Home » Archief » Het is te vroeg voor Nederlandse excuses voor slavernij


[07.07.2018]

Het is te vroeg voor Nederlandse excuses voor slavernij

Fréderike Geerdink


Scène uit Envol van Carlos Chapman.

‘En..?’, riep iemand een paar rijen achter mij in het publiek tijdens de toespraak van minister van Binnenlandse Zaken Kajsa Ollongren bij de ceremonie waarbij de horror van de slavernij werd herdacht. Het volgde op de zinnen van de minister die ik terugvind op de site van de Rijksoverheid: ‘De slavernij is en was in alle opzichten verkeerd. Daarbij past schaamte, diepe spijt en berouw.’ Het was iedereen duidelijk waar dat ‘En?’ op sloeg: op de excuses die op schaamte, spijt en berouw zouden moeten volgen. Die excuses bleven uit. Het is er ook nog te vroeg voor. Veel te vroeg.

Een paar jaar geleden bood de Turkse (toen nog) premier Erdogan excuses aan voor een massamoord op alevitische Koerden in de jaren dertig van de vorige eeuw. De excuses waren zo onoprecht als wat. Niet alleen weigert Turkije gedegen onderzoek te doen naar de gebeurtenissen van toen, ook is er in feite niets veranderd aan het gedrag van de Turkse staat, al worden er tegenwoordig geen tienduizenden burgers tegelijk meer doodgebombardeerd. Zijn excuses waren een politiek spelletje.

Ook een Nederlands excuus voor de slavernij, waaraan wettelijk 155 jaar geleden en in de praktijk 145 jaar geleden een einde kwam, zou nu te vroeg komen. We mogen het verschepen, verkopen en levenslang ketenen, martelen, moorden en gedwongen tewerkstellen dan achter ons hebben gelaten, ons neo-kolonialisme is springlevend. We roven Afrika nog altijd leeg, en de onmetelijke tragiek die dat voor mensen in de betreffende landen oplevert, interesseert ons nog altijd geen barst.

Economische belangen

Dat werd nog eens pijnlijk duidelijk door het nieuws deze week dat Nederland ambassadekantoren opent in de hoofdsteden van Tsjaad en Burkina Faso. Die richten zich volgens minister Blok van Buitenlandse Zaken op ‘migratie en veiligheid in de instabiele ring rond Europa’. De diplomaten gaan zich, behalve met migratie en veiligheid, ook bezig houden met ‘economische belangen’, schreef de minister aan de Tweede Kamer.

Met andere woorden: Nederland infecteert West-Afrika verder met de Nederlandse ‘handelsgeest’ maar laat de plaatselijke bevolking, die mede daardoor op drift raakt, creperen door de grenzen steeds hermetischer te sluiten. Die ‘instabiele ring’ lijkt in de woorden van de minister wel iets buiten onszelf te zijn, terwijl wij die zélf creëren.

De spijt die Nederland sinds een paar jaar over de slavernij betuigt, is net zo onoprecht als excuses nu zouden zijn. Het Nederlandse berouw is als het berouw van een man die zijn partner slaat en daarna krokodillentranen schreit over zijn eigen gedrag – om het vervolgens te herhalen, en nog een keer, en nog een keer.

Werkelijke spijt en daaropvolgende oprechte excuses moeten het sluitstuk zijn van een proces van zelfonderzoek, waarin de begane misdaad daadwerkelijk onder ogen wordt gezien. En niet alleen de misdaad zelf, ook de consequenties ervan, namelijk het geïnstitutionaliseerde racisme en de diepgewortelde ongelijkheid die onze maatschappij nog altijd ontwrichten.

Westerse superioriteitsgevoelens

Nederland durft dat niet onder ogen te zien, dat is duidelijk. Want de volle omvang van de misdaden en de achterliggende mechanismen van misplaatste witte westerse superioriteitsgevoelens onder ogen zien, zou betekenen dat ons systeem radicaal op de schop moet. Dat we in woord en daad moeten gaan streven naar radicale gelijkheid, niet alleen in Nederland maar ook internationaal.

Dat Nederland daartoe niet bereid is en ook blind is voor dat grotere plaatje, bleek uit de woorden van Rotterdams eerste burger Aboutaleb. Het leek zo mooi dat hij pleitte voor excuses tijdens de Keti Koti-herdenking in zijn stad. Maar zag u dat zinnetje daarna? Dat zinnetje was: ‘Zodat we een punt kunnen zetten achter slavernij.’ Dat zouden we graag willen in Nederland, dat hoofdstuk sluiten. Terwijl we het hoofdstuk nog niet eens fatsoenlijk geopend hebben. Niks excuses, niks een punt. Zelfreflectie, en snel een beetje.

Ik weet het verschil wel tussen ‘spijt’ en ‘excuses’, een verschil waarover een scribent of wat de afgelopen paar dagen oordeelde dat het niet bestaat. Spijt, dat heb je. Excuses, die bied je aan. Als ze oprecht zijn, kan degene aan wie je die excuses aanbiedt, ze accepteren – of niet. Aan de ‘En?’-roeper bij het slavernijmonument wil ik vragen: zou je excuses van de Nederlandse staat zoals die nu functioneert, oprecht vinden en ze kunnen accepteren?

Fréderike Geerdink is journalist. Als Turkije-kenner en Koerdistan-correspondent leert ze veel over Nederland.

Fréderike Geerdink, 07.07.2018 @ 13:10

[Home]
 

1 Reactie

op 07 07 2018 at 13:16 schreef Peter:

Reageren? Leesfrontaalnaakt@gmail.com.

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN OKTOBER

O Het grote anti-Joodse haatcomplot

O De Blitzkrieg tegen de critici van Jan van de Beek

O De mondsnoerende feiten van Hein de Haas

O De hoogopgeleiden hebben het weer gedaan

O De Charlatan regeert

O Wilders bedreigt een burgemeester

O Goede Joden, slechte Joden

O Chris Kuch en de Wetenschapper

O Swingen is het nieuwe Tupperware

O Regeerprogramma über Alles

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS