Home » Archief » Gruijl


[05.01.2013]

Gruijl

Ik weet niet hoe beroemd hij al is, ik heb ‘m pas net ontdekt: Elmer de Gruijl, die de Nederlandse samenleving in zijn cartoons en schilderijen zonder verdoving ontleedt en aan plakjes snijdt. Als ik later groot ben, wil ik een schilderij van hem boven de bank.

cartoons, Elmer de Gruijl, 05.01.2013 @ 12:12

[Home]
 

16 Reacties

op 05 01 2013 at 12:21 schreef Tayfun Balçik:

Haha, deze man is moeilijk!

op 05 01 2013 at 19:58 schreef Lex:

Zo. Deze komt goed binnen.

op 06 01 2013 at 00:56 schreef Bertje:

Hmm ik zie het even niet.
Ik vrees een cultuur kloof mijnerzijds.
Zie een tweeling in gelijke kleding en twee meisjes met hoofddoekje in een setting van jaren 60 nieuwbouw.
Wie kan het me even uitleggen?

op 06 01 2013 at 11:10 schreef sabaroth:

Denk dat het marrokanen anno 1213 in hun natuurlijke habitat zijn Bertje.

op 06 01 2013 at 16:26 schreef Olav:

2013 bedoel je?

Ik vind het ondanks de duidelijke tristesse toch wel een lief plaatje zo.

op 07 01 2013 at 11:44 schreef Kees:

Mooi man.

op 07 01 2013 at 14:27 schreef Brenda van der Veer:

Nee, Bertje, het is geen tweeling. Wat je hierboven ziet is sociale eentonigheid. Twee jongens met hetzelfde kapsel die dezelfde kleding dragen. Conformisten. Die uniformiteit zie je terug in de flatjes op de achtergrond. Niemand heeft een eigen gezicht. Iedereen is inwisselbaar. Dat gebeurt is een maatschappij waar iedereen dweept met individualiteit. Dat laatste is ook conformisme.

op 07 01 2013 at 18:31 schreef Elmer de Gruijl:

Dank je, Brenda. Dat is inderdaad precies waar het over gaat. Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

op 08 01 2013 at 17:39 schreef Brenda van der Veer:

Jij ook bedankt Elmer. Voor die prachtige plaat.

op 09 01 2013 at 00:21 schreef Bertje:

Dank Brenda voor de uitleg.
Nog maar even een vraagje: is de daarstelling van de twee jongens typisch “Marokkaans” of islamitisch te noemen?
Hier in Duitsland kennen we dit beeld niet, dat heet niet waar ik woon tenminste.

op 09 01 2013 at 11:09 schreef Tayfun Balçik:

Dit zijn m.i. Marokkaanse proletariërs uit een van de grote steden van Nederland, vanwege de typische opgeschoren kapsels van de jongens en de traditionele kleding (Marokkaanse hoofddoekjes) van de meiden. De wat vadsige meisje kan echter wel symbool staan voor ‘de’ onvrije islamitische vrouw, die vanwege de onderdrukking thuis zich volpropt.

op 09 01 2013 at 15:55 schreef Olav:

Tayfun, ze lijkt me eerlijk gezegd gewoon zwanger.

Wat ik er lief aan vind: het zijn twee stelletjes. Ze hebben verkering. Maar misschien zoek ik naar een troostrijke gedachte in de hopeloosheid.

Iedereen ziet er het zijne in, dat is duidelijk. Daarom in elk geval een geslaagde plaat.

op 10 01 2013 at 12:27 schreef Tayfun Balçik:

Bij nader inzien lijkt me dat ook, Olav. Thanks!

op 10 01 2013 at 14:20 schreef sabaroth:

Die rechtse is waarschijnlijk zwanger ja, en dat maakt het geheel voor mij juist zo ongelovelijk deprimerend.
Geen genieten van je jeugd, met een rugzak de hele wereld rondzwerven maar gedwongen trouwen en de rest van je leven met een paar kinderen verder leven in de uitgeleefde flat die je op de achtergrond ziet.
Wat een verspilling.

op 10 01 2013 at 16:16 schreef Olav:

Sabaroth, natuurlijk is het deprimerend. Maar toch lijkt ze er niet alleen voor te staan, haar vrijer lijkt haar niet in de steek te gaan laten. Ze gaan inderdaad in zo’n flatje en hij zoekt een baan, misschien vind hij wel iets. Ze maken er het beste van, of wagen in elk geval een poging.

Dat lees ik allemaal uit het plaatje, misschien gaat mijn fantasie met me op de loop.

Trouwens, met een rugzak een beetje de wereld rondzwerven is sowieso maar voor weinigen weggelegd. Als je dat een normaal onderdeel vindt van iemands jeugd dan is je perspectief mogelijk ietwat vertekend.

op 13 01 2013 at 14:26 schreef You On A Gin:

Deze is mooi. Hij is als een deja-vu. Dit zie je inderdaad, in het straatbeeld. Maar je ziet liefde, zoals ze elkaar vasthouden. En dan die gebouwen erachter. Jeetje, ik ben sprakeloos, verder. Dus ik houd mijn mond. Ik vind hem mooi.

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN OKTOBER

O Het grote anti-Joodse haatcomplot

O De Blitzkrieg tegen de critici van Jan van de Beek

O De mondsnoerende feiten van Hein de Haas

O De hoogopgeleiden hebben het weer gedaan

O De Charlatan regeert

O Wilders bedreigt een burgemeester

O Goede Joden, slechte Joden

O Chris Kuch en de Wetenschapper

O Swingen is het nieuwe Tupperware

O Regeerprogramma über Alles

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS