Home » Archief » Het is absurd te beweren dat Arabische mannen vrouwen haten


[20.01.2016]

Het is absurd te beweren dat Arabische mannen vrouwen haten

Hassnae Bouazza

b16
Illustratie: Dave McCaig

Het was tijdens een van die vroegere lange zomervakanties in Marokko. Mijn zus en ik sloten ons aan in de korte rij voor de openbare telefoon. De telefoon werd bezet door een duidelijk beschonken man die hard zijn best deed een afspraakje te krijgen. Hij leunde op zijn rechter elleboog, stond nonchalant scheef, met zijn kont een beetje omhoog geduwd, en sprak met dubbele tong.

De amoureuze veroveringspoging verliep niet zo voorspoedig, terwijl wij wachtten en wachtten, de rij langer werd en het gezucht onder de wachtenden steeds nadrukkelijker. Mijn zus liep naar de man, klopte tegen het raam om hem te herinneren aan de rij achter hem en de publieke functie van de telefoon. Hij was te druk. Iemand anders deed een poging. Mijn zus waagde het nog eens. Door zijn frustratie en de ergernis dat hij gestoord werd door een vrouw, sloeg hij de hoorn tegen de cabine en barstte in woede uit.

Hij liep op mij af, de onschuldige toestander die hem niet had willen storen in zijn intieme moment, zijn kleine kraalogen keken me vanachter zijn jampotglazen aan, hij maakte een vragend gebaar met zijn hand en vroeg me wat mijn probleem was. Mijn zus zei dat hij bij haar moest zijn, maar voor ze goed en wel haar zin kon afmaken, sprongen de mannen die erbij stonden tussen hem en ons in.

Horrorverhalen

De man was stomdronken, kon amper op zijn benen staan, maar had wel zijn doelwit scherp bepaald, namelijk ons. Terwijl de mannen hem wegtrokken, probeerde hij steeds op ons af te stormen. ‘Nee, praat maar met ons’, zeiden onze reddende engelen tegen hem. Een jonge soldaat die wacht hield bemoeide zich er mee. Twee jongens op een scooter stopten en stonden ons bij.

Het wás toch ook een publieke telefoon. En hoezo hield hij geen rekening met de wachtenden? En nee, hij had niks bij ons te zoeken. Omringd door verschillende mannen, werd de afgewezen minnaar in bedwang gehouden. Een van de mannen nodigde ons uit om eindelijk te bellen. De twee jongens besloten ons naar huis te vergezellen. Het was het begin van een vriendelijke omgang met de jongens en de jonge soldaat die bij ons in de wijk bleken te wonen. Iedere keer als we elkaar zagen, groetten we elkaar vriendelijk en grinnikten we om wat we samen hadden meegemaakt.

Ik moet de laatste dagen vaak aan dit verhaal denken nu de horrorverhalen over mannen in de Arabische wereld zich sneller opstapelen dan er vluchtelingen ons land binnenkomen.

Grijpgrage vingers

Je zou bijna denken dat je als vrouw geen stap op straat kunt zetten of je wordt lastiggevallen. Dat je langs een mijnenveld van ongewenste opmerkingen en grijpgrage vingers moet slalommen. Ik zal de laatste zijn die beweert dat er geen ongewenste en seksuele intimidatie plaatsvindt in het openbare leven. Dat zou een belediging zijn voor het lot van vrouwen en bovendien een ontkenning van de realiteit -ik heb het in het verleden vaak genoeg meegemaakt. Daar en hier. Maar stellen dat je als vrouw niet alleen over straat kunt zónder betast of nagefloten te worden, is evenmin een eerlijke weergave van de realiteit.

Het probleem is een beetje dat sommige vrouwen hun persoonlijke ervaringen veralgemeniseren en er een universele waarheid van maken. Op basis van die ervaringen trekken ze nogal vergaande conclusies over miljoenen mannen. De laatste jaren ben ik meermaals alleen in verschillende Arabische landen geweest en ik ben letterlijk niet een keer lastiggevallen. Het zou absurd zijn dat als norm te nemen – of dat met de anekdote te doen waarmee ik dit stuk begon- en dan te beweren dat het hartstikke goed gaat met de positie van de vrouw en de ongewenste intimiteiten van straat zijn verdwenen.

Net zo absurd is het te beweren dat Arabische mannen, allemaal, vrouwen haten. Dat idee is door Mona el Tahawy gemunt en sindsdien wordt het steeds vaker gepapegaaid. Ik ben geen psycholoog, kan alleen afgaan op de ervaringen die ik heb en de gesprekken die ik daar gevoerd heb met mannen en vrouwen, en ik denk dat het een machtskwestie is. Om degene van wie je afhankelijk bent de baas te kunnen, zul je haar moeten beheersen. Bezitten. Daarbij spelen de onderlinge verhoudingen, sociaal-economische factoren, patriarchale tradities en de politieke chaos een rol: daar waar er gebrek aan wetshandhaving is, zijn vrouwen en minderheden als eersten de klos. Daarmee zeg ik niks nieuws. Daarmee beweer ik evenmin dat vrouwenhaat niet bestaat, want natuurlijk bestaat die en moet die hard bestreden worden.

Korte-rokjes-argument

De vrouwen leven bovendien in samenlevingen waarin onderdrukking de politieke norm is. De staat onderdrukt de mensen, de mensen onderdrukken elkaar en daar ergens onderaan bungelen de vrouwen. Er speelt dus heel veel meer mee. Maakt dat de intimidatie minder ernstig? Zeker niet. Maar het helpt de complexiteit van zaken onder ogen te zien als je ze wilt verhelpen.

Als vrouwen worden lastiggevallen, treedt meestal het korte-rokjes-argument in werking. Om het misbruik tegen te gaan, besluiten vrouwen binnen te blijven, of moeten ze binnen blijven. Of ze gaan een hoofddoek dragen. Dat is natuurlijk de verkeerde reactie en bovendien een zinloze, want de eerste rotzak die zich door een hoofddoek laat tegenhouden, moet nog geboren worden. Zo sprak ik eens een jonge, gehoofddoekte moslima in Birmingham die zei een niqab te overwegen, omdat ze de blikken en opmerkingen van mannen zat was. Een absurde overweging die het gedrag van de bewuste mannen niet corrigeert.

Het idee dat westerse vrouwen als hoeren worden gezien en daarom meer lastiggevallen, daar plaats ik ook wat vraagtekens bij. Arabische vrouwen worden allerminst ontzien. Mijn indruk is dat iets anders een rol speelt: westerse vrouwen zijn seksueel vrij, en dus denken sommige van die mannen dat dat betekent dat ze het volstrekt normaal vinden om betast te worden. Dat dat in de cultuur hoort, zeg maar. En dan zie je dus de verwoestende kracht van achterlijke vooroordelen in werking. Het is hetzelfde principe van vrouwen die als ‘makkelijk’ te boek staan (oftewel, vrouwen die zich niet voor hun seksualiteit generen) en van wie mannen dan verwachten dat ze hén ook wel toe zullen laten en dan diep beledigd zijn als blijkt dat vrijgevochten niet vrij toegankelijk betekent.

Seksueel roofdier

Ik bedoel, als je op internet beelden ziet van programma’s als Temptation Island of Oh oh Cherso, dan zou je, als minder ontwikkeld persoon, zomaar kunnen denken dat dat gedrag héél normaal is. Net zoals sommigen hier serieus denken dat de Arabische wereld alleen maar bestaat uit lelijke baarden met achterlijke ideeën over vrouwen.

Seksuele bevrijding betekent niet dat je een open huis bent. Een hoofddoek dragen betekent niet dat je kuis bent. Een Arabische man zijn betekent niet dat je een seksueel roofdier bent.

In de Arabische regio zijn er heel veel vrouwen (-organisaties) die zich bezig houden met dit onderwerp. In samenwerking met mannen die meestrijden tegen seksuele intimidatie, tegen ongelijkheid, voor gelijke rechten en meer vrijheid én voor een mentaliteitsverandering. Dat gebeurt op allerlei manieren en in allerlei vormen. Vrouwen die hun plek op straat opeisen. Mannen die hun roep ondersteunen. Je zou die organisaties, al die vrouwen en mannen, ook serieus kunnen nemen en hun bestaan erkennen in plaats van gretig te springen op de huidige sentimenten en lekker mee te gaan in het idee dat Arabische mannen een soort halve wilden zijn die niet snappen dat je van vrouwen af moet blijven en dat vrouwen dat lijdzaam accepteren. Dat is echt kolder.

 

 

Eerder gepubliceerd op Aicha Qandisha. Hassnae Bouazza (lees dit verse interview met haar in de Vlaamse krant De Standaard) is regisseur en eindredacteur van Femke Halsema’s serie Seks en de Zonde, schreef een boek over Arabieren, Arabieren Kijken. En ze heeft haar eigen hedonistische site, Aicha Qandisha. Vorig jaar heeft ze in Beiroet de Arouwad Award gekregen voor haar stukken over de Arabische wereld. Lees vooral ook haar relaas over het racisme op de progressieve redacties waar zij heeft gewerkt.

Hassnae Bouazza, 20.01.2016 @ 08:37

[Home]
 

10 Reacties

op 20 01 2016 at 09:58 schreef Gezichtenman:

Ik werk in Rotterdam Zuid. Veel van mij collegae (de vrouwelijke) worden dagelijks aangesproken aldaar. Op hun kledij. of ze worden seksueel benaderd. Bij weigering krijgen ze vaak te horen dat ze een hoer zijn. Het zijn geen oorspronkelijke Nederlanders, die zich daaraan schuldig maken.
Ik woon in Rhoon. Het zwembad daar is een jaar of wat geleden dichtgegaan. Dat was omdat Marokkaanse jochies hun handen structureel niet thuis konden houden en de kosten voor beveiliging de klauwen uitliepen.
Gelukkig weet ik nu beter na uw collumn.

op 20 01 2016 at 10:15 schreef Dennis:

Helder geschreven uitleg.

Het bied een goed, genuanceerd, tegengeluid aan alle paniekzaaierij. Het echte probleem is dat teveel mensen dit niet willen horen. Tragisch. Ik heb ‘ Arabieren kijken” ontdekt tussen de reisgidsen in mijn plaatselijke bibliotheek. Dat lijkt een rare plek voor zo’n boek, maar als je het uit hebt dan wil je meteen het vliegtuig pakken.

op 20 01 2016 at 12:28 schreef Thomas E:

Ik vind haten zo’n raar woord in dit verband. Ik denk dat er maar weinig vrouwenhaters rondlopen in de wereld, maar dat het barst van de vrouwenliefhebbers die niet tegengesproken willen worden door een vrouw. Haantjes met een zwak ego. En die vind je in alle culturen van de wereld – weliswaar met de aantekening dat in sommige culturen vrouwvriendelijkheid meer als geconditioneerd gedrag wordt aangeleerd.

op 20 01 2016 at 12:33 schreef jos:

Ik vind toch wel dat er generaliserend over tientallen miljoenen Arabische mannen gesproken moet worden want “Gezichtenman”, vast en zeker een onbevooroordeelde en objectieve waarnemer, heeft andere anekdotes.

op 20 01 2016 at 14:55 schreef Jos den Bakker:

@ Thomas E.:
als een man er niet tegen kan om tegen gesproken te worden door een vrouw, dan is hij toch geen liefhebber? Alsof je beweert dat iemand van honden houdt, omdat ie er een in de kelder heeft.

op 20 01 2016 at 16:29 schreef Hans Naaktloper:

Goed stuk Hassnae,
De mensen die beweren dat verkrachtngscultuur typisch moslims is, zijn of onwetend of hebben een duistere agenda. De cultuur van de verkrachter is niet langer relevant, wij moeten ons richten op het algemeen voorkomende sexisme in alle culturen.

https://hadrianf.eu/nl/20160117_Safai_Islam_Vrouwen

op 21 01 2016 at 10:35 schreef Nrosa:

Gezichtenman, ik ben opgegroeid in de Indische buurt in Amsterdam. Als kinderen gingen we zomers altijd naar het de Mirandabad. Groot voordeel: er was een apart vrouwenbad, waar we uiteraard lekker gebruik van maakten. Begin jaren ’70kreeg onze buurt haar eigen zwembad, het Flevoparkbad. Heerlijk dichtbij, we zijn er welgeteld twee keer naar toe geweest. De jongens konden namelijk hun handen niet bij zich houden en er was geen apart vrouwenbad. Volgens de zwemmeesters moesten we ons niet aanstellen. Jongens/mannen die hun poten niet bij zich houden zijn van alle tijden en culturen.

op 21 01 2016 at 10:59 schreef MNb:

Ja maar, Nrosa, ja maar ….. dat waren kaaskopjongetjes! Dat is anders!

op 21 01 2016 at 14:28 schreef John de Beer:

Goed verhaal van Hassnae, ik geloof het voor 100%. Niet om flauw te doen, maar hierbij moeten we wel bedenken dat dit zich heeft afgespeeld binnen een en dezelfde cultuur.
Jaren geleden hebben mijn geliefde en ik een prachtige rondreis gemaakt door Marokko inclusief de Koningssteden en de Rif. Mijn geliefde is een donkere Nederlandse schoonheid met Suri-roots. Naast geluiden waaruit bewondering van lokale heren sprak, werd zij benaderd met onomfloerste verzoeken om intimiteit en werd zij enkele malen doelwit van (niet gewelddadige, maar wel ergerlijke) hantastelijkheden. Dit laatste heeft onze reis zeker niet verpest, maar een “puntje” was het wel.
Zonder in cultuurrelativisme te vervallen is de conclusie dat zij dit prefereerde boven het in Nederland op straat te worden uitgescholden voor “nikker”. Kortom, ’s lands wijs, ’s lands eer.

op 21 01 2016 at 22:39 schreef dewanand:

Mooiste citaat uit deze tekst van Hassnae Bouazza:

‘Seksuele bevrijding betekent niet dat je een open huis bent. Een hoofddoek dragen betekent niet dat je kuis bent. Een Arabische man zijn betekent niet dat je een seksueel roofdier bent.’

——— antw:
mooi geschreven, kort en krachtig. en niet alle mannen zijn hetero he, moet er nog bij.

Intimiteit en seksueel kontakt hebben niet alleen een primair fysiologische functie, nee het is ook secundair en terniair psychologisch en zelfs meta fysisch. Hoe zou dit nou kwantum fysisch in elkaar zitten bij ons als oversekste levende organismen???

Deze vraag intrigeert Wieroe nu als slimme hindoe nazi (homo) kat omdat hij toch sedert 2007 gecastreerd is en alleen in staat is om kwantum fysisch te seksen op het meta fysische niveau. Gedachte seks is gelukkig altijd safe en je hoeft er niet bloot te liggen in de kou met pootjes omhoog.

Is dan niet elk meisje met hoofddoek op een ideale, heilige droomvrouw van de profeet, zoals het staat in de koran en kaliefen???

Islamitische literatuur is vaak bloemrijker over meiden en hun lekkernijen, die zij zoveel mogelijk moeten bedekken, om niet teveel te vissen, voor het vangen van beestjes.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN NOVEMBER

O De lange arm van Tel Aviv

O Mjoenik

O Wierd Duk stuurt een vriendje om bij mijn baas te klagen

O Jij, racist, jíj bent het integratieprobleem

O Nederland gaat op moslimjacht

O Op de bres voor de domme lul

O De onwaardige discipelen van Theo van Gogh

O Maarten Wolterink

O Mag geen nazi zeggen

O Poepen doen we allemaal

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS