechten’ te schermen. Bijvoorbeeld om een Afrikaanse of Arabische leider, die niet braaf mee wil werken aan de uitbuiting van zijn land, te straffen. Om morele oordelen te vellen over verre landen. Als excuus om landen te bombarderen, grenzen op te trekken en mensen te criminaliseren.

Op zoek naar veiligheid

Of hen dus met zijn dertienduizenden op te sluiten in een kamp met capaciteit voor drieduizend mensen zonder fatsoenlijke voorzieningen, zonder uitzicht op verlichting, verbetering, verhuizing.

Het zijn mensen die verwoesting zijn ontvlucht op zoek naar veiligheid en een beter leven en nu als insekten behandeld worden. Te midden van de oorlog hadden ze in ieder geval nog de hoop, de zelfbeschikking om keuzes te maken, een nieuw pad in te slaan, op zoek te gaan naar oplossingen.

In Europa zijn ze van die waardigheid gestript; ze moeten op straat slapen, mogen zich niet verplaatsen en zijn afhankelijk van hulpverleners voor eten en water.

Je ziet de kinderen op de koude grond slapen, met slechts een deken ter bescherming. Je ziet de radeloosheid bij de moeders, de vertwijfeling bij de mannen. Ze hebben niks, krijgen niks en de politiek gunt hun niets.

Ondertussen kijkt een flink deel van de stemgerechtigden tevreden toe. Hoewel ze zelf al van de leg raken als hun Tesla op afstand wordt gerepareerd en kortsluiting in hun hoofd krijgen omdat ze geen mondmasker willen (‘vrijheidsinperking’), vellen ze harde oordelen over de slachtoffers die ze van “emotionele chantage” betichten, want “hadden ze maar niet moeten komen”.

Helse plek

Terwijl ze druk bezig zijn hun leven naar hun smaak in te richten met alle decadente comfort die voorhanden is, proberen ze uit alle macht te voorkomen dat anderen, die er ietsje anders uitzien, een andere taal spreken en in een ander land zijn geboren, ook maar een fractie van diezelfde zelfbeschikking krijgen.

Ik kan me er geen voorstelling van maken: geboren worden zonder hoop, zonder perspectief, zonder horizon. Dat je op de wereld komt en alleen maar ellende kent, omgeven wordt door vijandigheid, moet leven van afdankertjes terwijl de jaren verstrijken, de wereld zich ontwikkelt en jij vastzit op die ene helse plek waartoe je veroordeeld bent. Geen kinderen die zullen studeren, geen huis met een tuin waar je altijd van droomde, geen bruiloft ooit of kleinkinderen. Niks. Alsof je minder mens bent. Geboren worden om te sterven.

Dat accepteren is het totale failliet van je menselijkheid. Ook de mensen in kamp Moria zijn niet in de wieg gelegd om ongelukkig te zijn.

Hassnae Bouazza is schrijver, journalist en televisiemaker. Bekijk hier de documentaire ‘De Klas van 94′, die ze samen met historicus Nadia Bouras maakte. Ze was ook eindredacteur van en regisseerde Femke Halsema’s serie Seks en de Zonde, schreef een boek over Arabieren, Arabieren Kijken. En ze heeft haar eigen hedonistische site, Aicha Qandisha.

Hassnae Bouazza, 12.09.2020 @ 11:25

[Home]
 

1 Reactie

op 12 09 2020 at 11:25 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN OKTOBER

O Het grote anti-Joodse haatcomplot

O De Blitzkrieg tegen de critici van Jan van de Beek

O De mondsnoerende feiten van Hein de Haas

O De hoogopgeleiden hebben het weer gedaan

O De Charlatan regeert

O Wilders bedreigt een burgemeester

O Goede Joden, slechte Joden

O Chris Kuch en de Wetenschapper

O Swingen is het nieuwe Tupperware

O Regeerprogramma über Alles

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS