Het genuanceerde geraaskal van historicus Piet Emmer
Peter Breedveld
Scène uit Lady Snowblood
Dat de Volkskrant een racistische shithole is, is genoegzaam bekend. Toch trok ik vorige week een wenkbrauw op toen ik het interview las met historicus Piet Emmer, die het Nederlandse slavernijverleden in wat broodnodig perspectief zette.
“Ach het waren er maar twaalf miljoen”, relativeert Emmer “Ja, er gingen slaven dood onder erbarmelijke omstandigheden, maar de bemanning van die slavenschepen had het ook niet makkelijk!”; “Zoveel verdiende Nederland er ook weer niet aan”; “de Afrikanen en Aziaten deden ook aan slavenhandel”; “Er waren nog wel meer misstanden in die tijd” en “Je moet het door de ogen van die tijd zien!”
Stuitende uitspraken van wat ik niet anders kan noemen dan een afzichtelijk monster van een mens. Al eerder vergeleek deze Emmer de situatie van de slaven, met honderden samengepakt en vastgetekend in het smerige, benauwde ruim van een schip, met die van de passagiers van een Boeing 747. Compleet gestoorde gek dus, wiens psychopathische geraaskal je niet in je kwaliteitskrant zou moeten willen.
Genuanceerd verhaal
Emmers interviewer, Marco Visscher, valt echter in katzwijm bij de erudiete geleerdheid van deze man. In tegenstelling tot de mensen die het Nederlandse slavernijverleden bekritiseren, staat Emmer bekend om zijn vakkennis, schrijft Visscher. Hij is specialist, heeft diverse studies geschreven over de slavernij. Hij zet de slavernij in een ‘ontnuchterende historische context’. Helaas, HELAAS is zijn genuanceerde verhaal niet populair in dit tijdsgewricht. ‘Weet u wel wat u zich op de hals haalt?’ vraagt hij als een hijgerige Wierd Duk aan Emmer.
Maar Emmer is niet bang voor de shit-storm die social justice warriors over hem zullen opsteken. Met rechte rug en opgeheven hoofd laveert hij zijn slavenschip van de nuance door de woest kolkende zee van verontwaardigde Gutmenschen. “Je moet de slavernij door de ogen van die tijd zien.”
Joden vergassen
Dat zei Bert Brussen ook al over de Holocaust, dat je die door de ogen van die tijd moet zien. Nu weten we dat het verkeerd is om zes miljoen Joden te vergassen, zei Brussen. “Maar dat is makkelijk praten. Voor die SS’ers van toen was dat helemáál geen uitgemaakte zaak! Die vonden dat goed, alleen achteraf kun je zeggen dat het fout was!”
Ja, lieve mensen, we gaan het nog meemaken, een co-productie van de Volkskrant en The Post Online: de Holocaust; wie daar altijd zo’n grote mond over hebben, weten de zaken wel behoorlijk te overdrijven, hoor! Je moet dat ook door de ogen van die tijd zien! Er zijn ook veel Nazi’s gestorven hoor, aan het Oostfront!”
Cultuurrelativisme
Toch heeft dat interview met Emmer een toegevoegde waarde. We zien hier namelijk twee principes van Domrechts door Domrechts zelf onderuitgehaald.
Ten eerste, cultuurrelativisme. Domrechtse schreeuwers hebben een tiefushekel aan cultuurrelativisme. Alleen onze Westerse waarden zijn goed en wie meent daar genuanceerd over te moeten doen door erop te wijzen dat er in andere culturen heel anders naar de rolverdeling tussen man en vrouw wordt gekeken, of over seksualiteit wordt gesproken, of dat een kind een sociale constructie is of whatever, die is een wegkijker, die praat vrouwenonderdrukking goed en martelpraktijken en kinderuitbuiting en kindhuwelijken en wat niet al.
Maar wie zegt dat je ons slavernijverleden door de ogen van die tijd moet beschouwen, doet niks anders dan cultuurrelativisme bedrijven. “Ze kenden onze 21e-eeuwse waarden nog niet!”; “De arbeidsmarktverhoudingen lagen toen héél anders!”; “Er werd toen op een héél andere manier naar Afrikanen en Aziaten gekeken!”
“Bitch“, zou ik als interviewer hebben gezegd, “spóór jij wel?” Zo anders dan nu werd er trouwens niet naar Afrikanen gekeken, maar daarover straks meer.
Gulden regel
Het tweede principe van Domrechts waarmee Emmer onbedoeld korte metten maakt, is dat de christelijke cultuur superieur is aan alle andere culturen, vanwege de christelijke leer. Islamofoben zeggen altijd dat moslims de ‘Gulden Regel’ niet kennen, die voorschrijft dat je anderen moet behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden. Intelligente mensen zie ik vaak betogen dat vóór de komst van het christendom het hele concept van de naastenliefde totaal onbekend was.
Nou, dat blijkt. Emmer zegt het zelf: “zo werd geredeneerd dat de ongelijkheid door God was bedoeld”. En inderdaad, ik heb als scholier een streng-christelijke man gekend (hij toonde me eens trots zijn exemplaar van ‘Mijn Kamp‘, de Nederlandse vertaling van ‘Mein Kampf‘) die mijn omgang met Molukkers en Indo’s ten strengste veroordeelde, omdat in de bijbel stond dat je mensen had en daarnaast “de beesten des velds”, zei hij.
Dat was ook min of meer de redenatie van de grondlegger van onze moderne democratische rechtsstaat, John Locke. Die vond dat gelijke rechten alleen voor mannen in beschaafde landen golden, niet voor de wilden in Afrika en Amerika. Die kon je tot slaaf maken of van hun land af jagen, waar ze toch niks nuttigs mee deden. Het waren wezens die vergelijkbaar waren met wolven en leeuwen en daarom “may be treated as beasts of prey“, aldus Locke. Eén van de interessantste gesprekken die ik heb gevoerd, het afgelopen jaar, was over de positie van Locke in ons rechtsfilosofische canon met rechtsfilosofen Wouter Veraart en Cees Maris.
Beschaving brengen
Bye bye dus met je gescherm met christelijke naastenliefde en humanisme. Het feit dat we nu in relatieve vrijheid leven en grondrechten hebben, vrouwen ook en zwarten en bruinen en gelen ook, hebben we te danken aan de Gutmenschen, aan Links, aan Marx, aan al die mensen waar Domrechts zo de schurft aan heeft.
Het is ook niet het kolonialisme dat beschaving heeft gebracht, zoals Emmer beweert. Daarvoor hoef je je alleen maar even te verdiepen in de oorzaken van de Rwandese genocide of een artikeltje te lezen over de Aceh-oorlog. Ben je echt helemaal gek geworden, Emmer, te beweren dat we beschaving brachten terwijl we Apartheid en onderdrukking brachten, de landen leegroofden, fucking handen afhakten van kinderen, kinderen, die niet hard genoeg werkten op de plantages.
De tijd van ‘we hebben daar wat groots verricht’ is echt voorbij.
Nationale schaamte
En dan zegt columnist Stevo Akkerman in Trouw nog dat het hem te ver gaat zich “persoonlijk te schamen” voor wat de koloniale onderdrukker in de 17e eeuw heeft uitgevreten.
Nee, Akkerman, waar je je voor moet schamen, waarom ik 7 mei heb uitgeroepen tot Dag van de Nationale Schaamte, is dat iedereen hier zelfgenoegzaam zit te pochen over onze superieure beschaving, die gebouwd is op de vele honderden miljoenen lijken van de slachtoffers van onze imperialistische expansiedrift, die we zagen als de beesten des velds en die we nog steeds uitbuiten en vermassamoorden, ons nota bene beroepend op de inferioriteit van hun beschaving.
Is het Vrije Woord u écht lief? Help me dan met een financiële bijdrage. Deze website wordt elke dag bedreigd door de virtuele knokploegen van Domrechts, malafide Nederlandse journalisten en zelfs door de vicepremier. Steun Frontaal Naakt. Doneer aan de enige dwarsdenkende, onafhankelijke site van Nederland. Stort wat u missen kunt op rekeningnummer NL59 RABO 0393 4449 61 (N.P. Breedveld, Rabobank Rijswijk), SWIFT BIC RABONL2U o.v.v. ‘Frontaal Naakt’. Lees hier waarom dat niet met PayPal kan. Nog liever heb ik dat u op Frontaal Naakt adverteert of mij inhuurt. Mail mij.
Peter Breedveld, 13.01.2018 @ 14:18
26 Reacties
op 13 01 2018 at 14:50 schreef Crocop:
Hiet meer over de dubbele moraal van John Locke:
https://www.jacobinmag.com/2015/06/locke-treatise-slavery-private-property/
op 13 01 2018 at 15:43 schreef Trawant 71:
Holy crap, wat een tour de force!
Ik zou willen dat ik deze rant bij de koffiemachine kan reproduceren maandag.
op 13 01 2018 at 21:08 schreef Frank Assmann:
Topstuk.
Mijn complimenten.
op 13 01 2018 at 22:31 schreef Kees Bruin:
“Dag van de Nationale Schaamte”, wat is dat nou weer voor flauwekul, Breedveld? Nationale schaamte, nationale trots, dat zijn onzin-begrippen. Waarom zou ik trots zijn op, cq me moeten schamen voor, iets wat Nederlanders in een meer of minder ver verwijderd verleden hebben uitgevreten? Ik zie daar geen enkele aanleiding toe. Een mens is alleen verantwoordelijk voor zijn eigen daden, niet voor die van zijn voorvaderen, cq landgenoten. Overigens: heb je dat boek van die Emmer al gelezen????
op 14 01 2018 at 05:21 schreef Sasquatch:
Kees, mensen zoals jij kennen je eigen geschiedenis niet. Voor jou is geschiedenis hetzelfde als facebook: als iets of iemand je ego niet streelt wil je het niet weten.
Geschiedenis is om van te leren, zodat vernederlanders niet steeds dezelfde fouten blijven maken met hun zwartepieterij.
Ik hoop en vrees dat er een revolutie nodig is om dit zootje morele zelfontvlekkers weer in het gareel te krijgen. Een beetje cognitieve dissonantie allez, jezelf ieder geweten ontzeggen om “er bij te horen”: nee.
Domrechts redeneert op manieren waarbij je als gebombardeerde heel erg dankbaar moet zijn voor en onder de indruk van de technische kwaliteit van de bommen die op je dak vallen.
Vernederlanders worden pas wakker als het luchtalarm af gaat en snappen dan echt, oprecht niet hoe het zo ver heeft kunnen komen, waarom ze zo gehaat worden (“Dutch courage”, “Dutch treat”, “Double Dutch” etc).
op 14 01 2018 at 09:19 schreef Lennart:
Tsja, het is inderdaad jammer dat Visscher Emmer niet heeft geconfronteerd met het feit dat hij de Holocaust goed praat.
Maar het pas wel bij de huidige Volkskrant. Remarque lijkt een hele duidelijke voorkeur te hebben voor complottheorien en revisionistische geschiedschrijving. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die hun abonnement opzeggen.
op 14 01 2018 at 10:30 schreef Gerrit:
Dom rechts ? Achterlijk links zal je bedoelen
op 14 01 2018 at 11:25 schreef Peter:
Dom rechts ? Achterlijk links zal je bedoelen
Whoa! Sublieme comeback, Gerrit!
op 14 01 2018 at 13:39 schreef Trawant 78:
Kees Bruins redenering volgend kunnen we ook de erfenisregelingen afschaffen en al het geld van (vermogende) doden schenken aan vadertje staat. Puik idee!
op 14 01 2018 at 14:00 schreef Egbert:
Wat een enorme creep die professor Emmer (History of European expansion and migration, te Leiden 1992-2009, nu emeritus). De ‘Boeing 747’ link uit 2006 is een openbaring. Hier een verslag in De Groene uit 2000 van een ‘debat’ met hem.
Gewoon een kwoot: “Dat het juist productieve krachten waren die vertrokken [dwz, als slaaf ontvoerd uit Afrika], is helemaal niet uniek. In alle migraties gebeurt dat.”
Is hij wetenschappelijk wel voor volwaardig aangezien al die jaren?
op 14 01 2018 at 15:58 schreef Sasquatch:
Er zijn gevallen waarin revisionisme wel op z’n plaats is maar opvallend niet doorgevoerd wordt. Ger Vaders, een Gronings journalist die in de gekaapte trein was, werd een Stockholm-syndroom verweten nadat hij het boek “Ijsbloemen en witte velden” schreef over de Molukse treinkaping.
De man werd als linksvogel met tegengeluid op een volkomen vernederlander/McCarthiaanse manier doodgezwegen.
Nu blijkt dat mariniers Molukkers standrechtelijk hebben geexecuteerd zou eerherstel op z’n plaats zijn. Maar dan gaat domrechts vernederland “oeps, foutje, bedankt” en over tot de “orde” van de dag: Kalt Stellen, dood zwijgen.
Eigenlijk maakt Links nu dezelfde fout als de socialisten in de jaren ’30 maakten: je kunt rechtse cognitieve dissonantie niet met ratio of kennis bestrijden, ze zijn niet meer voor rede vatbaar.
“jammer dat Visscher Emmer niet heeft geconfronteerd” – dat is niet jammer of spijtig maar bewust misdadig slecht hoernalisme.
De Molukse gemeenschap denkt niet in termen van “jammer” en “spijtig” over familieleden die hen ontstolen zijn, dat geschiedkundige muisje gaat zeker en terecht nog een staartje krijgen.
op 14 01 2018 at 16:12 schreef Dennis:
Is hij wetenschappelijk wel voor volwaardig aangezien al die jaren
Voor de hand liggende maar zeer goede vraag. Het antwoord is een volmondig: Nee.
Nee, Egbert, niemand, helemaal niemand, die ertoe doet neemt die man of zijn schrijfsels serieus.
op 14 01 2018 at 18:11 schreef Kees Bruin:
@Sasquatch 05:21 “Kees, mensen zoals jij kennen je eigen geschiedenis niet.” vertrouw je me toe. Ten eerste weet je niets van mij, cq mijn kennis der vaderlandse geschiedenis. Ten tweede is het “kennen hun eigen geschiedenis niet”. Meervoud, weet je wel?
op 14 01 2018 at 18:27 schreef Peter:
Interessante reactie weer, Bruine Kees!
op 14 01 2018 at 18:48 schreef ex-cellentie:
helaas zit het interview achter een betaalmuur en wie gaat er nu betalen voor de extreem rechtse haatbagger die tegenwoordig de pagina’s van de volkskrant vullen?
\
Ik weet dus niet wat deze meneer zo allemaal schrijft behalve afgaande op dit stuk en een stuk van Jona Lendering
Wat ik deze meneer dan wel zou willen vragen met de context van die tijd wat er zoal gebeurt is met de oorspronkelijke bewoners van het caraïbisch gebied en de kusten van de amerika’s en tevens hoe erg de oorspronkelijke bevolking van de Banda- Eilanden vinden van al die scholen en spoorlijnen al daar (voor hen die dat niet weten ; die vinden daar niets van want die zijn uitgeroeid ) Ik ben helemaal voor context voor begrip van geschiedenis maar niet voor bloed als wijn verkopen .
op 14 01 2018 at 19:42 schreef Sasquatch:
@ Kees Bruin: “Ten eerste weet je niets van mij” – gast ik lees deze site iedere dag en je bent gewoon een trol. Dat mijn spelling van boosheid naar de klote gaat komt omdat ik jou soort veel, veel te goed ken. Zo en nu wat minder koffie.
op 14 01 2018 at 19:43 schreef Chakir:
Bedankt weer Peter. Je hebt die Emmer Stront op zijn FN-s terug in zijn pishok gezet. Waarom zijn er niet meer zoals jij in de media? Kees Bruin is een lul.
op 14 01 2018 at 20:18 schreef Sasquatch:
*gromt* jouW soort. Bog damnit laat ’t maar aan de formalisten over om alles echt naar z’n grootje te krijgen.
op 14 01 2018 at 22:31 schreef Tina:
Elke zin raak! Toen ik op de middelbare school een werkstuk over de Atjeh oorlog moest schrijven en me een beetje ging inlezen wat de Hollanders daar zoal hebben uitgespookt, heb ik me zo kapot geschaamd. Je bent echt helemaal van het padje als je dat in een -we wisten niet beter context- gaat plaatsen.
op 14 01 2018 at 23:13 schreef Waldo Dewanand en Wieroe:
============== [wfor1346:80:1]
N1. Citaat Peter Breedveld:
‘Nee, Akkerman, waar je je voor moet schamen, waarom ik 7 mei heb uitgeroepen tot Dag van de Nationale Schaamte, is dat iedereen hier zelfgenoegzaam zit te pochen over onze superieure beschaving, die gebouwd is op de vele honderden miljoenen lijken van de slachtoffers van onze imperialistische expansiedrift, die we zagen als de beesten des velds en die we nog steeds uitbuiten en vermassamoorden, ons nota bene beroepend op de inferioriteit van hun beschaving.’
N2. MIaauw Peter, Wieroe geeft je een kopje en pootje, en je krijgt als beloning een lekkere oudbakken stukje duitse kattenstick uit 1940 van hem. Geniet ervan hahaha miaauw. Wieroe vind dat jouw witte, tweepotige Honden soort wel katvriendelijk is, maar toch gewoon zoontjes en overspelige dochtertjes van Papa Lucifer, die hen naar zijn evenbeeld heeft geschapen. hahah daarom hoeven de HOOGbeschaafde, Ultramoderne, grootgeschapen blanken nooit te branden in het hellevuur he, Lucifer geeft hen een VIP plaatsje in relax Elektro SM rooms, met heerlijk onderdanige PIKzwarte koelie slavinnen. Ja Lucifer is barmhartig en heeft een groot hart. White privilege….
op 15 01 2018 at 15:22 schreef Chris:
Er is geen Hel voor blanke mannen? Zeg je dat serieus? Holy moly, Dewa, wat voel ik me ineens gezegend met die, voor mij onbekende, kennis.
En ik heb nog zo mijn best gedaan om een goed mens te zijn, wat dus helemaal nergens voor nodig blijkt te zijn. Het verleden van mijn ras en geslacht heeft er al voor gezorgd dat het met mij in het hiernamaals helemaal top zit. Sterker nog, waarom zou ik nog verder willen leven in dit aardse bestaan?
Beter is het dus om, net zoals al die krolse katten hier mid-januari, ook maar eens even de bloemetjes buiten te zetten en er dan maar een einde aan te breien. Zeer motiverend. Dank daarvoor.
op 15 01 2018 at 19:51 schreef Waldo Dewanand en Wieroe:
============== [wfor1346:80:3]
N3. Miaauw Chris, lachen he, hahaha hoe zit het met de theoretische modellering van aparte hel (Hades) voor de lange, sterke, sexy, blanke (top homo) mannen??? Ja in theorie is alles mogelijk he Chris, en elke theorie of hypothese is op zichzelf een doos van Pandorra.
N4. Even rekenen: na 1945 vonden er toch nog vreselijke genocides plaats, en de massa moordenaars waren geen blanke mannen ok, denk aan Pol Pot, Mao Tse Toeng (holocaust china 70 miljoen), Hindoe meisje embryo’s Holocaust ruim 50 miljoen, Islam oorlogen, Tibet genocide, enz.
N5. Maw ijzeren natuurwet: The weak will and must perish and die. Niets blanke man of who else, gewoon: The strongest must survive, Fuck or be fucked. Geen enkele blanke man die na 1945 is geboren moet jammeren denk ik of met schuldcomplex zitten, want die zwartjes waren vroeger ook geen lieverdjes.
N6. Welkom op de zieke Intel Apen Planeet he Chris, kleed je alvast uit en smeer je in met glijmiddel….. ??? en geniet met benen wijd als mannelijke bottom homohoer in Hades, sewa gebukt voor Lucifer, Rawan, en Baal.
op 17 01 2018 at 07:53 schreef Chris:
Ja, dat je meer zoiets als deze laatste N6 bedoelde had ik pas door toen ik mijn reactie al getiept had. Ik ben niet zo snel van begrip soms.
Het hele idee van een hel en/of hemel lijkt me sowieso al iets raars, om maar niet te zeggen oneerlijks.
N4 is, lijkt me, weer iets anders en meer een logisch gevolg van Communisme, iets waar Antifa graag naar toe wil, totdat ze individueel zelf iets moeten gaan opbouwen in deze wereld.
N5 is uiteraard geen speld tussen te krijgen.
op 17 01 2018 at 20:44 schreef Annemarie Toebosch:
Hier zit een geweldig vervolgstuk in over hoe cultuurrelativisme rechts en links Nederland heeft samengebracht in een hechte club van haatzaaiers en omstanders.
op 17 01 2018 at 22:10 schreef Waldo Dewanand en Wieroe:
============== [wfor1346:80:5]
N7. MIaauw Chris, ja N5 is ijzeren, ongenadige, meedogenloze wil van de natuur, geldt in elke biotoop en in elke mensapentoop, NULkommanul beschaving in levende natuur. Je kan zelfs stellen dat Moeder Natuur een Nazi HOER is, maar er waren veel ergere gasten dan dat aan Crystal Meth drugsverslaafde duitse arische apen legertje. Denk aan Djenghis Khan, die moordde toch ruim 100 miljoen mensen uit en neukte evenveel meiden uit.
N8. ZIehier incomplete lijst genocides https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_genocides_by_death_toll Ja, de blanke man is geen koploper, in india en heel azie vroeger voor 1900 waren talloze genocides, velen nooit geregistreerd. Vieszwarte Hindoes kennen kaste apartheid en kaste genocides op een manier die erger is dan het duitse nazisme, ook anno 2017 ok.
N9. Het is juist de almachtige, KENNISgerichte, halfgoddelijke blanke man die nu anti-genocides is, en politie agent is van de hele wereld. En ja Chris punt N3 is een theorie die ik nu onderzoek met Wieroe: tip definieer goddelijke eigenschappen en categoriseer elk volk en ras ermee. Hindoeisme: Gyaan/ Wetendheid + Veda/ Kennis is goddelijke eigenschap…
op 18 01 2018 at 10:16 schreef Martijn:
Net Emmer verder zien raaskallen bij DWDD … Straatnamen veranderen is iets voor nazi’s en IS, wat is dat voor kromme Godwin? Mensen stemmen CPN omdat de Stalinstraat van naam is veranderd?… Die man is geschift als een pak yoghurt.
Tot zover FvDs stellingen over linkse bolwerken …