Herkomst
Dennis l’Ami
Illustratie: Marvel
De laffe aanval op een zwangere vrouw en haar vriend in Amsterdam, waarna haar baby te vroeg werd geboren en zelfs overleed, heeft de gemoederen behoorlijk doen oplopen in de media. Vreemd genoeg niet door het voorval zelf, maar door een opiniestuk dat journalist Bart Schut hierover schreef.
Niet gehinderd door enige sociologische kennis greep Schut het incident (het gebeurt immers niet iedere dagelijks!) aan om de gehele Marokkaanse maatschappij meteen maar even door te lichten op racistisch gedrag. Hassnae Bouazza stelde tijdens een discussie met Schut in Pauw & Witteman terecht vast dat je de daden van ‘tuig’ niet kunt afwentelen op een gehele bevolkingsgroep en Peter Breedveld, haar man, betoogt op Joop.nl en de Volkskrant-site dat je racisme als volksaard nog wel eens in hogere dichtheid onder Nederlanders voor zou kunnen komen.
Nou loopt de vaderlandse geschiedenis inderdaad niet echt over van onverschrokken patriotten. Het wegkijkgedrag tijdens het wegvoeren van Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog is inmiddels welbekend. Ook het koloniale verleden draagt niet echt bij aan een imago van een racisme-vrij verleden. Toch ga ik die discussie hier niet nog eens dunnetjes overdoen aangezien bovenstaanden die al voerden.
Waar ík mijn vraagtekens bij zet is het onderscheid dat steeds maar weer de kop opsteekt in dit soort extreme voorvallen. Ik vind het walgelijk dat vijf Marokkaanse daders dit kunnen flikken, net zoals ik het walgelijk vind wat de witte Nederlander Robert M. heeft gedaan. Er is geen onderscheid in deze, hoewel de misdaden natuurlijk wel verschillen. Het punt dat ik wil maken is dat dit onderscheid wél gemaakt wordt door verschillende media.
In het geval van Robert M. (die afkomstig is uit Letland) heb ik niet één deskundige horen zeggen dat er iets grondig mis is met de Letse samenleving, of dat pedofilie diep in het karakter van de Letten zit ingebakken. Dat voetbalhooligans (die over het algemeen wit zijn) al jaren de Nederlandse straten terroriseren, wordt nooit afgedaan als een typisch Nederlands volksverschijnsel.
Na de dood van Ajax-hooligan Carlo Picornie (half-Surinaams, dus eigenlijk is heel Suriname Ajax-hooligan) heb ik geen vertegenwoordigers van de KNVB of Ajax gezien die zich moesten verdedigen voor het feit dat voetbalvandalisme een typisch product is van de Nederlandse volksaard, of de voetbalcultuur in het bijzonder.
Ook bij de dader van de schietpartij in Alphen aan de Rijn, Tristan van der Vlis, of Karst Tates, de man die in Apeldoorn door een haag van toeschouwers reed op Koninginnedag om de langsrijdende koninklijke bus te raken, zijn geen vragen over hun Nederlanderschap gesteld.
In alle gevallen terecht, natuurlijk. Ik ben als Nederlander op geen enkele wijze verantwoordelijk voor hun idiote daden.
In het geval van de vijf Marokkanen met, ik neem aan, Nederlandse paspoorten die de zwangere vrouw en haar vriend te grazen namen, is het land van herkomst opeens wel een factor van belang. Dat is raar en vertroebelt de discussie. Bovendien leidt het af van hetgeen waar het wel over zou moeten gaan: de berechting van de vijf daders want daar zijn vriend en vijand het over eens.
Dennis l’Ami verdient zijn brood als freelance ontwerper en publiceerde vorig jaar de roman De Eeuwige Mens. Lees zijn weblog.
Dennis l'Ami, 10.05.2012 @ 08:03
48 Reacties
op 10 05 2012 at 08:15 schreef yurp:
Ik heb dacht ik ooit eens een sociologisch onderzoek gelezen (in de VS geloof ik), wellicht weet iemand anders hier meer van, dat racisme eigenlijk altijd wat meer voor komt onder migrantengroepen in een land, om het simpele feit dat zij zich sneller (en terecht meestal) bedreigd voelen als minderheid en meer behoefte voelen zich af te zetten tegen andere (migranten)groepen. Ergens binnen mijn studie heb ik dit onder ogen gehad, kent iemand dit onderzoek?
op 10 05 2012 at 08:21 schreef Rob:
“Het wegkijkgedrag tijdens het wegvoeren van Joden”, ik noem het actief aangeven van Joden voor een grijpstuiver geen “wegkijken”.
Verder blijft de Nederlandse preoccupatie met afkomst me verbazen.
op 10 05 2012 at 08:28 schreef Ren:
Het begint nu echt trieste vormen aan te nemen. Ik krijg een beetje het gevoel van disproportioneel geweld, maar dan verbaal. Eén ongenuanceerd stuk in de VK en echt werkelijk alles wordt uit de kast gehaald om Schut onschadelijk te maken. Als je zo reageert, wat zegt dat dan? Schut heeft in ieder geval een open zenuw geraakt. Jammer dat hij dat deed zonder objectieve data en onderzoek achter de hand. (Zo fact-free worden alle discussies dus als we het advies van het RMO opvolgen om etnische registratie te verbieden)
In ieder geval geeft Schut volgens mij nergens aan dat alle Marokkanen racistisch zijn. Dit is het zoveelste stukje waarin wordt beweert dat autochtonen er zelf ook niet vies van zijn. Ja ok, die kennen we nou wel. Nog nieuwe argumenten? Cijfers? Onderzoek? Iets anders dan vage beweringen? (wie o wie roept als eerste: “Ja maar Schut doet ook alleen vage beweringen!!!1!11!” (want dat weten we nu wel ja))
op 10 05 2012 at 08:42 schreef wh:
oriëntalist!!
op 10 05 2012 at 09:16 schreef Daniel:
Elke groep is van nature racistisch, autoschtoon en allochtoon net zo goed.
Jullie karaktermoord ten opzicht van de heer Schut, die mijns inziens een stevig, maar geen hysterisch, stuk schreef, begint nu nare vormen aan te nemen.
Het zou de Marrokaanse gemeenschap sieren als zij eenzelfde zelfkritiek zouden kunnen laten zien die er toch wel heel vaak van de autochtone gemeenschap wordt verwacht. Ik vind dit nergens in terug, en dat is jammer.
op 10 05 2012 at 09:29 schreef René van Leeuwen:
M’n naam is blijkbaar weggevallen boven, maar ik hou niet van anoniem reageren. (08:28)
Gr
–
op 10 05 2012 at 09:33 schreef Bertjoh:
“”Niet gehinderd door enige sociologische kennis greep Schut het incident (het gebeurt immers niet iedere dagelijks!)”‘
Ik zou willen zeggen dat er WEL dagelijks incidenten met marokkanen in Nederland zijn. Marokkanen krijgen van jongs af aan met de paplepel ingegoten door moskee en ouders dat zij superieur zijn want moslim tegenover de ongelovige Nederlanders.
Deze aangepraatte superioriteit versus de dagelijkse realiteit geeft de marokkanen een knoepert van een cognitieve dissonantie.
op 10 05 2012 at 09:38 schreef Willem Jansen:
Wat een flut vergelijkingen.
op 10 05 2012 at 09:41 schreef You On A Gin:
Ik google even op drie woorden, hoor.
Hehehe, over stigmatisering in de media gesproken. ;)
@ Daniel
Ja. Daarnaast kijken de meeste mensen naar een andere cultuur door de bril van hun eigen cultuur. Etnocentrisme is misschien niet ontzettend ‘wijs’ of ‘verlicht’ maar in wezen heel menselijk.
op 10 05 2012 at 09:58 schreef Pyt van der Galiën:
@Daniel
Waarom zou de Marokkaanse gemeenschap kritisch naar zichzelf moeten kijken? Dat is nu juist het punt van Dennis l’Ami.
Wanneer iemand na de moord op Kerwin Duinmeijer tegen mij had gezegd dat ik maar eens kritisch naar mezelf zou moeten kijken, had hij van mij een omhooggestoken middelvinger gekregen.
Om eens bij Dennis’ voorbeelden te blijven: waarom moeten we het in dit geval over de Marokkaanse gemeenschap hebben, maar hoeven we het in het geval van Robert M. niet over Letland te hebben?
Beetje raar trouwens dat dezelfde mensen die Hassnae van hysterie beschuldigen, zelf rijkelijk hysterisch uit de hoek komen door Dennis van “karaktermoord” te beschuldigen. Ik lees een buitengewoon genuanceerd artikel, waarin geen onvertogen woord valt.
op 10 05 2012 at 09:59 schreef Sasha Berkman:
Ik stel voor dat al die vingerwijzende kaaskoppen eens nadenken waar die behoefte om naar marokkanen te wijzen terwijl het “in eigen huis” totaal niet op orde is, vandaan komt.
op 10 05 2012 at 10:06 schreef Sasha Berkman:
Daniel: wat vind jij van de manier waarop nederlanders met kritiek dat ze racistisch zijn omgaan?
op 10 05 2012 at 10:09 schreef You On A Gin:
@ Sasha Berkman
Juist daarom, waarschijnlijk. Omdat het in eigen huis ook niet op orde is wordt de problemen van een ander huis erbij krijgen wat te veel van het goede. Dat lijkt mij althans de logische verklaring.
op 10 05 2012 at 10:21 schreef René van Leeuwen:
@Pyt
Het gaat naast de kwaliteit van dit artikel ook om de kwantiteit en intensiteit van alle artikelen vandaag en gisteren.
Daarnaast weet ik niet in hoeverre de Letse achtergrond (wist ik niet eens, weer wat geleerd) van Robert M. een rol speelt in zijn daden. Wat ik wel weet is dat er complete commissies en uitgebreide onderzoeken worden gedaan naar pedofilie in de Westerse en Nederlandse samenleving, naar de vraag waaruit dat gedrag te verklaren valt.
Wanneer Nederlanders een racistische moord zouden plegen en belangrijker, wanneer racisme vaker voor blijkt te komen en er een redelijk vermoeden staat dat racisme onder Nederlanders een issue is, zou ik na een (willekeurige) racistische moord inderdaad geen individuele verantwoordelijkheid voelen, net als jij. Wat ik wel zou willen is een gedegen onderzoek en debat naar de mogelijke achtergrond en oorzaken van dergelijk racisme, en tegelijkertijd zou ik me afvragen of de gemeenschap waar ik onderdeel van uit maak misschien inderdaad een racisme-probleem heeft en wat ik daar aan zou kunnen doen. Dergelijke nuance hebben we in deze discussie nog nauwelijks gezien, (hysterisch) verweer des te meer. Mag ik daar verbaasd over zijn
op 10 05 2012 at 10:39 schreef Sasha Berkman:
YoaG: ach ik zie behalve hier bijna nergens kritiek op de bagger die de roze khmer dagelijks uitbraakt.
op 10 05 2012 at 11:14 schreef xaai:
Wat een rare vergelijking met Robert M.
Er zijn genoeg Marokkanen die roepen: “Nederlanders zijn allemaal pedofielen!”
Of: “Nederlanders zijn allemaal racisten”. “Nederlandse vrouwen zijn allemaal hoeren.”
“Nederlandse mannen zijn allemaal homo’s!”
“Joden moeten dood!”
“Nederlanders zijn allemaal kaffirs (ongelovigen)!”
“Nederlanders gaan allemaal naar de hel!”
“Zwarten zijn apen!” Enz. enz.
Hoezo hebben Marokkanen geen racismeprobleem?
op 10 05 2012 at 11:23 schreef Ruud van Gerrevink:
Ik ben, net als ieder mens, racistisch maar ik ben geen racist, wat helaas niet voor ieder mens geldt.
Ik ben mij bewust van mijn racistische gevoelens (gevoelens zitten in de evolutionair oudere kleine hersenen), maar ik kan met mijn ratio (die in de evolutionair jonge neocortex zit) deze gevoelens beheersen en ik heb er – eerlijk waar – nooit naar gehandeld. En ik ben van mening dat je gedrag bepaalt of je racist bent of niet.
Dus racisten zijn evolutionair kennelijk minder ontwikkeld. Zoals door mij in de comments op Peter zijn stuk over de reacties op de P&W uitzending al opgemerkt: het heeft geen zin om te discussiëren over de vraag wie (welke gemeenschap) het meest racistisch is (iedereen gemiddeld waarschijnlijk ongeveer evenveel), de vraag is hoe we van de (onderontwikkelde) racisten afkomen.
op 10 05 2012 at 11:41 schreef seven:
Toen Kerwin Duinmeijer vermoord werd bleef het idd doodstil toen bleek dat de dader een blanke Nederlanders was. Oh wacht..
(Ps De Pers in 2008 had een goed verhaal over wat Schut aanstipte ‘Zwarte Afrikanen in Marokko klagen over racisme’ http://www.mamjo.com/forum/index.php?topic=132283.0;wap2 , daarin staat ook een hint waarom Marokkanen soms zo gebeten op de suggestie racisme reageren. Eer.
op 10 05 2012 at 11:54 schreef MNb:
Waar het vandaan komt, geen flauw idee, Sasha. Wel is de Nederlandse gewoonte om een hoop kabaal te maken over de splinter in andermans oog om aldus de balk in het eigen oog te kunnen negeren al zo oud als ik me kan heugen – en vermoedelijk nog veel ouder.
op 10 05 2012 at 12:08 schreef xaai:
Quote Dennis l’Ami
“In het geval van de vijf Marokkanen met, ik neem aan, Nederlandse paspoorten die de zwangere vrouw en haar vriend te grazen namen, is het land van herkomst opeens wel een factor van belang.”
De vijf hebben, neem ik aan, eveneens een Marokkaans paspoort.
Als de zwangere vrouw een Hollandse blondine geweest was, hadden ze haar met rust gelaten.
Maar omdat de vrouw Marokkaans was en dus bij ‘de Marokkanen/moslims’ hoorde, moest ze eraan geloven. Want hoe deze Marokkaanse vrouw haar leven leidde, is niet hoe een vrouw uit de Maghreb zich hoort te gedragen in die ‘wij’ cultuur, waar ‘de regels’aan iedereen bekend zijn. Dus verdiende zij een afstraffing.
Afkomst en groepsgevoel heeft er dus alles mee te maken.
Dat ‘Nederlandse paspoort’ wordt er aan de haren bijgesleept om de boel te egaliseren en gelijk te trekken: we zijn allemaal hetzelfde.
Althans, als het zo uitkomt!
Als je een Marokkaanse landgenote afstraft doe je dat als ‘stoere’, eer-verdedigende Marokkaan.
Word je erop afgerekend, ben je opeens een Nederlander.
Dat is het handige van twee paspoorten.
op 10 05 2012 at 12:35 schreef Jacob:
“Het wegkijkgedrag tijdens het wegvoeren van Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog is inmiddels welbekend.”
Dat is makkelijk praten, in 2012….
op 10 05 2012 at 12:44 schreef Sasha Berkman:
jacob: wegkijkgedrag is een understatement. Joodse mensen werden voor 7.50 verraden door hun buren en door nederlandse agenten uit hun huizen gesleept. Waarom denk je dat het zo gevaarlijk was om in het verzet te zitten? Er waren overal verraders.
op 10 05 2012 at 13:07 schreef Bertjoh:
Weet je wie er pas echt racistisch zijn?? Turken!
Daar lusten de honden echt geen brood van. Let wel: ik zeg niet dat ALLE turken racistisch zijn. Maar de trotse nationalistische turk is een natte droom voor iedere socioloog of aanverwante oog of goog om de mechanismen van het racisme eens fijntjes te onderzoeken. En dan doel ik met name op de Grijze Wolven.
op 10 05 2012 at 13:31 schreef Sasha Berkman:
Ja Bertjoh, daar heb je helemaal gelijk in. De door Wilders bewonderde Grijze Wolven zijn notoire Hitler aanhangers.
op 10 05 2012 at 14:02 schreef vetkleppert:
Toch heel vreemd dat tokkiefascisten altijd en eeuwig moslims en/of Marokkanen moeten hebben en nooit eens wat te zeiken hebben over Chinezen, Surinamers, Indo’s, enzovoort.
Maar gelukkig is er altijd weer dat legertje mensen dat er toch in slaagt allerlei andere voorbeelden te vinden en daar de discussie mee te overschreeuwen.
op 10 05 2012 at 14:07 schreef yurp:
xaai
Dat er zich onder Marokkanen racisten bevinden betekent tocj niet dat dé Marokkanen een racismeprobleem hebben? Ik denk niet dat er iemand zal ontkennen dat er racisten zitten tussen mensen van Marokkaanse afkomst. Wellicht zelfs een iets hoger percentage dan bij autochtonen omdat ze een minderheid van migranten zijn en zich dus moeten afzetten tegen andere migrantengroepen.
op 10 05 2012 at 14:19 schreef Brenda van der Veer:
Robert M. werd door de Telegraaf het monster van Riga genoemd. Daarmee benadrukte deze krant de afkomst van Robert zonder dat het tot een aanval van nationale hysterie leidde. Vervolgens werd er beweert dat mannen maar beter uit de naschoolse opvang geweerd moeten worden. Het bleef stil op straat. Waarom flipt iedereen als het woord Marokkaan valt?
Gaat het hier eigenlijk wel over Marokkanen? Het lijkt erop dat we te maken hebben met een groep die van mening is dat de linkse kerk de wandaden van de Marokkanen met de mantel der liefde bedekt terwijl de tweede groep, de zogenaamde linkse kerk, beweert dat de Marokkanen ten onrechte van alles wat vies en voos is beschuldigd worden. De strijd tussen deze groepen is de oorzaak van de hysterie waarin wij ons nu bevinden. Het zijn de Hoeksche en Kabeljauwse twisten van de 21e eeuw. Laten we het daar eens over hebben.
op 10 05 2012 at 14:24 schreef Bertjoh:
Ga maar eens vragen wat Marokkanen, Turken en Surinamers onderling van elkaar vinden, dat zou voor veel wereldverbeteraars wel eens een grote schok kunnen worden. Ik kan me herinneren dat de Volkskrant daar een jaar of 10 geleden een uitgebreid artikel over heeft geschreven. Conclusie: er is veel discriminatie en racisme tussen de bovengenoemde bevolkingsgroepen in Nederland.
op 10 05 2012 at 14:39 schreef Hicham:
Ik als Marokkaan merk ook dat er veel racisme bestaat onder mijn bevolking. Het tegenargument “maar ze zijn niet ALLEMAAL” zo is echt de makkelijkste dooddoener.
Beter is om je oogkleppen af te doen en wat zelfreflectie toe te passen daar win je veel meer mee.
op 10 05 2012 at 15:13 schreef You On A Gin:
@ Sasha Berkman
Dit is dan ook de plek bij uitstek daarvoor. Een andere optie is je in het hol van de leeuw wagen en ze om de oren slaan met onderbouwde argumenten. Een aantal jaartjes geleden mocht ik dat graag doen (vraag maar aan yurp), maar nu heb ik er geen zin meer in. Ben zó al depressief genoeg.
@ vetkleppert
Surinamers worden ook nog wel eens op de korrel genomen. Inderdaad heeft het overgrote deel van de klachten betrekking op moslims/Marokkanen. Dit komt omdat hier relatief de meeste (al dan niet ingebeelde) problemen mee zijn.
Ik heb verschillende übertolerante, leef-en-laat-leven lui geleidelijk zien veranderen in mensen met een wantrouwen jegens islam. Mensen moeten eens ophouden met denken dat Wilders, Fortuyn of Janmaat ze dat ooit hebben ingefluisterd. Zoiets komt voort uit ervaringen. Als je elke week wel door een hond wordt gebeten, heb je geen trek meer om uit te zoeken of er ook hele lieve honden zijn. Triest maar waar.
op 10 05 2012 at 15:17 schreef Olav:
Ruud van Gerrevink: Dus racisten zijn evolutionair kennelijk minder ontwikkeld.
Zeg je nu eigenlijk dat racisten van een “minder” ras zijn? Dan moet ik toch even lachen.
Ruud van Gerrevink: Zoals door mij in de comments op Peter zijn stuk over de reacties op de P&W uitzending al opgemerkt: het heeft geen zin om te discussiëren over de vraag wie (welke gemeenschap) het meest racistisch is (iedereen gemiddeld waarschijnlijk ongeveer evenveel), de vraag is hoe we van de (onderontwikkelde) racisten afkomen.
Door ontwikkeling natuurlijk.
Ik ben ook van mening dat racisme ons mensen (Homo sapiens) allemaal aangeboren is, en inderdaad evolutionair bepaald is. En als we opgroeien in een wat minder beschaafde omgeving, bijvoorbeeld in armoede waarbij elke dag een ellendige strijd om het bestaan is en we aan educatie en ontwikkeling niet voldoende toekomen, dan is racisme eenvoudig een overlevingsstrategie. Je zoekt veiligheid en bevestiging in je eigen groep, en je zet je af tegen “de anderen”. Eigen volk eerst.
De remedie tegen racisme is dus welvaart en onderwijs.
op 10 05 2012 at 15:22 schreef klaas jeltsma:
U bent nu een twintigtal reacties verder, maar lees toch nog even de reactie terug van:
10 05 2012 at 10:21 schreef René van Leeuwen:
Het is de meeste zinnige bijdrage in dit geheel tot nu toe en mogelijk voor altijd.
op 10 05 2012 at 15:49 schreef Olav:
YOAG: Ik heb verschillende übertolerante, leef-en-laat-leven lui geleidelijk zien veranderen in mensen met een wantrouwen jegens islam.
Ik heb ook een groot wantrouwen jegens de islam, zoals tegen àlle religies. God bestaat niet, dus iedereen die daar in gelooft en er een filosofie op bouwt is op zijn minst een beetje in de war.
Maar het racistisch incident waar deze hele discussie mee begonnen is heeft volgens mij toch niet veel met islam te maken. Ik veronderstel namelijk dat dit soort gajes van de imam géén schouderklopjes zal krijgen.
op 10 05 2012 at 15:56 schreef yurp:
@vetkleppert
In de jaren zeventig/tachtig waren Surinamers en Molukkers toch al de lul? Dat waren toen de slachtoffers van Tokkiefascisten. Dat hun aandacht verschoven is via Turken richting Marokkanen zegt meer iets over het wispelturige karakter van de Tokkiefascist. Over dertig jaar is het de Ugandees of de Roemeen die zich plots in het centrum van de belangstelling vindt van Tokkiefascisten.
op 10 05 2012 at 16:30 schreef Daniel:
@ Pyt van de Galiën
Waarom de Marrokaanse gemeenschap eens kritisch naar zichzelf moet kijken?
Omdat dit gewoonweg niet gebeurt, en dat daar de basis van veel problemen met deze immigrantengroep ligt. Uiteraard spelen er vele factoren maar een keer een kritisch geluid uit eigen kring zou het idee dat deze groep ook een bepaald sociaal besef heeft, versterken en hun maatschappelijke positie gunstig beïnvloeden.
Waarom het bij Robert M. niet over Letland hebben?
Als er in de Letse gemeenschap net zo vaak incidenten met kinderporno zijn, zal dat ook geheid gebeuren. Dat is, vooralsnog, niet zo.
Marrokaanse jongeren die mensen in de openbare ruimte lastigvallen? Laat ik het maar voorzichtig uitdrukken, dit was niet de eerste keer….
En u vind de reactie van heer Breedveld en zijn partner niet lichtelijk overdreven?
En de aanvallen puur inhoudelijk?
Ik nodig u de, inmiddels al meerdere, artikelen nogmaals te lezen. Alsook misschien het woordgebruik van mevrouw in het debat tijdens P&W.
Vond het erg weinig gaan over de inhoud en de onderbouwing maar toch vooral over de heer Schut zelf.
En misschien is de heer d’Ami redelijk, dit is wel de zoveelste artikel jegens de heer Schut via
op 10 05 2012 at 16:32 schreef J.vanDijkS:
Het belangrijkste voor mij in deze is of de daders al zijn gepakt. Daar heb ik nog niks over gehoord.
Er hangen camera’s genoeg op die plek dus net zoals met die beroofde juwelier zou het goed zijn om dit groots aan te pakken. Werkte toen namelijk ook goed.
op 10 05 2012 at 16:53 schreef You On A Gin:
@ Olav
Sterker nog, ik denk dat de daders überhaupt geen frequente moskeebezoekers zijn.
Nu heb ik in het verleden wel geweld gezien van religieuze aard van gelijk soort tuig, maar ik denk dat ze dat doen omdat ze weten dat dat heel erg provocerend is. Of toch een soort misplaatst superioriteitsgevoel. Want hindoe gebedshuizen aanvallen doen ze natuurlijk niet voor de lol. Dan kunnen ze net zo goed een snackbar of kinderdisco pakken.
op 10 05 2012 at 17:15 schreef Arjan van Bijnen:
Dit soort vragen over Marokkanen worden niet gesteld door één incident, maar door een constante stroom incidenten. Het is niet voor niets dat de schijnwerpers zo op deze groep gericht staan in Nederland. We hebben echt niets aan mensen die elke keer als er een discussie rondom het gedrag van Marokkaanse jongens is over incidenten beginnen of criminaliteits- en andere percentages in twijfel trekken zonder dat daar een andere motivatie voor is dan de wil om politiek correct te zijn. De gehele jeugd-opvang, politie en justitie breekt zich het hoofd over wat er toch met die Marokkaanse jongens aan de hand is. Natuurlijk is hun gedrag ook bij andere bevolkingsgroepen te zien, maar dan met lagere percentages. Die percentages moeten bij Marokkanen dan ook omlaag voordat de groep als normaal kan worden gezien, daarom wordt er nog steeds gezocht naar verklaringen, die zouden kunnen leiden tot oplossingen.
Overigens @J.vanDijkS Die daders zijn al gepakt en weer vrijgelaten. OM gaat daartegen in beroep.
op 10 05 2012 at 17:29 schreef Benedictus:
“Toen Kerwin Duinmeijer vermoord werd bleef het idd doodstil toen bleek dat de dader een blanke Nederlanders was”
Dat was lang geleden en daar was juist HEEL veel publiciteit over. Vele malen meer dan in het aangehaalde voorval. Stille tochten eveneens, zelfs jaren later nog. Vooral politici maakten zich daar erg druk om. Juist dat is, Wilders uitgezonderd, het verschil met de mishandeling van de zwangere vrouw nu. De aanhang van Wilders laat nu duidelijk van zich horen, maar toen bemoeide zo’n beetje alle politici zich ermee. De burgemeester van Amsterdam, Ed van Thijn, heeft jarenlang Kerwin als boegbeeld van racisme naar voren gebracht. Er was toen geen PVV, maar veel blanke Amsterdammers maakten zich er ook druk om.
Het is nu Wilders en aanhang tegen de rest. Opmerkelijk is wel dat de politiek nu zwijgt.
Wat de schrijver van het artikel in de Volkskrant betreft, daar weet ik onvoldoende van. Wel is het zo, dat discrimineren zo’n beetje in elk mens zit en dit niet aan een bepaald volk kan worden opgehangen. Het voorval zelf is te walgelijk voor woorden.
op 10 05 2012 at 18:07 schreef Sabian:
Het artikel van Dennis laat goed zien waar zijn denkfouten zitten. De Marokkaanse gemeenschap wordt beticht van bovenmatig racistische neigingen omdat het racistisch geweld betreft. Het geweld van Robert M., Karst Tates, Picornie, etc. is geen racistisch geweld. Het roepen van ‘negerhoer’ in het geval van de Marokkaanse zwangere dame is dat wel. Ik heb de laatste tijd helaas van heel dichtbij mogen meemaken hoe doodziek die criminele mocro’s eigenlijk zijn. Ik heb trouwens wel het idee dat het vooral de jongens zijn die zo idioot doen. Ik heb slechts 1 keer meegemaakt dat een Marokkaanse vrouw racistisch uit de hoek kwam. Ik dacht altijd dat het vooral een gevolg was van het islamitisch geloof maar dat klopt toch niet helemaal. Er is iets anders aan de hand bij veel hang-mocro’s. De eerste keer dat het tot me doordrong dat ze kennelijk iets tegen negers hebben was een vechtpartij op straat 2 jaar terug. Zo’n 10 van die pisventjes waren met een neger aan het ‘vechten’. En maar roepen ‘vecht dan, vecht als een man!’. Van mijn Egyptische buurman hoor ik al 10 jaar ‘hoe erg ze zijn’. En dat ik dat nooit zal begrijpen omdat ik niet ‘arabisch’ ben.
op 10 05 2012 at 18:46 schreef You On A Gin:
Ik wil graag nog even iets zeggen over die verzuchting die je altijd leest, dat er “nu nooit iemand uit de Marokkaanse gemeenschap naar voren komt die dit veroordeelt”.
Volgens mij is dit niet waar. Toen bijvoorbeeld een stel jeugdige Marokkaanse klerelijers zich walgelijk gingen misdragen bij begrafenisstoeten, waren er zeer veel verontwaardigde reacties van Marokkaanse ouders op internet te lezen. Meestal met de strekking dat ze zich er plaatsvervangend voor schamen en dat hun eigen kinderen zoiets echt niet zouden moeten flikken.
Zelf weet ik uit eigen ervaring hoe zeer Marokkanen zich schamen voor dit soort gedrag, terwijl ik dus vind dat die schaamte niet helemaal terecht is. Er is niet één of ander overkoepelend orgaan of spreekbuis voor de “Marokkaanse gemeenschap”. Net zoals dat er voor “de kaaskop” ook niet is. Wat verwacht men, dat de Marokkanen met z’n allen een koning voor Nederland gaan aanwijzen, of zo?
Hun spullen worden ook gesloopt, hun fietsen ook gejat. Er hangt geen briefje aan met “Dit is van een Marokkaan”.
Denk ook aan het buurtvader-project. Dit wérkte. Totdat het geïnstitutionaliseerd werd.
op 10 05 2012 at 19:31 schreef dewanand:
zie dit citaat uit boek Alain Finkelkraut, over hoe mensen denken wat een mens is:
“De mensheid eindigt bij de grenzen van de stam, van de taalgroep, zelfs van het dorp. Het gaat zelfs zo ver dat vele zogenaamde primitieve volkeren zichzelf aanduiden met de term die ‘de mensen’ betekent (of soms – met meer bescheidenheid, als we dat zo mogen zeggen – zij die ‘goed’, ‘uitmuntend’, ‘volledig’ zijn), wat impliceert dat de andere stammen, taalgroepen of dorpen niet in het bezit zijn van de menselijke deugden en zelfs niet menselijk van aard zijn, maar hoogstens bestaan uit wezens die ‘slecht’, ‘boosaardig’ zijn uit ‘mensapen’ of ‘neten’.”
Bovenstaand citaat is afkomstig uit pagina 13 van het boek:
Finkielkraut Alain, ‘De verloren beschaving’ (‘The lost civilization’), vert. uit Frans, Uitgeverij Contact, Amsterdam/Antwerpen, 2de druk 1998.
Een ding is duidelijk, het wezen dat evolueerde tot een intelligente mensaap is het grootste beest geworden op aarde.
zie mijn betoog en analyse op mijn blote koeliekutjes site:
http://www.dewanand.com/discriminatie31.htm
op 10 05 2012 at 20:08 schreef p.wielaard:
UIt het bijzondere het algemene afleiden is niets meer dan je afvragen of je waarnemingen kloppen. Dus is er niks mis met de discussie op zich of een bepaalde groep wellicht een racisme probleem heeft(of misschien nog een paar-). Schut heeft op basis van wat eigen ervaringen en observaties nogal verregaande conclusies getrokken. Neemt niet weg dat, gezien de reacties, de discussie sowieso gevoerd moet worden. De toon van het gesprek bij P&W vind ik niet erg relevant. Het gaat om de argumenten. “We”zijn niet allemaal racisten, dieven, vrouwenbashers, godsdienst waanzinnigen, homo haters, antisemieten en incestpapegaaien is een erg begrijpelijke en logische reactie als je zelf mijlen ver van die kwalificaties vandaan bent.
op 10 05 2012 at 22:19 schreef vetkleppert:
op 10 05 2012 at 15:56 schreef yurp:
Daar heb ik in mijn omgeving nooit iets van waargenomen, dat er over bijvoorbeeld Surinamers in de 80s iets te zeuren viel. In de 70s was ik nog te jong om me daarmee bezig te houden.
Maar over Marokkanen en/of moslims wel steeds meer.
op 11 05 2012 at 00:35 schreef vander F:
@Sasha Berkman,
flauwe zeur,
Google eens op ‘anti racisme’,
met je suggestieve ’terwijl het “in eigen huis” totaal niet op orde is”’ en hoe kaaskoppen (kuch..) met met kritiek omgaan?
@Yurp,
zal best, maar het racisme jegens zwarte Afrikanen wat ik meemaakte in Egypte was niet mals, maar goed, zo blijven we omtrekkende bewegingen maken.
op 11 05 2012 at 01:46 schreef MNb:
Ik was vanaf 1975 niet te jong en herinner me uitstekend dat destijds Surinamers en Molukkers de klos waren, de eersten omdat er na de onafhankelijkheid “zoveel” naar Nederland kwamen en de tweeden wegens de treinkapingen. Vanaf ongeveer 1980 werden zij, ongetwijfeld tot hun vreugde, verdrongen door de Turken op die “ereplaats”.
Als Yurp het om 15:56 niet had geschreven had ik het gedaan.
Schiet me maar dood, Vetkleppert, als jouw geestverwanten in de jaren 70 niet eveneens beweerden “we horen/lezen steeds meer nare zaken over Surinamers en/of Molukkers.
Welkom terug – je hebt je nog steeds stevig in de volstrekt verkeerde hoek genesteld, die van de vette oogklepperts dragers.
op 11 05 2012 at 02:43 schreef You On A Gin:
vetkleppert, ik moet het volgende even kwijt; ik hoop dat je vaker hier gaat reageren.
Sinds kort lees ik af en toe weer eens op GeenStijl. Er zijn maar een paar reaguurders waar ik graag reacties van lees. Eigenlijk, als een item over religieuze/filosofische zaken gaat doe ik meestal een CTRL+F op “schoorsteenveger”, bijvoorbeeld. Ik moet zeggen dat ik jouw bijdragen ook vaak leuk om te lezen en goed onderbouwd vind. Ben het lang niet altijd met je eens, maar je weet het goed te brengen, en daarom heb ik je al menig plusje gegeven.
op 11 05 2012 at 11:33 schreef Sasha Berkman:
vander F, u bent onbegrijpelijk. Maar u lijkt op u pik getrapt?