Home » Archief » Fun Home


[27.02.2011]

Fun Home

Peter Breedveld

De autobiografische strip Fun Home van Alison Bechdel stond in 2006 twee weken op de bestseller lijst van The New York Times. Time Magazine noemde het het beste boek van het jaar. Fun Home werd genomineerd voor verschillende prestigieuze prijzen (en won de belangrijkste Amerikaanse stripprijs, een Eisner Award) en werd als serie gepubliceerd in de Franse intellectuelenkrant Libération.

De Nederlandse vertaling, die vorige maand verscheen en meteen al aardig wat publiciteit kreeg, lijkt door het publiek echter vooralsnog te worden genegeerd. Hier blijkt wel weer uit dat in Nederland, zelfs twintig jaar na de toekenning van een Pulitzerprijs aan de Holocauststrip Maus, de idee nog altijd niet heeft postgevat dat in een strip op literaire wijze een complex en urgent thema kan worden uitgewerkt.

Welnu, boekenliefhebbers, u doet uzelf tekort als u Fun Home laat liggen. Het is een belangrijk en baanbrekend, maar ook ontroerend werk over een homoseksueel, Bechdels vader, die niet met zichzelf en met zijn omgeving in het reine kan komen. Hij speelt de brave, hardwerkende vader in een stadje in Pennsylvania in de jaren zestig en zeventig, maar af en toe valt hij uit zijn rol en wordt hij betrapt met een minderjarige jongen. En ook thuis blijven de gevolgen van zijn maskerade niet uit.

Uiteindelijk komt hij om in een verkeersongeluk, niet lang nadat hij zijn geaardheid heeft uitgesproken tegenover zijn dochter, die zelf lesbisch is. Bechdel is ervan overtuigd dat het zelfmoord was en Fun Home is een reconstructie van de ontwikkelingen die uiteindelijk tot zijn dood hebben geleid.

In het begin van het boek vergelijkt Bechdel haar vader met Daedalus, de bouwer van het labyrinth van de Minotaurus. Zo’n labyrinth is Fun Home ook, waarin Bechdel, op zoek naar de uitgang, steeds weer terugkeert naar dezelfde herinneringen, dezelfde gebeurtenissen, om die in het licht van weer andere herinneringen en gebeurtenissen te herinterpreteren.

Op het moment dat haar vader eerlijk tegen haar is over zijn homoseksualiteit, bevreemdt het Bechdel dat hij doet alsof hij die nooit geheim heeft gehouden. Dat komt omdat hij het er ook altijd met haar over heeft gehad, in de discussie over literatuur, die vader en dochter met elkaar hebben. Via James Joyces Ulysses, Colettes Paradis Terrestre en tal van andere boeken openbaart haar vader zich geleidelijk aan haar.

Daedalus’ zoon Icarus stortte in zee nadat hij met de vleugels, die zijn vader had gebouwd, te dicht bij de zon was gekomen. Waar was Daedalus het verdrietigst om, vraagt Bechdel zich af, om het verlies van zijn zoon of vanwege de constructiefout in zijn vleugels? Heeft Bechdels vader haar wel voldoende toegerust voor het hachelijke avontuur van de samenleving? Zit er een constructiefout in zijn opvoeding? Was het gezinsleven van de Bechdels maar schijn? Was haar vader een slechte vader?

Het mooie is dat de lezer zelf zijn conclusies kan trekken na het lezen van Fun Home. Ik heb een warm gevoel overgehouden aan Bechdels vader. De man had zijn tekortkomingen, maar hij wist zijn enthousiasme voor de mooie dingen des levens te delen met zijn gezin, met de mensen van wie hij hield. En dat is meer dan menig heteroseksuele vader kan.

Tekst en tekeningen van Fun Home zijn sober en ingetogen. Bechdel is niet iemand van de grote gebaren en de schokeffecten. Maar het is juist deze uiterlijke kalmte, die de heftigheid van de gebeurtenissen extra benadrukt en bijdraagt aan de emotionele kracht van dit boek.

Eerder verschenen in De Republiek der Letteren van Vrij Nederland.

Peter Breedveld, 27.02.2011 @ 13:13

[Home]
 

3 Reacties

op 27 02 2011 at 13:41 schreef britt:

de bespreking van Fun House heeft me ontroerd. zo vaak zit ik op twitter,samen met anderen, te zoeken naar woorden om uitspraken met name door politici te nuanceren, de scherpe kanten eraf te halen.Ook bang zelfs,voor mensen die in staat zijn harde taal te gebruiken. Ineens lees ik dan via Twitter deze bespreking waarin taal,woorden, gebruikt worden om het onvermogen, het onvolkomene van mensen/karakters hen te beschrijven maar vooral ook te omhullen.Taal,woorden met liefde gezocht en doorgegeven zo kan het dus ook,wat een verademing!

op 27 02 2011 at 17:25 schreef leo schmit:

Mooie bespreking, Peter, mooie omslag van XTRA. Verwijst de omslag nog op enigerlei wijze naar het thema? De schaduwfiguren, het grote gebouw (in Pensylvania?)

Ik las je bespreking net na 45 minuten Skype-tijd met mijn dochter. Nu gaat ze al voor de derde keer naar een plek op aarde die ik zelf 35 jaar geleden bezocht en fotografeerde. Maar of Merida en Belize City er nu nog net zo uit zien als toen zal uit haar foto’s moeten blijken.

Ondertussen kijk ik hier naar buiten, naar de beeltenis van Massoed. Hij vindt het goed.

op 01 03 2011 at 13:44 schreef Uitgeverij XTRA I Esther:

Vandaag op tv (herhaling): Claudia de Breij bespreekt Fun Home in Avro’s Opium weet wat er speelt: om 15.50 uur (NL 2) en om 16.50 uur (NL 1).

Nieuwe reactie
Naam:
E-mail:
Homepage:
  Afbeelding invoegen
 

 


Home

Archief

 

STEUN FRONTAAL NAAKT MET EEN TIKKIE!

 

 

OF VIA PATREON!

 

 

CONTACT
Stuur uw loftuitingen en steunbetuigingen naar Frontaal Naakt.

NIEUWSBRIEF
Ontvang gratis de Frontaal Naakt nieuwsbrief.

 

pbgif (88k image)
 

Let op: Toelating van reacties en publicatie van opiniestukken van anderen dan de hoofdredacteur zelf betekenen geenszins dat hij het met de inhoud ervan eens is.

 

pbgif (88k image)
 

MEEST GELEZEN IN OKTOBER

O Het grote anti-Joodse haatcomplot

O De Blitzkrieg tegen de critici van Jan van de Beek

O De mondsnoerende feiten van Hein de Haas

O De hoogopgeleiden hebben het weer gedaan

O De Charlatan regeert

O Wilders bedreigt een burgemeester

O Goede Joden, slechte Joden

O Chris Kuch en de Wetenschapper

O Swingen is het nieuwe Tupperware

O Regeerprogramma über Alles

 

MEEST GELEZEN EVER

O Caroline van der Plas, dwangmatige leugenmachine

O Caroline van der Plas is de Nederlandse Donald Trump

O YouPorn

O Iedereen haat Sander Schimmelpenninck omdat hij écht onafhankelijk is

O Wierd Duk de pro-Russische complotdenker

O Domme Lul

O Frans Timmermans kan het einde van de domrechtse ijstijd zijn

O Wierd Duk en Jan Dijkgraaf, hoeders van het fatsoen

O De koning van het uittrekken van de damesslip

O Haatoma

 

pbgif (88k image)
 

BLURBS
“How does it feel to be famous, Peter?” (David Bowie)

“Tegenover de enorme hoeveelheid onnozelaars in de Nederlandse journalistiek, die zelfs overduidelijke schertsfiguren als Sywert, Baudet en Duk pas ver in blessuretijd op waarde wisten te schatten, staat een klein groepje van ondergewaardeerde woestijnroepers. Met Peter op 1.” (Sander Schimmelpenninck)

“Frontaal Naakt dient een publiek belang” (mr. P.L.C.M. Ficq, politierechter)

“Peter schrijft hartstochtelijk, natuurlijk beargumenteerd, maar zijn stijl volgt het ritme van zijn hart.” (Hafid Bouazza).

“Ik vind dat je beter schrijft dan Hitler” (Ionica Smeets)

“Peter is soms een beetje intens en zo maar hij kan wél echt goed schrijven.” (Özcan Akyol)

“Jij levert toch wel het bewijs dat prachtige columns ook op weblogs (en niet alleen in de oude media) verschijnen.” (Femke Halsema)

“Literaire Spartacus” (André Holterman)

“Wie verlost me van die vieze vuile tiefuslul?” (Lodewijk Asscher cs)

“Pijnlijk treffend” (Sylvana Simons)

네덜란드 매체 프론탈 나크트(Frontaal Naakt)에 따르면, 네덜란드 라 (MT News)

“Echt intelligente mensen zoals Peter Breedveld.” (Candy Dulfer)

“De Kanye West van de Nederlandse journalistiek.” (Aicha Qandisha)

“Vieze gore domme shit” (Tofik Dibi)

“Ik denk dat de geschiedenis zal uitmaken dat Peter Breedveld de Multatuli van deze tijd is.” (Esther Gasseling)

“Nu weet ik het zeker. Jij bent de antichrist.” (Sylvia Witteman)

“Ik ben dol op Peter. Peter moet blijven.” (Sheila Sitalsing)

“Ik vind hem vaak te heftig” (Hans Laroes)

“Schrijver bij wie iedereen verbleekt, weergaloos, dodelijk eerlijk. Om in je broek te piesen, zo grappig. Perfecte billen.” (Hassnae Bouazza)

“Scherpe confrontatie, zelfs als die soms over grenzen van smaak heen gaat, is een essentieel onderdeel van een gezonde democratie.” (Lousewies van der Laan)

“Ik moet enorm lachen om alles wat Peter Breedveld roept.” (Naeeda Aurangzeb)

“We kunnen niet zonder jouw geluid in dit land” (Petra Stienen)

“De scherpste online columnist van Nederland” (Francisco van Jole)

“Elk woord van jou is gemeen, dat hoort bij de provocateur en de polemist, nietsontziendheid is een vak” (Nausicaa Marbe)

“Als Peter Breedveld zich kwaad maakt, dan wordt het internet weer een stukje mooier. Wat kan die gast schrijven.” (Hollandse Hufters)

“De kritische en vlijmscherpe blogger Peter Breedveld” (Joop.nl)

“Frontaal Naakt, waar het verzet tegen moslimhaat bijna altijd in libertijnse vorm wordt gegoten.” (Hans Beerekamp – NRC Handelsblad)

“De grootste lul van Nederland” (GeenStijl)

“Verder vermaak ik mij prima bij Peter Breedveld. Een groot schrijver.” (Bert Brussen)

“Landverrader” (Ehsan Jami)

“You are an icon!” (Dunya Henya)

“De mooie stukken van Peter Breedveld, die op Frontaal Naakt tegen de maatschappelijke stroom in zwemt.” (Sargasso)

‘De website Frontaal Naakt is een toonbeeld van smaak en intellect.’ (Elsevier weekblad)

“Frontaal Gestoord ben je!” (Frits ‘bonnetje’ Huffnagel)

“Jouw blogs maken hongerig Peter. Leeshonger, eethonger, sekshonger, geweldhonger, ik heb het allemaal gekregen na het lezen van Frontaal Naakt.” (Joyce Brekelmans)

‘Fucking goed geschreven en met de vinger op de zere plek van het multicultidebat.’ (jury Dutch Bloggies 2009)

Frontaal Naakt is een buitengewoon intelligent en kunstig geschreven, even confronterend als origineel weblog waar ook de reacties en discussies er vaak toe doen.’ (jury Dutch Bloggies 2008)

‘Intellectuele stukken die mooi zijn geschreven; confronterend, fel en scherp.’ (Revu)

‘Extreem-rechtse website’ (NRC Handelsblad)

‘De meeste Nederlanders zijn van buitengewoon beschaafde huize, uitzonderingen als Peter Breedveld daargelaten.’ (Anil Ramdas)

‘Peter Breedveld verrast!’ (Nederlandse Moslim Omroep)

‘Breedveld is voor de duvel nog niet bang’ (Jeroen Mirck)

‘Nog een geluk dat er iemand bestaat als Peter Breedveld.’ (Max J. Molovich)

‘Godskolere, ik heb me toch over je gedróómd! Schandalig gewoon.’ (Laurence Blik)

 

pbgif (88k image)
 

LINKS

 

 


 

(Advertentie)
 

 

 

RSS RSS